handdator

Visa fullständig version : Optimera träning med insulin


SaraFridolf
2014-11-24, 23:13
Jag är en diabetiker som undrar om det går att optimera tex muskeltillväxt med insulinet jag ändå måste ta varje dag? Någon som har diabetes och har tränat ett tag som har något tips?

Har några kilo till som långsamt ska försvinna men i maj blir det att börja bygga igen, har byggt mig ner mestadels, men vill va väl förberedd då!

(vill inte ha tips om man provat insulin men inte har diabetes..)

King Grub
2014-11-24, 23:19
Nej, du bara normaliserar funktionerna.

Insulin har inga muskeluppbyggande egenskaper vid normala fysiologiska nivåer. Bara fettbyggande. Muskeluppbyggande är det bara i massiva dopningsdoser, tillsammans med tillväxthormonsdopning.

hampfuz
2014-11-24, 23:20
Är det verkligen en bra idé att börja experimentera med livsnödvändigt insulin överhuvudtaget?

Köttis
2014-11-24, 23:21
Ja det går. Exakt hur man går tillväga vet jag inte, om det ens är tillåtet att diskutera det på detta forum. Jag är själv diabetiker och förmodligen tar du redan så mycket insulin du kan för att hålla nere blodsockret utan att få känningar för ofta. Det är inte värt att ta mer än så för att få lite extra muskler, kanske lite snabbare än annars.

SaraFridolf
2014-11-24, 23:34
Nej, du bara normaliserar funktionerna.

Insulin har inga muskeluppbyggande egenskaper vid normala fysiologiska nivåer. Bara fettbyggande. Muskeluppbyggande är det bara i massiva dopningsdoser, tillsammans med tillväxthormonsdopning.

Okej.. Fast jag tar inte mycket och ändå märker jag att jag bygger muskler lätt.. Tänkte typ om man märkte skillnad på om man tog en liten dos direkt efter och så..

SaraFridolf
2014-11-24, 23:35
Hampfuz: Exprimentera gör man varje dag för att få det att funka så ser inte vad träningen skulle göra för skillnad..

SaraFridolf
2014-11-24, 23:36
Ja det går. Exakt hur man går tillväga vet jag inte, om det ens är tillåtet att diskutera det på detta forum. Jag är själv diabetiker och förmodligen tar du redan så mycket insulin du kan för att hålla nere blodsockret utan att få känningar för ofta. Det är inte värt att ta mer än så för att få lite extra muskler, kanske lite snabbare än annars.

Okej.. Nja jag tar ganska lite insulin faktiskt.. Känner inte igen mig i den beskrivningen på diabetes alls hehe..

hampfuz
2014-11-24, 23:48
Hampfuz: Exprimentera gör man varje dag för att få det att funka så ser inte vad träningen skulle göra för skillnad..

Träningen i sig sänker blodsockret. Insulin efter träning ökar risken för hypoglykemi ganska rejält.

Köttis
2014-11-24, 23:58
Okej.. Nja jag tar ganska lite insulin faktiskt.. Känner inte igen mig i den beskrivningen på diabetes alls hehe..

Menar du att du går runt med konstant högt blodsocker?

SaraFridolf
2014-11-25, 08:47
Menar du att du går runt med konstant högt blodsocker?

Nej klart jag inte gör... men jag äter vettigt, tränar och behöver inte ta så mycket insulin för att få det att funka..

SaraFridolf
2014-11-25, 08:49
Träningen i sig sänker blodsockret. Insulin efter träning ökar risken för hypoglykemi ganska rejält.

Det beror på vad man tränar, hur man ätit och hur mycket insulin man har i kroppen ju. Och man äter ju ändå, blir man låg måste man ta insulin för rekylen i vilket fall..

Köttis
2014-11-25, 10:40
Nej klart jag inte gör... men jag äter vettigt, tränar och behöver inte ta så mycket insulin för att få det att funka..

Då tar du ju så mycket insulin du behöver för att hålla blodsockret lågt, vilket var precis det jag skrev. Du kan ju såklart äta mer och ta mer insulin. Har hört att kaloriöverskott kan hjälpa att bygga muskler snabbare.

SaraFridolf
2014-11-25, 10:46
Då tar du ju så mycket insulin du behöver för att hålla blodsockret lågt, vilket var precis det jag skrev. Du kan ju såklart äta mer och ta mer insulin. Har hört att kaloriöverskott kan hjälpa att bygga muskler snabbare.

Ah ser det inte så.. Men aja.. Ska gå ner lite först så kan inte börja äta än...

Sverker
2014-11-25, 19:10
Hoppas du vet vad du gör. Är det nödvändigt att gå ned i vikt ?
Lägre kroppsvikt kräver mindre insulin men det finns alltid en hälsosam gräns nedåt.

Själv tycker jag det bara är svårt att vara hård i kroppen. Blir ingen buffert utan blodsockret blir lätt svajigt.

Men du har andra fördelar som diabetiker. Disciplin och kunskap hur kroppen reagerar är viktiga saker för att bygga muskler.

SaraFridolf
2014-11-25, 22:41
Hoppas du vet vad du gör. Är det nödvändigt att gå ned i vikt ?
Lägre kroppsvikt kräver mindre insulin men det finns alltid en hälsosam gräns nedåt.

Själv tycker jag det bara är svårt att vara hård i kroppen. Blir ingen buffert utan blodsockret blir lätt svajigt.

Men du har andra fördelar som diabetiker. Disciplin och kunskap hur kroppen reagerar är viktiga saker för att bygga muskler.

Fick tips att prata med dig faktiskt! Jag väger lite förmycket fortfarande så ja det är värt det. Mitt mål är att gå ner till 58-60 och sen bygga upp mig..

Aah kan tänka mig det! Mm okej..

Ja jag gillar att ha diabetes så känns gött att kunna använda den till sin fördel :)

cero
2014-11-25, 23:17
(vill inte ha tips om man provat insulin men inte har diabetes..)

:d

Kischen
2014-11-25, 23:26
Ja jag gillar att ha diabetes så känns gött att kunna använda den till sin fördel :)

Asså cofffee

SaraFridolf
2014-11-26, 00:55
Asså cofffee

Vart vill du komma? Konstruktivt inlägg du..

Agitator
2014-11-26, 01:20
Han syftar nog på att du verkar att gilla att ha ett tillstånd ingen människa med sunt förnuft önskar sig?

Men jag förstår dina tankar, att om det nu ger fördelar och du ändå måste ta det. Vad ger dig då bäst fördelar.

Nu kan jag ingenting på området, men lär knappast ge något utöver det vanliga ifall det handlar om normalisering vid dosering.

SaraFridolf
2014-11-26, 07:55
Han syftar nog på att du verkar att gilla att ha ett tillstånd ingen människa med sunt förnuft önskar sig?

Men jag förstår dina tankar, att om det nu ger fördelar och du ändå måste ta det. Vad ger dig då bäst fördelar.

Nu kan jag ingenting på området, men lär knappast ge något utöver det vanliga ifall det handlar om normalisering vid dosering.


Men det bestämmer ju inte han vad jag ska ha för inställning till min diabetes. Plus att den inte gav något i diskussionen..

Tror inte det stämmer men vi får väl se

King Grub
2014-11-26, 08:25
Jag har då aldrig sett någon som varit glad att han eller hon varit sjuk tidigare, så reaktionen är väl inte helt svår att förstå.

SaraFridolf
2014-11-26, 10:04
Jag har då aldrig sett någon som varit glad att han eller hon varit sjuk tidigare, så reaktionen är väl inte helt svår att förstå.

Nej kanske inte.. Ser mig inte som sjuk. Men det har fortfarande inget med min fråga att göra.. Men det blir säkert bra.

Tolkia
2014-11-26, 10:24
Sverker är en klok man när det gäller diabetes (om du söker runt lite på forumet tror jag att det finns flera trådar där träning med diabetes har varit uppe till diskussion). Lyssna på honom.

Jag skulle avråda från experimenterande. Lär dig hur kroppen fungerar och hur mycket du behöver för att hålla ett normalt blodsocker och må bra på den aktivitetsnivå du vill ha, och satsa sedan energin på din träning. Att experimentera (särskilt när man gör det i viktnedgångssyfte) med diabetes typ I kan vara jävligt farligt. Att ligga i extremlägen ofta kan också på sikt leda till att man blir sämre på att själv känna när man ligger för högt eller för lågt, med alla de risker det för med sig. Du är så pass ung att du behöver sköta diabetesen väldigt bra för att inte riskera (väldigt otrevliga) komplikationer längre fram. Sedan är inte insulin något bra "supermedel" för att snabbt bli vare sig biffig eller smal, så trixande utanför "fungera bra-området" ger inga mirakelresultat.

SaraFridolf
2014-11-26, 16:44
Sverker är en klok man när det gäller diabetes (om du söker runt lite på forumet tror jag att det finns flera trådar där träning med diabetes har varit uppe till diskussion). Lyssna på honom.

Jag skulle avråda från experimenterande. Lär dig hur kroppen fungerar och hur mycket du behöver för att hålla ett normalt blodsocker och må bra på den aktivitetsnivå du vill ha, och satsa sedan energin på din träning. Att experimentera (särskilt när man gör det i viktnedgångssyfte) med diabetes typ I kan vara jävligt farligt. Att ligga i extremlägen ofta kan också på sikt leda till att man blir sämre på att själv känna när man ligger för högt eller för lågt, med alla de risker det för med sig. Du är så pass ung att du behöver sköta diabetesen väldigt bra för att inte riskera (väldigt otrevliga) komplikationer längre fram. Sedan är inte insulin något bra "supermedel" för att snabbt bli vare sig biffig eller smal, så trixande utanför "fungera bra-området" ger inga mirakelresultat.

Jag lyssnar väl på honom? Fick ju råd att göra det. Men tyckte inte det var vad jag frågade efter...

Jag har haft diabetes i 17 år så hur min kropp funkar vet jag. Jag har gått ner 27 kg i vikt med diabetes så det vet jag också. Jag letar inte efter ett supermedel utan en knuff.

Frågade om det var någon som visste något. Råd om diabetes och vad jag borde/inte borde göra kan jag göra själv. Och jag vet vad diabetes har för komplikationer. Lever som sagt med det sen länge...

Sverker
2014-11-26, 17:52
Det finns inte mycket du kan utnyttja som diabetiker. Mer insulin betyder bara att vi blir fetare fortare.

Men det finns en sak. Alla diabetiker jag träffat och som tränar på gym får bra effekt av vanligt kreatin monohydrat. Jag antar att vi kan pricka insulinet och kreatinet bättre än vanliga, normala, personer. Värt att pröva ifall det är styrka och muskler du vill ha.

Agitator
2014-11-26, 18:16
Jag antar att vi kan pricka insulinet och kreatinet bättre än vanliga, normala, personer. Värt att pröva ifall det är styrka och muskler du vill ha.

Meeeeeeeen!

Nu vill jag också ha diabetes!

Är det 800 gr lösgodis dagligen för att uppnå önskad effekt?

Fast då blir jag fet, jobbigt att deffa 40-70 kg sedan, lär ju ta ett tag innan önskad effekt uppstår!

För att vara lite seriös en stund nu när vi har människor med kunskap i tråden.

Finns det studier som ger några riktlinjer som ej bör överskridas ifall man vill undvika diabetes?

Eller skulle jag kunna träna som en dåre 7 dagar i veckan och äta 1 kg lösgodis om dagen ifall kroppen kan använda energin vettigt?

SaraFridolf
2014-11-26, 19:18
Det finns inte mycket du kan utnyttja som diabetiker. Mer insulin betyder bara att vi blir fetare fortare.

Men det finns en sak. Alla diabetiker jag träffat och som tränar på gym får bra effekt av vanligt kreatin monohydrat. Jag antar att vi kan pricka insulinet och kreatinet bättre än vanliga, normala, personer. Värt att pröva ifall det är styrka och muskler du vill ha.

Ja precis! Hehe ja been there.

Ja det har jag faktiskt märkt! Får bli det sen igen då! Tack då var jag inte ensam om det :)