handdator

Visa fullständig version : Bygga tempstyrd fönsterstängare


martikainen
2014-11-25, 09:57
Är en sån person som älskar att ha det riktigt kallt i sovrummet när jag ska somna men samtidigt väldigt varmt när jag ska vakna!

Har funderat lite på att bygga en temperaturstyrd fönsterstängare som löser problemet åt mig.

Det är här kolofolket kommer in, finns säkert någon jäkligt finurlig människa här som kan komma med bra idéer.

Än så länge är väl tanken såhär

*Pinne med kugghjulshål som fästs i fönstret likt en vanlig fönsterhake.
*Motor med kugghjul som fästs i burspråket.
*En givare (tex nexa+switchking?) som kan slå igång motorn vid viss temperatur.
*En givare som kan stänga av motorn när fönstret når en viss punkt.

Ett problem är ju att fönster oftast är väldigt sega sista biten och man behöver antagligen ha konstant kraft för att hålla det stängt. Men en trög motor som kan hålla i fönstret borde fungera, fönstret behöver inte stängas helt heller utan räcker med att det inte är helt öppet.


Någon som har idéer på hur jag realiserar detta, är ni intresserade får ni ju gärna kolla upp vad för komponenter som skulle passa! :)

Mental
2014-11-25, 10:11
Är en sån person som älskar att ha det riktigt kallt i sovrummet när jag ska somna men samtidigt väldigt varmt när jag ska vakna!


Då låter det väl mer som att du ska ha en timer som stänger fönstret någon timme innan väckning?

martikainen
2014-11-25, 11:03
Då låter det väl mer som att du ska ha en timer som stänger fönstret någon timme innan väckning?

Inte lika häftigt ;)

Mental
2014-11-25, 11:06
Inte lika häftigt ;)

Då får du förklara lite hur du tänker att den ska fungera.
Vid vilken temperatur vill du att den stänger? Och ska den öppna av sig själv när det blir varmt? I så fall vid vilken temperatur.

Arf Pingvin
2014-11-25, 11:06
Det finns redan. Alla växthus har det.

martikainen
2014-11-25, 11:20
Då får du förklara lite hur du tänker att den ska fungera.
Vid vilken temperatur vill du att den stänger? Och ska den öppna av sig själv när det blir varmt? I så fall vid vilken temperatur.

Jag tänkte mig en ganska simpel lösning där man använder switchking eller liknande automationsprogram som helt enkelt skickar ström till motorn vid en viss temperatur. Tex använda vanlig tempsensor med NEXA och när den når säg 17 grader så slår den på strömmen och motorn drar igen fönstret och stannar när den möter givaren (tex magnetbrytare, eller vanlig krets som när den sluts bryter strömmen).

Nej den behöver ej öppna sig själv, endast stängning jag vill åt.

Det finns redan. Alla växthus har det.

Har kikat lite på dessa men dels verkar det svårt att anpassa till ett vanligt fönster samt att jag är osäker på om de även stänger, de jag sett verkar endast fixa att öppna? (är ju enkelt att göra så att något expanderar vid viss temperatur och stänger när gravitationen sköter stängningen, men fixar dessa att använda kraft för att stänga utan gravitation?)

Ajemän
2014-11-25, 11:35
Jag har en våt dröm att automatisera hela mitt hushåll, och konstaterade härom dan att detta ligger på listan.
Inte spånat på lösningar riktigt, men släng upp en bild på fönstret så flödar nog fantasin :)

Mental
2014-11-25, 11:37
Jag tänkte mig en ganska simpel lösning där man använder switchking eller liknande automationsprogram som helt enkelt skickar ström till motorn vid en viss temperatur. Tex använda vanlig tempsensor med NEXA och när den når säg 17 grader så slår den på strömmen och motorn drar igen fönstret och stannar när den möter givaren (tex magnetbrytare, eller vanlig krets som när den sluts bryter strömmen).

Nej den behöver ej öppna sig själv, endast stängning jag vill åt.



Har kikat lite på dessa men dels verkar det svårt att anpassa till ett vanligt fönster samt att jag är osäker på om de även stänger, de jag sett verkar endast fixa att öppna? (är ju enkelt att göra så att något expanderar vid viss temperatur och stänger när gravitationen sköter stängningen, men fixar dessa att använda kraft för att stänga utan gravitation?)

Problemet med temperaturstyrt är att det kanske är 17 i rummet när du lägger dig, då stängs fönstret direkt.
Det jag tror du vill åt är att ha det svalt även under nattens sömn och bara värma på till du ska kliva upp, då är tidsstyrning bättre.

Rickard
2014-11-25, 11:41
Problemet med temperaturstyrt är att det kanske är 17 i rummet när du lägger dig, då stängs fönstret direkt.
Det jag tror du vill åt är att ha det svalt även under nattens sömn och bara värma på till du ska kliva upp, då är tidsstyrning bättre.

Låter det inte som en kombination utav tid och temperatur är det sökta?

Jockefoten
2014-11-25, 11:52
Vad har du för ventilation i huset/lägenheten?

martikainen
2014-11-25, 13:29
Jag har en våt dröm att automatisera hela mitt hushåll, och konstaterade härom dan att detta ligger på listan.
Inte spånat på lösningar riktigt, men släng upp en bild på fönstret så flödar nog fantasin :)

Precis min plan också ;)

Problemet med temperaturstyrt är att det kanske är 17 i rummet när du lägger dig, då stängs fönstret direkt.
Det jag tror du vill åt är att ha det svalt även under nattens sömn och bara värma på till du ska kliva upp, då är tidsstyrning bättre.

Det är en jäkligt bra synpunkt.. Men frågan är om det gör något att det stängs direkt egentligen.
Det man kan göra är ju att bygga så den både kan öppna och stänga så att den håller en viss tempertur mellan 18-02 tex, och efter det stänger den via tidsstyrning.


Vad har du för ventilation i huset/lägenheten?

obefintlig :) (lägenhet)

Loke
2014-11-25, 13:49
Egentligen är det väl kanske bättre med temperaturstyrd uppvärmning som bara är på mellan säg 04 och 09 och resten av dygnet låter rummet kylas av. Fast iofs vet jag hur det är att bo i lägenhet, jag har själv elementen avstängda större delen av vintern, mina grannar brassar på så det räcker och blir över, därom har man ju ingen kontroll.

tlk
2014-11-25, 14:33
Vad du behöver är att synca det hela med en av alla sömnapparna som mäter ens sömncyklar och låtsas väcka en vid opti tidpunkt.

agazza
2014-11-25, 15:10
Egentligen är det väl kanske bättre med temperaturstyrd uppvärmning som bara är på mellan säg 04 och 09 och resten av dygnet låter rummet kylas av. Fast iofs vet jag hur det är att bo i lägenhet, jag har själv elementen avstängda större delen av vintern, mina grannar brassar på så det räcker och blir över, därom har man ju ingen kontroll.

+1

Mycket lättare att lösa, så länge det inte är vattenuppvärmt.

R Scarpa27
2014-11-25, 22:28
http://www.conrad.se/Automatisk-digital-f%f6nsterst%e4ngning-WinFlip-Vit.htm?websale8=conrad-swe&pi=453985&ci=SHOP_AREA_17202_0812022

martikainen
2014-11-26, 09:17
Egentligen är det väl kanske bättre med temperaturstyrd uppvärmning som bara är på mellan säg 04 och 09 och resten av dygnet låter rummet kylas av. Fast iofs vet jag hur det är att bo i lägenhet, jag har själv elementen avstängda större delen av vintern, mina grannar brassar på så det räcker och blir över, därom har man ju ingen kontroll.

Tråkig lösning! :D Det är ju inte direkt så att jag lider utav detta och måste hitta en bra lösning, utan det är mer en rolig grej att försöka få till :)