handdator

Visa fullständig version : En fråga till alla batteriskötselnördar där ute


Diomedea exulans
2014-11-24, 16:15
Är det bäst att låta batterier ladda ur sig helt innan man börjar ladda dem igen, eller gör man klokast i att låta dem vara så laddade som möjligt hela tiden? Jag har hört båda varianterna.

Syftar främst på batterier till laptop och mobiltelefon.

J.V
2014-11-24, 16:18
Detta rekommenderar Apple i alla fall:För att ett litiumbaserat batteri ska fungera bra är det viktigt att elektronerna i det får röra sig ibland. Apple rekommenderar inte att du låter datorn vara ansluten till strömadaptern hela tiden. En idealisk användare är en pendlare som använder sin bärbara dator på tåget och sätter den på laddning vid ankomst till kontoret. Det gör att batteriet hålls igång. Om du har en stationär dator på jobbet och bara använder din bärbara dator då och då bör du ladda upp och ladda ur batteriet minst en gång i månaden.
Jag har försökt följa detta på både telefon och dator, har än så länge inte märkt av någon försämring alls.

Ladda ur en gång i månaden...ish och aldrig låta telefon/dator ligga ikopplade timtals när de är fulladdade.

Diomedea exulans
2014-11-24, 16:19
Okej, tack!

Det är ju ungefär vad jag gör ju.

h051n
2014-11-24, 16:38
Är väl viktigt för ny telefon att man inte startar den direkt, utan att först ha laddat batterit fullt.

Kanske även gäller laptops och om ni inte har gjort detta från början så kanske batteriet redan blivit dåligt och då kvittar det.
hohoh

awesomooo
2014-11-24, 16:46
Laddar alltid dator och telefon, kan liksom inte lämna hemmet med telefonen på 70% batteri. Varken datorn eller telefonen(er) har tagit skada av det.

J.V
2014-11-24, 16:49
Laddar alltid dator och telefon, kan liksom inte lämna hemmet med telefonen på 70% batteri. Varken datorn eller telefonen(er) har tagit skada av det.Jag brukar gå till jobbet med runt 30% ibland. #yolo #nopainnogain #riskittowinit

Underlättar ju visserligen med nya telefonen som har betydligt bättre batteritid än den gamla. Den förra var det minst 80% som gällde, annars stannade jag hemma.

Olegh
2014-11-24, 17:35
Det som är sämst för litiumbatterier är värme och att laddas ur fullständigt. Att låta laddaren vara inkopplad är inte skadligt.