handdator

Visa fullständig version : Hur ser din livsstil ut? Broscience om kost och träning


carloskar
2014-11-26, 21:42
Hur ser din livsstil ut när det kommer till mat och träning?
Låt höra era koncept. Här kan alla vara experter och allt tyckande är ok!
Jag har i alla fall inga källor och forskningsrapporter *flex*

Tycker deff- och bulksnacket har gått för långt. De flesta i gymmet är inte proffsbyggare. Snarare motionärer som letar en hälsosam livsstil, strandraggare och annat vanligt folk som inte tänker börja med AAS och så vidare.

Jag ser det som ett modernt jojobantande för unga killar.
Kroppen är helt fantastisk på att räkna kalorier själv. Till exempel såhär. Om vi säger att 1kg kroppsfett är 7000kcal, och en person har lagt på sig 10kg övervikt över de senaste 10 åren. Då har han överätit i snitt 20kcal per dag. Det är ingenting, och då är han ändå en lat jävel som inte brytt sig om kosten eller träningen över huvud taget. Han kunde lika gärna vägt 190, men hans kropp räknade åt honom och sa ”käka mer så spyr jag upp det din jävel”. Så smart är våran kropp.

Vissa blir visserligen så feta, men om personen gått upp 100kg på 10 år så är det fortfarande ”bara” en överätning på 200kcal per dag. Och betänk då att den personen antagligen haft överätningen som ett självskadebeteende och ätit skräp som hamburgare, godis och läsk. Hans kropp har ändå bara tillåtit ett överskott på 200kcal...

Skit i allt vad skräpmat heter. Undvik gluten. Ät allt annat som känns nyttigt och gott. Sleva i dig kokosfett en kväll om du känner för det. Vräk i dig nötter. Ät kolhydrater från bra källor som fullkornsris. Njut av livet och träna så ofta du har lust. Helst några gånger i veckan.
Undvik kortisol genom att inte stressa. Öva på att andas och slappna av.
Undvik höga insulinnivåer genom att inte äta så mycket socker.

Optimera din sömn för höja kroppens naturliga HGH och Testosteron.

Ät Vitamin D3 i så stora mängder att livsmedelsverket skulle gråta om de fick veta...
Jag äter också magnesium, kalcium och vitamin k2. Tycker det verkar väldigt bra men jag är bara en självutnämnd expert utan verklig kunskap. Skapa en egen uppfattning...

Se till att ha roligt.. Oavsett var i träningen du befinner dig nu, så tror jag att du kommer få häpnadsväckande resultat. Det har i alla fall jag fått på väldigt kort tid sedan jag återupptog träningen och började leva på det här sättet. :)

Som exempel har jag på 8-9 månader ökat från L till XL på överkroppen, gått ned 5-6kg. Magrutorna syns, och jag har ökat 40kg 1rm i bänkpress.

Bossebäver
2014-11-27, 01:54
De flesta i gymmet är inte proffsbyggare. Snarare motionärer som letar en hälsosam livsstil

Vägen till målet behöver inte skilja sig.


Kroppen är helt fantastisk på att räkna kalorier själv.

Då hade inte uppemot 50% av den manliga svenska befolkningen varit överviktiga.


Skit i allt vad skräpmat heter. Undvik gluten. Ät allt annat som känns nyttigt och gott. Sleva i dig kokosfett en kväll om du känner för det. Vräk i dig nötter. Ät kolhydrater från bra källor som fullkornsris. Njut av livet och träna så ofta du har lust. Helst några gånger i veckan.
Undvik kortisol genom att inte stressa. Öva på att andas och slappna av.
Undvik höga insulinnivåer genom att inte äta så mycket socker.

Optimera din sömn för höja kroppens naturliga HGH och Testosteron.

Ät Vitamin D3 i så stora mängder att livsmedelsverket skulle gråta om de fick veta...
Jag äter också magnesium, kalcium och vitamin k2. Tycker det verkar väldigt bra men

Jag tror inte sleva i sig kokosfett är ett bra universellt råd, till någon alls.

jag är bara en självutnämnd expert utan verklig kunskap.

Sådana finns det många av, de flesta har olika åsikter dessutom.

carloskar
2014-11-27, 07:08
Då hade inte uppemot 50% av den manliga svenska befolkningen varit överviktiga.
Kanske. Jag tror övervikten beror på valet av livsmedel och inaktivitet.



Jag tror inte sleva i sig kokosfett är ett bra universellt råd, till någon alls.
Håller nog med, stryk det.


Sådana finns det många av, de flesta har olika åsikter dessutom.

Ja?

Bossebäver
2014-11-27, 13:19
Kanske. Jag tror övervikten beror på valet av livsmedel och inaktivitet.

Jag med. Jag tror dock inte att skadan kan lagas när den väl är gjord. Dvs att gå tillbaka tillbaka till normal aktivitet och bra kost kommer inte räcka för att självmant etablera en ny bra vikt efter att man varit överviktig, man kommer för resten av sitt liv oavsett val av livsmedel aktivt vara tvungen att hålla koll på sitt energiintag och ev vara hungrig en del av dygnet.

Att bli överviktig/fet är en oåterkallig försämring av ett redan dåligt utgångslåge för att citera någon annan.



Ja?

Inget illa menat, men de flesta "bloggare", "gurus" och "kunniga människor" som idag har inflytande på internet är en del av problemet, inte lösningen. Det finns nog inget ämne i världen där så många(alla) är experter som inom kost och näring, och de flesta som gått ner i vikt kan nog vittna om alla ovärdeliga tips och idiotförklaringar man får höra dagligen om sina vanor.

PureWhey
2014-11-27, 13:54
Fenomenet med massa experter är kul, det är inte så att samma personer skulle få för sig att gå in på en gymnastikträning och börja ge råd om hur de skall äta och träna.

hampfuz
2014-11-27, 13:57
Inget illa menat, men de flesta "bloggare", "gurus" och "kunniga människor" som idag har inflytande på internet är en del av problemet, inte lösningen. Det finns nog inget ämne i världen där så många(alla) är experter som inom kost och näring, och de flesta som gått ner i vikt kan nog vittna om alla ovärdeliga tips och idiotförklaringar man får höra dagligen om sina vanor.

Jag håller med. Det sista internet och världen i stort behöver är mer broscience. Antivaccinationsrörelsen, glutenskräcken, hetskampanjen mot livsmedelsverket och etablerad vetenskap. Dumheter.

z_bumbi
2014-11-27, 14:12
Jag tror dock inte att skadan kan lagas när den väl är gjord. Dvs att gå tillbaka tillbaka till normal aktivitet och bra kost kommer inte räcka för att självmant etablera en ny bra vikt efter att man varit överviktig,

Det brukar funka för ganska många. Det används i alla fall inom de flesta olika typerna av viktminskning som sker inom eller samarbetar med vården och där man får tillräckligt med resurser blir resultaten skapliga. Nu har jag tyvärr inte hållit mig uppdaterad men tallriksmodellen är antagligen fortfarande en av de vanligaste lösningarna då den funkar så pass bra (givet resurserna).
Sen beror det självklart också på vad övervikten eller fetman kommer av. De som aldrig känt mättnadskänslor har antagligen mycket svårare att få sådana medan de som t ex lidit av hetsätningar eller bullemi kan ha lättare så länge man löser den psykologiska biten. Feta medelålders män som "fastar" fram tills eftermiddagsfikat eller kvällsmaten och sedan kompenserar det hela med att äta mycket på kvällen har en mycket bra chans att både nå en bra vikt och slippa tänka så mycket på kosten om de korrigerar sina levnadsvanor.

Bossebäver
2014-11-27, 22:50
Det brukar funka för ganska många. Det används i alla fall inom de flesta olika typerna av viktminskning som sker inom eller samarbetar med vården och där man får tillräckligt med resurser blir resultaten skapliga. Nu har jag tyvärr inte hållit mig uppdaterad men tallriksmodellen är antagligen fortfarande en av de vanligaste lösningarna då den funkar så pass bra (givet resurserna).
Sen beror det självklart också på vad övervikten eller fetman kommer av. De som aldrig känt mättnadskänslor har antagligen mycket svårare att få sådana medan de som t ex lidit av hetsätningar eller bullemi kan ha lättare så länge man löser den psykologiska biten. Feta medelålders män som "fastar" fram tills eftermiddagsfikat eller kvällsmaten och sedan kompenserar det hela med att äta mycket på kvällen har en mycket bra chans att både nå en bra vikt och slippa tänka så mycket på kosten om de korrigerar sina levnadsvanor.

Givetvis finns det stora individuella skillnader, men vad är en "bra kroppsvikt" i ditt resonemang? Jag förutsätter >15% kroppsfett.

Problemet en annan märker med att kilona rasat av är att den aptit jag alltid haft(enorm) kommer fler gånger under dagen. Jag har alltid haft kapaciteten att klämma 1500-2000 kcal pasta men när jag var betydligt fetare och viktstabil dödade det både sug och vilja att äta mer ett bra tag framöver, inte nu längre.......

Snubben
2014-11-27, 23:28
Sunt förnuft brukar ta en långt.

Om man vågar vara ärlig med sig själv och inte hitta på ursäkter för bristande disciplin -"Men jag förtjänar.." "En liten skadar inte.." "Men det är så gott" "lolwtfbbq" etc så kommer allt bli bra.

Kan hålla med om att det har gått för långt med bulk/deff, fokus läggs på enklare saker än på de tunga - det egna jaget och hur man tänker om saker och ting.

carloskar
2014-11-28, 00:48
Sunt förnuft brukar ta en långt.

:hbang:

z_bumbi
2014-11-28, 09:09
Givetvis finns det stora individuella skillnader, men vad är en "bra kroppsvikt" i ditt resonemang? Jag förutsätter >15% kroppsfett.

En något så när normal kroppsvikt och fettprocent är i sammanhanget ganska så ointressant.

Bossebäver
2014-11-28, 14:05
En något så när normal kroppsvikt och fettprocent är i sammanhanget ganska så ointressant.

Det är väl målet med en viktnedgång?

carloskar
2014-11-28, 14:41
Givetvis finns det stora individuella skillnader, men vad är en "bra kroppsvikt" i ditt resonemang? Jag förutsätter >15% kroppsfett.

Problemet en annan märker med att kilona rasat av är att den aptit jag alltid haft(enorm) kommer fler gånger under dagen. Jag har alltid haft kapaciteten att klämma 1500-2000 kcal pasta men när jag var betydligt fetare och viktstabil dödade det både sug och vilja att äta mer ett bra tag framöver, inte nu längre.......

Testa att äta något nyttigt istället för 2000kcal pasta?

Om en person äter 3000kcal godis om dagen i ett år.
En annan äter 3000kcal ost, fisk, kött, kyckling och grönsaker.

De tränar lika mycket. Tror du det är något annat än kosten som kommer avgöra deras resultat efter ett år?

"kcal in, kcal ut" är lite enkelspårigt sätt att tänka. Kanske bra om man är ointresserad och bara vill gå ned lite i vikt, men kroppen hanterar ju maten olika beroende på vad den består av.

Bossebäver
2014-11-28, 15:39
Testa att äta något nyttigt istället för 2000kcal pasta?

Om en person äter 3000kcal godis om dagen i ett år.
En annan äter 3000kcal ost, fisk, kött, kyckling och grönsaker.

De tränar lika mycket. Tror du det är något annat än kosten som kommer avgöra deras resultat efter ett år?

"kcal in, kcal ut" är lite enkelspårigt sätt att tänka. Kanske bra om man är ointresserad och bara vill gå ned lite i vikt, men kroppen hanterar ju maten olika beroende på vad den består av.

Snubben som äter 3000 kcal godis lär droppa vikt i ett betydligt snabbare tempo och dessutom ev drabbas av lite döden, whats ya point?

Det finns ingen som förnekar vikten av en väl sammansatt kost, men antalet människor som når riktigt bra form efter en rejäl dos övervikt genom att bara äta "nyttigt" utan en tanke på energiintaget är få. Mättnadssystem och feedback för att inte tala om de psykologiska faktorerna är för fucked up, helt enkelt.

cAase
2014-11-28, 16:02
Jag är väldigt avslappnad när det kommer till hela fitness-livsstilen. Missar jag ett pass är det inte hela världen, unnar mig något gott ibland utan att känna ångest och har lärt mig att se gymmet som en liten del av min vardag, inte hela. Dock är mitt problem min aptit. Jag måste vara väldigt restriktiv med kalorier och att äta på känn. Jag har konstant en hög aptit, nästintill aldrig mätt och belåten. Äter jag en stor måltid är jag i princip hungrig 30 minuter senare. Detta har tidigare år lett till massiva viktökningar. Ifrån 73 - 90, 80-99, 81-94 kg osv. Jag kan tyvärr inte äta efter aptit då jag lägger på mig vikt utan tvekan. Har gått upp 9 kg sedan första juli, tränar 12+h i veckan och legat i snitt på 3000 kalorier och har trots det gått upp trots att jag velat ligga på balans. Desto högre vikt jag ligger på desto mindre aptitproblem har jag, där funkar det bättre att gå på känn, men även då måste jag passa mig noga.

Jag käkar i regel mycket fullkornsprodukter, nästan 500 g grönsaker och mycket "clean" food som man brukar kalla det, men det hjälper föga emot min aptit. Vissa lever hela livet utan att räkna kalorier och håller sig viktstabila där, medan folk som jag får räkna kalorier och vara noggranna med kosten. Det är verkligen inte så jag vill leva, känner mig smått sjuk när jag står där med fullkornsriset på matvågen och räknar ut kalorier, men det är tyvärr vad som behöves göras i mitt fall.

Sniggel
2014-11-28, 20:07
Snubben som äter 3000 kcal godis lär droppa vikt i ett betydligt snabbare tempo och dessutom ev drabbas av lite döden, whats ya point?

Det finns ingen som förnekar vikten av en väl sammansatt kost, men antalet människor som når riktigt bra form efter en rejäl dos övervikt genom att bara äta "nyttigt" utan en tanke på energiintaget är få. Mättnadssystem och feedback för att inte tala om de psykologiska faktorerna är för fucked up, helt enkelt.

Amen!
Noggrann kaloriräkning är första steget. Däremot är det dumt att utveckla några -ismer. Man kan äta av allt. Men mha kaloriräkning kan man få aha-upplevelser om vad som mättar bra/dåligt eller vad som är energirikt/fattigt. Därefter kan man individanpassa sin usla kost till en mer balanserad sådan.
Att jaga "syndabocken" (kolhydrater, gluten, fett, kött, GI, alkohol, eller vad man nu riktat in sig på) istället för att räkna kalorier kan lätt innebära 5 år av förvirring och avsaknad av ihållande framsteg.

Sniggel
2014-11-28, 20:25
Edit: Kanske ska skriva nåt om sin egen syn. Har experimenterat en del med deff bulk och olika matvanor. Just nu har jag utvecklat en ganska avslappnad syn på kost där jag inte "räknar". Men uppskattar vad jag behöver. Något jag kan göra eftersom jag har så lång erfarenhet. Jag har fasta tider då jag äter antingen ett huvudmål eller "tar ett tilltugg". Jag har utvalda livsmedel som jag väljer mellan och roterar. Dessa livsmedel ska i det stora hela tillgodose mina näringsbehov, mina smaklökar, min dygnsrytm. Utöver detta är jag vid vissa tillfällen spontan/flexibel för att fritiden ska få ta prioritet över fasta kostvanor.

När det gäller aktivitet så är det viktigt för mig att jag får regelbunden och ansträngande vardagsmotion, samt att jag tränar.
Detta verkar ha lett till att det är svårt för mig att bli "fetare" än ca 12% bf (uppskattad nivå). Även om jag skulle vara väldigt frikostig med godis, nutella, snabbmat och stora mängder kolhydrater (100-160g tillsatt kolhydrat) i efterträningsgainer. För att komma över 12% verkar det som om jag måste planera en bulk och äta disciplinerat. Jag ser ingen anledning till detta i nu-läget. Inte att deffa heller.

Trapz
2014-11-29, 00:42
Jag är väldigt avslappnad när det kommer till hela fitness-livsstilen. Missar jag ett pass är det inte hela världen, unnar mig något gott ibland utan att känna ångest och har lärt mig att se gymmet som en liten del av min vardag, inte hela. Dock är mitt problem min aptit. Jag måste vara väldigt restriktiv med kalorier och att äta på känn. Jag har konstant en hög aptit, nästintill aldrig mätt och belåten. Äter jag en stor måltid är jag i princip hungrig 30 minuter senare. Detta har tidigare år lett till massiva viktökningar. Ifrån 73 - 90, 80-99, 81-94 kg osv. Jag kan tyvärr inte äta efter aptit då jag lägger på mig vikt utan tvekan. Har gått upp 9 kg sedan första juli, tränar 12+h i veckan och legat i snitt på 3000 kalorier och har trots det gått upp trots att jag velat ligga på balans. Desto högre vikt jag ligger på desto mindre aptitproblem har jag, där funkar det bättre att gå på känn, men även då måste jag passa mig noga.

Jag käkar i regel mycket fullkornsprodukter, nästan 500 g grönsaker och mycket "clean" food som man brukar kalla det, men det hjälper föga emot min aptit. Vissa lever hela livet utan att räkna kalorier och håller sig viktstabila där, medan folk som jag får räkna kalorier och vara noggranna med kosten. Det är verkligen inte så jag vill leva, känner mig smått sjuk när jag står där med fullkornsriset på matvågen och räknar ut kalorier, men det är tyvärr vad som behöves göras i mitt fall.

Låter nästintill exakt så som jag har det. Har väldigt lätt för att gå upp i vikt om jag släpper all kontroll överhuvudtaget, men också väldigt lätt för att bli av med det om jag bara skärper till mig och räknar någorlunda. Om jag t.ex äter på någon lunchbuffé så kan det lätt slinka ner en 2-3 tallrikar fulla med mat utan att jag ens känner mig speciellt mätt och belåten.

Om jag inte hade haft en aktiv vardag och tränat så hade jag nog utan tvekan varit fet igen, har varit smått överviktig som barn/tonåring. Men jag tycker nog själva träningen i sig också får en att vilja äta bättre, för man vet att träningen går bättre och man får bättre resultat om man sköter kosten hyfsat bra.

Och det känns iallafall som att, precis som du säger, att man genom åren insett att det spelar inte så jävla stor roll om man missar ett pass eller äter något olämpligt då och då så länge man har en stabil grund att stå på.