handdator

Visa fullständig version : Vila mellan träningspass för neuromuskulär återhämtning


King Grub
2014-11-25, 12:31
INTRODUCTION:

The rest interval between bouts is a crucial variable of resistance training to ensure recovery of neuromuscular capacity.

OBJECTIVE:

To compare the effect of rest interval between repeated bouts of resistance training on neuromuscular capacity of trained men.

METHODS:

Eight resistance-trained men (21.6 ± 3.3 years, 75.1 ± 11.3 kg, 178.2 ± 6.8 cm) performed two randomized and crossover resistance exercise bouts, repeated with rest interval of 24h or 48h. The bouts consisted of horizontal, inclined and declined bench press performed with five sets of 10 repetitions with an intensity of 70% of one repetition maximum (1RM) for each exercise. Neuromuscular performance post-exercise bout (strength, power and speed), was assessed with an accelerometer (Myotest(r)), with a load of 50% 1RM, in the bench press exercise.

RESULTS:

Both sessions (24 and 48h) showed significant reduction (P <0.05) in the neuromuscular capacity (strength, power and speed) post-exercise bout, returning to baseline values within 24h (P> 0.05).

CONCLUSION:

The results suggest that the rest interval of 24h is sufficient for recovery of neuromuscular performance in upper limbs of resistance-trained men.

Effect of interval between strength exercise sessions on neuromuscular performance. Rev Bras Med Esporte 2014, vol.20, n.5, pp. 402-405. ISSN 1517-8692.

hurril
2014-11-25, 12:42
Det trodde jag inte - spännande.

Gpajpen
2014-11-25, 13:01
Säg det till min träningsvärk i axlarna inne på 4e dygnet.

Rikard Jansson
2014-11-25, 13:02
Jag tränade vid något tillfälle bänk 6 dagar i veckan med flera arbetsset varje dag och styrkemässigt gick det galant (blev t.o.m. väldigt, väldigt bottenstark) men armbågarna började gråta till den grad att jag fick sluta. Och då har armbågarna aldrig varit något jag öht behövt reflektera över förut.

Nu ifrågasätter ju förstås inte studien armbågsåterhämtning men man bör tänka på att det finns andra aspekter att ha i åtanke!

King Grub
2014-11-25, 13:05
Säg det till min träningsvärk i axlarna inne på 4e dygnet.

Vad har den med saken att göra? Träningsvärk är resultaten av anpassning och uppbyggnad, inte nedbrytning och inflammation. Det är en förlegad teori.

recent studies in humans provided evidence which did not support the hypothesis, e.g., voluntary eccentric exercise did not lead to desmin intermediate filament network hydrolysis [5], [6], myofibrillar disruption [5], [7] or muscle fibre inflammation and necrosis [5], [6], [8], [9], [10]. The Z-band streaming, classically proposed to be a hallmark of muscle damage after eccentric exercise [11], [12] was also proved to represent myofibril remodelling [7], [13], [14], [15], [16].

Although all exercised subjects experienced DOMS which peaked between 1.5 to 2.5 days post exercise, no significant sarcolemma injury or inflammation was detected in any post exercise group. The results do not support the prevailing hypothesis that eccentric exercise causes an initial sarcolemma injury which leads to subsequent inflammation after eccentric exercise

PLoS One. 2013 Apr 15;8(4).

Hackenschmidt
2014-11-25, 13:08
Intressant, såg inget i artikeln om hur höga deras 1RM var, men de hade tränat i 4.8 ± 2.2 år i alla fall. :)

Artikeln finns bara på portugisiska?

Gpajpen
2014-11-25, 13:08
Aha sorry, hade förbisett den artikeln.

XXXL
2014-11-25, 13:16
Säg det till min träningsvärk i axlarna inne på 4e dygnet.

Äter du dåligt eller?

specs
2014-11-25, 13:38
Äter du dåligt eller?

själv kan jag ha träningsvärk i mina ben i lätt 5 dagar om jag har haft ett uppehåll. Tror det beror lite på hur mycket muskelmassa man har eftersom jag inte kända detta mitt/mina första år

King Grub
2014-11-25, 13:41
Eller så är du neuromuskulärt kapabel att träna närmare ditt max nu vilket du inte var då.

TABBYz
2014-11-25, 13:50
Kan någon länka hela studien eller artikeln på svenska / engelska? Ty

King Grub
2014-11-25, 13:52
Finns bara på portugisiska.

rememberence
2014-11-25, 16:50
8 personer som underlag när man utfört studien känns väldigt lite eller tänker jag fel?

King Grub
2014-11-25, 17:05
Det är väl normalt för en styrketräningsstudie.

melvinxx
2014-11-25, 17:53
Jag tränade vid något tillfälle bänk 6 dagar i veckan med flera arbetsset varje dag och styrkemässigt gick det galant (blev t.o.m. väldigt, väldigt bottenstark) men armbågarna började gråta till den grad att jag fick sluta. Och då har armbågarna aldrig varit något jag öht behövt reflektera över förut.

Nu ifrågasätter ju förstås inte studien armbågsåterhämtning men man bör tänka på att det finns andra aspekter att ha i åtanke!

Jag är mer eller mindre ny inom styrketräning. Kan du ge något ex. på övningar som gör en bottenstark i bänkpress (förutom att bänkpressa mer då)?

Har prövat lite med hantlar stående (liknar cable-crunch), för jag tycker inte att bänkpress tar så bra på brösten som jag vill.

Rikard Jansson
2014-11-25, 19:09
Jag är mer eller mindre ny inom styrketräning. Kan du ge något ex. på övningar som gör en bottenstark i bänkpress (förutom att bänkpressa mer då)?

Har prövat lite med hantlar stående (liknar cable-crunch), för jag tycker inte att bänkpress tar så bra på brösten som jag vill.

Bänk med långa stopp, eventuellt svävande, med eventuellt långsammare hastighet desto närmare bröstet du kommer :)

Toni Radanov
2014-11-25, 19:49
Dåså, fortsätter smygköra 5-8 set biceps + utsida axlar i slutet av varje pass varje dag då. Som väntat. :D