handdator

Visa fullständig version : Över-underkropp schema


Alltidvila
2014-11-25, 19:58
Hej, nu var det dags för att bygga på mina ynka 69kg. Utgår från Lyle Mcdonalds Bulking Routine med små ändringar.

S=Set
R=Rep

Mon: Underkropp

Knäböj 3-4 S 6-8 R
Bencurl 3-4 S 6-8 R
Benpress 2-3 S 10-12 R
Lårcurl 2-3 S 10-12 R
Stående vadpress 2-3 S 10-12 R
Sittande vadpress 2-3 S 10-12 R

Tis: Överkropp

Bänkpress 3-4 S 6-8 R
Någon form av rodd 3-4 S 6-8 R
Lutande flyes 3 S 10-12 R
Latsdrag 2-3 S 10-12 R
Triceps kabel pushdown 2-3 S 12-15 R
Stångcurl 2-3 S 12-15 R

Upprepas sedan på Tor, Fre där den enda ändringen är att flyes byts ut mot Hantelpress för axlar. Flyes/hantelpress kan möjligtvis läggas först på överkropp dag 2.

Hur tycker ni att schemat ser ut, om man utgår ifrån att hypetrofi är det viktigaste? Är det något ni själva skulle kunna träna efter?

Har läst en del om originalschemat på diverse träningsforum därr åsikterna varierar ordentligt, enligt många är det skräp och andra påstår att de fått bra resultat. Vad talar för att det är ett dåligt schema?

Alltidvila
2014-11-26, 20:44
Någon kommentar på det?

TABBYz
2014-11-26, 20:56
De som kommer in på såna här trådar ser alltid mig skriva det här; Öka i reps, set och lägg till fler övningar.

Jag vet inte om du är nybörjare (första året eller kanske två?) Men jag utgår från att du är mellan första och andra året.

Till exempel knäböjen lägg till kanske +15 set där om du vill ha en ökad hypertrofi.
https://www.youtube.com/watch?v=UPFpo0OgsyA Som Elliott Hulse nämner i den här videon så ska man inte göra det här varje pass. Men något liknande. Själv så försöker jag få ihop 15 - 20 set av BARA knäböj (varje pass). Säger inte det här för att verka, omg va cool du är. Men det är så, 15 - 20 set av blandade vikter och reps. Så jag kan göra pause reps på 3 sekunder med en vikt på 100 kg, men även bara drop setta från 100 kg till 60 kg och bara slänga av mig vikten tills jag knappt kan andas. Ibland gör jag 60 kg tills benen skakar, ibland blir det bara 1or, 2or, 3or på en högre vikt.

Om du verkligen vill växa och ha en stor hypertrofi lägg till minst 10 set på knäböjen och öka repsen samt minska dem, följ inget "du måste göra 6 reps". Samma på bencurls, benpress och alla andra övningar du har skrivit upp :)

Alltidvila
2014-11-26, 21:48
De som kommer in på såna här trådar ser alltid mig skriva det här; Öka i reps, set och lägg till fler övningar.

Jag vet inte om du är nybörjare (första året eller kanske två?) Men jag utgår från att du är mellan första och andra året.

Till exempel knäböjen lägg till kanske +15 set där om du vill ha en ökad hypertrofi.
https://www.youtube.com/watch?v=UPFpo0OgsyA Som Elliott Hulse nämner i den här videon så ska man inte göra det här varje pass. Men något liknande. Själv så försöker jag få ihop 15 - 20 set av BARA knäböj (varje pass). Säger inte det här för att verka, omg va cool du är. Men det är så, 15 - 20 set av blandade vikter och reps. Så jag kan göra pause reps på 3 sekunder med en vikt på 100 kg, men även bara drop setta från 100 kg till 60 kg och bara slänga av mig vikten tills jag knappt kan andas. Ibland gör jag 60 kg tills benen skakar, ibland blir det bara 1or, 2or, 3or på en högre vikt.

Om du verkligen vill växa och ha en stor hypertrofi lägg till minst 10 set på knäböjen och öka repsen samt minska dem, följ inget "du måste göra 6 reps". Samma på bencurls, benpress och alla andra övningar du har skrivit upp :)

Tack för svaret TABBYz. Bra gissat gällande min träningstid, inte kryssat av dagarna i kalendern direkt men är nog runt början på andra året om man räknar seriös träning men nu efter ett längre uppehåll.

I mina öron låter det mer eller mindre galet kötta igenom 15set knäböj på ett pass. Har aldrig kört mer sets än 5 på en basövning och det var när jag hoppade på SL5x5 programmet. Inte heller har jag stött på något färdigt schema som inkludera den mängden sets. Men jag förmodar att du har bättre koll på detta än mig om man kollar på hur långt du har kommit.

Du utgår alltså inte ifrån någon speciell struktur gällande set och rep utan kör tills benen, bröstet eller kroppsdelen du tränar storknar på olika vikter helt enkelt, eller har jag missförstått dig helt och hållet nu?

TABBYz
2014-11-26, 21:55
Tack för svaret TABBYz. Bra gissat gällande min träningstid, inte kryssat av dagarna i kalendern direkt men är nog runt början på andra året om man räknar seriös träning men nu efter ett längre uppehåll.

I mina öron låter det mer eller mindre galet kötta igenom 15set knäböj på ett pass. Har aldrig kört mer sets än 5 på en basövning och det var när jag hoppade på SL5x5 programmet. Inte heller har jag stött på något färdigt schema som inkludera den mängden sets. Men jag förmodar att du har bättre koll på detta än mig om man kollar på hur långt du har kommit.

Du utgår alltså inte ifrån någon speciell struktur gällande set och rep utan kör tills benen, bröstet eller kroppsdelen du tränar storknar på olika vikter helt enkelt, eller har jag missförstått dig helt och hållet nu?

Det är ganska galet. Jag håller med dig. Men det har gjort så mina ben växer och inget jag hade rekommenderat för en nybörjare eller någon som inte tycker om träningsvärk och stora ben ;)

Och för att svara på din fråga så är svaret ja och du har inte missförstått mig. Jag utgår från hur kroppen känner sig. Jag försöker blanda vikter, reps, sets och övningar så att kroppen inte vänjer sig.

TABBYz
2014-11-26, 22:03
Vill även tillägga att det finns en person som tänker precis som mig. Och det är Strävan.
https://www.facebook.com/pages/Str%C3%A4van/281517878635927?fref=ts

Säg vad man vill om killen men han är otroligt intelligent och allmänbildad / utbildad om just träning, kost och vila. Han har själv hållit på med sporten i minst 20 år (om jag inte har fel för mig) och han är stark som en björn men även stor så att man tänker (gud vilken kille, han har jobbat hårt för den fysiken).

I alla fall så brukar han säga; Back to the basics då menar han självklart knäböj, marklyft, bänkpress och militärpress. Det är många som underskattar de här övningarna och du kan egentligen bara göra de här 4 för att få en välbyggd men samtidigt stark fysik.

Så säg vad man vill så tycker jag hellre att man ska stå och knäböja i en timme istället för att hålla på med bensparkar, lårcurls etc.

Physiques
2014-11-26, 22:12
Nice att du startade den här tråden då jag själv hade tänkt göra det, har precis kommit igång igen så jag tar det lugnt just nu och kör en liten uppladdningsfas och för mig fungerar det klockrent!

Man kan definitivt träna hårda pass på detta schema om man lastar på hårt och är relativt ny som mig. ;)

TABBYz
2014-11-26, 22:17
Nice att du startade den här tråden då jag själv hade tänkt göra det, har precis kommit igång igen så jag tar det lugnt just nu och kör en liten uppladdningsfas och för mig fungerar det klockrent!

Man kan definitivt träna hårda pass på detta schema om man lastar på hårt och är relativt ny som mig. ;)

Hur ny är du? Ren nyfikenhet.

Physiques
2014-11-26, 22:37
Hur ny är du? Ren nyfikenhet.

Började för två veckor sedan efter en paus på 2 år pga axelskada så rent kroppsmässigt är jag nybörjare men inte inom själva träningen då jag tränat en del förut :)