handdator

Visa fullständig version : Trummor!!


Ozziking
2014-11-25, 08:12
Tjena! Ska införskaffa ett trumset då jag blev väldigt sugen på att börja igen.

Frågan - Har ni några bra förslag på kompletta trumset? Eller är det billigare att köpa delar och sätta ihop ett?

Övriga tips motas gärna.

Har själv en budget på ca 5k. Men är ganska säker på att mor och far iallafall kan "sponsra" mig med någon tusenlapp.. :)

Ha det!

TIMPA
2014-11-25, 09:23
Hade sneglat på begagnat i första hand, vad gäller instrument överlag så får man ofta mycket mer för pengarna om man köper begagnat, förutsatt att det är en seriös säljare såklart.

Sedan hade jag även sneglat mot thomann.de om du ska beställa nytt.

http://www.thomann.de/se/dw_pdp_bx_standard_sob_millenium.htm

Något sådant kanske? PDP-serien är DW:s något billigare serie, mycket prisvärt, vi har ett lite dyrare PDP-set i repan och det har pallat med ett par rejäla omgångar genom åren, vi spelar musik som kräver sitt av grejerna..

Ozziking
2014-11-25, 10:03
Hade sneglat på begagnat i första hand, vad gäller instrument överlag så får man ofta mycket mer för pengarna om man köper begagnat, förutsatt att det är en seriös säljare såklart.

Sedan hade jag även sneglat mot thomann.de om du ska beställa nytt.

http://www.thomann.de/se/dw_pdp_bx_standard_sob_millenium.htm

Något sådant kanske? PDP-serien är DW:s något billigare serie, mycket prisvärt, vi har ett lite dyrare PDP-set i repan och det har pallat med ett par rejäla omgångar genom åren, vi spelar musik som kräver sitt av grejerna..

Har testat och fått lånat en del begagnade trummor, det duger helt klart.. Men känner att jag vill ha något mer eget. Aldrig spelat på ett helt nytt trumset heller så det skulle vara häftigt.

Kollade på trummor från trumslagaren.se och där hittade jag 2 bra trummor ( dock utan cymbaler ) från ddrum ( journeyman rambler och player ). Verkar låta riktigt bra. Cymbalerna är dock ett problem som sagt. Det är kanske något som kan införskaffas begagnat.

eternallord
2014-11-25, 10:06
Man får oändligt mycket mer för pengarna begagnat.

TIMPA
2014-11-25, 10:53
Man får oändligt mycket mer för pengarna begagnat.

+1

Det du kan göra, om du finner ett bra begagnat set är ju byta skinnen, då får man genast en "ny" känsla. Sedan kan man köpa till nya cymbaler, m.m.

Ozziking
2014-11-25, 11:02
Kollar på två begagnade som ser riktigt fina ut. Märke är millenium och pearl export. Vad tror ni om dessa märken? är de prisvärda?

Båda trummorna är under 5000 kr och det ingår lite fler cymbaler och pukor t.om.

TIMPA
2014-11-25, 11:17
Pearl Export är ett utmärkt nybörjar set. Millenium har jag ingen erfarenhet av.

BobaFett
2014-11-26, 16:07
Köp begagnat. Ta inget jävla millennium. Köp kända trummärken.

Lär dig stämma trummor. Du kan få billiga trummor att låta bättre än din kompis svindyra trummor om du är bra på att stämma och han är dålig.

Det viktigaste är virveln. Ett tips, stäm upp underskinnet jättehögt. Sen kan du stämma överskinnet vilken ton du vill (så länge den är lägre än underskinnet) och det kommer att låta svinbra. Ett annat tips är att du ska köpa puresound snare wires till virveln.

Köp något billigt cymbalset till att börja med så kan du byta ut varje cymbal för sig genom att hitta dem på blocket allt eftersom du får pengar.

Ozziking
2014-12-02, 12:36
Fick hem ett begagnat ( oanvänt ) trumset - Traps A400 drum kit.

Försöker stämma upp det nu, bastrumman är svårast. Har ni några tips?

Fick hela kittet + 3 zildijan cymbaler och hi-hat för 3500. Kan förhoppningsvis sälja det för lite mer då jag har ett annat trumset i sikte.

Men som sagt, behöver stämma upp det så det låter bättre.

BobaFett
2014-12-02, 22:54
Fick hem ett begagnat ( oanvänt ) trumset - Traps A400 drum kit.

Försöker stämma upp det nu, bastrumman är svårast. Har ni några tips?

Fick hela kittet + 3 zildijan cymbaler och hi-hat för 3500. Kan förhoppningsvis sälja det för lite mer då jag har ett annat trumset i sikte.

Men som sagt, behöver stämma upp det så det låter bättre.

För bastrumman så gäller det att stämma den till lägsta möjliga ton. Sätt på skinnet och stäm det tills rynkorna försvinner typ. Sen ska du ha en stor tung kudde i botten på den som nuddar slagskinnet men inte resonansskinnet (beroende på hur lång klang du vill ha).

BobaFett
2014-12-02, 22:57
Ga8Q12mKYxI