handdator

Visa fullständig version : Nybörjare proteinpulver.


paxpax
2014-11-26, 16:06
Hej jag är en tjej som är ny när det kommer till proteinpulver och sådant! Jag är 17 år (snart 18) och jag håller på med hästar en gång i veckan, simmar, går ut och går (+joggar korta sträckor) och kör pilates!
Vill prova protein pulver men det finns ju så många och olika slags märken?
Är det någon som kan det här med proteinpulver som kan hjälpa mig? :)

Frantic
2014-11-26, 16:11
Först och främst - Vad är det som gör att du vill använda proteinpulver?

paxpax
2014-11-26, 16:11
Först och främst - Vad är det som gör att du vill använda proteinpulver?

Jag vill börja bygga muskler :)

Sia
2014-11-26, 16:13
Bygga muskler gör du ju lättast genom träning :)

Proteinpulver används oftast som en ersättning för när man inte kan/orkar få i sig tillräckligt med protein genom maten. Är det inte godare och lättare att bara äta en mer proteinrik kost? Det viktiga är att du får i dig tillräckligt protein varje dag, det funkar för det mesta lika bra att bygga muskler med vanlig mat som med proteintillskott.

paxpax
2014-11-26, 16:15
Varför vill du prova på proteintillskott? :)
Det används oftast som en ersättning för när man inte kan/orkar få i sig tillräckligt med protein genom maten. Är det inte godare och lättare att bara äta mer proteinrik kost?

Jag bor ganska långt bort från alla ''aktiviter'' och har hört att man ska få i sig protein 30 minuter efter träning för bästa effekt (vet ej om det stämmer).
Och då är protein pulver det smidigaste att ha med i väskan!

vicarious
2014-11-26, 17:41
Jag bor ganska långt bort från alla ''aktiviter'' och har hört att man ska få i sig protein 30 minuter efter träning för bästa effekt (vet ej om det stämmer).
Och då är protein pulver det smidigaste att ha med i väskan!

Om du äter (proteinrikt) innan du tränar så är det inte lika bråttom. Hur länge dröjer det innan du kommer hem och kan äta?

Linjedomarn
2014-11-26, 20:14
De effekter du får av att hålla på med hästar och träna pilates påverkas inte av om du får i dig protein 30minuter eller 3 timmar efter avslutad aktivitet.

Proteinpulver finns att köpa i shoppen. Finns ett gäng olika varianter av vad det kan bestå av men de vanligaste är vassle och kasein. Det som skiljer varianterna åt är tiden för upptag där vassle tas upp snabbare. Sen är det bara att välja smak.

R Scarpa27
2014-11-26, 21:14
du har nog inget akut proteinbehov av den typ av sport du sysslar med.

har du ens någon aning om vad du ska ha proteinpulvret till??? haha..

Beemel
2014-11-26, 22:32
du har nog inget akut proteinbehov av den typ av sport du sysslar med.

har du ens någon aning om vad du ska ha proteinpulvret till??? haha..

Lika stor aning som den genomsnittlige användaren skulle jag tro.... Ingen alls alltsä. ;-)

EiseltUK
2014-11-27, 13:09
Bygga muskler gör du ju lättast genom träning :)

Proteinpulver används oftast som en ersättning för när man inte kan/orkar få i sig tillräckligt med protein genom maten. Är det inte godare och lättare att bara äta en mer proteinrik kost? Det viktiga är att du får i dig tillräckligt protein varje dag, det funkar för det mesta lika bra att bygga muskler med vanlig mat som med proteintillskott.

Hon kanske planerar att köpa en tung förpackning. :d

King Grub
2014-11-27, 13:22
Proteinpulver är smidigt och billigt per gram protein även om man inte tränar kroppsbyggning.

Det mest muskeluppbyggande proteinet heter vassleprotein (whey på engelska). Det tas upp snabbt, stimulerar muskeluppbyggnaden kraftigt men kortvarigt, och har dessutom en rad hälsobefrämjande egenskaper. Det är ett protein från mjölk. Oavsett märke har det samma effekt i kroppen, så du kan gå efter pris och smak.