handdator

Visa fullständig version : Vad är de som är så speciellt med Historieätarna?


XXXL
2014-11-24, 22:27
Hur kommer det sig att verkligen alla oavsett kön och ålder gillar Historieätarna på SVT, jag vägrar tro att det är Haag eller enbart Lotta utan det måste vara något annat.

Jag har en teori att svaret går att hitta i vår nationalsång,

Du tronar på minnen från fornstora dar, då ärat Ditt namn flög över jorden

Tror ni vi i dagens moderna gråa neutrala och öppna samhället tappat greppet om vad vi en gång varit, och att vi genom Historieätarna får en kort tillbakablick?

Är det första gången vi som folk kan enas och känna igen oss i något?

Exdiaq
2014-11-24, 22:30
Självklart är det den lilla nationalisten som lever i alla som blivit gödd och nu vaknar till liv.

Svenska flaggor och nationalsångsrunk till alla!

Tjuckot
2014-11-24, 22:31
Det är intressant och kul?

Captainwide
2014-11-24, 22:32
Är du seriös?

Jag tycker bara att programmet är intressant och roligt. Dock gillar jag historia.

Exdiaq
2014-11-24, 22:32
Eller så är det kombinationen Haag + Lundgren + Blom, inramningen och förpackningen samt ett intresse för vad som åts förr i tiden.

Diomedea exulans
2014-11-24, 22:33
Kan ligga nåt i nationalsångsrunkteorin, och programledarna är ju charmiga. Men jag tror även att folk är nyfikna på vad folk åt förr, nu när folk så gärna vill äta nyttigt och många anser att man åt bättre för. Kolla bara på paleo-dietens popularitet.

Mental
2014-11-24, 22:33
Fornstora dar? Det är ju mest misär hela tiden :)

XXXL
2014-11-24, 22:35
Fornstora dar? Det är ju mest misär hela tiden :)

Ja fast även om det har varit dåligt, fattigt och misär så har det ju fortfarande varit något. Jag har hellre det än inget alls faktiskt om jag ska vara helt ärlig, speciellt när många hade det ännu värre på andra ställen i världen.

Kan ligga nåt i nationalsångsrunkteorin, och programledarna är ju charmiga. Men jag tror även att folk är nyfikna på vad folk åt förr, nu när folk så gärna vill äta nyttigt och många anser att man åt bättre för. Kolla bara på paleo-dietens popularitet.

Fast så mycket kretsar det ju inte kring mat och de som serveras är ju oftast tidsenligt men knappast typiskt eller vanligt det är ju spexade och roliga rätter. Vad var de Richard sa om grisknorr? Att det var nog ingen som åt det men det hörde ihop med tiden för man skulle ta tillvara på allt.

Exdiaq
2014-11-24, 22:44
Ja fast även om det har varit dåligt, fattigt och misär så har det ju fortfarande varit något. Jag har hellre det än inget alls faktiskt om jag ska vara helt ärlig, speciellt när många hade det ännu värre på andra ställen i världen.

Pfft, det tror jag inte ett dugg på. Det är lätt för dig att sitta och romantisera samtidigt som du lever i ett överflöd som adel och kungligheter knappt kunde drömma om för ett par hundra år sedan.

Vänner och familj dör tidigt, får slita för att ens överleva för dagen, smutsigt, sjukdomar och skador som idag är lindriga är då livsfarliga, din framtid är bestämd och utstakad från födseln. Men du ju i alla fall drömma om en inbillad gemenskap och låta det döva dina sinnen!

XXXL
2014-11-24, 22:51
Pfft, det tror jag inte ett dugg på. Det är lätt för dig att sitta och romantisera samtidigt som du lever i ett överflöd som adel och kungligheter knappt kunde drömma om för ett par hundra år sedan.

Vänner och familj dör tidigt, får slita för att ens överleva för dagen, smutsigt, sjukdomar och skador som idag är lindriga är då livsfarliga, din framtid är bestämd och utstakad från födseln. Men du ju i alla fall drömma om en inbillad gemenskap och låta det döva dina sinnen!

Ja men exakt, och vi överlevde ju allt det där hur bra är inte det då?

Gober
2014-11-24, 23:08
Historia är intressant, programledarna är lite småroliga/mysiga och det är underhållande att se dem bli berusade och äta märkliga saker.

Agitator
2014-11-25, 02:38
Tror Erik's persona gör hela programmet.

Sedan hjälpte det nog att han skilde sig från sin fru under säsong 1 efter att han insåg att det var roligare att rulla runt med Lotta.

Så deras personkemi i programmet lyser ju igenom rätt mycket. Sedan är hela mediaformatet med klippningen och musiken till rätt bra. Rätt mycket humor men ändå hög nivå på utformningen och med en charmig ton mellan de båda (konstigt, de rullar ju runt).

tlk
2014-11-25, 05:20
Historia är intressant, programledarna är lite småroliga/mysiga och det är underhållande att se dem bli berusade och äta märkliga saker.


Det är anledningen till att vi tittar på det iaf. Och så får man lite idéhistoria inbakat i det hela på ett sympatiskt sätt.




Vad jag däremot ogillade starkt var att se What'sHerFace till programledare stå och röka cigg med en unge i famnen.

Sheogorath
2014-11-25, 06:52
Det är för att Haag och Lotta är roliga skådespelare/programvärdar. Kombinerat med vurmen för mat-på-TV och en liten dos av "haha, titta som de åt förr! oh, kolla där förresten, det där känner jag igen från barndomen" så har du ett vinnande koncept.

Humor, mat, lyteskomik, identifikation. <-Hobbyanalys right there.

anvihl
2014-11-25, 08:04
Hobbyanalys right there.

But a good one it is!

Är själv lite förvirrad varför jag gillar det så mycket då jag inte ens äger en tv, men historieätarna är det ENDA programmet jag går in på en playkanal för att kolla på.

Ozziking
2014-11-25, 08:11
:laugh: För att det är sjukt kul :laugh:


Älskar Ironin

Juxta
2014-11-25, 09:51
Det är som för andra som kollar på Big Brother. SkadeglädjeTV.

Nej då, det är väl bara kul att se historia återupplevas på ett charmigt och avslappnat sätt.

Loke
2014-11-25, 11:04
Det är idéhistoria, och det är helt enkelt ett jättekul ämne som i stora drag missas i skolan när man hastar igenom kungar och krig. Mat är dessutom ett väldigt tacksamt ämne att studera inom idéhistoria. Själv har jag läst mycket om idrott i samma ämne, också rysligt intressant. Det har funnits så mycket stenhårda tankar om hur man ska träna som sedan har släppts och helt förträngts. Det får en att inse att ens egna "kunskaper" knappast är mycket mer än en allt djupare förståelse av kulturella normer.

Patriarch K
2014-11-25, 11:26
Det är ren och skär RASISM!

Åsberg
2014-11-25, 11:28
Inte alla som tycker om det: http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-maste-historieatarna-vara-en-enda-stor-krumbukt/

HMS Laestander
2014-11-25, 18:44
Vet inte vad jag fastnar för riktigt, men tycker om Erik. Tycker om Lotta.

Rolig/annorlunda programidé.

Sheogorath
2014-11-25, 19:09
But a good one it is!

Är själv lite förvirrad varför jag gillar det så mycket då jag inte ens äger en tv, men historieätarna är det ENDA programmet jag går in på en playkanal för att kolla på.

Det är det ena jag ser på TV så det är väl samma sak här, sort of.