handdator

Visa fullständig version : Rosettaingenjör förolämpar kvinnosläktet - internetnördar rasar!


Loke
2014-11-22, 20:21
Som ni kanske ni noterat har ESA landat en radiostyrd borrmaskin på en stenhög i rymden för ett par veckor sedan. Det är ju intressant iofs, men vad som fick internet att vakna var att chefen för projektet, Matt Taylor, hade på sig en sjukt ful skjorta med halvnakna kvinnor på när han gjorde diverse intervjuer i samband med detta. Detta ledde till en så kallad twitterstorm, som senare ledde till en kommentarsstorm där folk sågade de som blev upprörda.

Läs om hela grejen här: http://knowyourmeme.com/memes/events/shirtstorm

En bild: http://a3.img.talkingpointsmemo.com/image/upload/c_fill,fl_keep_iptc,g_faces,h_365,w_652/u1oien2jqix09iemhla7.jpg

Det finns så många ingångar för diskussion här att jag inte vet vad jag ska säga riktigt. Men vad tycker ni? Är detta det slutgiltiga beviset för att matriarkatet styr våra liv, eller bevisar det snarare att män håller varandra om ryggen, hur idiotiska handlingar de än gör? Hur skulle ni reagera om en kollgea hade på sig den där t-shirten på eran arbetsplats? Jag känner att kollo är rätt plats för att få ordning i detta :)

tossefar
2014-11-22, 20:29
Det känns som att detta ämne avhandlades nog när det var aktuellt, för någon vecka sedan...

På jobbar på bank, så där hade den inte varit särskilt populär :)

PureWhey
2014-11-22, 20:31
Tumblrfeministerna slutar aldrig förvåna, nivån är på dagisnivå och jag skäms å deras vägnar.

Pratas om det i ett utav de senare JRE-avsnitten, det med Duncan Trussel. Håller med dom.

Vinter
2014-11-22, 20:55
Korkat att som ledare och representant för ESA sätta på sig den skortan när han vet att han ska ge intervjuer. Inte direkt ett genidrag i PR. Men de fick ju uppmärksamhet, men kanske inte den typen de ville ha.

Anton Fräs
2014-11-22, 20:57
Jag förstår båda sidorna i diskussionen, jag tycker dock det har förstorats upp något enormt. Skjortan kan säkert uppfattas som förnedrande av många, framförallt kvinnor och man kan inte begära att det inte skall känna så.

Personligen tycker jag att var och en får klä sig som den vill och att folk generellt är alldeles för lättstötta gällande både sexism/rasism etc. Jag är dock försiktig i detta uttalande då jag knappast tillhör en särskilt diskriminerad grupp.

eternallord
2014-11-22, 20:59
Tycker mest synd om killen. Det största ögonblicket i hans liv och allt han jobbat för senaste 10 åren förstörs av ett olyckligt klädval. Denna artikeln sammanfattar situationen väl:
http://www.telegraph.co.uk/science/space/11232986/Matt-Taylors-sexist-shirt-and-the-day-political-correctness-officially-went-mad.html

Olegh
2014-11-22, 21:00
Jag tycker det är kul att se en representant för sinnebilden av en superseriös och torr människa (en bildad vetenskapsman) ha på sig en töntig tröja.

Vinter
2014-11-22, 21:06
Jag har faktikst inte sett så mycket kritiska artiklar, förutom på sociala medier. Eller forum for invertes beunderan och ryggdunk, och media. De flesta har helt enkelt skitit i hans skabbiga skjorta.

R Scarpa27
2014-11-22, 21:15
klä sig som man vill... jaekla gnäll på allt skit i världen...

tänk om man skulle lägga mer energi på de positiva sakerna..

och skrivit om hur vackert skägg han har.

King Grub
2014-11-22, 21:21
Var kan man köpa en sådan?

tp_88
2014-11-22, 21:33
Var kan man köpa en sådan?
http://butik.feministisktinitiativ.se/

R Scarpa27
2014-11-22, 21:34
Var kan man köpa en sådan?

börja ta patent direkt kommer säja som smör. :)

dock tror jag inte han sytt den själv utan köpt den av, något företag.
men kopior? =)... säkerligen kommer skjortorna höjas i pris och säljas som attan iaf.

Blaine
2014-11-22, 21:39
En del fokuserar på det stora; vi kan ta rymden som exempel. En del fokuserar på det lilla; vi kan ta en färgglad tröja som exempel.

Grotesk
2014-11-22, 21:43
Utan att läst vidare så ser han ju ut som en skön snubbe. :)

Loke
2014-11-22, 21:44
En del fokuserar på det stora; vi kan ta rymden som exempel. En del fokuserar på det lilla; vi kan ta en färgglad tröja som exempel.

En del fokuserar på att se roliga ut, andra fokuserar på att få alla att känna sig välkomna.

R Scarpa27
2014-11-22, 21:46
ganska awsum @ bildform.
http://londres-easy.com/wp-content/uploads/sites/9/2014/11/Shirtgate-700x350.jpg

Loke
2014-11-22, 21:49
Jag tycker det är kul att se en representant för sinnebilden av en superseriös och torr människa (en bildad vetenskapsman) ha på sig en töntig tröja.

Jag tycker nog snarare han träffar sinnebilden av en ingenjör rätt bra. Töntig, dålig klädsmak, totalt oförmögen att förstå andra människor, speciellt kvinnor. Men jag förstår såklart hur du tänker och det var säkerligen hans mål.

Blaine
2014-11-22, 22:03
En del fokuserar på att se roliga ut, andra fokuserar på att få alla att känna sig välkomna.

Förstår inte vad du menar med detta. Vad jag menade var att en del, som han på bilden, fokuserar på rymden och avancerade ting, medan andra fokuserar och stör sig på småsaker som vad folk bär för kläder. En är vidsynt, andra är trångsynta.

Yes
2014-11-22, 22:03
Har man problem med sexiga, lättklädda kvinnor som viftar med vapen kan man fara och flyga vad mig anbelangar.

Den som tycker det vittnar om dålig smak att representera projektet och sin arbetsgivare klädd i en gräsligt ful tröja har jag full förståelse för.

Vad hade jag gjort om någon kom klädd så till jobbet? Skakat på huvudet förmodligen. Vi har ingen klädkod och ska man inte träffa kunder bryr jag mig inte.

Olegh
2014-11-22, 22:05
Jag tycker nog snarare han träffar sinnebilden av en ingenjör rätt bra. Töntig, dålig klädsmak, totalt oförmögen att förstå andra människor, speciellt kvinnor. Men jag förstår såklart hur du tänker och det var säkerligen hans mål.

Nu överdriver du ingenjörs-nidbilden ganska duktigt. Jag kan väl sträcka mig till att skjortan är mer än töntig, snarare smaklös, men det brottet borde alla vuxna människor vara fullt kapabla att hantera... på ett vuxet sätt.

Ps. Jag hade valt en annan skjorta om jag ville driva med mig själv. Ds.

WHITEFOLKS
2014-11-22, 22:07
Räckte inte feminismtråden?

Loke
2014-11-22, 22:14
Nu överdriver du ingenjörs-nidbilden ganska duktigt. Jag kan väl sträcka mig till att skjortan är mer än töntig, snarare smaklös, men det brottet borde alla vuxna människor vara fullt kapabla att hantera... på ett vuxet sätt.

Ps. Jag hade valt en annan skjorta om jag ville driva med mig själv. Ds.

Ja, vad det gäller att hantera brottet på ett vuxet sätt så tycker jag inte kritiken mot honom har varit överdriven. Därmot har det krupit fram extremt många dödshot i diverse kommentarsfält från folk som är arga på "feministerna" som kritiserade Matt Taylor... Trots att det är långt ifrån bara feminister som kritiserat klädvalet. Det tycker jag är fascinerande.

Räckte inte feminismtråden?

Jag tycker den här tråden på sin höjd tangerar det ämnet. Det är fritt fram att snacka om vad man egentligen har på sig på jobbet också, till exempel.

Oxe
2014-11-22, 22:36
Hur många hade uppmärksammat denna händelse ifall han inte hade pratat om det i just den skjortan...

Nordenator
2014-11-22, 22:38
Hur många hade uppmärksammat denna händelse ifall han inte hade pratat om det i just den skjortan...

Jättemånga. Det var inte en liten sak innan #shirtgate.

Oxe
2014-11-22, 22:43
Jättemånga. Det var inte en liten sak innan #shirtgate.

Tyckte intresset bland grupperna utanför teknikintresserade killar var ganska svalt, det är min subjektiva uppfattning bland folket jag interagerar med

en stor stark
2014-11-22, 22:45
Tyckte inte tröjan var speciellt vulgär eller sådär och har inget problem med att han har på sig den.
Att han har blivit så dömd p.g.a. vad han har på sig synd. Och vad som är/inte är stötande är ju högst personligt och subjektivt så att säga att det är objektivt rätt/fel är bara löjligt.

Troligtvis är det nog mer skadligt för kvinnor än hjälpande, arbetsgivare kanske bli skrämda att anställa om de tror det lätt blir problem.

filmjölk
2014-11-23, 00:20
Vad ni missat är Lokes smått genialiska fundering: Vem är mest tragisk, feministerna som blir upprörda, de som blir upprörda på att feministerna blir upprörda eller de som blir...ja...upprörda på att några blir upprörda på de upprörda feministerna. (Etc.)

Major mindfuck, och hatten av åt Loke!

hurril
2014-11-23, 00:30
För någon om bara kan ha en tanke i skallen i taget så förstår jag att en skjorta blir en facking. Vuxna människor kan skilja sin egen smak i skjortor från politiska inlagor.

hurril
2014-11-23, 00:33
Jag tycker nog snarare han träffar sinnebilden av en ingenjör rätt bra. Töntig, dålig klädsmak, totalt oförmögen att förstå andra människor, speciellt kvinnor. Men jag förstår såklart hur du tänker och det var säkerligen hans mål.

Den här meningen sorterar dig i min värld från "Random nolla - precis som alla andra" till "Elak sopa - ser bara sig själv och sitt vurmande för yta och nonsens." Fantastiskt faktiskt hur så lite kan få någon att sjunka till avgrundens ruttna kål så enkelt. Grattis.

filmjölk
2014-11-23, 01:08
Vad som är lite lustigt är att samma personer som ragear mot hans manschauvinistiska tröja stödjer saker som att kvinnor skall få gå topless i badhus och visa brösten i demonstrationståg.

Det är ganska inkonsekvent att ha en slags bedömning efter hur attraktiv kvinnan är och sedan baserat på det dela in det i kvinnoförnedrande resp. något positivt. Snygg? =inte ok med att visa upp sig. Ful? Då är det föredömligt. så har jag förstått att det funkar. Men hur funkar det då om kvinnan är alldaglig, halvful eller halvsnygg? Får hon visa upp sig halv/hel-näck då? Får hon då avbildas på en tröja? De flesta kvinnor hamnar därmed i något slags Limbo.

ducedo
2014-11-23, 02:17
Är Elly den mest sexistiska i scenariot då hon tillverkade och gav honom tröjan i födelsedagspresent?

Var kan man köpa en sådan?

Beräknas komma till jul: http://shirtstorm.blogspot.co.uk/

Hur många hade uppmärksammat denna händelse ifall han inte hade pratat om det i just den skjortan...

Huvudnyhet till och från på AB i ett par dagar och Google körde en doodle vilket är stort.

tjabon
2014-11-23, 04:04
Här är en kille med lite synpunkter: *popcorn*

KxDt6zH-lRw

Latissimus Dorsi
2014-11-23, 04:38
Jag tycker nog snarare han träffar sinnebilden av en ingenjör rätt bra. Töntig, dålig klädsmak, totalt oförmögen att förstå andra människor, speciellt kvinnor. Men jag förstår såklart hur du tänker och det var säkerligen hans mål.

fattar du på fullt allvar inte vilken kålsupare du är?

CalleP
2014-11-23, 10:00
Förstår verkligen inte hur man kan ta så illa upp av en tröja.

Tyrwing
2014-11-23, 10:05
"Internetnördar" är lite missvisande. Borde stå "tokfeminister" snarare. Förklarar också min synpunkt på det hela.

BobaFett
2014-11-23, 10:31
Utan att fuska nu. Hur många av er vet vad det är för text på er T-shirt ni har på er nu?

Jag hade aldrig haft en sån skjorta för den är ful men tror ärligt att snubben bara inte tänkte på det.

Olegh
2014-11-23, 10:39
Utan att fuska nu. Hur många av er vet vad det är för text på er T-shirt ni har på er nu?

Jag hade aldrig haft en sån skjorta för den är ful men tror ärligt att snubben bara inte tänkte på det.

Det är en drake som äter ramen. Ingen text! Text-tröjor från jack & jones går bort helt och hållet imo.

Bailah
2014-11-23, 10:43
Det är så löjligt.
Han fick tröjan av en vän (tjej) och kanske tyckte den var extra fin eller ville ge henne lite props genom att använda den i tv. Så får han en massa bajs av trångsynta bittra människor.
Nej, orkar inte med whiners.

BobaFett
2014-11-23, 10:43
Det är en drake som äter ramen. Ingen text! Text-tröjor från jack & jones går bort helt och hållet imo.

Jag har oftast ingen aning vad fan det är. En jobbarkompis kom fram till mig och sa: "shit, Dr. Who, de är bra, lyssnar du på dem?". Tydligen hade jag en t-shirt med dr. who på mig :p

Diomedea exulans
2014-11-23, 10:50
Vad som är lite lustigt är att samma personer som ragear mot hans manschauvinistiska tröja stödjer saker som att kvinnor skall få gå topless i badhus och visa brösten i demonstrationståg.

Det är ganska inkonsekvent att ha en slags bedömning efter hur attraktiv kvinnan är och sedan baserat på det dela in det i kvinnoförnedrande resp. något positivt. Snygg? =inte ok med att visa upp sig. Ful? Då är det föredömligt. så har jag förstått att det funkar. Men hur funkar det då om kvinnan är alldaglig, halvful eller halvsnygg? Får hon visa upp sig halv/hel-näck då? Får hon då avbildas på en tröja? De flesta kvinnor hamnar därmed i något slags Limbo.

Det där låter som en sorts hyckleri som jag tycker verkar vara rätt vanlig i feministkretsar.

Färgar du håret rosa fastän du är kille? Hurra, alla måste få se ut hur de vill!
Skaffar du silikonbröst om du är tjej? Fy fan, du går i patriarkatets ledband!
Osv.

Bubblan84
2014-11-23, 10:52
Utan att fuska nu. Hur många av er vet vad det är för text på er T-shirt ni har på er nu?

Jag hade aldrig haft en sån skjorta för den är ful men tror ärligt att snubben bara inte tänkte på det.

Idag vet jag! Ingen text alls! I normala fall orkar jag inte ens bry mig.

filmjölk
2014-11-23, 11:02
"Internetnördar" är lite missvisande. Borde stå "tokfeminister" snarare. Förklarar också min synpunkt på det hela.

Internetnördar är inte missvisande, då Loke syftar på dem som blir upprörda på feministerna som blir upprörda.

Är det bara jag som ser han genialiska infallsvinkel att det kan vara lika fånigt att bli upprörd för att någon blir upprörd som att bli upprörd?

Evankhell
2014-11-23, 11:03
Utan att fuska nu. Hur många av er vet vad det är för text på er T-shirt ni har på er nu?

Jag hade aldrig haft en sån skjorta för den är ful men tror ärligt att snubben bara inte tänkte på det.

Har oftast inte en aning heller. Så länge det inte är ett hakkors eller två bears som sätter på varandra, så spelar det inte så stor roll, bara det som är på t-shirten faller i min smak.

Dock har jag ibland undrat vad årtal och dylikt betyder.. Kanske då märket grundades.. äh :d

Agremont
2014-11-23, 13:01
Jag förstår absolut uppståndelsen och tycker klädvalet var tämligen korkat för ett sådant stort tillfälle. Mycket av kritiken han har fått har varit bra. Mycket vettig kritik från folk (män och kvinnor) inom fältet till exempel. Det är ju mycket snack om att få kvinnor att känna sig välkomna inom vetenskapsvärlden just nu också.

Han verkar vara en hyvens kille och hans ursäkt kändes väldigt genuin. Så jag hoppas att detta kan glömmas och att han skall slippa tråkigheter framöver.

Agremont
2014-11-23, 13:18
Det där låter som en sorts hyckleri som jag tycker verkar vara rätt vanlig i feministkretsar.

Färgar du håret rosa fastän du är kille? Hurra, alla måste få se ut hur de vill!
Skaffar du silikonbröst om du är tjej? Fy fan, du går i patriarkatets ledband!
Osv.

Feminismen är oense om en massa saker. Det finns feminister som inte har några problem med silikonbröst, sex, porr etc.

Nordenator
2014-11-23, 14:04
Jag har oftast ingen aning vad fan det är. En jobbarkompis kom fram till mig och sa: "shit, Dr. Who, de är bra, lyssnar du på dem?". Tydligen hade jag en t-shirt med dr. who på mig :p

Inte THE Who då? Dr. Who är en TV-serie från brittland :D

Ajemän
2014-11-23, 14:07
Sånt här gör att jag bara vill flytta ut i skogen och aldrig mer se tillbaka...

filmjölk
2014-11-23, 14:20
Sånt här gör att jag bara vill flytta ut i skogen och aldrig mer se tillbaka...

Själva tröjan, kritiken på tröjan, kritiken mot de som kritiserar tröjan eller alla tre? Exklusive jag som pekar ut detta, vem är töntigast?

Ajemän
2014-11-23, 14:24
Själva tröjan, kritiken på tröjan, kritiken mot de som kritiserar tröjan eller alla tre? Exklusive jag som pekar ut detta, vem är töntigast?

Haha :)

Kritiken på tröjan.
Jag orkar inte mer PK-snack. Jag orkar inte hur hela världen ständigt gör en höna av en fjäder och försöker svartmål allting som vita män gör.

Grazzafukkinrazzi
2014-11-23, 23:05
http://i.imgur.com/sfm57BQ.png

Loke
2014-11-24, 00:39
Vad ni missat är Lokes smått genialiska fundering: Vem är mest tragisk, feministerna som blir upprörda, de som blir upprörda på att feministerna blir upprörda eller de som blir...ja...upprörda på att några blir upprörda på de upprörda feministerna. (Etc.)

Major mindfuck, och hatten av åt Loke!

Tack, filis! :)

Den här meningen sorterar dig i min värld från "Random nolla - precis som alla andra" till "Elak sopa - ser bara sig själv och sitt vurmande för yta och nonsens." Fantastiskt faktiskt hur så lite kan få någon att sjunka till avgrundens ruttna kål så enkelt. Grattis.

Haha, du slår verklgien huvudet på spiken vad gäller det filmjölk nämner ovan. Jag skriver att han passar in ganska bra på nidbilden av en ingenjör och du svarar att jag har sjunkit till avgrundens ruttna hål? OK? Fan, om det är din reaktion här så undrar man ju om någon riskerar att bli dödad om du råkar spilla ut kaffemuggen?

Är Elly den mest sexistiska i scenariot då hon tillverkade och gav honom tröjan i födelsedagspresent?

Alltså, ingen bryr sig ett skit om tröjans själva existens. Det är det faktum att han hade den på sig i det här sammanhanget som är problemet. Han är chef för ett projekt som får mediauppmärksamhet i ett fält som har svårt för att locka kvinnor.

fattar du på fullt allvar inte vilken kålsupare du är?

Alltså, du måste uttrycka kritiken om jag ska kunna bemöta den. Just nu är du lite som en såndär flickvän som går runt och är sur men vägrar berätta varför för "det borde du fatta".

Förstår verkligen inte hur man kan ta så illa upp av en tröja.

Men du är ändå med på ATT man kan ta illa upp? Jag tar själv inte heller så illa upp av tröjan, men jag tycker det är rätt självklart att man förstår att någon kan göra det när man ser den. Är det verkligen något du inte lyckas med?

"Internetnördar" är lite missvisande. Borde stå "tokfeminister" snarare. Förklarar också min synpunkt på det hela.

Alltså, läs reaktionerna och säg mig vilka som är tokarna. Det fanns säkert en del som verkligen attackerade honom, men till största del var det helt lugn och saklig kritik, typ så:

http://i2.kym-cdn.com/photos/images/original/000/865/066/fa5.png

Och den här kvinnan har då blivit överöst av påhopp, rätt våldsama, inklusive mordhot. Att kalla henne "tokfeminist" i det sammanhanget alltså, fy fan, då har man inte öppnat ögonen ordentligt. Och grejen är ju att en stor del av kritiken var ju från folk inom det här fältet snarare än feminister som sitter och letar efter nåt att klaga på! Det känns jäkligt sunkigt att vifta bort åsikter från kvinnor inom rymteknik/astronom med "tokfeminister".

en stor stark
2014-11-24, 00:47
Jag har sett denna diskussion på många ställen och "hot" etc från båda sidor så att säga "men lol jag såg några kommentarer från ena sidan på en sida som var jättedumma så vem har egentligen fel?" är inte särskilt smart.

Och nej mycket kritik har inte varit saklig. Utan bara rent dömande, blivit kallad för misogyn och så vidare.

Loke
2014-11-24, 00:57
Jag har sett denna diskussion på många ställen och "hot" etc från båda sidor så att säga "men lol jag såg några kommentarer från ena sidan på ett ställa som var jättedumma så vilken sida har egentligen fel" är inte särskilt smart.

Och nej mycket kritik har inte varit saklig. Utan bara rent dömande, blivit kallad för misogyn och så vidare.

Visst, jag har sett det från båda håll också, men förhållandet är ungefär 1:100.

Att bli kallad misogyn tycker jag nog är rätt lindrigt här ändå, för det är ju precis det han framstår som i den där skjortan.

Matsa
2014-11-24, 00:59
Internetnördar är inte missvisande, då Loke syftar på dem som blir upprörda på feministerna som blir upprörda.

Är det bara jag som ser han genialiska infallsvinkel att det kan vara lika fånigt att bli upprörd för att någon blir upprörd som att bli upprörd?

Jag tror att ganska många såg den infallsvinkeln men inte tyckte att det var något anmärkningsvärt med den eftersom ungar har använt samma "trumfkort" i diverse forumdiskussioner sedan strax efter internets begynnelse.

en stor stark
2014-11-24, 01:03
Visst, jag har sett det från båda håll också, men förhållandet är ungefär 1:100.

Att bli kallad misogyn tycker jag nog är rätt lindrigt här ändå, för det är ju precis det han framstår som i den där skjortan.

Möjligt att det är mer från ena sidan men det är inte så konstigt att man lockar till sig trollen när man agerar lättkränkt och det uppmärksammas. Det är så troll fungerar, tyvärr. Så jag förstår inte relevansen överhuvudtaget eller hur det skulle indikera något. Kommentarerna skulle nog vara motsatta om någon sa "kolla som denna kvinnan klär sig, det kränker mig etc" och det hade uppmärksammats.

Att bli dömd att hata/ogilla kvinnor för tröjan man har på sig är lindrigt? Ja då har du och jag väldigt olik syn på hur mycket man bör döma någon för sitt plagg.

Loke
2014-11-24, 01:17
Möjligt att det är mer från ena sidan men det är inte så konstigt att man lockar till sig trollen när man agerar lättkränkt och det uppmärksammas. Det är så troll fungerar, tyvärr. Så jag förstår inte relevansen överhuvudtaget eller hur det skulle indikera något. Kommentarerna skulle nog vara motsatta om någon sa "kolla som denna kvinnan klär sig, det kränker mig etc" och det hade uppmärksammats.

Att bli dömd att hata/ogilla kvinnor för tröjan man har på sig är lindrigt? Ja då har du och jag väldigt olik syn på hur mycket man bör döma någon för sitt plagg.

Iofs är det ju inte direkt ovanligt att kvinnor pekas ut som slampigt klädda, och jag tror sällan det har skapat så starka motreaktioner som i det här fallet. Men visst, det är intressant att fundera på vad som hade hänt om en kvinna i samma position faktiskt hade haft på sig en motsvarande skjorta med män på. Samtidigt hör det ju lite till saken att det känns rätt osannolikt...

Relevansen? Tja, jag startade ju detta som en ganska allmän tråd om bråket som helhet. Riktningen tråden tog nu är väl lika relevant som något annat.

en stor stark
2014-11-24, 01:25
Iofs är det ju inte direkt ovanligt att kvinnor pekas ut som slampigt klädda, och jag tror sällan det har skapat så starka motreaktioner som i det här fallet. Men visst, det är intressant att fundera på vad som hade hänt om en kvinna i samma position faktiskt hade haft på sig en motsvarande skjorta med män på. Samtidigt hör det ju lite till saken att det känns rätt osannolikt...

Relevansen? Tja, jag startade ju detta som en ganska allmän tråd om bråket som helhet. Riktningen tråden tog nu är väl lika relevant som något annat.

Om ett någon säger "Den tjejen klädde sig riktigt slampigt, det bör inte tjejer göra" (eller något i den stilen, svårt att få alla nyanser osv att vara exakt samma) och sen får lite stöd från media så tror jag nog att det kan finnas hyfsat hemska kommentarer om detta till hen som skrev det.
Men det är såklart bara spekulation och jag vet inte om man kan likställa det helt med vad folk sagt till Matt.

Ah okej, bråk på internet är jag inte så intresserad av. Brukar se likadant ut.
1. Skriv någonting som visar att man är sårbar osv.
2. Troll ser detta och utnyttjar (oavsett ämne, sett det i nästan alla sorters diskussioner).
3. ???
4. Profit

cero
2014-11-24, 03:55
Jag tycker nog snarare han träffar sinnebilden av en ingenjör rätt bra. Töntig, dålig klädsmak, totalt oförmögen att förstå andra människor, speciellt kvinnor. Men jag förstår såklart hur du tänker och det var säkerligen hans mål.

:laugh:

Mantus
2014-11-24, 06:59
Som arbetsgivare hade jag kraftigt ifrågasatt hans omdöme om han innehar en chefspositioner och tror att det är okej att gå klädd så på jobbet och till råga på allt ger intervjuer i sådana plagg. Som vänn hade jag på ett snällt sätt berättat att tröjan stilmässigt sorteras in någonstans vid ringbrynja och jeansshorts uppklippta till skrevet dvs inget man bär på stan. På maskerad eller fest hade den säkert fungerat på skämt och där hade jag säkerligen skrattat men så bryr jag mig då heller inte om någon går omkring naken i sådana sammanhang heller.

Hurril: Det verkar vara lätt att hamna i ditt "ruttna kål", jag gillar för övrigt att din grundsyn verkar vara att man är en "random nolla" innan man på något sätt utmärker sig.

tlk
2014-11-24, 07:10
Utan att fuska nu. Hur många av er vet vad det är för text på er T-shirt ni har på er nu?


Det står "Styrkelabbet" på den. Ska alldeles strax byta om till en helsvart.

WHITEFOLKS
2014-11-24, 07:12
Iofs är det ju inte direkt ovanligt att kvinnor pekas ut som slampigt klädda, och jag tror sällan det har skapat så starka motreaktioner som i det här fallet. Men visst, det är intressant att fundera på vad som hade hänt om en kvinna i samma position faktiskt hade haft på sig en motsvarande skjorta med män på. Samtidigt hör det ju lite till saken att det känns rätt osannolikt...

Relevansen? Tja, jag startade ju detta som en ganska allmän tråd om bråket som helhet. Riktningen tråden tog nu är väl lika relevant som något annat.
Att vara slampigt klädd är något betraktaren kan avgöra för sig själv (vilket inte gör det till allmän sanning men IAF sant på något plan). Att säga att han hatar kvinnor är att hoppa över ett par steg.

Loke
2014-11-24, 08:33
American astronomical society verkar iaf ha en vettig inställning:

"The past few days have seen extensive international discussion of an incident (known online as #shirtstorm or #shirtgate) in which a participant in a European Space Agency media conference wore a shirt with sexualized images of gun-toting women and made an unfortunate remark comparing the featured spacecraft to a woman. Viewers responded critically to these inappropriate statements, especially jarring in such a highly visible setting (one in which very few women appeared), and the scientist apologized sincerely. But in the meantime, unacceptable abuse has been directed toward the critics, from criticism of “over-active feminism” to personal insults and more dire threats.

We wish to express our support for members of the community who rightly brought this issue to the fore, and we condemn the unreasonable attacks they experienced as a result, which caused deep distress in our community. We do appreciate the scientist’s sincere and unqualified apology.

The AAS has a clear anti-harassment policy, which prohibits “verbal comments or physical actions of a sexual nature” and “a display of sexually suggestive objects or pictures.” Had the offending images appeared and comments been made under the auspices of the AAS, they would be in clear violation of our policy.

We also note the important sentiments that preface the policy:

As a professional society, the AAS must provide an environment that encourages the free expression and exchange of scientific ideas. In pursuit of that environment, the AAS is committed to the philosophy of equality of opportunity and treatment for all members, regardless of gender, gender identity or expression, race, color, national or ethnic origin, religion or religious belief, age, marital status, sexual orientation, disabilities, veteran status, or any other reason not related to scientific merit. All functions of the Society must be conducted in a professional atmosphere in which all participants are treated with courtesy and respect…

The AAS Council reaffirms the importance of the Society’s anti-harassment policy to our mission to enhance and share humanity’s scientific understanding of the universe. Only when all astronomers feel welcome and supported in the profession can our discipline realize its full potential for excellence."

Länk:

http://aas.org/posts/news/2014/11/aas-issues-statement-shirtgateshirtstorm

Även brittiska royal astronomical society skriver på liknande sätt:

http://www.ras.org.uk/news-and-press/2538-ras-statement-on-shirtgate-shirtstorm

Fast dessa organisationer kanske bara är infilitrerade av tokfeministerna?

WHITEFOLKS
2014-11-24, 08:37
Jag förstår inte riktigt sambandet med "få kvinnor", tröjan är väl ungefär lika olämplig som klädsel för en presskonferens oavsett antalet kvinnor i branschen?

Loke
2014-11-24, 10:52
Visst är det så WF, men grejen är att det är många inom det så kallade STEM-området som har jobbat mycket för att få in fler kvinnor. Man hade kanske velat se fler kvinnliga forskare/ingenjörer i själva sändningen för att unga tjejer ska känna att det finns en plats för dem i dessa kretsar. Att så inte var fallet kan ju lätt bortförklaras med att det helt enkelt fanns få lämpliga kvinnor att tillgå, men i kombination med den här skjortan så framstod det kanske snarare som kvinnosynen hos chefen inte skapade utrymme för kvinnor att ta sig fram i organisationen.

Och sen, om fallet var det motsatta, skulle detta verkligen ha hänt då? Säg att det var området sjukvård istället (där det finns betydligt fler kvinnor), och säg att det var botmedel mot någon sjukdom som presenterades, är det sannolikt att en manlig läkare skulle haft på sig en sån här skjorta då? Jag tvivlar. Jag har svårt att tänka mig att den som har många inflytelserika kvinnliga kollegor skulle missa att den här skjortan kunde uppfattas som stötande.

WHITEFOLKS
2014-11-24, 10:59
Jag förstår inte hur du kan dra slutsatser om någons "kvinnosyn" från en såndär tröja..

Loke
2014-11-24, 11:16
Jag förstår inte hur du kan dra slutsatser om någons "kvinnosyn" från en såndär tröja..

Fast som jag skrev tidigare till en annan person:

Ponera att du ser den där skjortan i din garderob. Skulle du då själv kunna ana att en kvinna på din arbetsplats där du är chef kanske skulle känna sig obekväm av åsynen av den, trots att du själv inte direkt förstår varför?

hurril
2014-11-24, 11:18
Tack, filis! :)



Haha, du slår verklgien huvudet på spiken vad gäller det filmjölk nämner ovan. Jag skriver att han passar in ganska bra på nidbilden av en ingenjör och du svarar att jag har sjunkit till avgrundens ruttna hål? OK? Fan, om det är din reaktion här så undrar man ju om någon riskerar att bli dödad om du råkar spilla ut kaffemuggen?



Ingen av er verkar ha träffat någon ingenjör får jag säga. Du drar på med en rätt elak beskrivning av hur en människa är och gör baserat på valet av skjorta. Det beteendet använde jag som information för hur nära rutten kål din personlighet är. Du vet... på samma sätt som du använde ett klädesplagg som informationskälla för någons kvinnosyn.

För mig får du ha vad fan du vill på dig. Jag dömer dig först när du gör det solklart för mig vilken sopa du är. Som i det här fallet. Din linje är samma linje som ger kostymmän stor makt, kvinnor med lite kläder på sig är slampor och ruffigt klädda personer är sannolikt efterblivna/ ingenjörer. Detta är det som gör dig till ett avskum.

hurril
2014-11-24, 11:23
Som arbetsgivare hade jag kraftigt ifrågasatt hans omdöme om han innehar en chefspositioner och tror att det är okej att gå klädd så på jobbet och till råga på allt ger intervjuer i sådana plagg. Som vänn hade jag på ett snällt sätt berättat att tröjan stilmässigt sorteras in någonstans vid ringbrynja och jeansshorts uppklippta till skrevet dvs inget man bär på stan. På maskerad eller fest hade den säkert fungerat på skämt och där hade jag säkerligen skrattat men så bryr jag mig då heller inte om någon går omkring naken i sådana sammanhang heller.

Hurril: Det verkar vara lätt att hamna i ditt "ruttna kål", jag gillar för övrigt att din grundsyn verkar vara att man är en "random nolla" innan man på något sätt utmärker sig.

Det är min grundsyn :)

Jag håller med dig i viss mån om det du säger i din första paragraf. _Jag_ hade mest fnissat om någon haft en ful skjorta. På varje ställe jag jobbat på hittills har det funnits en Hawaiiskjorte-programmerare. Rätt lustigt. En sådan i chefsposition hade jag möjligen rått att ha andra kläder för att _andra_ drar konstiga slutsatser baserat på det. De flesta är rätt kassa på att hantera sina egna instinkter eftersom de är så primitiva i sitt sätt.

Fel kläder?
- Loser.

Duktig och kompetent?
- Fel kläder? Spelar ingen roll då.

Loke
2014-11-24, 11:25
Ingen av er verkar ha träffat någon ingenjör får jag säga. Du drar på med en rätt elak beskrivning av hur en människa är och gör baserat på valet av skjorta. Det beteendet använde jag som information för hur nära rutten kål din personlighet är. Du vet... på samma sätt som du använde ett klädesplagg som informationskälla för någons kvinnosyn.

För mig får du ha vad fan du vill på dig. Jag dömer dig först när du gör det solklart för mig vilken sopa du är. Som i det här fallet. Din linje är samma linje som ger kostymmän stor makt, kvinnor med lite kläder på sig är slampor och ruffigt klädda personer är sannolikt efterblivna/ ingenjörer. Detta är det som gör dig till ett avskum.

Jag är själv ingenjör, så jodå, jag har träffat en del. Det som diskuterades var ju den allmänna bilden av ingenjörer, inte att det är så jag tycker att ingenjörer är. Skärp dig nu.

hurril
2014-11-24, 11:25
Fast som jag skrev tidigare till en annan person:

Ponera att du ser den där skjortan i din garderob. Skulle du då själv kunna ana att en kvinna på din arbetsplats där du är chef kanske skulle känna sig obekväm av åsynen av den, trots att du själv inte direkt förstår varför?

Vänd på det. Kvinnan har en kort kjol alternativt ett på annat vis avslöjande klädesplagg i sin garderob. Om männen på arbetsplatsen hon chefar över beter sig konstigt när hon bär det - är det då hennes manssyn som är dålig?

hurril
2014-11-24, 11:28
Jag är själv ingenjör, så jodå, jag har träffat en del. Det som diskuterades var ju den allmänna bilden av ingenjörer, inte att det är så jag tycker att ingenjörer är. Skärp dig nu.

Under mina 15 år som programmerare så har jag nog aldrig stött på någon som matchar din beskrivning av ingenjörer faktiskt. De som är närmast är snarare flyttgubbar eller slemmiga säljartyper. Det spelar ändå ingen roll eftersom det som händer här är att du skyltar med dina smutsiga förutfattade meningar om en hel hoper människor. Jaha så de har ingen koll på "det där med kvinnor?" och till råga på allt är de ändå objektifierande på grund av en skjorta?

Loke
2014-11-24, 11:28
Vänd på det. Kvinnan har en kort kjol alternativt ett på annat vis avslöjande klädesplagg i sin garderob. Om männen på arbetsplatsen hon chefar över beter sig konstigt när hon bär det - är det då hennes manssyn som är dålig?

Jag tycker helt enkelt inte det där är samma sak. Då är det ju sin egen kropp hon visar upp.

hurril
2014-11-24, 11:30
Jag tycker helt enkelt inte det där är samma sak. Då är det ju sin egen kropp hon visar upp.

Det var inte fråga om objektifieringen här utan det orimliga i att acceptera kränkningen som automatiskt giltig. En bunke människor kränks av skjortan, en annan bunke "kränks" av hennes uppenbarelse i det där plagget. Du får lov att välja konsekvent i den frågan.

Loke
2014-11-24, 11:30
Under mina 15 år som programmerare så har jag nog aldrig stött på någon som matchar din beskrivning av ingenjörer faktiskt. De som är närmast är snarare flyttgubbar eller slemmiga säljartyper. Det spelar ändå ingen roll eftersom det som händer här är att du skyltar med dina smutsiga förutfattade meningar om en hel hoper människor. Jaha så de har ingen koll på "det där med kvinnor?" och till råga på allt är de ändå objektifierande på grund av en skjorta?

Men sluta, försöker du ens förstå mig? Det var som sagt inte min beskrivning av ingenjörer, utan hur jag tror många andra människor skulle beskriva en ingenjör. Och jag tycker det är en dålig beskrivning. Som Matt Taylor i någon mån visade upp som sanning. Det är ju just DET som är problemet, att folk som har den här synen på ingenjörer fick vatten på sin kvarn.

Loke
2014-11-24, 11:33
Det var inte fråga om objektifieringen här utan det orimliga i att acceptera kränkningen som automatiskt giltig. En bunke människor kränks av skjortan, en annan bunke "kränks" av hennes uppenbarelse i det där plagget. Du får lov att välja konsekvent i den frågan.

Alla "kränkningar" är naturligtvis inte automatiskt giltiga, men jag tycker definitivt att jag är konsekvent. Om motsatsen hände skulle jag tycka det var precis lika illa. Alltså en kvinna med liknande män tryckta på skjortan vid ett mediaevent. En kvinna i kort kjol är dock inte motsatsen.

Quint
2014-11-24, 11:38
Alla "kränkningar" är naturligtvis inte automatiskt giltiga, men jag tycker definitivt att jag är konsekvent. Om motsatsen hände skulle jag tycka det var precis lika illa. Alltså en kvinna med liknande män tryckta på skjortan vid ett mediaevent. En kvinna i kort kjol är dock inte motsatsen.

Så om en kvinnlig läkare som just upptäckt ett universalbotemedel mot cancer hade på sig denna tshirt:
http://cdn.dealsdirect.net/m/products/775/39775/3/product1_39775_600x600.jpg?file=50+Cent+G+Unit+T+S hirt+Size+L
så hade det var ok att orsaka en shirtstorm och kräva en offentlig ursäkt för hur hon kränker män med sin thirt av en halvnaken man som står och spänner sina muskler, istället för att hylla hennes upptäkt?

hurril
2014-11-24, 11:39
Men sluta, försöker du ens förstå mig? Det var som sagt inte min beskrivning av ingenjörer, utan hur jag tror många andra människor skulle beskriva en ingenjör. Och jag tycker det är en dålig beskrivning. Som Matt Taylor i någon mån visade upp som sanning. Det är ju just DET som är problemet, att folk som har den här synen på ingenjörer fick vatten på sin kvarn.

Det är inte min bild av hur han visade upp och vattnet verkar ha hamnat på din kvarn med dina förutfattade meningar.

Alla "kränkningar" är naturligtvis inte automatiskt giltiga, men jag tycker definitivt att jag är konsekvent. Om motsatsen hände skulle jag tycka det var precis lika illa. Alltså en kvinna med liknande män tryckta på skjortan vid ett mediaevent. En kvinna i kort kjol är dock inte motsatsen.

Nej jag säger ju att en kvinna i kort kjol är samma sak. Jag menar ju att hon inte är mansförnedrande eller gör fel på något vis. Hennes kläder bör inte påverka hur andra uppfattar hennes budskap och det är ju det jag hävdar att hans har gjort. Folk snackar om hans överfört korta kjol och angreppspunkten är att den symboliserar objektifieringen av kvinnor. En kort kjol symboliserar på ett liknande sätt "billig kvinna" hos allt för många; så pass att de dömer henne som lite sämre, mindre kompetent osv.

Att vara konsekvent i den här frågan är att se förbi det yttre. Kjolen är inte en installation i slampighetens ära mer än hans skjorta är en i genusfrågan. Helvete så korkade så många är!

Loke
2014-11-24, 11:55
Så om en kvinnlig läkare som just upptäckt ett universalbotemedel mot cancer hade på sig denna tshirt:
(bild)
så hade det var ok att orsaka en shirtstorm och kräva en offentlig ursäkt för hur hon kränker män med sin thirt av en halvnaken man som står och spänner sina muskler, istället för att hylla hennes upptäkt?

Ja? Tycker du verkligen det är konstigt? Sen hör det till saken att man kan både kritisera klädvalet och hylla bedriften, och många av kritikerna har faktiskt gjort precis det. Men naturligtvis är det helt ok att vara helt ointresserad av bedriften och ändå ha en åsikt om skjortan.

Det är inte min bild av hur han visade upp och vattnet verkar ha hamnat på din kvarn med dina förutfattade meningar.

Nej jag säger ju att en kvinna i kort kjol är samma sak. Jag menar ju att hon inte är mansförnedrande eller gör fel på något vis. Hennes kläder bör inte påverka hur andra uppfattar hennes budskap och det är ju det jag hävdar att hans har gjort. Folk snackar om hans överfört korta kjol och angreppspunkten är att den symboliserar objektifieringen av kvinnor. En kort kjol symboliserar på ett liknande sätt "billig kvinna" hos allt för många; så pass att de dömer henne som lite sämre, mindre kompetent osv.

Att vara konsekvent i den här frågan är att se förbi det yttre. Kjolen är inte en installation i slampighetens ära mer än hans skjorta är en i genusfrågan. Helvete så korkade så många är!

Men snälla hurril, trots alla personliga påhopp du gjort på mig i tråden så ber jag dig på det vänligaste sätt jag kan att igen läsa de tidiga inläggen i tråden och inse att det som diskuterades då var allmänhetens bild av ingenjörer och inte min bild.

Tja, du tycker det är det konsekventa, jag tycker inte det. Kanske inte så mycket att diskutera?

hurril
2014-11-24, 12:07
Ja? Tycker du verkligen det är konstigt? Sen hör det till saken att man kan både kritisera klädvalet och hylla bedriften, och många av kritikerna har faktiskt gjort precis det. Men naturligtvis är det helt ok att vara helt ointresserad av bedriften och ändå ha en åsikt om skjortan.



Men snälla hurril, trots alla personliga påhopp du gjort på mig i tråden så ber jag dig på det vänligaste sätt jag kan att igen läsa de tidiga inläggen i tråden och inse att det som diskuterades då var allmänhetens bild av ingenjörer och inte min bild.

Tja, du tycker det är det konsekventa, jag tycker inte det. Kanske inte så mycket att diskutera?

Vadå inte din bild? Allmänheten har ju inte skrivit ner sin bild och du citerat den utan du har skrivit ner en bild. Det är den vi snackar om.

Jag förstår mycket väl att du inte tycker som jag i frågan men det är för att du ger kvinnor en särställning. Du dömer människor olika baserat på kön helt enkelt.

Loke
2014-11-24, 12:13
Vadå inte din bild? Allmänheten har ju inte skrivit ner sin bild och du citerat den utan du har skrivit ner en bild. Det är den vi snackar om.

Jag förstår mycket väl att du inte tycker som jag i frågan men det är för att du ger kvinnor en särställning. Du dömer människor olika baserat på kön helt enkelt.

Du har rätt där, min bild av allmänhetens bild av ingenjörer är nog ganska negativ. Ledsen för det, allmänheten. Min bild av ingenjörer har dock aldrig varit upp på tapeten i tråden, som du försöker få det att framstå. Ärligt, släpp det här spåret, det är meningslöst. Jag var otydlig och provocerande, du missförstod mig lite och vart sur, jag håller det inte mot dig.

Nej, jag dömer faktiskt exakt lika baserat på kön. Du försöker få olika situationer att verka lika för att stärka din tes, men jag kommer helt enkelt inte gå med på att de är lika.

shadowfire
2014-11-24, 12:41
Den som bär någon form av tryck/bild med sig kan ha ett medvetet eller undermedvetet budskap med det. Eller så har människan inte det. Otroligt svårt för en utomstående part att per automatik veta i alla lägen.

I vissa lägen är det kanske enklare; som tshirten som trycktes upp med J.Åkesson med en pistol i munnen. Där känns det inte helt avlägset att misstänka att den som bär trycket inte är en SD-sympatisör. Så ja, visst kan man ibland dra slutsatser av de symboler och bilder som någon väljer att bära med sig och skylta med.

För att komplicera det hela så har vi dock de som inte begriper att de bär en symbol eller som inte vet vad den betyder. Dyker då och då upp exempel på individer som står för något och bär ett plagg med symbolik som står för motsatsen utan att de begriper det.

Å det tredje som komplicerar det hela är vad man tolkar för symbolik i avbildade lättklädda eller nakna människor. När blir det symboler som står för förnedring, förtryck, sexism etc?

Är ju bara o gå in i en kyrka för o se en avbildad halvnaken Jesus endast iklädd en lakanstump. Få tolkar nog in en sexuell symbolik i en sådan bild. Hade han kört sängkammarblicken a'la kalsongmodell så hade symbolen kanske blivit mer sexuell, men det går fortfarande inte att härleda till sexism av att bara se en bild på en halvnaken figur som ser sensuell/förförisk ut.

Quint
2014-11-24, 13:27
Ja? Tycker du verkligen det är konstigt? Sen hör det till saken att man kan både kritisera klädvalet och hylla bedriften, och många av kritikerna har faktiskt gjort precis det. Men naturligtvis är det helt ok att vara helt ointresserad av bedriften och ändå ha en åsikt om skjortan.


Jag tycker det vore väldigt konstigt om någon blev kränkt av den tshirten. Den (som den aktuella skjortan) är inget jag skulle välja för en tv-intervju eftersom det är lite väl "casual" men inte något jag skulle se som något som bär en politisk laddning eller innehålla någon värdering av endera kön.

Du tycker alltså att en tshirt med 50cent på är ett bevis på en taskig manssyn och att det är helt naturligt att som man bli kränkt ifall någon har en sådan tshirt på sig?

Det skulle omöjligt kunna vara så att de har på sig tshirten för att de gillar artisten och vill uttrycka sig gillande?

Loke
2014-11-24, 15:03
Jag tycker det vore väldigt konstigt om någon blev kränkt av den tshirten. Den (som den aktuella skjortan) är inget jag skulle välja för en tv-intervju eftersom det är lite väl "casual" men inte något jag skulle se som något som bär en politisk laddning eller innehålla någon värdering av endera kön.

Du tycker alltså att en tshirt med 50cent på är ett bevis på en taskig manssyn och att det är helt naturligt att som man bli kränkt ifall någon har en sådan tshirt på sig?

Det skulle omöjligt kunna vara så att de har på sig tshirten för att de gillar artisten och vill uttrycka sig gillande?

Nä, t-shirten här är inget bevis alls. Det är inte skjortan heller, det har jag inte sagt. Men i båda fallen kan jag helt klart förstå och förvänta mig att någon, som tycker att detta verkar vara en del av ett större mönster, tolkar det så. Att jag har svårt att förstå exakt hur den tolkningen går till gör den inte heller automatiskt irrelevant. Vissa saker kanske bara kan förstås genom att uppleva dem.

Naturligtvis finns det andra tolkningsmöjligheter av samma symbol, men jag tycker inte det anmärkningsvärda är att bäraren har en positiv tolkning, utan denne inte fattar vilka negativa tolkningar andra kommer göra.

filmjölk
2014-11-24, 15:39
Här är min personliga åsikt: Jag tycker att tröjan är fin och jäkligt cool. Jag tycker att det är löjligt att bli upprörd över den tröjan. Men vad som är ännu mer löjligt är att bli upprörd på någon för att denne blir upprörd över något.

Ibland kan det vara befogat, men här tycker jag att man skall släppa prestigen lite, det är ju uppenbarligen viktigt för dessa kvinnor att få bli upprörda över det här, och då tycker jag att man skall respektera det.

Quint
2014-11-24, 16:10
Nä, t-shirten här är inget bevis alls. Det är inte skjortan heller, det har jag inte sagt. Men i båda fallen kan jag helt klart förstå och förvänta mig att någon, som tycker att detta verkar vara en del av ett större mönster, tolkar det så. Att jag har svårt att förstå exakt hur den tolkningen går till gör den inte heller automatiskt irrelevant. Vissa saker kanske bara kan förstås genom att uppleva dem.

Naturligtvis finns det andra tolkningsmöjligheter av samma symbol, men jag tycker inte det anmärkningsvärda är att bäraren har en positiv tolkning, utan denne inte fattar vilka negativa tolkningar andra kommer göra.

Fast att folk kan tolka den negativt är det väl inte egentligen någon som argumenterat emot, responsen som kommit gör det ju uppenbart, frågan handlar väl just om hur motiverat det gnället är och hur rimligt det är att det fått de konsekvenserna det fått där han hängs ut som någon form av sexist och tvingas be om ursäkt för att ha haft den skjortan på sig.

Vad man än gör så kommer det alltid finnas en risk att någon blir provocerad av det. Jag finner t.ex det nuvarande extrem-pk klimatet otroligt provocerande, är det rimligt att jag kräver att alla pk-fanatiker ber om offentlig ursäkt för att de försöker tvinga på alla andra sina värderingar?