handdator

Visa fullständig version : Slänger tränings-schemat i papperskorgen en period.


illiaca
2014-11-26, 14:16
Kört starting strength nu 1år och ett gäng månader (osäker hur länge) och fått hyffsade resultat för den tiden. Nu har man gått och varit sjuk i 2,5vecka och har lite svårt att komma igång igen så tänkte ta en period och träna lite som jag vill och ge motivationen en liten boost.

Vet ju att det är en del som tränar rätt mycket utan schema i perioder eller hela tiden men vore bra att höra om ni har några egna regler ni följer i träningen när ni kör mer "fritt"?

Jag tänker typ (nu innan jag kört igång):


Jag ska fortfarande hålla koll på progressionen
Jag kommer sköta kosten
Jag kommer prova att ha en högre frekvens på det jag är dålig på
Jag ska ha plöjt igenom alla basövningar, tungt minst en gång i veckan
Isolationsövningarna kommer nog variera en del och bli mer högreps.
Kroppen får själv bestämma om den behöver vila, inte schemat.
Jag ska sluta tänka vecka till vecka och bara köra på en period, hur många pass osv det blir kommer anpassas efter verkliga livet.
Jag ska dock koppla ihop och träna muskel-grupper på ett vettigt sett, lite osäker på hur ännu.


Med det här i bakhuvet så kommer jag bara köra på, lite mer på känsla. Fler som brukar göra så? Ser ni nåt galet? Blir det lätt ineffektivt? Diskutera fritt :d

Rundhus
2014-11-26, 15:06
För att vara en oplanerad period verkar den vara väldigt planerad. :confused:

Kalle40
2014-11-26, 23:48
När du tränat konstant i några år behövs inget dchema längre. Men det är bra att skriva träningsjournal därskilt de 1a åren.

illiaca
2014-11-27, 12:28
Det blir lite planerat oplanerad :d. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva hur jag tänker men säg att jag slänger allt jag lärt mig åt sidan och kör typ 4x25 biceps-curls och baksida lår måndag, onsdag, fredag samt lever på oboy och rostade mackor. Det är dömt att misslyckas så nån typ av tanke måste jag ändå ha bakom även fast jag inte har ett schema som säger att idag blir det benträning.

Det är ju rutin som Kalle säger fast för en som saknar det vill jag ha lite regler och det är dom jag funderar över.. Har ni några regler?

Tanken jag har är att jag ska kunna komma på vad jag ska träna idag, på vägen till gymmet. Jag vill också kunna ändra passet mer som typ "idag är det bröst, triceps" istället för att tänka att idag blir det "bänkpress 5x5, snedbänk 3x10 och triceps pushdowns 4x12."