handdator

Visa fullständig version : Borde jag deffa eller satsa på att styrketräna?


Matfer
2014-11-22, 20:03
Tjenare, har ett problem här som jag absolut inte har någon aning om hur jag ska göra, så jag ber er nu om hjälp.

Har inte alltid varit relativt smal kan jag säga, i yngre år var jag ganska knubbig faktiskt, men det förändrades ungefär vid 7:an, var då 13 år. Jag slutade äta sött och onödigt, och samtidigt som jag växte hände ganska mycket med min kropp, jag blev smalare helt enkelt (är 17 nu). Men det är endå vissa ställen som jag är missnöjd med som jag inte har någon aning om hur jag ska hantera, jag ska demonstrera i detta album - http://imgur.com/a/Es4va

Det jag främst är missnöjd med mitt bröst, det är ungefär som om allt fett samlas där och på röven, vilket jag är extremt missnöjd med. Magen är det inga problem med, bröstet är fullt med fett kan man säga, ni kan se det i bildgalleriet.

Mål är att få ett så platt bröst som möjligt tills sommaren, då jag för en gångs skull vill kunna känna mig bekväm i min kropp utan tröja.

Frågeställningen nu är om jag borde börja deffa för att bli av med fettet, eller om jag borde satsa på att styrketräna bröstet istället, har ingen aning. Om jag nu vill bli av med majoriteten av fettet på röven också, hur skall jag gå till väga?

Info om mig:
Ålder 17.
Längd: 170cm
Vikt: 56kg
kroppsfett: 10,65% - utifrån denna sida- http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-kroppsfett.aspx

Matfer
2014-11-22, 20:08
Lite info jag glömde skriva om min träning, Började träna för ungefär 1 1/2 månad sedan, kör 3-4 gånger i veckan samt ungefär 30 - 40min cardio under träningspassen också. Har läst att det inte är så bra att kombinera cardio med styrketräning, så jag funderar på att byta till mer cardio dem dagarna som jag inte går till gymmet på.

h051n
2014-11-22, 20:57
Jag tycker du kör på som vanligt och att köra kondition på dem dagar du inte styrketränar på, låter bra.

Fortsätt bygg på du har säkert mer att hämta som nybörjare.
Tänk inte så mkt på hur du ser ut nu du har inte växt klart och kan säkert lägga på dig mer muskler.
Se över din kost så du får i dig tillräckligt med protein, och allt annat också såklart.

FairtradeDave
2014-11-24, 15:25
Hade jag varit du hade jag satsat på att bygga massa istället. Är väl snarare brist på massa än för mycket fett som orsakar dina problem.

Bara att börja bänka och böja mycket och rejält.

vicarious
2014-11-24, 15:27
Jag tycker inte du ska deffa. Styrketräna kan/bör du göra oavsett om målet är deff eller bulk.

TABBYz
2014-11-24, 15:41
Jag som började styrketräna när jag var 14 (är nu 16) visste inte direkt vad jag ville med min "gym karriär" det vet jag fortfarande inte. Dock så har jag lagt på mig så jäkla mycket styrka och massa på grund av att jag inte deffade.
Jag var lite som dig, jag var knubbig, skinny fat som vissa säger.

Deffa inte tills du har lagt på dig mycket massa, fett och styrka. Alla de här tre sakerna kommer hjälpa dig i framtiden för en lättare och snyggare fysik.

Men detta är bara vad jag tycker. Jag tycker att man aldrig ska gå ner i vikt om du inte har lagt på dig styrka eller massa på något sätt som du ser eller påverkar dina resultat i framtiden.

Jarp
2014-11-24, 15:43
Hur stor andel av gångerna en forumit frågar om man ska bygga eller deffa har det samlade budskapet varit "deffa"? Jag tycker trådskaparen ska göra det som passar trådskaparen. Om du inte vill ha en massa muskler utan föredrar en smalare stil, så kör på det. Du har dina egna ideal, precis som vi andra.

King Grub
2014-11-24, 16:07
Styrketräning är dock A och O oavsett bulk eller deff.

baton69
2014-11-24, 16:09
Hur stor andel av gångerna en forumit frågar om man ska bygga eller deffa har det samlade budskapet varit "deffa"? Jag tycker trådskaparen ska göra det som passar trådskaparen. Om du inte vill ha en massa muskler utan föredrar en smalare stil, så kör på det. Du har dina egna ideal, precis som vi andra.

Håller helt med. Sen tycker jag personligen du ser ganska deffad ut på magbilden, så inte behöver du bränna en massa fett. Undvik att bli fet bara. Att bli fet försämrar typ allt som har med muskelbyggande och en god form att göra. Så du ska inte överäta i onödan heller och gå upp i "massa", för om majoriteten av den massan är fett är det inget att hurra över. Ät lagom och fortsätt träna. Fokusera mer på överkropp om du vill - det är helt okej, även om många här vill få dig att tycka annorlunda.

Bestäm vad ditt mål faktiskt är och träna efter det.

Pretorian
2014-11-24, 21:17
Börja med tung styrketräning. När du inte känner några "gainzzz" på gymmet kan du öka matintaget liiiite. Sen fortsätter du öka på gymmet till nästa platå. Öka då intaget lite mer och håll samtidigt koll på spegeln så du är "nöjd". Du kommer ha massa musker och relativt lite fett inom 10 år.

Jarnvilja
2014-12-06, 11:38
Som dom flesta redan har sagt här ska du träna efter hur du själv vill se ut. Vill du få ordning på bröstet skulle det ju inte skada med lite krut på bänkpress :)

Animalisk
2014-12-06, 14:23
Styrketräna och bygg muskler och styrka, det har du nytta av hela livet.

Sheogorath
2014-12-06, 17:02
Utan styrketräning är det ingen deff.

BobaFett
2014-12-06, 17:40
Du har fett som satt sig på fördelaktiga ställen tycker jag. Det ser ut som att du har bröstmuskler. Win, win. Börja bara styrketräna och ät på så blir det bättre hur eller hur.

Du ska absolut inte deffa. Du är för fan 17 år, din kropp är snygg utan att du behöver tänka på kost eller träning. Du ska inte ha några jävla komplex i den här åldern. Tjejerna i din ålder gillar ju den där justin bieber looken ändå.