handdator

Visa fullständig version : Har crossfitträning någon funktion för annat än crossfit?


ATJL
2014-11-28, 08:42
Jag ställde frågan på Guddis sida Tränastyrka, apropå debatten om crossfits relevans för andra idrotter än just crossfit.

Lägger även upp frågan här för att få så brett underlag som möjligt:

Om man tränar för att bli ”allroundtränad” för att bättre klara fysiskt krävande arbeten, jag tänker på militärer och brandmän etc. Säg att man redan tränar 2-3 pass traditionell styrketräning med basövningar och 2-3 pass löpning.

Finns det utöver det då något värde att ersätta/komplettera med crossfittypiska cirkelträningspass, dvs ”metcons”, för att få bättre arbetskapacitet anpassat till jobbet? Eller bidrar de inte till någon fysisk förmåga som inte redan uppnås med ”vanlig” träning?

För mig så känns det som att det skulle ha ett värde för personer som i sitt arbete utför saker som drar slang, bär tung ryggsäck, måste springa/hoppa/klättra med mycket utrustning, etc. Eftersom dessa moment kommer kräva en kombination av just styrka-uthållighet-kondition-spänst, med en slags krav på tillräckligt bra på allt.

I så fall så skulle det handla om 10-20min långa pass, helt utan högreps komplexa övningar som OL lyft, utan istället enklare saker som thrusters, burpees, välta traktordäck, hoppa rep osv.

Väl sependerad tid, eller helt bortslösad tid, eller mitt emellan?

Mvh

King Grub
2014-11-28, 08:46
Ja, även om den fysiska kapaciteten för att utföra en viss övning eller viss aktivitet finns, så blir man inte bra på det om man inte också gör det regelbundet. Prestationsinriktad neuromuskulär anpassning sker i betydande grad i just dom typer av rörelser man faktiskt utför.

stemag
2014-11-28, 08:49
[U]

Om man tränar för att bli ”allroundtränad” för att bättre klara fysiskt krävande arbeten, jag tänker på militärer och brandmän etc.
Finns det utöver det då något värde att ersätta/komplettera med crossfittypiska cirkelträningspass, dvs ”metcons”, för att få bättre arbetskapacitet anpassat till jobbet? Eller bidrar de inte till någon fysisk förmåga som inte redan uppnås med ”vanlig” träning?



I så fall så skulle det handla om 10-20min långa pass, helt utan högreps komplexa övningar som OL lyft, utan istället enklare saker som thrusters, burpees, välta traktordäck, hoppa rep osv.

Väl sependerad tid, eller helt bortslösad tid, eller mitt emellan?

Mvh



Spontant tror jag att crossfit verkar perfekt om man typ vill bli brandman, bättre är ren styrketräning.
Bra mjölksyretålighet måste ju vara bland det viktigaste (och bra allmänkondition) om man vill jobba innom brand/räddning.

ATJL
2014-11-28, 09:38
Ja, även om den fysiska kapaciteten för att utföra en viss övning eller viss aktivitet finns, så blir man inte bra på det om man inte också gör det regelbundet. Prestationsinriktad neuromuskulär anpassning sker i betydande grad i just dom typer av rörelser man faktiskt utför.

Ok. Om man då tar ett exempel för att höra om jag tolkar på ett bra sätt: Person som arbetar som skyttesoldat vid ett förband som har som huvuduppgift att verka i stadsmiljöer.

Karraktäristiskt för strid i bebyggda miljöer för en enskild soldat: upprepade snabba ruscher mellan olika positioner, snabba och upprepade växlingar mellan liggande och stående, klättringsmoment, bryta upp/slå in dörrar med verktyg, snabbt ta sig upp för stegar och trappor, handgemängssituationer, släpa skadade etc. Vanligen bärs tung utrustning på kroppen och hjälm vid utförandet.

Allt ovan innebär, som jag tolkar det, att det ställer krav på "alla" fysiska fömågor.


Säg vidare att personen har endast ett fåtal träningstillfällen/vecka. Vore det då bäst prioriterat för den personen att lägga den tiden uteslutande på cirkelträning istället för separat kondition/styrka? ( I så fall skulle övningsvalet prioriteras till det som simulerar de beskrivna momenten så nära som möjligt. Tex burpee/pullups, knuffa och dra släde, farmers walks etc)

Mvh

z_bumbi
2014-11-28, 10:06
Prioriteringen beror på den fysiska statusen och hur mycket soldaten övar på de aktuella momenten.

cero
2014-11-28, 20:41
Att först bygga upp en rejäl styrka, och sedan underhållsträna den med typ 1 pass per vecka samtidigt som man ändrar fokus till prestationsspecifika moment som t ex crossfit är bra grejer.