handdator

Visa fullständig version : Smärta precis under knäskål


bombenx
2014-11-26, 23:11
Hej!

Har i ett par veckor haft smärta precis under min vänstra knäskålen. Smärtan har speciellt kommit vid knäböj. Har för tillfället vilat nästan 3 veckor i princip utan några benövningar alls (Förra veckan prövade jag på mig lite lätta böj men fick avsluta pga smärta). Slängt i lite raka mark då och då men inte känt av knät då. Har ungefär i 2 månads tid kört böj 2-3 ggr per vecka. Använt mig av voltaren morgon och kväll men smärtan vill liksom inte släppa. Till vardags så känns knät inte av så mycket även om man ibland får en slags molande smärta till och från. Har ringat in vart smärtan sitter på bilden (dock inte mina knän på bilden). En lätt svullnad kan även antydas om man jämför med mitt andra knä.


http://postimg.org/image/ns38153ov/

Någon som har en teori om vad det kan vara? Börjar det bli dags att uppsöka sjukgymnast eller liknande? Någon som vart med om ungefär samma bekymmer?

Tack på förhand!

Pade
2014-11-26, 23:49
Jag lider av samma problem just nu fast i höger knä, uppstod strax efter att jag kört russian squat routine och nu vill den inte försvinna :(
Kan fortfarande köra böj, men känner av smärtan och vågar inte köra fullt pga detta. Märker av det en del i vardagen om jag böjer benet och lägger tyngd på det, men inga direkta problem än.
Det klokaste att göra är väl boka tid hos en sjukgymnast och be dom kolla på det!

jonkii
2014-11-26, 23:52
Den området för tankarna till MB. slatter och hopparknä. Snarare det senare om ni är post-pubertala. Men träffa en sjukgymnast.

PKG
2014-12-04, 19:15
Jag led av samma problem som ni har i flera år. Kunde aldrig utveckla eller bli stark i knäböj.

En dag för ett tag sen så kollade jag på min flickvän när hon körde knäböj och såg att hon när hon böjde så fällde hon fram ryggen naturligt för att komma ner. Så jag provade det samma, att fälla ryggen mer framåt än vanligt.
Aldrig har jag känt mig så stark i knäböj som då och fick ingen smärta alls!

Mitt problem var att jag alltid försökte böja så upprätt med ryggen som möjligt. Och det skapar nog en enorm press på knäleden.

Nu kör jag lowbar och tillåter en mer lutning med ryggen framåt och böjer med höftleden före knäleden. Känner aldrig nån mer smärta under knäskålorna.

Rickrude
2014-12-05, 09:29
Som vid alla skador, kolla upp dem! Det du beskriver låter som hopparknä men jag har även hört att artros under knäskålen och meniskelproblem kan ge likande symptom.

Jag fick själv liknande symptom för en dryg månad sen och fick konstaterat hopparknä (av läkare och sjukgymnast). Hopparknä är inte en inflamation och blir inte bättre av antiinflamatoriskt. Jag har inte hittat någon bra förklaring på vad hopparknä är. Oftast får man det av hård belastning och ökning av träning, för mig att jag sprungit för mycket utför backar.

Rådet som jag fått (och följer) är tunga excentriska knäböj i Smith-maskin på det benet jag har problem med. Jag kör med upphöjd häl för att verkligen belasta knäsenan. Alltså håller jag emot med det ben jag har problem med på vägen ned och försöker trycka upp mig igen med det andra benet. Jag kör 3*10 varannan dag på 60 kg. Träningen gör ont och första veckorna blev det sämre av träning, nu blir det bättre och bättre. Senaste passen känner jag bara lätt smärta i samband med träningen, inte efter och inte i vardagen. Därför har jag börjat med cykling och lätt jogging.

Bland det sämsta du kan göra för att bli av mer hopparknä är att inte träna alls. Det enda som nog är sämre är att fortsätta träningen som du fått ont av.

//Rickard