handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt


heejhejhej
2014-11-28, 12:56
Hej,

Har tränat runt en månad, mat har jag aldrig varit noga med vilket är anledningen att jag är spinkig. Jag väger just nu runt 62kg, jag har tänkt att försöka äta och träna ordentligt.

Som jag har förstått det så ska jag äta 1,5g x 62kg =93g proteiner, detta borda betyda att jag måste äta 500g köttfärs per dag. Räcker det eller behöver jag äta fler näringsämnen?.

Hur mycket kan/borde jag gå upp per vecka/månad för att nå 70kg?.

Mvh
heejhejhej

Aliaas
2014-11-28, 12:59
Ehm du måste ju äta mer än 500g köttfärs per dag för att gå upp förstår du väll.

heejhejhej
2014-11-28, 13:15
Ja, vad jag menade var att för att få 93g proteiner så räcker 500g köttfärs. I övrigt så räcker det att jag äter mig mätt?.

King Grub
2014-11-28, 13:29
Nej, det är inte säkert. Du måste äta mer energi än du gör av med. Det är inte säkert att det motsvarar dina känslor av mättnad.

heejhejhej
2014-11-28, 13:44
Okej, får ta och kolla mat med energi

Mello
2014-11-28, 15:21
Om du ska gå upp i vikt så passa på att käka det du känner för, även lite onyttigt. Jag gjorde det när jag skulle lägga på mig. Dock så var jag alltid noggrann med att få i mig mycket protein.

GulligaGurkan
2014-11-28, 17:00
Som de andra säger måste du äta mer än du förbrukar för att gå upp i vikt. Nu när du dessutom tränar är det mycket troligt att du behöver äta mer än du gjorde innan.
Sedan tycker jag du ska fokusera på att få i dig ditt protein. Men det är inte bara köttfärs som innehåller protein. Allt kött, kvarg, ris, pasta, bönor osv innehåller varierande mängd. Proteinet från växtriket är sällan fullvärdigt men i kombination med annat blir det det!
Sedan måste du få i dig fett, minst 1 gram per kilogram kroppsvikt skulle jag säga är en bra riktlinje.
Resten av dina kalorier kan du göra vad du vill med men förslagsvis kolhydrater. Jag har lätt för att känna mig seg när jag äter för lite kolisar.

Du måste även få i dig grönsaker och frukt och lite annat för att säkerställa att du får i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.

Men prova dig fram. Ät mer än du gör nu, träna hårt. Går du upp i vikt så gör du rätt, går du ner i vikt så får du äta lite mer. Räkna kalorier om du känner för det men det är lättare att hålla sig konsekvent då :)

heejhejhej
2014-11-28, 17:18
Som de andra säger måste du äta mer än du förbrukar för att gå upp i vikt. Nu när du dessutom tränar är det mycket troligt att du behöver äta mer än du gjorde innan.
Sedan tycker jag du ska fokusera på att få i dig ditt protein. Men det är inte bara köttfärs som innehåller protein. Allt kött, kvarg, ris, pasta, bönor osv innehåller varierande mängd. Proteinet från växtriket är sällan fullvärdigt men i kombination med annat blir det det!
Sedan måste du få i dig fett, minst 1 gram per kilogram kroppsvikt skulle jag säga är en bra riktlinje.
Resten av dina kalorier kan du göra vad du vill med men förslagsvis kolhydrater. Jag har lätt för att känna mig seg när jag äter för lite kolisar.

Du måste även få i dig grönsaker och frukt och lite annat för att säkerställa att du får i dig alla vitaminer och mineraler som kroppen behöver.

Men prova dig fram. Ät mer än du gör nu, träna hårt. Går du upp i vikt så gör du rätt, går du ner i vikt så får du äta lite mer. Räkna kalorier om du känner för det men det är lättare att hålla sig konsekvent då :)

Jag äter betydligt mer än jag gjorde förut, jag nämnde bara köttfärs som exempel. Jag äter mycket ris, pasta och bröd även tonfisk rätt ofta.

Hur mycket borde jag gå upp, vad är en vettig mängd per vecka/månad?.

tsim
2014-11-28, 17:32
Jag äter betydligt mer än jag gjorde förut, jag nämnde bara köttfärs som exempel. Jag äter mycket ris, pasta och bröd även tonfisk rätt ofta.

Hur mycket borde jag gå upp, vad är en vettig mängd per vecka/månad?.

Bry dig inte om vikten.
Time'a kolisarna och käka protein jämnt under dagen för f*n!
Ta lite kort på dig själv.