handdator

Visa fullständig version : Kall mat


Metal_boy_
2004-03-30, 16:36
har det nån betydelse om man äter kall mat tex om man vill öka i vikt och muskler..om det har nått med näringsupptaget att göra??

jag brukar käka tex kall pasta med skinka och riven ost o majs

King Grub
2004-03-30, 16:36
har det nån betydelse om man äter kall mat tex om man vill öka i vikt och muskler

Nej.

Kallnade kolhydrater är bara bättre än nytillagade; GI:t sjunker, och det vet ju alla att det är avgörande optimalt. ;)

Metal_boy_
2004-03-30, 16:39
Originally posted by King Grub
har det nån betydelse om man äter kall mat tex om man vill öka i vikt och muskler

Nej.

Kallnade kolhydrater är bara bättre än nytillagade; GI:t sjunker, och det vet ju alla att det är avgörande optimalt. ;)

shit Grub e du lika snabb i sängen me?;) tack för det snabba svaret iaf :)

King Grub
2004-03-30, 16:42
Originally posted by Metal_boy_


shit Grub e du lika snabb i sängen me?;)

http://www.lyricmania.com/l7963

Metal_boy_
2004-03-30, 17:21
Originally posted by King Grub


http://www.lyricmania.com/l7963

hehe:)

Herkulez
2004-03-30, 17:23
Originally posted by Metal_boy_


shit Grub e du lika snabb i sängen me?;) tack för det snabba svaret iaf :) :laugh:

obesogen
2004-03-30, 17:55
Originally posted by King Grub
har det nån betydelse om man äter kall mat tex om man vill öka i vikt och muskler

Nej.

Kallnade kolhydrater är bara bättre än nytillagade; GI:t sjunker, och det vet ju alla att det är avgörande optimalt. ;)

Jag har hört att det är bättre att äta varm mat än kall mat eftersom kroppen inte behöver använda energi för att värma upp maten.

Ni som gjort lumpen kanske känner igen att det är bättre att värma kall vätska i munnen (om man inte har tillgång till varm vätska såklart) innan man sväljer, eftersom kroppen då inte behöver använda energi för att värma upp vätskan och kunna tillgodogöra sig energin. Det ultimata är alltså då att dricka kroppstempererat vatten eller varmare, allt över 37 grader svettas man bort. Det är därför man dricker mycket varmt i varma länder.

Kan det stämma?:confused:

obesogen
2004-03-30, 17:59
O King jag skulle gärna vilja ha svar i dinkelinlägget om varför rågmjöl är bättre än dinkel då eftersom du påstod det o jag inte lyckats fatta varför, eftersom jag inte hittat nått som stödjer det du påstår :naughty:

GhostFace
2004-03-30, 18:00
I sängen är väl det enda stället som han inte bör vara snabb i...men om han så har den ambitionen så låt gå då...:booty: :D

King Grub
2004-03-30, 18:28
Originally posted by obesogen
O King jag skulle gärna vilja ha svar i dinkelinlägget om varför rågmjöl är bättre än dinkel då eftersom du påstod det o jag inte lyckats fatta varför, eftersom jag inte hittat nått som stödjer det du påstår :naughty:

Något högre kostfiberhalt och lägre GI kanske har något med mitt påstående att göra?

aliquis
2004-03-30, 21:05
Originally posted by obesogen
Ni som gjort lumpen kanske känner igen att det är bättre att värma kall vätska i munnen (om man inte har tillgång till varm vätska såklart) innan man sväljer, eftersom kroppen då inte behöver använda energi för att värma upp vätskan och kunna tillgodogöra sig energin. Det ultimata är alltså då att dricka kroppstempererat vatten eller varmare, allt över 37 grader svettas man bort. Det är därför man dricker mycket varmt i varma länder.
Kan det stämma?:confused:
Fan vad smarta dom är på lumpen, genom att använda energi till att värma maten i munnen slipper man använda energi till att värma den i magen.. shiet :)
Jag skall nog sätta på en generator på en elmotor så jag får gratis elektricitet.

obesogen
2004-03-31, 11:59
Originally posted by aliquis

Fan vad smarta dom är på lumpen, genom att använda energi till att värma maten i munnen slipper man använda energi till att värma den i magen.. shiet :)
Jag skall nog sätta på en generator på en elmotor så jag får gratis elektricitet.

"Om man under arbete i värme eller kyla, dricker kall vätska, ökar kroppen förbränningen för att värma upp vätskan till kroppstemperatur, förbränningssvärmen sätter igång svettning, svettningen leder till vätskebrist, man dricker ännu mer, svettas ännu mer, dricker....o.s.v."

"Planera och ha alltid med färdig vätska under träningspasset. Att använda en tom pet-flaska (1,5 liter) är enkelt och billigt.

Drick minst en liter vätska per timmes träning under träningspasset, mer om intensiteten är högre och klimatet är varmare.

Fyll på med en liter extra efter träningspasset.

Enbart vatten räcker till i de flesta fall, men behöver man extra snabb balansering är en blandning av salt, socker och vatten effektivare. 1 l vatten, en liten näve socker, en stor nypa salt och lite citronsaft är en optimal lösning, men man kan också köpa särskilda vätskeersättningsmedel.

Ljummen vätska tas upp betydligt snabbare av kroppen än kall vätska (men är inte lika gott).

Tänk på att lösningar med snabba kolhydrater i stor mängd kan vara negativt för vätskebalansen. Kolhydraterna kan stimulera insulinfrisättning som sänker blodsockret och i den processen går det åt en del vatten, vilket kan göra lösningen dubbelt prestationsnedsättande-dels ge lågt blodsocker och dels relativ vätskbrist."

Dom är inte så dumma i lumpen, dom har ju en del experience :)

Men hur det är med varm mat vs kall vet jag inte, men det låter ju logiskt

Prankie
2004-03-31, 12:27
Varm mat känns mer mättande... och godare.

B-jay
2004-03-31, 12:52
Originally posted by obesogen


"
Ljummen vätska tas upp betydligt snabbare av kroppen än kall vätska (men är inte lika gott).

Tänk på att lösningar med snabba kolhydrater i stor mängd kan vara negativt för vätskebalansen. Kolhydraterna kan stimulera insulinfrisättning som sänker blodsockret och i den processen går det åt en del vatten, vilket kan göra lösningen dubbelt prestationsnedsättande-dels ge lågt blodsocker och dels relativ vätskbrist."



"Vad ska jag dricka?
Vanligt vatten är det allra bästa om du tränar mindre än en timme. Är passen längre än så kan du få glädje av någon sportdryck med kolhydrater och lite mineraler. Förlusten av mineraler är dock ganska liten och det viktigaste är att ersätta vätskan och energin (kolhydraterna). Huvudproblemet med att dricka under träning är att vätskan kan ligga och skvalpa i magen en stund innan den tas upp. Det är både obehagligt och ineffektivt, och för att du inte ska drabbas av detta är det viktigt att inte dricka för starka sportdrycker. Fem-sju gram kolhydrater/100 gram dryck (5-7-procentig lösning) är lämpligt, då en sådan dryck snabbt passerar magsäcken för att absorberas i tunntarmen. Detta kommer att gå nästan lika snabbt som vanligt vatten. Drycken måste dessutom vara kall (5 - 8 grader) för en snabb absorption. Det är bara en myt att det är bättre att dricka rumstempererade drycker under träning. En kall dryck kyler dessutom ner dig lite och ditt behov av att svettas minskar en aning. Välj en dryck som du tycker smakar bra eftersom kroppen tycks ha lättare att absorbera vätska och näring när smaklökarna har godkänt den. Det är ett lustigt faktum som även gäller mat. I regel är det vanliga kranvattnet av god kvalitet och det är inte nödvändigt att dricka dyra mineralvatten under passen. Om du emellertid vill göra det ska du välja ett vatten som inte är kolsyrat eftersom denna syra gör att vätskan ligger kvar längre i magsäcken. Läskedryck är således ett utomordentligt dåligt sätt att återställa vätskebalansen eftersom det är för mycket kolhydrater (cirka 10 procent) och massor av bubblor. Dessutom brukar det kännas otrevligt om man måste rapa hela tiden under träningen. "

Citerat direkt från Paulun.com

aliquis
2004-03-31, 13:12
"Om man under arbete i värme eller kyla, dricker kall vätska, ökar kroppen förbränningen för att värma upp vätskan till kroppstemperatur, förbränningssvärmen sätter igång svettning, svettningen leder till vätskebrist, man dricker ännu mer, svettas ännu mer, dricker....o.s.v."

Kan väl vem som helst räkna ut. Men att värma den i munnen gör ju ingen skillnad.

Vad gäller vätska så förstår väl även där vem som helst att man bör dricka, sedan kör jag med 1/2l flaska fast det går ju naturligtvis inte lika bra som 1.5... Vad gäller vätskans temperatur så har jag uppfattat det som att det inte ligger någon sanning i det och att det går lika bra med kallare vatten.

obesogen
2004-03-31, 15:32
Jag förbehåller mig rätten att ifrågasätta :)

"Ljummen vätska tas upp betydligt snabbare av kroppen än kall vätska, kall vätska kan dessutom förorsaka att magen kommer i olag tack vare att vätskan är för kall och kroppen har förhöjd kroppstemperatur (kanske därför man ska värma den i munnen?) vid svettning stiger kroppstemperaturen automatiskt."

"Vätskans funktioner
Temperaturreglering och förhindra uttorkning (svettning och ökat blodflöde till huden)
Transport av näringsämnen (b la nödvändigt för fettförbränningen)
Upprätthållande av cellernas volym
Upprätthållande av blodets volym"

Vem har sagt att paulun nödvändigtvis har rätt, hans teorier är ifrågasatta av många.