handdator

Visa fullständig version : Tyngdlyftning eller styrkelyft?


obobson
2014-11-24, 00:10
Hallå!
Jag undrar vad som är bäst att basera min träning på av tyngdlyftning och styrkelyft eller kanske blanda dom två i något typ av schema.
Jag vill ju gärna utföra knäböj, bänkpress, marklyft men även de olympiska lyften clean&jerk och snatch.
Jag vill bli starkare, lite tyngre, explosivare. Men det jag funderar över är om tyngdlyftning bygger lite muskler i förhållande till styrkelyft?
Kommer jag träna för mycket ben eller går det ej?

Den spliten jag kommit fram till nu är:

1.
Full Snatch Ladder
Snatchgrip Deadlift 3x3 @ 120% av 1.
Power Snatch 3x3 @ 80% av 1.
Overhead Squat 3x3 @ 80% av 1.
Snatch Balance Ladder

2.
Full Clean n Jerk Ladder
Cleangrip Deadlift @ 120% av 1.
Power Cleans 3x3 @80% av 1.
Front Squats 3x3 @ 80% av 1.
Pushpress Ladder

3.
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Militärpress
Raka marklyft
Chins
Dips

Blir det för mycket ben?
Tänkte träna så ofta jag kan och vila när jag tycker det behövs.

Ursäkta om jag snurrat in alltihopa :)

TristanABC
2014-11-24, 00:21
Hallå!
Jag undrar vad som är bäst att basera min träning på av tyngdlyftning och styrkelyft eller kanske blanda dom två i något typ av schema.
Jag vill ju gärna utföra knäböj, bänkpress, marklyft men även de olympiska lyften clean&jerk och snatch.
Jag vill bli starkare, lite tyngre, explosivare. Men det jag funderar över är om tyngdlyftning bygger lite muskler i förhållande till styrkelyft?
Kommer jag träna för mycket ben eller går det ej?

Den spliten jag kommit fram till nu är:

1.
Full Snatch Ladder
Snatchgrip Deadlift 3x3 @ 120% av 1.
Power Snatch 3x3 @ 80% av 1.
Overhead Squat 3x3 @ 80% av 1.
Snatch Balance Ladder

2.
Full Clean n Jerk Ladder
Cleangrip Deadlift @ 120% av 1.
Power Cleans 3x3 @80% av 1.
Front Squats 3x3 @ 80% av 1.
Pushpress Ladder

3.
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Militärpress
Raka marklyft
Chins
Dips

Blir det för mycket ben?
Tänkte träna så ofta jag kan och vila när jag tycker det behövs.

Ursäkta om jag snurrat in alltihopa :)

Spännande och tungt program! Lycka till!

oscarovegren
2014-11-24, 00:52
Jag kan berätta hur jag kör. Vi verkar ha samma mål med träningen.
PPL schema enligt följande. 2 första övningarna 5x5 och resten 3x8-12. Jag kör 6 dagar och vilar 1 varje vecka.

Press
Bänkpress + Pushpress. Ytterligare 1 axelövning och 1 bröstövning typ militärpress och hantelpress. Avslutar med en tricepsövning typ skullcrusher eller dips.

Drag
Värm upp med ryckstege därefter marklyft + ryckdrag/ryckmark + stötdrag. Lägg till stångrodd, pullups och kabelrodd utöver det.

Ben
Värm upp med stötstege. Knäböj + frontböj. Avsluta med mängdträning på ryckböj

Angående ditt program så vet jag inte hur militärpress och knäböj hade gått efter att ha kört pushpress och frontböj dagen innan. Du har även marklyft i olika utföranden på alla dagar.

Zkewl
2014-11-24, 03:41
Jag kan berätta hur jag kör. Vi verkar ha samma mål med träningen.
PPL schema enligt följande. 2 första övningarna 5x5 och resten 3x8-12. Jag kör 6 dagar och vilar 1 varje vecka.

Press
Bänkpress + Pushpress. Ytterligare 1 axelövning och 1 bröstövning typ militärpress och hantelpress. Avslutar med en tricepsövning typ skullcrusher eller dips.

Drag
Värm upp med ryckstege därefter marklyft + ryckdrag/ryckmark + stötdrag. Lägg till stångrodd, pullups och kabelrodd utöver det.

Ben
Värm upp med stötstege. Knäböj + frontböj. Avsluta med mängdträning på ryckböj

Angående ditt program så vet jag inte hur militärpress och knäböj hade gått efter att ha kört pushpress och frontböj dagen innan. Du har även marklyft i olika utföranden på alla dagar.

Ser ut som ett grymt bra upplägg! Hur länge har du kört det/blir man mycket sliten på en vecka?

svennebanan86
2014-11-24, 06:12
Ska du bara köra en vecka?

Zkewl
2014-11-24, 06:16
Ska du bara köra en vecka?

Dum fråga. Alla svarar ju olika på träningsvolym. Nej, självklart tänker jag köra mer än en vecka. :)

oscarovegren
2014-11-24, 07:24
Ser ut som ett grymt bra upplägg! Hur länge har du kört det/blir man mycket sliten på en vecka?

Just det upplägget har jag kört några månader. 1 vilodag i veckan tycker jag är lagom. Man brukar vara rätt seg efter sjätte dagen.

baton69
2014-11-24, 13:33
Oscars program tycker jag ser bra ut. Funderade själv på att köra det. Såhär kör jag just nu och gjort i några veckor. Fungerar bra så långt.

Mån: Ryckdubblar och -tripplar (lite mer fokus på teknik än att maxa), ryckdrag, knäböj, good mornings.

Tis: Överkropp (bröst, axlar, rygg, armar): bänk, hantelpressar, roddar (stång, sittande, hantel), latsdrag/chins, omvända flies, curls, tricepsextensions. Varierar övningar, men normalt sett 2-3 övningar för bröst och rygg, en för axlar och en för baksida axlar. 3-4 set per övning, med lite högre reps i assistansövningar (typ 5 i bänk, men 10 i lutande hantelpress).

Ons: Stötdubblar och -tripplar (mer fokus på teknik), stötdrag, ryckböj/snatch balance, frontböj, benspark, lårcurls. Likt tisdagen, men kör extra ryckböj/snatch balance för att bli bättre i "hålet" i ryck, sen benspark och lårcurls för lite extra hypertrofi och för att det är kul ;)

Tor: Vila

Fre: Likt tisdag, men varierar övningarna och set/reps lite. Har jag kört många, tunga set på tisdagen på en övning kör jag färre, lättare set med fler repetitioner i stället och vice versa.

Lör: Ryck, Stöt - bygg till max, knäböj, rakbensmark.

Sön: Vila

Mage tränar jag tre dagar per vecka. Cardio kör jag i form av HIIT-pass på cykel eller roddmaskin 2-3 dagar i veckan.

Kör ingen konventionell mark just nu. Tycker det blir så många drag ändå så de musklerna får sitt. Har testat mark en gång under de här veckorna och lyfte mer än jag gjort tidigare, så jag har blivit starkare där trots att jag inte tränat det specifikt.