handdator

Visa fullständig version : Höga hopp för hypertrofi?


Slaxes
2014-11-28, 11:17
Hej,

Har sedan ett tag tillbaka hoppat explosiva höga hopp för att komplettera mina knäböj. Smärtan/burnen/mjölksyran känns oslagbar.

Utförande:
utgångsläge= hukande med fingertopparna i backen och bra hållning i ländrygg.
Hoppa runt 80%(höjdmässigt) av ditt max upp i luften. Den enda vilan benen ska få är när du är i luften, det blir ingen paus i bottenläget. Repetera tills dina ben skakar av mjölksyra och utmattning eller när dina hopp börjar bli löjligt låga. Vila 30-40 sekunder och gör om.

Vad tror ni om muskelbyggningsförutsättningar här? Jag rekommnderar att ni testar någon gång!

Wormzie
2014-11-28, 15:43
Hade jag själv använt plyos skulle jag istället hålla det explosivt med lagom vila och ganska begränsad volym för att träna upp neuromuskulär funktion och stärka upp de strukturer som används vid hopp. Att använda det för hypertrofi tror jag är suboptimalt.

Linjedomarn
2014-11-28, 18:12
Det du beskriver är inte explosiv träning utan mer någon slags laktat-träning

Ur hypertrofi synpunkt är det väl bättre än inget och sämre än vanliga knäböj med skivstång. Träningen lämpar sig mer för anaerob anpassning av benmuskulaturen, t.ex för de som åker alpint.

Gnistan
2014-11-28, 18:19
Hej,

Har sedan ett tag tillbaka hoppat explosiva höga hopp för att komplettera mina knäböj. Smärtan/burnen/mjölksyran känns oslagbar.

Utförande:
utgångsläge= hukande med fingertopparna i backen och bra hållning i ländrygg.
Hoppa runt 80%(höjdmässigt) av ditt max upp i luften. Den enda vilan benen ska få är när du är i luften, det blir ingen paus i bottenläget. Repetera tills dina ben skakar av mjölksyra och utmattning eller när dina hopp börjar bli löjligt låga. Vila 30-40 sekunder och gör om.

Vad tror ni om muskelbyggningsförutsättningar här? Jag rekommnderar att ni testar någon gång!
OL lyftarna kör mycket spänsthopp för att få explosivitet och tryck i benen.

melvinxx
2014-11-28, 18:37
Sprinta...

svenbanan
2014-11-28, 19:28
OL lyftarna kör mycket spänsthopp för att få explosivitet och tryck i benen.

Fast knappast på det där sättet väl? Gå ned så djupt som möjligt (händerna i marken) vid varje rep och sedan köra så många hopp man pallar innan man ramlar ihop. Det låter inte som nån explosivitetsträning jag någonsin sett i alla fall. Fokus brukar ligga på kvalitet före kvantitet och att hålla sig från failure pga extrem skaderisk vid hoppövningar ifall man har spaghettiben.

Däremot uthållighet för att klara av göra en jäkla massa hopp i en beachvolleybollmatch kanske. Fast det går nog att få denna uthållighet på vettigare sätt.

Till TS:

Gör man detta på hårt underlag lär det bli rejält slitsamt. Det är nog en bra idé att vänja sig gradvis med denna typ av träning så man inte gör detta tre gånger i veckan ifall man aldrig kört mycket hoppträning. Tänk också på att det är vid landning som man skadar sig. Inte bara stukningar utan även förslitningsskadorna kommer från dålig landningsteknik upprepat tusentals gånger.

Huruvida det kommer ge särskilt mycket extra för muskelmassa i ben/rumpa så är jag skeptisk. Nu ser ju inte denna träning ut som man tränar hoppträning i tex volleyboll eller basket eller nåt sådant, men de som ägnar sig åt sådana bollsporter med massvis med hopp gör ju ändå massor av hopp. Men det är väl ändå inte stockar till ben som utmärker hoppare? Jag tror inte du kommer få stockar till ben av denna typ av hoppträning heller. Däremot lär du bli rätt stark/uthållig av det (och kanske gör du illa dig på vägen om du inte är försiktig).

Mina 5 cent.

Gnistan
2014-11-28, 20:13
Fast knappast på det där sättet väl? Gå ned så djupt som möjligt (händerna i marken) vid varje rep och sedan köra så många hopp man pallar innan man ramlar ihop. Det låter inte som nån explosivitetsträning jag någonsin sett i alla fall. Fokus brukar ligga på kvalitet före kvantitet och att hålla sig från failure pga extrem skaderisk vid hoppövningar ifall man har spaghettiben.

Däremot uthållighet för att klara av göra en jäkla massa hopp i en beachvolleybollmatch kanske. Fast det går nog att få denna uthållighet på vettigare sätt.

Till TS:

Gör man detta på hårt underlag lär det bli rejält slitsamt. Det är nog en bra idé att vänja sig gradvis med denna typ av träning så man inte gör detta tre gånger i veckan ifall man aldrig kört mycket hoppträning. Tänk också på att det är vid landning som man skadar sig. Inte bara stukningar utan även förslitningsskadorna kommer från dålig landningsteknik upprepat tusentals gånger.

Huruvida det kommer ge särskilt mycket extra för muskelmassa i ben/rumpa så är jag skeptisk. Nu ser ju inte denna träning ut som man tränar hoppträning i tex volleyboll eller basket eller nåt sådant, men de som ägnar sig åt sådana bollsporter med massvis med hopp gör ju ändå massor av hopp. Men det är väl ändå inte stockar till ben som utmärker hoppare? Jag tror inte du kommer få stockar till ben av denna typ av hoppträning heller. Däremot lär du bli rätt stark/uthållig av det (och kanske gör du illa dig på vägen om du inte är försiktig).

Mina 5 cent.
Nja! Du har rätt.
Är väl att OL lyftarna som jag sett köra brukade spänna en gummisnodd mellan en ställning och hoppa jämfota över och höja till det blir för högt.
Lite fel av mig
Ursäkta
MVH
Gnistan

svenbanan
2014-11-28, 23:14
Nja! Du har rätt.
Är väl att OL lyftarna som jag sett köra brukade spänna en gummisnodd mellan en ställning och hoppa jämfota över och höja till det blir för högt.
Lite fel av mig
Ursäkta
MVH
Gnistan


Det finns en rätt cool bil på Hoa-Hoa som flyter runt nånstans på internet, på vilken han gör nåt slags spänsthopp. Om jag minns rätt så var han rätt högt uppe och flög. Tyngdlyftning och hoppning går hand i hand. :)

Aping
2014-11-29, 14:20
Det finns en rätt cool bil på Hoa-Hoa som flyter runt nånstans på internet, på vilken han gör nåt slags spänsthopp. Om jag minns rätt så var han rätt högt uppe och flög. Tyngdlyftning och hoppning går hand i hand. :)
http://idrottsvetaren.se/wp-content/uploads/2013/08/nnart_hoa-hoa_dahlg_158831v530x800.jpg

De största vikterna har en diameter på 45 cm.

Kan nu någon haxxa i paint så vi får reda på hur högt upp i luften han är om vi låtsas att golvet är i bildens underkant?

Gnistan
2014-11-29, 15:06
http://idrottsvetaren.se/wp-content/uploads/2013/08/nnart_hoa-hoa_dahlg_158831v530x800.jpg

De största vikterna har en diameter på 45 cm.

Kan nu någon haxxa i paint så vi får reda på hur högt upp i luften han är om vi låtsas att golvet är i bildens underkant?

Med vikterna man ser stå i bakrunden som förmodligen står uppe på flaket ca 120 cm kanske?

CalleP
2014-11-29, 15:07
De största vikterna har en diameter på 45 cm.

Kan nu någon haxxa i paint så vi får reda på hur högt upp i luften han är om vi låtsas att golvet är i bildens underkant?

hahahaha mästerlig bild!:laugh:

Aping
2014-11-29, 15:14
Med vikterna man ser stå i bakrunden som förmodligen står uppe på flaket ca 120 cm kanske?
Det är nog en bra gissning, vi får vänta på facit tills någon av ungdomarna här har "bildbehandlat" klart fotot cofffee

svenbanan
2014-11-29, 18:05
Själv nöjer jag mig med att detta är en riktigt cool bild!!!

Men några tips ifall nån mot förmodan ids kolla upp hans hopphöjd:

Jag tycker Dahlgren ser ut att vara hitom viktskivorna på bilden. Stämmer det så måste man ju också korrigera för detta perspektivproblem om man vill lista ut hur högt han hoppar. Dvs som bilden ser ut nu så ser han ut att vara kanske 4 viktskivor lång. Detta innebär att han skulle vara 180cm. Men i själva verket är han kanske 170cm. Påhittade siffror eftersom jag inte har koll på hur lång han är, och det inte är helt enkelt att se på bilden hur lång "han ser ut att vara", eftersom han dragit upp knäna. För att ens veta ifall han är hitom stången så måste man mäta på detta sett.

Sedan när man faktiskt mäter hur högt han hoppar så ska man mäta hur högt hans huvud flyttat sig från stillastående. Kollar man hur högt upp fötterna är så är det ju bara att titta på bilden så ser man att han "tjänat" en halv meter. Ungefär som folk som hoppar upp och landar jämfota på en 100cm hög låda och tror att de har 100cm i hoppspänst... ;)

Riktiga byggare
2014-11-29, 23:24
hahahaha mästerlig bild!:laugh:

Men det bästa är väl att vi äntligen kan slå fast att explosiva upphopp och hypertrofi inte alls har något samband. Hoa hoas piprensare ovan är ju inte mycket att sträva efter.;-)

Matsa
2014-11-30, 00:56
En till bild på piprensarna:

http://image-cache.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/decc135bb2879b5b48aa7672b5fa2ddedb2304f6

Aping
2014-11-30, 01:33
En till bild på piprensarna:

http://image-cache.s3-website-eu-west-1.amazonaws.com/decc135bb2879b5b48aa7672b5fa2ddedb2304f6
Herregud, ljuset och vinkeln får hans höftböjarområde att se ut som en normal mans skinkor. Vad är det för muskler?!

svenbanan
2014-11-30, 08:55
Men det bästa är väl att vi äntligen kan slå fast att explosiva upphopp och hypertrofi inte alls har något samband. Hoa hoas piprensare ovan är ju inte mycket att sträva efter.;-)

Eller så slår vi helt enkelt fast att tyngdlyftarträning (ryck och frivändningar) ger bra hoppspänst.

Slaxes
2014-11-30, 15:28
Tack för alla svar.

Jag vet riskerna med höga hopp // Föredetta gymnast ;)