handdator

Visa fullständig version : Större muskeltillväxt av styrketräning kombinerat med vattenlöpning


King Grub
2014-11-27, 09:16
Aquatic treadmill (ATM) running may simultaneously promote aerobic fitness and enhance muscle growth when combined with resistance training (RT) compared to land-treadmill (LTM) running. Therefore, we examined acute and chronic physiological responses to RT, concurrent RT-LTM and concurrent RT-ATM. Forty-seven untrained volunteers (♂n=23, 37±11yr, 29.6±4.6 kg·m2| ♀n=24, 38±12yr, 27.53±6.4 kg·m2) from the general population were tested for VO2max, body composition, and strength before and after training. All groups performed 12wks of RT (2·wk, 3 x 8-12 @ 60→~80%1RM). The RT-LTM & RT-ATM groups also performed 12wks of LTM or ATM training [2·wk (immediately post RT), 1·wk (in isolation), 60→85%VO2max, 250→500 kcal·session]. Additionally, 25 subjects volunteered for muscle biopsy prior to, and 24h-post acute exercise before and after training. Stable isotope labeling (70%2H2O, 3ml·kg-1) was utilized to quantify 24h-post exercise myofibrillar fractional synthesis rates (myoFSR). Mixed-model ANOVA revealed that RT-ATM, but not RT-LTM training produced greater chronic increases in lean mass than RT alone (p<0.05). RT-LTM training was found to elicit the greatest decreases %body fat (-2.79%, p<0.05). In the untrained state, acute RT-ATM exercise elicited higher 24h myoFSRs compared to RT (+5.68 %/d, p<0.01) and RT-LTM (+4.08 %/d, p<0.05). Concurrent RT-ATM exercise and training elicits greater skeletal muscle anabolism than RT alone or RT-LTM.

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2014 Nov 25. ANABOLIC RESPONSES TO ACUTE AND CHRONIC RESISTANCE EXERCISE ARE ENHANCED WHEN COMBINED WITH AQUATIC TREADMILL EXERCISE.

250cc
2014-11-27, 12:23
Bara hoppas att löpbandet är kompatibelt med simbassängen då!

dodie
2014-11-27, 13:22
vilken random grej att göra forskning på

Linjedomarn
2014-11-27, 17:31
vilken random grej att göra forskning på

Inte om det är någon som vill börja sälja undervattens-löpband.

Kalle40
2014-11-27, 18:44
återigen en "studie" av tramspelle Grub.
Inga nyheter. Självklarheter - men ta inte upp varenda löjlig studie du hittar snälla.

cero
2014-11-27, 19:22
återigen en "studie" av tramspelle Grub.
Inga nyheter. Självklarheter - men ta inte upp varenda löjlig studie du hittar snälla.

Vad ska vi med vetenskap till när vi har Kalle40s sunda förnuft på vår sida? *jorgen*

King Grub
2014-11-27, 19:35
Du bestämmer inte vad andra skall posta. Lek inte moderator.

Jag fortsätter trots dina uppmaningar. Du betyder ingenting för mig.

anvihl
2014-11-27, 19:36
återigen en "studie" av tramspelle Grub.
Inga nyheter. Självklarheter - men ta inte upp varenda löjlig studie du hittar snälla.

Men snälla nån, ta ur analpluggen och kom i i matchen.

cero
2014-11-27, 20:26
Du bestämmer inte vad andra skall posta. Lek inte moderator.

Jag fortsätter trots dina uppmaningar. Du betyder ingenting för mig.

http://replygif.net/i/552.gif

Matsa
2014-11-27, 21:15
Den här studien är helt ointressant för mig men det gör inget. De flesta studier är bara sådant jag skummar igenom och konstaterar att jag inte bryr mig men det kanske är någon annan som finner dem intressanta. Jag skummar hellre igenom ett par ointressanta flumstudier för mycket än missar en som råkar behandla just mitt nördämne.

h051n
2014-11-27, 21:26
Bryr mig inte vad han lägger upp, fattar ändå aldrig någonting.
Hehe

Ozziking
2014-11-27, 21:35
återigen en "studie" av tramspelle Grub.
Inga nyheter. Självklarheter - men ta inte upp varenda löjlig studie du hittar snälla.

Det är ju inte grub som har gjort studien :smash:

Och SJÄVKLART är det inte en självklarhet för alla.

King Grub
2014-11-27, 21:46
Jag vet inte vad som är så självklart med att styrketräning+vattenlöpning ger större muskeltillväxt en bara styrketräning.

Captainwide
2014-11-27, 22:31
Bryr mig inte vad han lägger upp, fattar ändå aldrig någonting.
Hehe

Då är vi två. :laugh:

cero
2014-11-27, 23:34
Jag vet inte vad som är så självklart med att styrketräning+vattenlöpning ger större muskeltillväxt en bara styrketräning.

Duh, det är ju standard med en runda på havsbotten efter bänken.

Kalle40
2014-11-27, 23:49
Sarkoplasmatisk hypertrofi.
Den fysiologiska adaptionen till aerobisk och anaerobisk arbetsförmåga.

Starvation
2014-11-27, 23:55
Måste vara för vattenlösning är tyngre? Vanlig löpning är ju ganska lätta rörelser vid låg intensitet.

Så 1+1=2
Och 1+0=1.
Hur det är om man tränar dubbelt så mycket styrketräning är ju en annan fråga. Skulle vilja se en studie på 120min styrketräning mot 60+60 löpning/styrketräning. Högintensiv löpning då, inte larv löpning.

cero
2014-11-27, 23:55
Sarkoplasmatisk hypertrofi.
Den fysiologiska adaptionen till aerobisk och anaerobisk arbetsförmåga.

För mycket kunskap på en och samma gång, sakta ned!

Agitator
2014-11-28, 00:00
Finns det studier på fight or flight situationer i samband med gym?

Tänk vad nice det att hade varit att kombinera gym med mma eller liknande.

Sätt ett PB i bänken, res dig upp och alfatjut lite. Sedan be din polare hoppa på dig och dominera dig med ufc handskar och börja sätta dig i besvärliga lägen.

Borde ge en bra tillskjutning av hormoner i kroppen.

Kalle40
2014-11-28, 00:00
Detta är en mongo-studie för att göra reklam för denna aquatic treadmill förstås.

Självklart om du kör styrketräning för ben exvis sen löpning på bandet kanske det inte är så käckt....för hård träning ...för mkt kortisol osv.

grejen är att denna studie har alldeles för många löda ändar...bara till för att sälja.
helt ovetenskapligt.

Sluta bumpa massa oseriösa studier.
Sluta bemöta diskussioner med att bumåa massa dumma oseriösa studier...

filmjölk
2014-11-28, 00:25
Det kan ju vara något att tänka på för dem som gillar att kombinera träning och solsemester, tränar i ett simhallsgym eller har egen pool. Kommer man bara över stigmat att man ser ut som en idiot när man springer runt i cirklar i halsdjupt vatten så har det relevans.

Kalle40
2014-11-28, 00:34
Jo varför inte...efter tunga knäböj så kanske man vill låta benen arbeta lite längre tid utan å belasta knäna å samtidigt kolla in de andra hotellgästerna...vem vet...tack Grub för denna intressanta studie...känner mig upplyst ;)

Agitator
2014-11-28, 01:28
Kalle40, dina upplysande inlägg är verkligen fantastiska.

Det känns som att din rätta spirit animal är en sengångare och att din typ av forum mer lutar åt flashback.

Istället för att klaga här kunde du valt att läsa studien för att sedan inte svarat, om du nu inte tyckte det var intressant.

Kalle40
2014-11-28, 01:44
Din spirit animal är en gris?
och varför gör du nu samma hemdka sak som jag gjorde?
Folk kanske tycker de e kul å intressant?

Kalle40
2014-11-28, 02:37
Vem betalade denna studie?
Vad var syftet ...att sälja auquatiska löpband skapa en ny marknad tjäna pengar.

Det är redan känt vad som ökar muskelmassan snabbast och givetvis inte att låta ngn stackare först styrketräna och sdan springa långdistanslopp på löpbandet...de lät ju jämförelsegruppen köra sönder sig-för att få sitt önskade resultat.
Att de inte har tagit hänsyn till energiintag/balans samt testosteronnivåer - de faktorer som främst styr muskelmassans kvantitet är minst sagt märkligt.

Får man inte kritiseta forskningsstudier utan att vara otrevlug å hemsk...då är vi ute på hal is

Matsa
2014-11-28, 03:22
Vem betalade denna studie?
Vad var syftet ...att sälja auquatiska löpband skapa en ny marknad tjäna pengar.

Det är redan känt vad som ökar muskelmassan snabbast och givetvis inte att låta ngn stackare först styrketräna och sdan springa långdistanslopp på löpbandet...de lät ju jämförelsegruppen köra sönder sig-för att få sitt önskade resultat.
Att de inte har tagit hänsyn till energiintag/balans samt testosteronnivåer - de faktorer som främst styr muskelmassans kvantitet är minst sagt märkligt.

Får man inte kritiseta forskningsstudier utan att vara otrevlug å hemsk...då är vi ute på hal is

Det är väl helt ok och rentav bra att ifrågasätta studier som du gör i det här inlägget? Jag tror inte att många motsätter sig det men det var inte vad du gjorde i ditt första inlägg. Där var du mest bara otrevlig och kallade Grub för tramspelle, vad vinner du på det?

Kalle40
2014-11-28, 03:47
Det var för han bemötte mig utan egna argument bara kasta fram studier som enl honom bevisar ditten å datten.
Att man ex.vis bygger muskler utan kolhydrater och att äta ordentligt. han visar gång på gång att han inget förstår...att han aldrig talar med egna ord.
Han hävdar ex.vis att man inte behöver ligga på kaloriöverskott för att bygga muskler. Att man ska träna utan att äta ordentligt....sedan slänga i sig lite peoteinpulver.....-kabooooom- växa

därav "tramspelle"

deathbysexy
2014-11-28, 05:24
tror du han postar studier för just din skull, kalle40? tror faktiskt att han bara postar studier för postandets skull. finns alltid nån som tycker de är intressant

Padde
2014-11-28, 06:18
Har inte läst att grub försöker lura någon att man bygger muskler på underskott... tror att du gör bäst i att hålla dig till sandlådan

REDaction
2014-11-28, 07:49
Har inte läst att grub försöker lura någon att man bygger muskler på underskott... tror att du gör bäst i att hålla dig till sandlådan

Nej, snarare att folk övertolkar det han säger. Att något är teoretiskt möjligt betyder ju inte att det alltid är så.

King Grub
2014-11-28, 08:17
Det är redan känt vad som ökar muskelmassan snabbast och givetvis inte att låta ngn stackare först styrketräna och sdan springa långdistanslopp på löpbandet...de lät ju jämförelsegruppen köra sönder sig-för att få sitt önskade resultat

Du såg inte att det var två jämförelsegrupper? En som bara tränade styrketräning. Gruppen som även tränade vattenlöpning ökade mer än dom också.

För övrigt är det inget konstigt med vattenlöpning. Det är en utmärkt och inte ovanlig rehabiliteringsträning.

filmjölk
2014-11-29, 01:29
Är det vattenlöpningen i sig eller är det bara ett fall av mer träning? När jag läste till PT fick jag ta del av resultatet av en "intressant" studie där kontrollgruppen styrketränade 3ggr i veckan, och testgruppen 3ggr i veckan+1 pass cirkelstyrketräning. Testgruppen ökade mer och slutsatsen var att cirkelstyrketräning var bra. Mycket "givande" studie.

Linjedomarn
2014-11-29, 17:17
Är det vattenlöpningen i sig eller är det bara ett fall av mer träning? När jag läste till PT fick jag ta del av resultatet av en "intressant" studie där kontrollgruppen styrketränade 3ggr i veckan, och testgruppen 3ggr i veckan+1 pass cirkelstyrketräning. Testgruppen ökade mer och slutsatsen var att cirkelstyrketräning var bra. Mycket "givande" studie.

De som tränade extra på vanligt löpband fick mindre ökning än de som tränade extra på undervattenslöpband.

Alexton
2014-11-29, 17:27
Undrar om det går att överföra på äldre men vid lägre ansträning. Systern arbetar med vattengymnastik för äldre då ofta kombinerat med lättare cirkelträning (de är runt 70år).

Klart intressant.

Ett Orm
2014-11-29, 19:27
Vem betalade denna studie?
Vad var syftet ...att sälja auquatiska löpband skapa en ny marknad tjäna pengar.

Det är redan känt vad som ökar muskelmassan snabbast och givetvis inte att låta ngn stackare först styrketräna och sdan springa långdistanslopp på löpbandet...de lät ju jämförelsegruppen köra sönder sig-för att få sitt önskade resultat.
Att de inte har tagit hänsyn till energiintag/balans samt testosteronnivåer - de faktorer som främst styr muskelmassans kvantitet är minst sagt märkligt.

Får man inte kritiseta forskningsstudier utan att vara otrevlug å hemsk...då är vi ute på hal is
För att fightas på internet behöver man inga boxhandskar, ett tips i all välmening.:)

filmjölk
2014-11-29, 19:48
De som tränade extra på vanligt löpband fick mindre ökning än de som tränade extra på undervattenslöpband.

Det borde väl vara ganska så självklart? Vattnet adderar motstånd.

Morty
2014-11-29, 20:40
Sarkoplasmatisk hypertrofi.
Den fysiologiska adaptionen till aerobisk och anaerobisk arbetsförmåga.

Fysiologisk adaptation till aerob arbetsförmåga är ju dock minimal hypertrofi av typI-fibrer och omvandling av typII-fibrer till typI. Knappast något som får en att direkt tänka att det borde leda till bättre gainz av styrketräning. Även om det är väl undersökt att styrketräning+low-impact cardio leder till bättre gainz så är det inte enligt någon superenkel fysiologisk förklarinsmodell. Om man inte räknar ytterligare glykogeninlagring som 'sarkoplasmatisk hypertrofi'.

Morty
2014-11-29, 20:43
Det borde väl vara ganska så självklart? Vattnet adderar motstånd.

Och tar bort stötarna.

Hemi
2014-11-30, 07:44
Vem betalade denna studie?
Vad var syftet ...att sälja auquatiska löpband skapa en ny marknad tjäna pengar.

Det är redan känt vad som ökar muskelmassan snabbast och givetvis inte att låta ngn stackare först styrketräna och sdan springa långdistanslopp på löpbandet...de lät ju jämförelsegruppen köra sönder sig-för att få sitt önskade resultat.
Att de inte har tagit hänsyn till energiintag/balans samt testosteronnivåer - de faktorer som främst styr muskelmassans kvantitet är minst sagt märkligt.

Får man inte kritiseta forskningsstudier utan att vara otrevlug å hemsk...då är vi ute på hal is

Du motsäger dig själv här.