handdator

Visa fullständig version : Ensidig kost - Långsiktigt hållbart eller idioti?


kalasninja
2014-11-28, 15:54
Hallå!
Jag har lite funderingar kring min kost som jag hoppas ni kan hjälpa mig att reda ut.
För drygt tio veckor sen började jag träna seriöst, gym 4 gånger/vecka och löpning 1 gång/vecka. I samband med detta försökte jag mig även på att kasta ihop ett kostupplägg då jag insett att kosten har stor inverkan på träningsresultatet. Då jag känner att jag måste lägga på mig mer muskler innan det är dags att deffa på riktigt men ändå har några myskilon tänkte jag ligga på kaloribalans till progressionen i gymmet stannar upp. Därefter planerar jag att höja mitt kcal-intag med 200kcal/dag och uppreppa proceduren när progressionen återigen stannar upp. Jag har nu legat viktstabil i tre veckor, vägt mig samma tidpunkt varje dag och räknat ut vikten enligt (mån+tis+…+söndag)/7.

I dagsläget ser det ut på följande vis:
Stats: Man, 23år, 176cm, 68,6kg ca15-20% bf (uppskattat via ögonmått)
Frukost:
250g Kvarg
15g Sötmandel
20g Russin
Lite FUN Light

Till lunch, mellanmål (ca 2-3h innan träning) och efter träning tillagar jag följande:
Ungefärlig fördelning: 2/5 till lunch, 1/5 till mellanmål, 2/5 efter träning.
280g Kyckling
260g Basmatiris
150g Broccoli
150g Gröna ärtor
150g Morot
150g Gullök
25g Margarin 80% (stekfett)
240g Ägg (Totalt 4st – 2st till lunch, 2st efter träning)
100g Avokado (Till lunch)

Detta resulterar i att macros och vitamin-/mineral-intag enlit dumbbell.se ser ut såhär (http://oi61.tinypic.com/rk6jpd.jpg).

Utöver detta tar jag dagligen följande kosttillskott:
-5000mg Fiskolja (Totalt 3500mg Omega3-fettsyror, varav 1650mg EPA, 1100mg DHA, 750mg Övriga Omega3-fettsyror) – 3000mg till frukost, 2000mg till lunch
-4000iu Vitamin D3 - 2000iu till frukost, 2000iu efter träning
-5g kreatin - Till lunch
-3g HMB-Ca (Totalt 435mg Kalcium) – 1g till frukost, 1g 90min innan träning, 1g efter träning
-10g EAA innan träning, 10g EAA efter träning
-25mg Zink (Zinkcitrat) – Någon gång under eftermiddagen i samband med grönt te
-250mg Magnesium (Magnesiumcitrat) – Efter träning
Zink och magnesium har jag bara tagit i drygt en vecka, detta började jag med då jag svettas något överjävligt vid träning, alltså 5/7 dagar i veckan, och mitt intag inte ligger särskilt högt över RDI.

Eftersom att alla vitaminer/mineraler verkar täckas in och macrofördelningen är ungefär som jag önskar undrar jag nu om det finns några eventuella nackdelar med att fortsätta med detta kostupplägg 5-7 dagar i veckan?
De dagar jag inte följer kostschemat äter jag vad som serveras vid middagar med vänner etc., alltså väldigt varierat men inte nödvändigtvis väldigt nyttigt även om jag inte lever på glass och läsk så att säga.

Bonusfråga: Hur ser önskvärd fördelning ut mellan mättat- enkelomättat- och fleromättatfett? Har sökt rätt mycket men hittar inget riktigt svar på det…

Skulle vara oerhört tacksam över att få höra era åsikter och tankar kring detta!
mvh Kalasninja!

hampfuz
2014-11-28, 16:38
Den huvudsakliga nackdelen är väl att du förmodligen kommer att hata maten efter ett litet tag.. Jag hade då inte klarat att äta samma mat 5 dagar i veckan. Tycker du inte det är jobbigt är det väl inga jättenackdelar, egentligen.

Bonusfråga: Hur ser önskvärd fördelning ut mellan mättat- enkelomättat- och fleromättatfett? Har sökt rätt mycket men hittar inget riktigt svar på det…

Angående fett; även om det har börjat ifrågasättas lite så finns det fortfarande väldigt mycket forskning som tyder på att enkelomättat och fleromättat har hälsofördelar över mättat fett.

GulligaGurkan
2014-11-28, 16:53
Min kost över veckan är ganska ensidig. Fokuserar på ett riktigt lagat mål mat om dagen (mest av lathet), sedan kvarg och annan kaloriutfyllning. Mån-fre äter jag ofta samma mat, som jag gjort i matlådor på måndagen, men nästa vecka står någon helt annan mat på schemat. Samma mat hela den veckan också iofs, men eftersom jag varierar och aldrig äter samma mat veckorna inpå varandra eller ens i samma månad så funkar det bra tycker jag!

kalasninja
2014-11-29, 17:53
Den huvudsakliga nackdelen är väl att du förmodligen kommer att hata maten efter ett litet tag.. Jag hade då inte klarat att äta samma mat 5 dagar i veckan. Tycker du inte det är jobbigt är det väl inga jättenackdelar, egentligen.
Trevlig läsning! Finns det inga jättenackdelar så kör jag nog på tills jag tröttnar, känns som att det har funkat kanon hittills.
Tror faktiskt det kan dröja rätt länge innan jag tröttnar, tycker man kan variera smaken rätt bra med hjälp av lite kryddor, vitlök och soja eller liknande.


Angående fett; även om det har börjat ifrågasättas lite så finns det fortfarande väldigt mycket forskning som tyder på att enkelomättat och fleromättat har hälsofördelar över mättat fett.
Tackar för infon! Tolkar jag det fel om jag säger att man alltså gör klokt i att prioritera enkelomättat och fleromättat över mättat, men att fördelningen mellan enkelomättat och fleromättat inte direkt spelar någon större roll?

Min kost över veckan är ganska ensidig. Fokuserar på ett riktigt lagat mål mat om dagen (mest av lathet), sedan kvarg och annan kaloriutfyllning. Mån-fre äter jag ofta samma mat, som jag gjort i matlådor på måndagen, men nästa vecka står någon helt annan mat på schemat. Samma mat hela den veckan också iofs, men eftersom jag varierar och aldrig äter samma mat veckorna inpå varandra eller ens i samma månad så funkar det bra tycker jag!
Det är troligen det här upplägget som jag kommer köra på när jag till slut tröttnat på nuvarande, rätt likt hur jag gör i dagsläget förutom att jag inte varierar innehållet från vecka till vecka.

Tack så mycket för era svar!
mvh kalasninja

Gpajpen
2014-11-30, 12:21
Inga som helst problem. Du får med absolut största sannolikhet i dig mer av allt än om
om du hade ätit en "allsidig"TM och "blandad"TM kost.

Att du dessutom har 0-2 dagar i veckan med helt annan mat gör att vidare diskussion är totalt överflödig.