handdator

Visa fullständig version : Varför är köttet så billigt i förorten?


Physiques
2014-11-28, 17:36
Tja!

Efter att ha bott i Stockholms förorter halva livet har jag märkt hur mycket billigare det är att köpa kött här ute i diverse lokala affärer än i t.ex ICA och andra vanligare butikskedjor så jag tänkte dra några exempel på vad jag betalar för mitt kött i en liten butik längst ut i förorten.

Nötfärs 10% 29,90kr/kg
Kycklingfärs 5-8% 25kr/kg
Entrecote och ryggbiff 39,90kr/kg

Fransyska och rostbiff och i princip alla andra köttbitar kostar mellan 30-70kr och detta är året runt och inga tillfälliga rabbater.

Självklart är det oftast importerat kött från typ holland och tyskland men vad gör det? Köttet smakar lika bra som på ICA och jag betalar mindre än hälften för det så jag undrar nu vad haken är för en sådan måste ju finnas haha!

Cancerframkallande kött? :laugh:

agazza
2014-11-28, 18:01
finns halalslaktad oxfile för 99kr kilot i söderort också.

importen är nog lite i gråzonen gissar jag.. Är man nojjig för ica så bör man kanske fundera en gång till.

Latissimus Dorsi
2014-11-28, 18:02
Överlag är allting billigare i förorterna.

tlk
2014-11-28, 18:09
Lägre krav på hur väl djuren ska behandlas gör produktion billigare. Mycket möjligt att de två nämnda länderna tillhör de som pumpar in antibiotika i köttproduktionen med.

Physiques
2014-11-28, 18:12
Överlag är allting billigare i förorterna.

Jo så är det ju men att det är 80% billigare entrecote här än på ICA en kilometer bort är ju helt otroligt, jag misstänker något hokuspokus i köttet haha :)

Physiques
2014-11-28, 18:18
Lägre krav på hur väl djuren ska behandlas gör produktion billigare. Mycket möjligt att de två nämnda länderna tillhör de som pumpar in antibiotika i köttproduktionen med.

Sådant är ju intressant man har ju hört om dom obskyra fiskodlingarna i t.ex vietnam där dom pumpar i fiskarna massor med antibiotika och sedan säljer här i Sverige så det är ju inte helt omöjligt att fallet är sådant här. :(

anvihl
2014-11-28, 18:26
Lägre krav på hur väl djuren ska behandlas gör produktion billigare. Mycket möjligt att de två nämnda länderna tillhör de som pumpar in antibiotika i köttproduktionen med.

Alla länder inklusive Sverige använder antibiotika till djurproduktion.

Sverker
2014-11-28, 18:31
I Sverige ger man antibiotika till sjuka djur. Efter en satt karenstid får djuret börja leverera mjölk eller bli till kött.
Antibiotika används inte förebyggande i Sverige.

tlk
2014-11-28, 19:15
Precis som Sverker påpekar så är det stor skillnad på hur antibiotika användas i svensk grisindustri jämfört med t.ex. dansk grisindustri där det friskt matas till friska djur som profylax.

Med tanke på hur stort problem antibiotikaresistans är på väg att bli så borde det avskräcka de flesta. Om det nu är så i Tyskland eller Holland har jag då ingen aning om...

h051n
2014-11-28, 19:59
Får bonden själv ge antibiotikan?

anvihl
2014-11-28, 20:33
Får bonden själv ge antibiotikan?

Ja, men veterinär måste ge recept såklart.

Edit; om inget har ändrats sedan min lantmästarutbildning som börjar bli lite utdaterad.

arayz
2014-12-01, 11:40
Vart hittar du så billigt kött i stockholm, ska ta mig en runda dit fan!

TomasB
2014-12-01, 12:54
Alla länder inklusive Sverige använder antibiotika till djurproduktion.

Fast det är VÄLDIGT stor skillnad i hur utbredd den användningen är:

https://jordbruketisiffror.files.wordpress.com/2014/06/biotika.jpg

Tisu
2014-12-03, 18:12
Här har du nog svaret...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19879120.ab

Det kommer nog inte från nöt/ko. Är säkert inte fel på kötten, men märkningen stämmer nog inte.

Sverker
2014-12-03, 18:35
Känguru eller vattenbuffel, kanske åsna. Klassiska köttalternativ.

Physiques
2014-12-03, 20:29
Känguru eller vattenbuffel, kanske åsna. Klassiska köttalternativ.

Haha nej fyfan det hoppas jag verkligen att jag inte precis stoppade i mig! *spy*

F Ultra
2014-12-03, 20:53
Känguru eller vattenbuffel, kanske åsna. Klassiska köttalternativ.

Känguru är väl skitdyrt?

R Scarpa27
2014-12-03, 21:25
Känguru är väl skitdyrt?

beror väl på vilken världsdel man beifinner sig i =)...
och vad man jämför med :)

hampfuz
2014-12-03, 22:17
Känguru är väl skitdyrt?

I Australien är känguru hur billigt som helst, restprodukt mer eller mindre.

R Scarpa27
2014-12-03, 22:23
I Australien är känguru hur billigt som helst, restprodukt mer eller mindre.

ohja...

fyfan vad glad jag är att slippa australiens mat...

överlycklig när jag kunde käka gott i sverige igen :D haha.
allt går ju köpa och tillaga men utematen var jag inte ett skit imponerad av...

eller jo alla såser till kebabrullarna haha :D

hampfuz
2014-12-03, 22:33
ohja...

fyfan vad glad jag är att slippa australiens mat...

överlycklig när jag kunde käka gott i sverige igen :D haha.
allt går ju köpa och tillaga men utematen var jag inte ett skit imponerad av...

eller jo alla såser till kebabrullarna haha :D

Det är ju finfint om man gillar fish and chips och hamburgare ;)

R Scarpa27
2014-12-03, 22:39
Det är ju finfint om man gillar fish and chips och hamburgare ;)

gillar inte fish and chips..

och hamburgare smakar bäst hemma i köket =).

stora stekarna de skryter om osv... BS...
dock att tillägga är jag no big fan of steaks, men dessa var inget speciella ö.h...

potatis kunde de inte tillaga heller för den delen.
:D var ju mer som en side order till mat än huvudingrediens, och alltid kass haha... nu klagar jag på 1 å 2...

F Ultra
2014-12-05, 19:32
I Australien är känguru hur billigt som helst, restprodukt mer eller mindre.

I Australien ja. Kollade ikväll på Ica Kvantum i Focushuset när jag gick hem från jobbet och de säljer iaf frysta "Känguru Medaljonger" för 399,99:- kg

R Scarpa27
2014-12-05, 20:37
I Australien ja. Kollade ikväll på Ica Kvantum i Focushuset när jag gick hem från jobbet och de säljer iaf frysta "Känguru Medaljonger" för 399,99:- kg

lidl tar ca 160:- kilot =)

F Ultra
2014-12-05, 20:59
lidl tar ca 160:- kilot =)

Fast på lidl är det väl nermalda gamla anställda och inte känguru som man får. I vilket fall skulle jag inte klassa 160:- /kg som snorbilligt.

R Scarpa27
2014-12-05, 21:10
Fast på lidl är det väl nermalda gamla anställda och inte känguru som man får. I vilket fall skulle jag inte klassa 160:- /kg som snorbilligt.

jämfört med 399:- är det snorbillig mer än halva priset :) och tror säkerligen det är känguru och inte människokött om inte de anställda är just kängurur =)

hampfuz
2014-12-05, 21:35
jämfört med 399:- är det snorbillig mer än halva priset :) och tror säkerligen det är känguru och inte människokött om inte de anställda är just kängurur =)

Det hade ju å andra sidan varit en lite intressantare matskandal.

LIDL-butik polisanmäls för köttfusk! Kängurufilén var kassörskan Kerstin, 46. "Jag tyckte det var segt" säger en kund som vill vara anonym

R Scarpa27
2014-12-05, 21:37
Det hade ju å andra sidan varit en lite intressantare matskandal.

LIDL-butik polisanmäls för köttfusk! Kängurufilén var kassörskan Kerstin, 46. "Jag tyckte det var segt" säger en kund som vill vara anonym

:laugh:

cero
2014-12-05, 22:08
Haha nej fyfan det hoppas jag verkligen att jag inte precis stoppade i mig! *spy*

Varför blir du illamåendes av det?

F Ultra
2014-12-05, 23:19
jämfört med 399:- är det snorbillig mer än halva priset :) och tror säkerligen det är känguru och inte människokött om inte de anställda är just kängurur =)

Jo, men eftersom det hävdades att det billiga nötköttet för nästan inga pengar alls (med tanke på att det var en pizzeria som köpte det) så får man ju anta att de inte drygat ut det med kött för 190:- /kg :)

exor
2014-12-06, 08:39
Tjejen jobbar i en livsmedelsbutik och med halva priset på dansk fläskfilé + personalrabbat så är den ändå dyrare än dansk fläskfilé med standardpris från en lokal butik vi brukar handla på. Jag har smakt båda och det är ingen skillnad på lukt, konsistens & smak. Så man undrar ju vad dem tar betalt för...

KangaBanga
2014-12-06, 11:10
Kangurufillet kostar runt 130kr/kg och kangurufars 50kr/kg, man tjanar mer har sa det upplevs billigare and vad det later for en svensk

Bra byggarmat http://www.sgm.com.au/assets/images/nutrition04.jpg

Lite torrt:

http://www.uhnigmuh.org/wp-content/uploads/2014/04/kanga-banga.jpg

F Ultra
2014-12-06, 17:31
Tjejen jobbar i en livsmedelsbutik och med halva priset på dansk fläskfilé + personalrabbat så är den ändå dyrare än dansk fläskfilé med standardpris från en lokal butik vi brukar handla på. Jag har smakt båda och det är ingen skillnad på lukt, konsistens & smak. Så man undrar ju vad dem tar betalt för...

Det de tar betalt för är betalningsviljan. Dvs priset sänks/höjs så att den ligger precis där folk är villiga att betala, i förorten har folk mer ont om pengar så då skulle affärerna inte få sitt kött sålt om de hade samma pris som i centrum så de väljer en liten vinst före förlust.

Samma sak sker med prissättning mellan olika länder på olika varor, t.ex så anses datorer vara vardag här i Sverige och därför hittar du oftast datorgrejor billigare i Sverige än säg i Tyskland medans HIFI anses vara en lyxvara i Sverige och är därmed billigare i Tyskland än i Sverige.