handdator

Visa fullständig version : Hur tränar du?


Ozziking
2014-11-22, 22:47
Hur tränar du? Split? Halvkropp? helkropp? Hur blev dina resultat, vad anser du är "bäst"?

:)

King Grub
2014-11-22, 22:50
Det jag vill träna och det som behövs tränas. Bestäms inte i förväg.

MikaelB
2014-11-22, 22:51
Eftersom mina pass alltid innehåller böj eller mark antar jag att det blir helkropp.

Ozziking
2014-11-22, 22:53
Det jag vill träna och det som behövs tränas. Bestäms inte i förväg.

;)

King Grub
2014-11-22, 22:53
Det var ingen ironi eller något skämt.

Ozziking
2014-11-22, 22:57
Det var ingen ironi eller något skämt.

Nej, det är klart. Ingen som nämnt. Det var en smiley som skulle förtydliga ett "självklart".

anvihl
2014-11-22, 23:00
Lite som grub fast jag har som mål att träna igenom allt 3 gånger i veckan. Men jag har ingen fast "split" eller något sådant. Känner jag för att slänga ihop ben och rygg gör jag det, vill jag träna helkropp gör jag det och vill jag bara köra ett presspass gör jag det. Allt beror på hur muskler och återhämtning känns.

PureWhey
2014-11-22, 23:01
Just nu 3 dagar i veckan, varje pass har böj/bänk/mark.

Wormzie
2014-11-22, 23:11
Rullande 3-split.. 45min per pass.. Försöker hålla volym och intensitet lagom för att undvika skador/slitenhet

oscarovegren
2014-11-22, 23:19
PPL med fokus på styrkelyft och enskilda moment i tyngdlyftning

jflycore
2014-11-22, 23:30
7-split. Med fokus på det som behövs förbättras.

Duran
2014-11-23, 01:37
Övervägde att lägga ner träningen eftersom jag känt mig svagare på gymmet en längre tid och mådde dåligt. Bestämde mig för att börja spontanträna istället så nu tränar jag helt och hållet på känsla. Vet inte vad det ger för långsiktiga resultat men det är roligt igen och jag orkar mer redan efter bara några få spontana pass!

Hackenschmidt
2014-11-23, 01:55
Helkropp får man väl kalla det, med låg volym.

Dag1:
Press/Bänkpress (alternerande)
Chins/Rodd (alternerande)
Knäböj

Dag2
Press/Bänkpress (alternerande)
Chins/Rodd (alternerande)
Marklyft

Dag3
Press/Bänkpress (alternerande)
Chins/Rodd (alternerande)
Knäböj


Lite curls på bänkdagarna

XXXL
2014-11-23, 01:56
Kör 5 dagar ena veckan och 3 andra, vad jag ska köra för dagen vet jag men övningar, sets och reps är aldrig hugget i sten. Så Mån-Fre och Mån, Ons, Fre om vartannat.

Bra mix mellan vila och att ständigt ligga på.

DieErste
2014-11-23, 02:33
Halvkropp 6 dagar i veckan :)

Dewon
2014-11-23, 03:02
Min idrottsklass i high school, tränat såhär sedan augusti lite halvt seriöst och jag äter och dricker mycket vätska tillsammans med kreatin och jag tränade football 5 gånger i veckan drygt en månad också.

Betydliga styrkeövningar och gillar upplägget där styrka/kordination/kondition tränas i princip varje dag.

Måndag: 1min/maxrep i flertal styrkeövningar i gymmet
Tisdag: 5min hopprep, bänk/incbänk/decbänk, böj, triceps/biceps
Onsdag: steg-kordination, powerclean, mark, chins
Torsdag: sprint-teknik/1600m löp, 10rep/olika övningar med 20kg platta
Fredag: bänk maxrep 60kg,50kg,40kg, sprint, stillastående längd/höjdhopp

Olika rep-antal på tisdag/onsdag vecka i denna ordning fast brukar slänga in lite mer volym i varje ökning också:
4,4,4,4
8,6,4,2
5,5,6,5
7,5,3,1

Damien Thorne
2014-11-23, 08:51
Jag tränar 2ggr i veckan. Bänkpress med stopp, ben, vader och rygg på båda passen.

bubbe
2014-11-23, 08:54
Eftersom jag numera är glad motionär, vad jag känner för. Ofta någon form av OL-övningar samt lite styrkelyft med några böj/bänk/mark samt rodd/axelpress/brutalbänk/benpress/lårcurl el andra småövningar beroende på hur länge jag har lust för stunden att träna, någonstans 1-3 tim.

Jo ja, hade tänkt lägga till snabbhet/rörlighetsträning i form av agility ladder ett par dagar i veckan.

Jona
2014-11-23, 09:22
Jag tränar sex dagar i veckan enligt följande

Ryckövning eller stötövning
Böj eller drag (eller möjligen press)
Mage eller rygg

tlk
2014-11-23, 09:59
Det varierar ju. Senaste 2-3 månaderna har jag kört 4-split 5 gånger / vecka. Nu kör jag helkropp 3 gånger / vecka några måndader istället. Kombinerat med 3 konditionspass.

olle lindblad
2014-11-23, 10:02
Böj, bänk, mark 4-5 dagar i veckan. Jobbar mycket med teknik och rörlighet. Mycket rodd och bål utöver detta. Kondition ett löppass till helgen och HIIT i samband med gympassen.
Att köra mycket, lättare och ofta har hittills varit mycket bra framför allt för mark och böj. Bänktekniken något mer trög än så länge.

Kralligare
2014-11-23, 10:09
3-split. Jag delar upp kroppen på 3 pass, vilar 1 dag och börjar om igen = 6 dagar/ vecka. Varje muskelgrupp tränas då 2 ggr/ vecka, ca 10 set per tillfälle för de större muskelgrupperna och 8 set för de mindre, exkl. 3 set uppvärmning inför varje övning.

DJJOHANSSON
2014-11-23, 10:19
Tri phase. Kliver nog på Max OT efter denna vändan.


Det är inte kul men jag vill bli stark igen.

Ett Orm
2014-11-23, 11:05
Halvkropp 5-6 ggr varannan vecka. Ben,rygg/bröst,axlar,armar.

Sheogorath
2014-11-23, 11:09
Tvåveckorscykel:

Spinning eller annan konditionsträning
Helkropp (dragövningar)
Vila
Vila
Halvkropp (pressövningar)
Halvkropp (dragövningar utan ländrygg)
Prio

Spinning eller annan konditionsträning
Helkropp (pressövningar)
Vila
Vila
Halvkropp (dragövningar)
Halvkropp (pressövningar utan ländrygg)
Prio

Repeat.

Ozziking
2014-11-23, 11:13
Tvåveckorscykel:

Spinning eller annan konditionsträning
Helkropp (dragövningar)
Vila
Vila
Halvkropp (pressövningar)
Halvkropp (dragövningar utan ländrygg)
Prio

Spinning eller annan konditionsträning
Helkropp (pressövningar)
Vila
Vila
Halvkropp (dragövningar)
Halvkropp (pressövningar utan ländrygg)
Prio

Repeat.

Intressant, inte så mycket ben? Eller inkluderar du dom i pressövningar?

Varför utan ländrygg?

Barnes
2014-11-23, 11:13
Tränar 5 dagar i veckan, 4-split plus den femte dagen då jag prioriterar sånt som släpar.

Sheogorath
2014-11-23, 11:30
Intressant, inte så mycket ben? Eller inkluderar du dom i pressövningar?

Varför utan ländrygg?

Jättemycket ben. Mer än halva träningsvolymen är ben tror jag. "Drag" har marklyft, bencurl och vader, "press" har knäböj, benspark, utfall, good-mornings och dorsalflexorerna i foten. I alla helkroppspass kör jag 30 min ryckböj med varianter som uppvärmning (oavsett om det är drag eller press som sen är på schemat). På det konditionsträningen som också är benkrävande.

Att två pass i veckan är utan ländrygg är för att det helt enkelt blir för slitsamt annars. Dagen efter böj kör jag hellre rodd med bröstplatta än stångrodd, för att ta ett exempel. De andra passen är mycket ländryggsintensiva. :)

pepplez
2014-11-23, 11:47
Tvåsplit inspirerad av SL5x5.

Ozziking
2014-11-23, 12:02
Jättemycket ben. Mer än halva träningsvolymen är ben tror jag. "Drag" har marklyft, bencurl och vader, "press" har knäböj, benspark, utfall, good-mornings och dorsalflexorerna i foten. I alla helkroppspass kör jag 30 min ryckböj med varianter som uppvärmning (oavsett om det är drag eller press som sen är på schemat). På det konditionsträningen som också är benkrävande.

Att två pass i veckan är utan ländrygg är för att det helt enkelt blir för slitsamt annars. Dagen efter böj kör jag hellre rodd med bröstplatta än stångrodd, för att ta ett exempel. De andra passen är mycket ländryggsintensiva. :)

Förstår! :) Låter vettigt :)

exevision
2014-11-23, 12:06
Varierar mellan helkropps och halvkropps.

spoon
2014-11-23, 12:06
Just nu 3 dagar i veckan, varje pass har böj/bänk/mark.

Samma här. Kommer gå över till fem dagar i veckan efter nyår.

PureWhey
2014-11-23, 12:08
Samma här. Kommer gå över till fem dagar i veckan efter nyår.

Ska du splitta upp träningen mer då eller köra övningarna mer frekvent? Tänkte nämligen göra det förstnämnda efter nästa veckas träning för att få in lite mer assistans.

spoon
2014-11-23, 12:12
Ska du splitta upp träningen mer då eller köra övningarna mer frekvent? Tänkte nämligen göra det förstnämnda efter nästa veckas träning för att få in lite mer assistans.

Jag ska köra ett schema som jag har använt mig av tidigare. Det är mycket högre volym men lägre intensitet. Så jag kommer köra övningarna mer frekvent. Har fått bra framgång i marklyft av det tidigare. Böjen brukar gå okej och bänken dåligt. Kommer troligtvis också att fuska lite på djupet i övningar som böj till kloss. Tycker det sliter mycket på ljumskarna med böj varje dag. Men det har gett mig resultat tidigare så jag ska ge det ett försök till.

PureWhey
2014-11-23, 12:13
Jag ska köra ett schema som jag har använt mig av tidigare. Det är mycket högre volym men lägre intensitet. Så jag kommer köra övningarna mer frekvent. Har fått bra framgång i marklyft av det tidigare. Böjen brukar gå okej och bänken dåligt. Kommer troligtvis också att fuska lite på djupet i övningar som böj till kloss. Tycker det sliter mycket på ljumskarna med böj varje dag. Men det har gett mig resultat tidigare så jag ska ge det ett försök till.

Lust att skicka över det i PM? :) (Om du har det tillgängligt...)

spoon
2014-11-23, 12:53
Lust att skicka över det i PM? :) (Om du har det tillgängligt...)

Det är inte mitt schema. Har fått det från klubben och kan tyvärr inte dela ut det.

pezrulezhaakon
2014-11-23, 15:02
Tränar det jag känner för när jag kommer till gymmet. Ser till att alla muskelgrupper får sig en omgång 1-2ggr/v

Tobbey
2014-11-23, 15:08
Mån-Sön (7-dagars):

Ryck/stöt eller både och.
Drag eller böj.
Någon pressövning (låg/högreps) varannan dag.

Varje dag tränas ryck eller stöt eller både och. Varje dag tränas antingen böj eller drag som styrkeövning. Pressövning ungefär varannan dag, blandat låg/högreps betyder typ mer bodybuilding-aktiga pressövningar ena gången och mer specifikt för tyngdlyftningen andra dagen (typ push-press).

Mage, erektorer, baksida lår, baksida axlar (eller axlar överlag) isoleras med andra övningar typ kabel crunches, viktade ryggresningar (med skivstång), good-mornings, reverse flyes, sidolyft och körs ca 2-3 gånger i veckan för vardera kroppsdel. Ryggresningar ibland oftare.

Träningen består mestadels av ryck och stöt samt knäböj och ryck/stötdrag samt push-press för vidare styrkeutveckling.

Dezen
2014-11-23, 15:12
Kör 5/3/1 så det blir i princip över/under x2 varje vecka. :)

Tyrwing
2014-11-23, 16:03
Lust att skicka över det i PM? :) (Om du har det tillgängligt...)

Kört 4 dagar ett tag nu, det jag märkt som funkat bäst hittills är böj på medel-hög intensitet, bänk hög intensitet och mark på låg-medel intensitet. När jag drog 225 och 220 hade jag inte dragit en mark över 180. Likaså 235 (inget över 200). Böjen var snäppet närmre med en bit ifrån. Bänken var allra närmst där jag jobbade upp mot 95-100% i slutet. Jämfört med bara 85% i böj som högst.

Börja lågt.

PureWhey
2014-11-23, 16:05
Kört 4 dagar ett tag nu, det jag märkt som funkat bäst hittills är böj på medel-hög intensitet, bänk hög intensitet och mark på låg-medel intensitet. När jag drog 225 och 220 hade jag inte dragit en mark över 180. Likaså 235 (inget över 200). Böjen var snäppet närmre med en bit ifrån. Bänken var allra närmst där jag jobbade upp mot 95-100% i slutet. Jämfört med bara 85% i böj som högst.



Börja lågt.


Jao har ju mitt 3dagars med vad jag tycker är vettigt intensitet just nu. Tänkte helt enkelt köra exakt samma, fast dela upp lyften på 5 eller 6 dagar istället för att kunna klämma in lite mer assistans efter baslyften/t.

Wormzie
2014-11-23, 17:19
Rullande 3-split (6 pass/v), tidigare Över/under+3split (5 pass/v).. när jag körde mer SL så tränade jag helkropp 4ggr/v :)

R Scarpa27
2014-11-23, 20:20
Det jag vill träna och det som behövs tränas. Bestäms inte i förväg.

överlägset bäst och roligast...

det som känns bäst och man vill ger ju ju bäst resultat.

Shqypnia
2014-11-23, 21:12
Delat upp kroppen på 5 träningsdagar.

Wormzie
2014-11-23, 22:24
överlägset bäst och roligast...

det som känns bäst och man vill ger ju ju bäst resultat.

Om det som känns bäst är bodypump då?:)

Bjorneman
2014-11-23, 23:13
4-split med tydlig progression. Lite som jag känner för dagen.

Jag förstår inte varför man måste ändra på sådant som uppenbarligen fungerade bra förr. Folk verkar inte direkt få några resultat av att köra samtliga basövningar 3 gånger i veckan - men det finns självfallet undantag.

Edit:
Ingen behöver ta åt sig, men jag har sett så jävla många exempel på sillmjölkar som har sina egna teorier hit och dit och de har aldrig fått några nämnvärda resultat. Varken styrke eller volymmässigt.

exor
2014-11-24, 07:52
Överkropp:
4 övningar rygg
3 övningar trapz/baksida axlar
2 övningar framsida axlar
2 övningar bröst
1 övning utsida axlar
2 övningar biceps
2 övningar triceps

Underkropp
5 övningar ben
1 övning vader
1 övning mage
30 minuters lågintensiv kondition

6 set per övning. Övningarna skiljer sig från pass till pass.

Ajemän
2014-11-24, 08:06
Halvkropp så ofta jag känner för´t

Böj
Bänk
Militärpress

Mark
Chins
Rodd

+ ev valfria isolationsövningar

ALDA BERGR
2014-11-24, 08:45
4 och 5 split. 2 eller 3 dagar i rad sedan en vilodag men kan köra igenom kroppen utan vilodagar med om det känns schysst.
Har inget speciellt program som jag följer utan tränar det jag känner för. Set och reps beror på dagsformen. Vanligtvis mellan 10 och 20 set. Går sällan över 12 reps. Håller mig ifrån fail med 1-2 rep. Börjar varje pass med en basövning. Kort setvila, aldrig över två minuter, gärna under 1.

Progressionen Progressionen är enklast möjliga, när jag når 5 rep i basövningar höjer jag vikten. Detta betyder dock inte att jag inte kan träna med mer vikt ändå utan att ha nått mina 5, utan mer som måttstock.

Detta fungerar bäst för mig efter mycket experimenterande. Det händer dock att jag i korta perioder kör tresplittat.

Har för övrigt sett ett helkroppspass påstått av Reg Park, publicerat i någon gammal iron man, som jag skulle kunna tänka mig testa. Googla den som är intresserad.

Frågor på det?

ur stark
2014-11-24, 09:30
Smolov böj , har en bristning i biceps så kan varken marka eller bänka annars är det typ Mo: böj bänk Ons: mark bänk Fre :bänk böj Lör: vad kroppen pallar

J.V
2014-11-24, 10:20
Sheiko 4-dagars, med bänkpress ersatt av pushpress, så:
måndag: pushpress och knäböj + komp
tisdag: marklyft och pushpress + komp
fredag: knäböj och pushpress + komp
lördag: marklyft + komp

Utöver det så kastar jag in en eller två dagar med pullups, lite roddar n biceps.

exevision
2014-11-24, 11:40
4-split med tydlig progression. Lite som jag känner för dagen.

Jag förstår inte varför man måste ändra på sådant som uppenbarligen fungerade bra förr. Folk verkar inte direkt få några resultat av att köra samtliga basövningar 3 gånger i veckan - men det finns självfallet undantag.

Edit:
Ingen behöver ta åt sig, men jag har sett så jävla många exempel på sillmjölkar som har sina egna teorier hit och dit och de har aldrig fått några nämnvärda resultat. Varken styrke eller volymmässigt.

Helkropps och liknande har fungerat bra förr. Ser oftare dessa "sillmjölkar" som splittar hejvillt. Så det grundläggande är inte om man splittar eller inte, folk som tränar konstigt/uselt får resultat därefter.

cAase
2014-11-24, 12:32
3 stycken helkroppspass.
9 set muskelgrupp/vecka fördelat på 3 övningar.
Varierar set-vilan samt repetitionerna.
Pass 1: Enbart tunga basövningar - 3-5 repetitioner - 3 min set-vila - skiter i kontakt här utan fokuserar mest på att förflytta så tung vikt som möjligt ifrån punkt A till B, gärna lite ostrika lyft där det är gynnsamt.

Pass 2: Enbart pump och fjollövningar - 15-20 repetitioner - 30 s set-vila - det ska göra ont i muskeln

Pass 3: Lite mixat med maskiner och semi-basövningar - 10-12 repetitioner - 120 s setvila

Kör alla set till failure och kör oftast lite rest pause i mitten av setet, när jag inte längre orkar ett lyft kan jag vila 2-5 s mitt i setet för att sedan trycka ut någon/ra repetitioner till. Detta har fungerat överlägset för mig, volymen är sjukt låg men jag har aldrig växt så bra. Kör även 1h spinning på vilodagarna samt mage.

agazza
2014-11-24, 12:41
Enbensböj på en stol ute, ibland lite benlyft från en stege som står mot huset, armhävningar i en slänt och chins i en gungställning, lite sporadiskt då man rastar hundarna

PrimalAeon
2014-11-24, 14:16
Mån: 8:or - böj, bänk, mark.
Tis: 8:or - axelpress, rodd, curls.
Ons: 5:or - böj, bänk, mark.
Tor: Vilodag
Fre: 2:or - böj, bänk, mark.
Lör: 2:or - axelpress, rodd, curls.
Sön: Vilodag

Beelz
2014-11-24, 21:10
Halvkropp, blir kanske 4-6 pass i veckan

Duran
2014-11-25, 01:15
Om det som känns bäst är bodypump då?:)

Har du provat bodypump???

Personligen har jag en förhoppning om att kroppen ska veta sitt eget bästa och om man slutar försöka kontrollera den, efter ett tag känna för träning som gör den stark och proportionerlig. Fast den kanske inte känner för att vara ett deffat muskelberg men det kanske inte är nån större förlust. :bumbi

Bjorneman
2014-11-25, 01:23
Helkropps och liknande har fungerat bra förr. Ser oftare dessa "sillmjölkar" som splittar hejvillt. Så det grundläggande är inte om man splittar eller inte, folk som tränar konstigt/uselt får resultat därefter.

Nej, det kan nog äga sin riktighet. Jag syftade främst på alla nya "fancy" träningsprogram där man inte ser skogen för alla träden.

Själv åkte jag på ett rejält ryggskott efter förra träningspasset. Så rutinerad var jag.

Slaxes
2014-11-25, 08:56
rullande 3-split 6 +-1 dagar i veckan. 2h och uppåt per pass.

LoveMachine
2014-11-25, 09:53
Det jag tränar skulle kunna ses som en tre-split, men jag delar inte upp efter muskelgrupper utan basövningar. Det jag körde tidigare och med lite mer strykelyftsfokus såg ut som följer.

Böjdag
Knäböj
Markvariant (t.ex. pausmark, raka mark, djupa mark)
Böjkomplement
Bålkomplement

Bänkdag
Bänkpress
Bänkvariant (t.ex. snedbänk, pausbänk, hantelpress)
Överkroppskomplement (t.ex rodd, latsdrag, militärpress)

Marklyftsdag
Marklyft
Böjvariant (pausböj, frontböj)
Bänkvariant (t.ex. snedbänk, pausbänk, hantelpress)
Disco (i mån om tid)

Nu har jag börjar smyga in lite olympiska lyft för att få lite explosivitet. Så har jag vaskat de böj- och markvarianterna till förmån för explosivitetsövningar. Som dessutom tränar många saker som jag ville täcka in med varianterna.

Böjdag
Ryck (explosivitet)
Böj (styrka)
Böjkomplement (hypertrofi)
Bålkomplement

Bänkdag
Bänkpress (styrka)
Bänkvariant (hypertrofi)
Överkroppskomplement (hypertrofi)

Marklyftsdag
Frivändningar (explosivitet)
Marklyft (styrka)
Bänkvariant (teknik)
Disco

xanton
2014-11-25, 09:58
4-split med tydlig progression. Lite som jag känner för dagen.

Jag förstår inte varför man måste ändra på sådant som uppenbarligen fungerade bra förr. Folk verkar inte direkt få några resultat av att köra samtliga basövningar 3 gånger i veckan - men det finns självfallet undantag.

Edit:
Ingen behöver ta åt sig, men jag har sett så jävla många exempel på sillmjölkar som har sina egna teorier hit och dit och de har aldrig fått några nämnvärda resultat. Varken styrke eller volymmässigt.

Menar du att folk som kör 5x5 Madcow, Jim wendlers 5/3/1, Smolov osv... inte får några resultat? Det är ju massvis med folk som gjort ökningar i dessa program.

L-Sami
2014-11-25, 10:14
1. Kondition + Axlar/Triceps/Bröst/Mage
2. Kondition + Benövningar/Mage
3. Kondition + Rygg/Biceps
4. Extra pass när jag känner för det

Jag har fått synliga och mätbara effekter med lägre styrketräningsfrekvens, dvs 3 dagar i veckan. Antar att det är hur man tränar som är det viktigaste för målet inte hur ofta, vilka övningar och vilken typ av split.

krubkungen
2014-11-25, 10:33
1. Kondition + Axlar/Triceps/Bröst/Mage
2. Kondition + Benövningar/Mage
3. Kondition + Rygg/Biceps
4. Extra pass när jag känner för det

Jag har fått synliga och mätbara effekter med lägre styrketräningsfrekvens, dvs 3 dagar i veckan. Antar att det är hur man tränar som är det viktigaste för målet inte hur ofta, vilka övningar och vilken typ av split.


Vad kör du för typ av konditionsträning? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

L-Sami
2014-11-25, 10:39
Vad kör du för typ av konditionsträning? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag kör 10min högintensiv konditionsträning på cykel eller ARC-trainer, innan styrketräningen :)

Pade
2014-11-25, 12:00
Rullande push, legs, pull, marklyft på en av bendagarna. Inleder press och benpass med en basövning som jag kör 5/3/1 i för att inte slarva med progressionen.

MuskelMasen
2014-11-25, 12:22
Rullande push, legs, pull, marklyft på en av bendagarna. Inleder press och benpass med en basövning som jag kör 5/3/1 i för att inte slarva med progressionen.


Och efter 5/3/1 träbar du hur? :)

highway star
2014-11-25, 17:47
1.bänk 5x5,lutande hantelpress 3 högreps set. armar 5x5 plus 6 pumpset

2.benböj 5x5,benspark3 högreps.avslutar med ett par minuter cykel

3.militärpress 5x5,6 set högreps olika hantellyft. armar 5x5 plus 6 pumpset

4.mark 5x5,6 set chins

Physiques
2014-11-25, 19:23
Halvkropp enligt "Lyle Mcdonalds Bulking Routine" 4 dagar i veckan så jag går tränar alltså igenom kroppen 2 gånger i veckan! :) Känns bra hittills.

Ristretto
2014-11-25, 19:34
1. Bänk, unilateral benövning+komp
2. Böj, bänk, mark
3. Böj, bänk+komp
4. Böj, kronlyft, mark

Rullande.

s7b
2014-11-25, 20:01
3 split enligt Proxys low volume schema.