handdator

Visa fullständig version : Tycker du det är fördel att vara man eller kvinna i dagens samhälle?


Maya0112
2014-11-23, 19:14
Poll.

Mental
2014-11-23, 19:15
Fördel att vara man, jag kan stå och kissa.

Jockefoten
2014-11-23, 19:21
Man.

Ajemän
2014-11-23, 19:23
Kvinna.
De curlas av samhället, och risken att råka ut för något horribelt är större som man.

en stor stark
2014-11-23, 19:24
Ingen aning, för vag fråga för mig.

Olegh
2014-11-23, 19:32
Svårt att säga, det är så pass jämnt. Båda könen missgynnas resp. gynnas i olika sammanhang.

filmjölk
2014-11-23, 19:40
Kvinna är nog fördelaktigt, för det är extremt kravfyllt att vara vit heterosexuell man och behöva försöka leva upp till alla krav, plikter, förväntningar, dubbla könsroller för att duga samtidigt som man skall känna sig priviligierad och skämmas för den man är.

(Ovan är skrivet utan att vara ironisk)

Mental
2014-11-23, 19:43
Kvinna är nog fördelaktigt, för det är extremt kravfyllt att vara vit heterosexuell man och behöva försöka leva upp till alla krav, plikter, förväntningar, dubbla könsroller för att duga samtidigt som man skall känna sig priviligierad och skämmas för den man är.

(Ovan är skrivet utan att vara ironisk)

Tycker du?

Om jag hade möjligheten att byta kön, läggning eller ras skulle jag artigt säga tack men nej tack, jag har vinstlotten.

Exdiaq
2014-11-23, 19:44
Olika beroende på vad man vill i livet och vad man värdesätter. Det vill säga så som det alltid har varit.

Ajemän
2014-11-23, 19:45
Tycker du?

Om jag hade möjligheten att byta kön, läggning eller ras skulle jag artigt säga tack men nej tack, jag har vinstlotten.

Really?

Osäker på kön, men jag hade hellre varit svart.

Jag hade fått det jobbet jag ville ha (Ja, jag fick inte jobbet för jag är vit). Få säga vad jag vill om alla människor/samhället utan att bli kritiserad/bli kallad rasist osv. Och såklart bättre byggargener, få ha en massa bling osv ;)

filmjölk
2014-11-23, 19:48
Tycker du?

Om jag hade möjligheten att byta kön, läggning eller ras skulle jag artigt säga tack men nej tack, jag har vinstlotten.

Ja.

Om jag hade den möjligheten att byta skulle jag tacka nej jag med, för jag är stolt över vad jag är. (Att vara stolt över att vara vit, heterosexuell och man kan bara det inducera en negativ respons - såpass förtryckta är vi).

mela
2014-11-23, 19:50
Kvinna är nog fördelaktigt, för det är extremt kravfyllt att vara vit heterosexuell man och behöva försöka leva upp till alla krav, plikter, förväntningar, dubbla könsroller för att duga samtidigt som man skall känna sig priviligierad och skämmas för den man är.

(Ovan är skrivet utan att vara ironisk)

Man har liknande krav på sig som kvinna. Du skall ha en karriär, vara en bra fru, en fantastisk mamma, samtidigt som du ska ha ett skinande hem och laga ekologisk mat ifrån grunden. Du ska också hinna träna några gånger i veckan och vara sjukt snygg.

Nordenator
2014-11-23, 19:52
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_life_expectancy#List_by_the_U nited_Nations.2C_for_2009.E2.80.932012

Det där är ju fusk i sig. Vi får ingen jävla pension.

filmjölk
2014-11-23, 19:54
Man har liknande krav på sig som kvinna. Du skall ha en karriär, vara en bra fru, en fantastisk mamma, samtidigt som du ska ha ett skinande hem och laga ekologisk mat ifrån grunden. Du ska också hinna träna några gånger i veckan och vara sjukt snygg.

Det är liknande, men som man har du ännu fler krav, varav många går helt tvärtemot varandra.

mela
2014-11-23, 19:54
Det är liknande, men som man har du ännu fler krav, varav många går helt tvärtemot varandra.

Iofs aldrig testat att vara man, så jag vet inte. Men pressen som sätts på folk är helt sjuk!

WHITEFOLKS
2014-11-23, 19:57
Som kvinna har du fler alternativ för hur du vill leva ditt liv och fortfarande bli accepterad.

Mental
2014-11-23, 19:59
Ja.

Om jag hade den möjligheten att byta skulle jag tacka nej jag med, för jag är stolt över vad jag är. (Att vara stolt över att vara vit, heterosexuell och man kan bara det inducera en negativ respons - såpass förtryckta är vi).

Om vi gör ett tankeexperiment.

I detta experiment återföds man, och i samband med din återfödsel så får du fylla i ett klassiskt rollformulär inför nästa liv. Du är inte särskillt sugen på en utmaning utan vill göra ditt liv så lätt och behagligt som möjligt. Vad väljer du på följande?

Ras:
Kön:
Sexuell läggning:

Jag skulle välja vit, hetrosexuell och man även till nästa varv.

WHITEFOLKS
2014-11-23, 20:00
Vit heterosexuell kvinna skulle jag fylla i.

Ajemän
2014-11-23, 20:04
Om vi gör ett tankeexperiment.

I detta experiment återföds man, och i samband med din återfödsel så får du fylla i ett klassiskt rollformulär inför nästa liv. Du är inte särskillt sugen på en utmaning utan vill göra ditt liv så lätt och behagligt som möjligt. Vad väljer du på följande?

Ras:
Kön:
Sexuell läggning:

Jag skulle välja vit, hetrosexuell och man även till nästa varv.

Fast den vita mannen håller ju på att bli "den moderna negern".

Enligt samhället får vi inte ha tröjor med kvinnor på, tex.
Men kvinnor får ha motsvarande tröjor med män på.
Och svarta män får ha en sådan tröja.


Snart får den vita mannen bara sitta i den bakre delen av bussen, och att vara lägre avlönad än en kvinna är en självklarhet...

Lite ironisk kanske, men trenden pekar ju åt det hållet...

Mental
2014-11-23, 20:04
Fast den vita mannen håller ju på att bli "den moderna negern".

Enligt samhället får vi inte ha tröjor med kvinnor på, tex.
Men kvinnor får ha motsvarande tröjor med män på.
Och svarta män får ha en sådan tröja.


Snart får den vita mannen bara sitta i den bakre delen av bussen, och att vara lägre avlönad än en kvinna är en självklarhet...

Lite ironisk kanske, men trenden pekar ju åt det hållet...

Så, vad väljer du i mitt exempel, svart homosexuell kvinna?

Diomedea exulans
2014-11-23, 20:05
Kvinna. Jag hade lätt valt kvinna om man fick välja kön själv.

Jag vill dock inte vara en transsexuell person, så jag låter bli att genomföra en könsbytesoperation.

Vinter
2014-11-23, 20:08
Fast den vita mannen håller ju på att bli "den moderna negern".

Enligt samhället får vi inte ha tröjor med kvinnor på, tex.
Men kvinnor får ha motsvarande tröjor med män på.
Och svarta män får ha en sådan tröja.


Snart får den vita mannen bara sitta i den bakre delen av bussen, och att vara lägre avlönad än en kvinna är en självklarhet...

Lite ironisk kanske, men trenden pekar ju åt det hållet...

Faan vad jobbigt, bra att du tar upp så fundamentala saker som verkligen hindrat mig här i livet, det var säker det som drog ned mitt högskoleprov poäng någorlunda förra gången. Hade jag varit kvinna hade jag haft ett bättre resultat. Hade jag varit svart kvinna holy shit! 2.0 varje gång.

Rikard Jansson
2014-11-23, 20:10
Rangordningen går:

snygg kvinna
man
ful kvinna

Ajemän
2014-11-23, 20:10
Så, vad väljer du i mitt exempel, svart homosexuell kvinna?

Hade tärningskastat svart man eller vit kvinna, tror jag.

WHITEFOLKS
2014-11-23, 20:11
Faan vad jobbigt, bra att du tar upp så fundamentala saker som verkligen hindrat mig här i livet, det var säker det som drog ned mitt högskoleprov poäng någorlunda förra gången. Hade jag varit kvinna hade jag haft ett bättre resultat. Hade jag varit svart kvinna holy shit! 2.0 varje gång.
Jag antog att man fick behålla sin personlighet och talang etc. Mina sociala problem hade varit obefintliga och jag hade mått bra.

Vinter
2014-11-23, 20:19
Jag antog att man fick behålla sin personlighet och talang etc. Mina sociala problem hade varit obefintliga och jag hade mått bra.

Sociala problem beror väll knappast på kön, du får byta socialt umgänge, eller förändra något.
Kvinnor mår också dåligt i perioder, om det var en nyhet.

WHITEFOLKS
2014-11-23, 20:26
Sociala problem beror väll knappast på kön, du får byta socialt umgänge, eller förändra något.
Kvinnor mår också dåligt i perioder, om det var en nyhet.
Om du inte är kontaktsökande så byter du inte umgänge. Och du pratar perioder, inte ett helt liv.

Exdiaq
2014-11-23, 20:28
Jag skulle välja vit, hetrosexuell och man även till nästa varv.

Fast det kan likväl bero på att du tar ett säkrare kort framför ett mer osäkert och inte att du tar det du tror är bäst.

Vinter
2014-11-23, 20:32
Om du inte är kontaktsökande så byter du inte umgänge. Och du pratar perioder, inte ett helt liv.

Du behöver komma ut i den riktiga verkligheten, den ser väldigt olik ut än din.

Jag rekommenderar universitetsliv, då ser man alla möjliga och omöjliga sorters människor.

WHITEFOLKS
2014-11-23, 20:40
Du behöver komma ut i den riktiga verkligheten, den ser väldigt olik ut än din.

Jag rekommenderar universitetsliv, då ser man alla möjliga och omöjliga sorters människor.
Jag har antagligen studerat på fler universitet än 99% här. Verkligheten ser inte olik ut, du lever bara inte mitt liv. Min person hade haft ett lättare och roligare liv som kvinna.

Gpajpen
2014-11-23, 20:41
rangordningen går:

Snygg kvinna
man
ful kvinna

+1000

Vinter
2014-11-23, 20:45
Jag har antagligen studerat på fler universitet än 99% här. Verkligheten ser inte olik ut, du lever bara inte mitt liv. Min person hade haft ett lättare och roligare liv som kvinna.

Om jag nu blir kirurg efter studierna, så ska jag erbjuda gratis operation.

Men ärligt, gräset ser alltid grönare ut. Det finns alltid saker man kan göra.

filmjölk
2014-11-23, 20:46
Om vi gör ett tankeexperiment.

I detta experiment återföds man, och i samband med din återfödsel så får du fylla i ett klassiskt rollformulär inför nästa liv. Du är inte särskillt sugen på en utmaning utan vill göra ditt liv så lätt och behagligt som möjligt. Vad väljer du på följande?

Ras:
Kön:
Sexuell läggning:

Jag skulle välja vit, hetrosexuell och man även till nästa varv.

Lätt och behagligt? Kvinna född i sverige men latinamerikan, extremt fördelaktigt utseende och bisexuell.

Väljer jag bara utefter kriterierna ras, kön och läggning så lutar det nog åt vit, kvinna och bisexuell.

WHITEFOLKS
2014-11-23, 20:47
Om jag nu blir kirurg efter studierna, så ska jag erbjuda gratis operation.

Men ärligt, gräset ser alltid grönare ut. Det finns alltid saker man kan göra.
Jag menade såklart födas som kvinna. Annars kan ju kvinnor som vill få högre lön och mer makt operera sig.

alphahanen2
2014-11-23, 23:52
Visst beror ju lite på vilken kvinna vi snackar om. En snygg kvinna, vill inte säga att de glider på en räkmacka, men har absolut många fler fördelar än män.

hurril
2014-11-23, 23:56
I Sverige: kvinna. Resten av världen: man.

Patriarch K
2014-11-24, 00:27
Palla mens...
Svaret är man.

XXXL
2014-11-24, 01:22
Är du vit icke-handikappad heterosexuell man i dagens Sverige är du svårare rökt än en böckling på julbordet

cero
2014-11-24, 02:50
Stor fördel att vara man. Ärligt talat så mår jag illa av tanken att (hypotetiskt) vara en kvinna i dagens skitsamhälle.

ed1234
2014-11-24, 03:33
Rådande konsensus är att kvinnor är ömkliga, svaga och ömtåliga varelser med många särskilda behov som måste tillgodoses. Detta är väldigt bra att bli sedd som om du exempelvis skulle vara missbruksbenägen, hemlös eller gå i självmordstankar. Härur följer det skydd mot det värsta utanförskapet som kvinnor har. Om en kvinna har sex med en man mot sin vilja så kan mannen dömas eftersom kvinnan anses vara en svagare varelse än mannen, det motsatta anses absurt (trots att brotten av kvinnor beviseligen är vanligt förekommande, googla fram någon av de enkät- eller intervjubaserade studier som finns på unconsented sex bland studenter).

Att få könsbilden att gå ihop med en självständig och pådrivande chefsroll är ju däremot inte lätt.

Evankhell
2014-11-24, 08:55
Palla mens...
Svaret är man.

Lägg till föda barn.. :/

WHITEFOLKS
2014-11-24, 08:57
Lägg till föda barn.. :/

Föda barn är inget du måste göra direkt och du har iaf alternativet :D

saigon
2014-11-24, 10:46
Enligt min uppfattning så är det en fördel att vara kvinna, och det är på ganska många områden den fördelen finns. Om vi ser på arbetsplatser som jag har varit i kontakt med så har kvinnor bara fördelar gentemot män, det gäller redan ifrån rekrytering och vidare.

Inte bara det området som sagt.


Edit: Skulle inte vilja var kvinna för den saken, ganska nöjd ändå att vara man...

Evankhell
2014-11-24, 11:08
Föda barn är inget du måste göra direkt och du har iaf alternativet :D

Då får man hoppas att sugar daddyn inte vill ha barn :D

Yep.. jag hade varit en snygg gold digger om jag var tjej.

Oxe
2014-11-24, 11:14
Bara för att man anser att det är en fördel att vara kvinna idagens Sverige behöver det ju inte betyda per automatik att man skulle vilja vara det eller vara missnöjd med det man är.

Minimjölk
2014-11-24, 11:55
Bra insikt där Oxé.
Sedan undrar jag vad som vägs i ni samhället? Jag skulle vilja säga att man har olika fördelar som man/kvinna inom olika områden även om såklart individuella egenskaper spelar in ännu mer.

Ta tre konkreta exempel:

Att få en trevlig utekväll:
Kvinnan umgås med sina väninnor och får under kvällen ett antal inviter från både snygga och fula män. Har oftast lätt att ta sig in på olika ställen och förväntas inte bjuda. Mannen å sin sida är ute på jakt men får allt som oftast gå hem tomhänt. kvinnor behöver vara oroliga för våldtäkt och män för misshandel.

Fördel: Kvinna (speciellt om du är snygg)

Att lyckas med sin karriär:
Som man har du troligtvis lite större möjlighet att avancera och inneha en högre lön, detta brukar dock vara kopplat till hur mycket jobb du faktiskt lagt ned på att försöka göra karriär. Män är överlag med dedikerade sin arbetsplats än kvinnor så jag ser inte detta som ett jämställdhetsproblem utan mer vilka typiska roller män och kvinnor tar i sin familj och detta påverkar såklart jobbprestationen med.

Fördel: singel-person och om du har familj så är det fördel för männen.

Hushållet:
Som kvinna i dagens samhälle skall du kunna sköta allting i hemmet samtidigt som du jobbar heltid och har massor av tid över för dina barn. Du skall dessutom ha tid att ta hand om dig själv. Som man i dagens samhälle skall du kunna sköta allting i hemmet samtidigt som du jobbar heltid och har massor av tid över för dina barn. Du skall dessutom ha tid att ta hand om dig själv.

Båda två förväntas kunna göra allt så båda är losers.

Vi kan fortsätta lägga fram väldigt många områden och jag tycker nog ändå att det går ganska jämnt ut i slutänden. Det hänger ju såklart väldigt mycket vilka aspekter som man tycker väger tyngst. Det jag tycker är schysst med dagens samhälle är att man som individ kan välja vägar i livet så att man minskar de orättvisor och ojämlikheter man ser.

En man kan tärna och klå sig snyggt och få bättre framgång på krogen.
En kvinna kan göra karriär och bli chef.
Både män och kvinnor kan välja att inte vara supermänniska och klara av allt som förväntas av dem och istället fokusera på vad de vill göra med sina liv.

Diomedea exulans
2014-11-24, 12:01
Bara för att man anser att det är en fördel att vara kvinna idagens Sverige behöver det ju inte betyda per automatik att man skulle vilja vara det eller vara missnöjd med det man är.

Fast jag hade hellre varit kvinna. Att vara stereotypt kvinnlig hade fallit sig mycket mer naturligt för mig än att vara stereotypt manlig. Hade jag bara varit snygg också så tror jag att jag hade varit mycket mer tillfreds som kvinna, även om jag får lägre lön, inte blir tagen på allvar och har killar som visslar åt mig.

J.V
2014-11-24, 12:31
Båda är rätt värdelöst, i olika avseenden.

Men i Sverige? Fördel kvinna. I större delen av världen, fördel man.

Lallle
2014-11-24, 12:52
Valde att tolka "dagens samhälle" som hela världen och då blir det ganska lätt man. I Sverige är jag mer osäker och lutar kanske mer åt "ingen skillnad".

WHITEFOLKS
2014-11-24, 13:11
Bra insikt där Oxé.
Sedan undrar jag vad som vägs i ni samhället? Jag skulle vilja säga att man har olika fördelar som man/kvinna inom olika områden även om såklart individuella egenskaper spelar in ännu mer.

Ta tre konkreta exempel:

Att få en trevlig utekväll:
Kvinnan umgås med sina väninnor och får under kvällen ett antal inviter från både snygga och fula män. Har oftast lätt att ta sig in på olika ställen och förväntas inte bjuda. Mannen å sin sida är ute på jakt men får allt som oftast gå hem tomhänt. kvinnor behöver vara oroliga för våldtäkt och män för misshandel.

Fördel: Kvinna (speciellt om du är snygg)

Att lyckas med sin karriär:
Som man har du troligtvis lite större möjlighet att avancera och inneha en högre lön, detta brukar dock vara kopplat till hur mycket jobb du faktiskt lagt ned på att försöka göra karriär. Män är överlag med dedikerade sin arbetsplats än kvinnor så jag ser inte detta som ett jämställdhetsproblem utan mer vilka typiska roller män och kvinnor tar i sin familj och detta påverkar såklart jobbprestationen med.

Fördel: singel-person och om du har familj så är det fördel för männen.

Hushållet:
Som kvinna i dagens samhälle skall du kunna sköta allting i hemmet samtidigt som du jobbar heltid och har massor av tid över för dina barn. Du skall dessutom ha tid att ta hand om dig själv. Som man i dagens samhälle skall du kunna sköta allting i hemmet samtidigt som du jobbar heltid och har massor av tid över för dina barn. Du skall dessutom ha tid att ta hand om dig själv.

Båda två förväntas kunna göra allt så båda är losers.

Vi kan fortsätta lägga fram väldigt många områden och jag tycker nog ändå att det går ganska jämnt ut i slutänden. Det hänger ju såklart väldigt mycket vilka aspekter som man tycker väger tyngst. Det jag tycker är schysst med dagens samhälle är att man som individ kan välja vägar i livet så att man minskar de orättvisor och ojämlikheter man ser.

En man kan tärna och klå sig snyggt och få bättre framgång på krogen.
En kvinna kan göra karriär och bli chef.
Både män och kvinnor kan välja att inte vara supermänniska och klara av allt som förväntas av dem och istället fokusera på vad de vill göra med sina liv.

I Sverige "måste" du ingenting som kvinna och kan lyckas bra ändå. Som man har du nog färre alternativ hur du ska bete dig om du förväntar dig framgång i kärlekslivet och arbetslivet.

Minimjölk
2014-11-24, 14:14
I Sverige "måste" du ingenting som kvinna och kan lyckas bra ändå. Som man har du nog färre alternativ hur du ska bete dig om du förväntar dig framgång i kärlekslivet och arbetslivet.

Ge gärna exempel på det fetade? För att uppnå framgång inom kärleksliv eller arbetsliv finns det ju krav på båda könen?

WHITEFOLKS
2014-11-24, 14:20
Ge gärna exempel på det fetade? För att uppnå framgång inom kärleksliv eller arbetsliv finns det ju krav på båda könen?

Vad måste du göra som kvinna i kärlekslivet? Männen kommer nog vara intresserade även om du inte spelar klassisk kvinnoroll. Nu menar jag inte att du måste vara grott/machoman som man men i allmänhet så är du attraktiv som kvinna lite oavsett vad du har för åsikter och tankar om saker.

I arbetslivet vet jag inte heller vilka specifika krav som skulle finnas på kvinnor som inte finns på män, om något så skulle jag säga att män måste prestera eller vara värdelösa.

SGW
2014-11-24, 14:29
Valde att tolka "dagens samhälle" som hela världen och då blir det ganska lätt man. I Sverige är jag mer osäker och lutar kanske mer åt "ingen skillnad".

Håller med.

wessmen
2014-11-24, 14:30
Givetvis fördel att vara kvinna.

Under hela uppväxten så ligger fokus på att hjälpa kvinnan, ända sedan hon börjar på dagis så ska det passas upp. Vidare så är det lättare att göra karriär som stark kvinna - mindre att konkurrera mot och hög inkvoteringsfaktor. Ser man sedan någorlunda trevlig ut och kan flirta subtilt så är det räkmacka till toppen.

Men med det sagt så vill jag inte byta, jag trivs mycket bra med att vara man. Men bara för den sakens skull så är jag inte okapabel att se hur verkligheten ser ut.

agazza
2014-11-24, 14:52
Med genetiken på sin sida, kvinna.

Med genetiken mot sig, man.

WHITEFOLKS
2014-11-24, 15:08
Med genetiken på sin sida, kvinna.

Med genetiken mot sig, man.

Varför så?

filmjölk
2014-11-24, 16:13
Med genetiken på sin sida, kvinna.

Med genetiken mot sig, man.

Snygg kvinna
Snygg man
Ful man
Ful kvinna

Vad tror du om den uppdelningen?

filmjölk
2014-11-24, 16:15
Jag har ändrat åsikt, med tanke på hur jävliga kvinnor är mot varandra så får jag byta till att man är nog, trots allt, mer fördelaktigt.

Diomedea exulans
2014-11-24, 16:16
Snygg kvinna
Snygg man
Ful man
Ful kvinna

Vad tror du om den uppdelningen?

Tror det kan stämma.

WHITEFOLKS
2014-11-24, 16:32
Jag har ändrat åsikt, med tanke på hur jävliga kvinnor är mot varandra så får jag byta till att man är nog, trots allt, mer fördelaktigt.

Fast det är ju det som är så härligt.. vill du inte hänga med kvinnorna så kan du ju hänga med männen utan problem "för de är så mycket lättare att komma överens med".

filmjölk
2014-11-24, 17:07
Fast det är ju det som är så härligt.. vill du inte hänga med kvinnorna så kan du ju hänga med männen utan problem "för de är så mycket lättare att komma överens med".

Jo men alltså de kan verkligen vara riktigt jävliga mot varandra, det kan män också men jag tror att det är vanligare bland kvinnor. Dessutom tror jag att jävlighet ifrån en annan kvinna av någon anledning tar hårdare än samma jävlighet ifrån en man.

När man märker (Saker som man kanske inte ens ser först, utan det tar månader av studerande av kvinnor i grupp för att förstå) hur jävliga, utstuderade och rent onda de kan vara mot varandra så är man glad att man är man.

I dessa miljöer (kvinnodominerade arbetsplatser) blir man automatiskt uppskattad som man, i egenskap av att inte vara något annat än just heterosexuell och man. (Tydligare om man är ung och snygg, men även märkbart när man blivit gammal, fet och ful), men för vissa kvinnor blir de här miljöerna helvetiska med mobbing, subtil såväl som öppen, utfrysning.

De är heriarkiska precis som män med en eller ett par pådrivande, ett större antal normala och några hatobjekt. Det räcker att det är mer än 2 kvinnor för att en kvinna skall bli utstött. Kvinnor kan helt enkelt inte komma överens med varandra om de är fler än två.

WHITEFOLKS
2014-11-24, 17:28
Jo men alltså de kan verkligen vara riktigt jävliga mot varandra, det kan män också men jag tror att det är vanligare bland kvinnor. Dessutom tror jag att jävlighet ifrån en annan kvinna av någon anledning tar hårdare än samma jävlighet ifrån en man.

När man märker (Saker som man kanske inte ens ser först, utan det tar månader av studerande av kvinnor i grupp för att förstå) hur jävliga, utstuderade och rent onda de kan vara mot varandra så är man glad att man är man.

I dessa miljöer (kvinnodominerade arbetsplatser) blir man automatiskt uppskattad som man, i egenskap av att inte vara något annat än just heterosexuell och man. (Tydligare om man är ung och snygg, men även märkbart när man blivit gammal, fet och ful), men för vissa kvinnor blir de här miljöerna helvetiska med mobbing, subtil såväl som öppen, utfrysning.

De är heriarkiska precis som män med en eller ett par pådrivande, ett större antal normala och några hatobjekt. Det räcker att det är mer än 2 kvinnor för att en kvinna skall bli utstött. Kvinnor kan helt enkelt inte komma överens med varandra om de är fler än två.


Häng inte med kvinnorna då, männen tycker om dig.

Som kvinna kan du hänga med männen eller kvinnorna, bara vara en "pojkflicka" och ha manliga nöjen, gå på fotboll, spela dator osv.

Minimjölk
2014-11-24, 18:48
Vad måste du göra som kvinna i kärlekslivet? Männen kommer nog vara intresserade även om du inte spelar klassisk kvinnoroll. Nu menar jag inte att du måste vara grott/machoman som man men i allmänhet så är du attraktiv som kvinna lite oavsett vad du har för åsikter och tankar om saker.

I arbetslivet vet jag inte heller vilka specifika krav som skulle finnas på kvinnor som inte finns på män, om något så skulle jag säga att män måste prestera eller vara värdelösa.

Jag är osäker p om vi diskuterar samma sak, jag tolkade ditt förra inlägg som att om du föds som kvinna kan du lyckas i både arbetsliv och kärleksliv utan att det ställs några krav på dig medan du som man måste prestera inom dessa områden för att ha en chans?

I den värld jag jobbar i så ställs det samma krav på dig i yrkeslivet oavsett om du är kvinna eller man.

Min kravbild på min fru är i grunden inte så olik den som min fru har på en man. Det är möjligt att hon skulle ha lättare att dra till sig andra hanar för intima relationer men när det gäller förhållande och kärlek så måste nog partnern uppfylla en hel del krav oavsett kön.

Skulle inte klassa ett förhållande som enbart baseras på makt/pengar mot sex/snygga tuttar som ett hållbart och framgångsrikt förhållande för någon part.

jenni
2014-11-24, 19:28
Jag tror att jag har det relativt bra som kvinna, skulle inte byta mot att vara man
(Kanske för en dag försig, för att prova ;))

WHITEFOLKS
2014-11-24, 19:29
Jag är osäker p om vi diskuterar samma sak, jag tolkade ditt förra inlägg som att om du föds som kvinna kan du lyckas i både arbetsliv och kärleksliv utan att det ställs några krav på dig medan du som man måste prestera inom dessa områden för att ha en chans?

I den värld jag jobbar i så ställs det samma krav på dig i yrkeslivet oavsett om du är kvinna eller man.

Min kravbild på min fru är i grunden inte så olik den som min fru har på en man. Det är möjligt att hon skulle ha lättare att dra till sig andra hanar för intima relationer men när det gäller förhållande och kärlek så måste nog partnern uppfylla en hel del krav oavsett kön.

Skulle inte klassa ett förhållande som enbart baseras på makt/pengar mot sex/snygga tuttar som ett hållbart och framgångsrikt förhållande för någon part.
Du pratar på personlig nivå och jag menar generell.

Hade jag varit kvinna så hade jag kunnat leva på ett flertal saker jag är bra på.

Commando1980
2014-11-24, 19:40
Snygg kvinna och lyxprostituerad.

High1ander
2014-11-24, 19:42
Kontroll över karriär och jobb = bäst att vara man (bättre lön, mer accepterat att vara dominant som man, etc.).

Kontroll över familj och fritid = bäst att vara kvinna (man får automatisk fördel som kvinnlig förälder, man har inte samma krav som att fixa karriär som en man, dvs. mer tid för fritid om man vill).

Detta är dock generellt för "västerländska" samhällen.

Alkro
2014-11-24, 19:50
Förstår verkligen inte vad det är som är så betungande med att vara vit heterosexuell man från någon slags medelklass. Känns som att ni lever i någon alternativ värld där ni ständigt känner er kritiserade. Visst det skrivs en del negativa saker om vita heterosexuella män i kulturkrönikor men att vara lättstött tjänar ingen på.

jenni
2014-11-24, 19:55
Snygg kvinna och lyxprostituerad.

Är det dina fördelar?

WHITEFOLKS
2014-11-24, 19:55
Det är inget hemskt liv, vita heterokvinnan är bara snäppet bäätre :)

Frågan var ju vilken som var mest fördelaktig..

hugok
2014-11-24, 20:54
Förstår verkligen inte vad det är som är så betungande med att vara vit heterosexuell man från någon slags medelklass. Känns som att ni lever i någon alternativ värld där ni ständigt känner er kritiserade. Visst det skrivs en del negativa saker om vita heterosexuella män i kulturkrönikor men att vara lättstött tjänar ingen på.

Jag medverkar tydligen till den så kallade "våldtäktskulturen" enbart för att jag är heterosexuell man enligt relativt många. Något jag inte är förtjust i. Dessutom ska jag vara tacksam för massa privilegier som jag tydligen har. Jag vet inte om det verkligen är en stor mängd människor som anser detta, men de som gör det har en tendens att höras i alla fall.

Den stora fördelen kvinnor har, att bli daltade med under sin uppväxt, är också den stora nackdelen de har.

R Scarpa27
2014-11-24, 20:57
att vara monster då?
jodå funkar att vara grön, hulken har ju fixat upp att det är häftigt att vara grön för längesedan...

thnx brother hulk :)
och monsterman/kvinna är likvärdigt.

Diomedea exulans
2014-11-24, 21:24
Jag kom på ett ställe där det är sämre att vara kvinna: På nätdejtingsidor. Att få 10+ skittråkiga mail varje dag måste nog fasen vara jobbigare än att ha det som killar har det.

Alkro
2014-11-24, 21:43
Jag medverkar tydligen till den så kallade "våldtäktskulturen" enbart för att jag är heterosexuell man enligt relativt många. Något jag inte är förtjust i. Dessutom ska jag vara tacksam för massa privilegier som jag tydligen har. Jag vet inte om det verkligen är en stor mängd människor som anser detta, men de som gör det har en tendens att höras i alla fall.

Är det någon som har sagt dessa saker till dig i verkliga livet eller är det saker du har läst? Det skrivs ju negativa saker om alla grupper i samhället helt beroende på vart man läser. Tycker knappast att detta kan klassas som någon nackdel som är specifik för att vara vit heterosexuell man.

hugok
2014-11-24, 22:16
Är det någon som har sagt dessa saker till dig i verkliga livet eller är det saker du har läst? Det skrivs ju negativa saker om alla grupper i samhället helt beroende på vart man läser. Tycker knappast att detta kan klassas som någon nackdel som är specifik för att vara vit heterosexuell man.

Jag har hört folk säga det, ja. Inte till mej direkt dock, förutom det med att jag har massa privilegier, det hör jag jämt. Det spelar mindre roll däremot, det är inte speciellt nöjsamt att läsa och höra det på TV med jämna mellanrum heller.