handdator

Visa fullständig version : Teknik i böj!


blue8ball
2014-11-26, 19:17
Tjena. Jag har försökt förbättra min teknik i böj. Tänkte höra vad ni tycker om mitt utförande. http://youtu.be/ZTcdBID7uaI

http://youtu.be/ZTcdBID7uaI

TABBYz
2014-11-26, 19:24
Nu ser jag inte framåt ifrån eller sidan så kan inte säga om du böjer dig jävligt mycket fram men det ser ut som det i alla fall.
Sen har du buttwinken som väldigt många har (och jag har haft den själv) det är bara att träna på låg vikt och få en bättre hållning samt bättre vighet.

Jag tycker även att du står jävligt brett (det här är från person till person) men på grund av detta så blir det nästan lättare att knäböja. Självklart om du vill bli en powerlifter eller tyngdlyftare så är din teknik skit bra för att få upp mycket vikt men inte isolera benen så de får bodybuilding träning, i alla fall av min erfarenhet.

Du verkar även vara lite ojämn när du går neråt på djupet, att du tappar formen i bröstkorgen och händerna, du vet inte riktigt vart du ska ta vägen. Försök att få ihop händerna lite till så det blir stabilare.

Vill även tillägga att många personer tycker säkert jag är helt ute och cyklar på grund av att knäböj i sak är väldigt mycket preferenser, helt enkelt vad man själv tycker om. Jag tycker på ett sätt och du och andra säkert på ett annat sätt. Men de punkter som jag har skrivit ovan är kritiska för en god form och mindre skaderisk :) (tycker jag) :))

blue8ball
2014-11-26, 19:40
Ja "the butt" har jag haft sen jag börja träna. Nä jag lutar mig inte långt framåt, iaf inte så långt så jag tappar fokus på hälarna och känner något i ryggslutet. Att jag står brett med bena är för att lägga fokus på vikten. Jag tycker att det tar lika mycket i bena som när man kör tätt ihop med fötterna. ( brukar köra frontböj efteråt med tätt fotfäste) kanske är därför bena känns som stela pinnar dagen efter. Ska kolla på de där med händerna och bröstkorgen iaf . Kanske kan finslipa tekniken där lite mer. Tack för tipset

TABBYz
2014-11-26, 20:24
Ja "the butt" har jag haft sen jag börja träna. Nä jag lutar mig inte långt framåt, iaf inte så långt så jag tappar fokus på hälarna och känner något i ryggslutet. Att jag står brett med bena är för att lägga fokus på vikten. Jag tycker att det tar lika mycket i bena som när man kör tätt ihop med fötterna. ( brukar köra frontböj efteråt med tätt fotfäste) kanske är därför bena känns som stela pinnar dagen efter. Ska kolla på de där med händerna och bröstkorgen iaf . Kanske kan finslipa tekniken där lite mer. Tack för tipset

Oj tittade klart på videoklippet och såg faktiskt att du hade en annan vinkel. Tycker faktiskt att du lutar dig väldigt mycket framåt *cupid* Kanske du behöver lyfta huvudet och titta upp mot taket? Du tittar väldigt mycket ner mot dina fötter. Men kanske är något du tycker om, i så fall var det inget. Tycker du ska testa att resa huvudet lite :)

smeander
2014-11-26, 20:50
Du lägger vikten på insidan av foten vilket gör att du faller in med dina knän, samt att du i bottenläget lägger vikten på framfoten. Du har även en släng av den berömda buttwinken så rörlighet är något som du bör lägga mer tid på, det skulle troligtvis även lösa det problem att vikten hamnar på den främre delen av foten.
Ang. "knee displacement" så bör du prioritera abduktorerna för att råda bot på det problemet.

blue8ball
2014-11-26, 21:04
Okej kan tänka mig att rörligheten behöver förbättras. Kör typ ingen rörlighet alls. Lite stretch innan passet bara. De är allt typ. Tack för svaret @smeander

Jeffplsgo
2014-11-26, 21:14
Tänk att du ska pressa fötterna åt sidan när du kör(trycka isär golvet) och att hålla spänningen i övre ryggen vid vändningen. Skulle nog också försöka hålla blicken mer neutral men du kanske gillar att kolla ner i marken?

blue8ball
2014-11-27, 22:08
Ja de kanske är en ovana jag har att kolla ner i marken vid böj. Ska tänka på blicken nästa pass och se om det känns bättre. Samt spänningen i ryggen.