handdator

Visa fullständig version : Knäböj och morfologi


Hackenschmidt
2014-11-22, 12:43
Jag har försökt få till upprätta high bar squats under ca 1 års tid, via stretch av hela underkroppen, tyngdlyftningsskor med mera.
Jag tror att min kroppsbyggnad gör det väldigt svårt för mig. Jag har en kort överkropp och långa lårben. Det är såklart inte fördelaktigt för knäböj men jag trodde att så länge jag fortsätter stretcha och böja djupt kommer det lösa sig, men det har det inte.

Min tyngdpunkt hamnar framåt i botten och min rygg fälls. Det ser princip ut som en low-bar, fast med stången högt upp, vilket i sin tur skapar en längre hävstång i ryggen om jag förstått det rätt?

Jag har försökt alla möjliga cues för att rätta till detta; olika bredd på fötterna, skjuta ut knäna åt sidorna, tyngdpunkten på hälarna, tyngdpunkten på mitten av foten, inget verkar hjälpa.

Frontböj går bra.

Vad jag undrar är hur ni andra med liknande proportioner löst situationen?


Jag tänker följande lösningsscenarion:

a) Stretcha ännu mer så min dorsalflexion i foten ökar ännu mer, men detta kommer innebära att mina knän hamnar väldigt långt framför foten och mitt djup blir ändå inte ATG. Förmodligen dåliga vinklar för att lyfta stora vikter?
b) acceptera att mina böj aldrig kommer se ut som en kinesisk tyngdlyftares och byta till low-bar
c) bara köra front-böj
d) kombinera b+c

Toni Radanov
2014-11-22, 13:46
Jag har liknande kroppsbyggnad och accepterar därför att jag fäller mig mer eller mindre beroende på stil i böjen och om jag kör platt lr klack.

B låter ganska vettigt men det finns en sak kvar att prova!

Justera hur mycket du vrider fötterna, dvs hur mycket åt sidan tårna pekar och därmed även knäna! Ju mer knäna pekar framåt desto mer måste röven röra sig bakåt om man vill upprätthålla god balans (tack gravitation, tack så jävla mycket.) vilket också resulterar i att man måste fälla sig olika mycket beroende på just proportioner i överkropp kontra lårben.

Börjar man istället experimentera med att börja stå mer som en... groda (?) och ha sidorörelse i knäna lika mycket som framåt kommer röven inte hamna lika långt bak och man hamnar mer upprätt. Hur mycket mer upprätt begränsas av lårben kontra överkroppslängd än en gång men du kan hamna mer upprätt så! Även kinesiska OL'are kör sån böj... vissa :p

Hackenschmidt
2014-11-22, 13:57
Tack för svaret Toni, jag har faktiskt provat det där också, att vrida benen mer utåt, trycka knäna mer utåt, vidare stance. Visst hjälper det (genom att i princip artificiellt förkorta femur) men inte tillräckligt verkar det som. Förbannelsen för oss som kallats Janne Långben frekvent under vår uppväxt :(

Hade du också problem med att tyngdpunkten hamnade framåt? Jag har fan aldrig missat en high bar p.g.a benstyrkan utan det är alltid att jag trillar framåt och inte vill riskera ryggen genom att överkompensera.

Just nu är min vad skadad (inte från gymmet) så jag kan inte prova något på minst en vecka. Men jag funderar på att göra såhär:

Följer ett program med linjär progression 5,5,5+ reps måndag + fredag i böjen. Tänkte göra såhär:

Måndag 5,5,5+ low bar
Onsdag reppa high bar och/eller frontböj med lägre vikter för att utveckla/bibehålla rörlighet och teknik
Fredag 5,5,5+ low bar

Toni Radanov
2014-11-22, 23:22
Jag brukade ha problem med att bröstryggen blev brytpunkten (tänk gångjärn) i min rygg så jag åkte fram lite i botten förr och då hade jag stången typ mellan high/lowbar och körde med klackskor. Justerade det med att helt enkelt nyttja än mer kroppskontroll och höja stångpositionen lite, sitta lite mer framåt "mellan benen" i botten (sträcker som fan i ljumskar och höfter i början pga relativ stelhet men det släpper med tiden) så blev det ordningn på framfarandet. Är jag nära max kommer jag säkert åka fram igen snarare än att bara bomma "rakt" men dock inte med ryggkrök utan hela överkroppen tippar fram och det tål min kropp, är rygg/markstark. Inte vackert men max är max :p (nu snackar vi 3e lyft på tävling då)

Jag har också noterat att om jag kör lowbar vare sig med klack eller platta skor är det självklart lättare att förhindra framåtrörelsen efter studsen i botten dock på bekostnad av en flackare konstant ryggvinkel. Självklart så pga att stången är närmare ryggslutet så en mer fälld överkroppsposition är oundviklig. Så får man mer stabilitet och kontroll men på bekostnad av djup då även stjärten hamnar en bit längre bak och högre upp.

Det finns egentligen inget som säger att man "ska" sitta jävligt upprätt i knäböj, man gör det bästa man kan med sina förutsättningar helt enkelt. Det finns många regler däremot för vad som får och inte får ske sett till säkerhet och teknisk perfektion.

Man vill inte ha några som helst gångjärn (svank/rörelser/böjningar) någonstans i ryggen under hela böjen och imo bör man även fixera bäckenet till ryggen genom densamma, även under studsen. På så vis blir det mindre vippande med rumpan i botten och därför aldrig en avslappning som leder till svank på uppvägen. (Tjejer gör detta mycket oftare)
Stelt å spänt, hela vägen ner och upp! Lättast att lura kroppen att göra det är att:

1: Stå i startläge och spänn magen max.
2: Spänn lår max.
3: spänn rumpan max
4: pulldown'a stången in i ryggen, max såklart.
5: nu försöker man gå ner och studsa men vidhålla spänningen genom rubbet. Rygg/armar/mage/lår är lättare, rumpan är det svåra. Gör man detta vippar inget men det kan till en början leda till att böjen blir lite grundare än vanligt. Vippen orsakas oftast av tighta hamstrings och det stretchas ju aplätt.


Linjär progression är görbra. Kan aldrig bli sämre av det! Anledning till att du kör lowbar 2x i veckan å highbar bara 1? Syfte att huvudsakligen köra lowbar? Highbar kommer alltid kännas bekvämare på låg vikt då du kommer kunna sitta "bättre" men kommer också kräva mer ryggstyrka närmare max då man lättare åker fram och svårare orkar hålla emot när man åker fram. Lowbar som sagts tidigare örkar chansen att inte åka fram men kan kosta djup. Tävlar man inte så äre ju ingen biggie med djup!

Knän ut och high bar är iaf mest upprätta du någonsin kan bli :p Om det inte duger för dig ja då är det nog kört på den fronten men inte gällande knäböj i helhet, inte alls! Keep trackin'.

Hackenschmidt
2014-11-23, 00:35
Jag brukade ha problem med att bröstryggen blev brytpunkten (tänk gångjärn) i min rygg så jag åkte fram lite i botten förr och då hade jag stången typ mellan high/lowbar och körde med klackskor. Justerade det med att helt enkelt nyttja än mer kroppskontroll och höja stångpositionen lite, sitta lite mer framåt "mellan benen" i botten (sträcker som fan i ljumskar och höfter i början pga relativ stelhet men det släpper med tiden) så blev det ordningn på framfarandet. Är jag nära max kommer jag säkert åka fram igen snarare än att bara bomma "rakt" men dock inte med ryggkrök utan hela överkroppen tippar fram och det tål min kropp, är rygg/markstark. Inte vackert men max är max :p (nu snackar vi 3e lyft på tävling då)

Jag har också noterat att om jag kör lowbar vare sig med klack eller platta skor är det självklart lättare att förhindra framåtrörelsen efter studsen i botten dock på bekostnad av en flackare konstant ryggvinkel. Självklart så pga att stången är närmare ryggslutet så en mer fälld överkroppsposition är oundviklig. Så får man mer stabilitet och kontroll men på bekostnad av djup då även stjärten hamnar en bit längre bak och högre upp.


Har ingen kommentar på detta utöver att jag håller med och känner igen mig.


Det finns egentligen inget som säger att man "ska" sitta jävligt upprätt i knäböj, man gör det bästa man kan med sina förutsättningar helt enkelt. Det finns många regler däremot för vad som får och inte får ske sett till säkerhet och teknisk perfektion.


Precis, jag hamnade i en period av knäböj-puritanism typ? Började med fula low-bar-böj men blev fascinerad av alla snygga OL-böj och ville göra likadant. Efter ett ca 1 år har jag inte riktigt lyckats. Formen och vigheten har blivit bättre och jag har ökat i vikter men min styrka i knäböj är ungefär som min bänkpress (förra passet 108.5 x 5,5,6 i bänken, 107.5 x 5,5,5 i böjen där jag hela tiden fick tyngdpunkt på framfoten). Kollade idag på gamla filmer där jag böjde 110x6 i low-bar fast jag var generellt svagare, stelare, fetare och allmänt värdelös.

Jag har tusen ursäkter till varför min böj suger men det är ointressant egentligen. Det enda jag funderar på nu är ifall mina proportioner lämpar sig bättre för low-bar och om det är dumt att försöka tvinga mig in i high-bar-mallen.

Såg också de här två filmerna efter tips från Candito Training HQ. Det är en ung kille med liknande proportioner. Han föreslår bredare, low-bar för oss med långa ben och korta överkroppar och jag tycker han har bra poänger, men jag ville ha mer input och erfarenheter därför startade jag denna tråden.
gpGA9f1boLQ
Oy7mZDXSsSg


Man vill inte ha några som helst gångjärn (svank/rörelser/böjningar) någonstans i ryggen under hela böjen och imo bör man även fixera bäckenet till ryggen genom densamma, även under studsen. På så vis blir det mindre vippande med rumpan i botten och därför aldrig en avslappning som leder till svank på uppvägen. (Tjejer gör detta mycket oftare)
Stelt å spänt, hela vägen ner och upp! Lättast att lura kroppen att göra det är att:

1: Stå i startläge och spänn magen max.
2: Spänn lår max.
3: spänn rumpan max
4: pulldown'a stången in i ryggen, max såklart.
5: nu försöker man gå ner och studsa men vidhålla spänningen genom rubbet. Rygg/armar/mage/lår är lättare, rumpan är det svåra. Gör man detta vippar inget men det kan till en början leda till att böjen blir lite grundare än vanligt. Vippen orsakas oftast av tighta hamstrings och det stretchas ju aplätt.


Håller med i detta. Behålla spänning i rumpan har jag skitsvårt för. Däremot är mina hamstrings ganska flexibla, får utan problem ner handflatorna på golvet när jag står upp.


Linjär progression är görbra. Kan aldrig bli sämre av det! Anledning till att du kör lowbar 2x i veckan å highbar bara 1? Syfte att huvudsakligen köra lowbar? Highbar kommer alltid kännas bekvämare på låg vikt då du kommer kunna sitta "bättre" men kommer också kräva mer ryggstyrka närmare max då man lättare åker fram och svårare orkar hålla emot när man åker fram. Lowbar som sagts tidigare örkar chansen att inte åka fram men kan kosta djup. Tävlar man inte så äre ju ingen biggie med djup!

Knän ut och high bar är iaf mest upprätta du någonsin kan bli :p Om det inte duger för dig ja då är det nog kört på den fronten men inte gällande knäböj i helhet, inte alls! Keep trackin'.

Just nu kör jag high-bar 2 gånger i veckan. Men min tanke med förslaget ovan var att köra den linjära progressionen i low-bar (två gånger i veckan). Sedan köra high-bar eller frontböj på marklyftdagen, inte i syfte att utveckla styrkan och ha linjär progression, utan att försöka arbeta vidare med tekniken och rörligheten. Men att ge styrkan prio via low-bar. Tävlar inte och kommer aldrig göra, men på mina gamla filmer såg det ut som jag nådde parallellt även med low bar!

Hackenschmidt
2014-11-23, 01:17
Ritade :D lite av hur jag tänker kring det. Jag vet att tibia och femur inte blev identisk i bilderna, gjorde dem i paint.
Men tycker det hjälper mig att förstå om jag ritar själv. Men, har jag fel?

http://s12.postimg.org/ggtnmhvh9/femurs.png

Bilden blev förminskad men kan ses i full storlek om man öppnar den i ny flik.

Annat alternativ är såklart att artificiellt förkorta femurs längd som både videon ovan och toni nämnde, genom att stå bredare och skjuta knäna mer utåt.

Toni Radanov
2014-11-23, 02:25
Bilden längst upp till höger illustrerar bäst den stil som lämpar sig bäst för oss om man vill lyfta mycket rakt av. Och ja det stämmer att ryggen kräver mindre arbete för att hålla upp vikten och överkroppen OM man fäller sig, däremot jobbar den mer statiskt eftersom man har en medveten framfälld stil. Pest eller kolera men i detta fall är kolera bättre ;)

Bilden nedtill vänster illustrerar det som kommer se "vackrast" ut men inga stilpoäng ges till lyftare direkt dock har den en genetisk begränsning. Anklar/hälsena. Som du själv ser är det en ganska extrem vinkel i fotleden istället för i knäleden.

Det finns ju ett direkt samband mellan alla 3 rörliga leder som påverkas (höft-knä-ankel) och man kan alltid justera de tre i jakten på mer önskvärd vinkel/position/djup/styrka, dock måste man ta hänsyn till hur de förhåller sig till varandra och hur de direkt påverkar varandra. Om något går fram måste något annat gå bak osv osv, fysiklagar är görviktigt i all träning men mest i knäböj.

Klackskorna underlättar främst ankeldödaren nedtill vänster då de tillåter en lite snällare vinkel och därmed inte tvingar personen att ha 45m hälsenor. But that's about it.

Bra ritat dock, ser korrekt ut ^^


PS: En detalj gällande bilden nere till vänster; Teoretiskt sett kan den personen "lyfta" knäleden en aning, sänka röven mer, förutsatt att hen är smal nog så ingen mage är i vägen för tidigt. Magen är nu helt mot låren och man når ännu djupare men vinkeln i ankelleden är snällare iaf. Dock är knäledens vinkel istället mindre vilket belastar lårfästen onödigt mycket.

ahhhh such dilemmas! ^^ Gillar dock sånt här, för lite geometri å fysik på kolo och min skadade hjärna tänker alltid i just dessa banor när jag lär ut både icketävlande och tävlande mer ingående böjteknik. Egentligen vore en film, helst från sidan sett, mest på sin plats för att nkelast se både highbar och lowbar på just dig. Teori i all ära men fler saker är relevanta. Tyngdpunkt i verkligheten samt på fötterna sett till fram/bak, in/ut (under foten dvs) osv osv. Finns skrämmande nog fler faktorer.

Jona
2014-11-23, 08:52
Jag löste problemet genom att låta skomakaren höja klacken 8mm. Det blev fanimej en revolution för böjen!

Illustrerade mannen
2014-11-23, 11:29
Attans! Trodde det var en tråd om böj och grammatik!
Sorry för off t...

hurril
2014-11-23, 12:15
Bra tråd!

Hackenschmidt
2014-11-23, 12:28
Bilden längst upp till höger illustrerar bäst den stil som lämpar sig bäst för oss om man vill lyfta mycket rakt av. Och ja det stämmer att ryggen kräver mindre arbete för att hålla upp vikten och överkroppen OM man fäller sig, däremot jobbar den mer statiskt eftersom man har en medveten framfälld stil. Pest eller kolera men i detta fall är kolera bättre ;)

Bilden nedtill vänster illustrerar det som kommer se "vackrast" ut men inga stilpoäng ges till lyftare direkt dock har den en genetisk begränsning. Anklar/hälsena. Som du själv ser är det en ganska extrem vinkel i fotleden istället för i knäleden.

Det finns ju ett direkt samband mellan alla 3 rörliga leder som påverkas (höft-knä-ankel) och man kan alltid justera de tre i jakten på mer önskvärd vinkel/position/djup/styrka, dock måste man ta hänsyn till hur de förhåller sig till varandra och hur de direkt påverkar varandra. Om något går fram måste något annat gå bak osv osv, fysiklagar är görviktigt i all träning men mest i knäböj.

Klackskorna underlättar främst ankeldödaren nedtill vänster då de tillåter en lite snällare vinkel och därmed inte tvingar personen att ha 45m hälsenor. But that's about it.

Bra ritat dock, ser korrekt ut ^^


PS: En detalj gällande bilden nere till vänster; Teoretiskt sett kan den personen "lyfta" knäleden en aning, sänka röven mer, förutsatt att hen är smal nog så ingen mage är i vägen för tidigt. Magen är nu helt mot låren och man når ännu djupare men vinkeln i ankelleden är snällare iaf. Dock är knäledens vinkel istället mindre vilket belastar lårfästen onödigt mycket.

ahhhh such dilemmas! ^^ Gillar dock sånt här, för lite geometri å fysik på kolo och min skadade hjärna tänker alltid i just dessa banor när jag lär ut både icketävlande och tävlande mer ingående böjteknik. Egentligen vore en film, helst från sidan sett, mest på sin plats för att nkelast se både highbar och lowbar på just dig. Teori i all ära men fler saker är relevanta. Tyngdpunkt i verkligheten samt på fötterna sett till fram/bak, in/ut (under foten dvs) osv osv. Finns skrämmande nog fler faktorer.

Ser ut som vi håller med varandra, vilket jag tar som ett tecken på att jag börjat förstå hur det ligger till. :)

Jag hade problem att få gubben nere till vänster att nå djup, utan att tibia blev löjligt lång. Men det är nog ungefär sådär jag ser ut när jag får till en "vacker" böj de dagar mina anklar är ovanligt flexibla. Däremot är jag tveksam om jag kommer utveckla någon vidare kraft med den böjen och djupet är ju knappt bättre än uppe höger ändå.

Verkar frontböj-gubben korrekt? Jag förstod nämligen inte varför jag klarar vackra, upprätta frontböj men inte bara kan flytta bak stången och replikera formen på en knäböj, men om bilden stämmer där så förstår jag.

Jag löste problemet genom att låta skomakaren höja klacken 8mm. Det blev fanimej en revolution för böjen!

Jag har ett par adipower tyngdlyftarskor, så jag tränar redan med höjd klack. :)

Attans! Trodde det var en tråd om böj och grammatik!
Sorry för off t...

Tråkigt du blev besviken, men jag illustrerade ju en man i alla fall?

Bra tråd!

Har du några tankar om detta Hurril? Någon gammal film eller bild får mig misstänka att du också har liknande proportioner?

hurril
2014-11-23, 12:29
Mjo jag har halvlånga ben och är lite speciellt byggd. Har inte haft tid att läsa genom tråden men den verkar lovande. Ska ta ett grepp lite senare - har lite för mycket att göra just nu =)

Toni Radanov
2014-11-23, 12:48
Jag har nog sagt det jag känner att jag kan tillföra hittills baserat på... vad som sagts Hahaha!

Därmed kan bara film från sidan avslöja mer/tillföra mer till frågan. Dock är adidas klackskor inte de högsta i klassen om man vill pilla i det! Do-Win dojorna har högre klack (sett till klackhöjd kontra höjd på främre delen av skon) om man letar några mm ytterligare klackhöjd. Dock är de breda framtill! Inte dyra iaf jämfört med adi/nike ^^

koncept
2014-11-23, 14:08
Ritade :D lite av hur jag tänker kring det. Jag vet att tibia och femur inte blev identisk i bilderna, gjorde dem i paint.
Men tycker det hjälper mig att förstå om jag ritar själv. Men, har jag fel?

http://s12.postimg.org/ggtnmhvh9/femurs.png

Bilden blev förminskad men kan ses i full storlek om man öppnar den i ny flik.

Annat alternativ är såklart att artificiellt förkorta femurs längd som både videon ovan och toni nämnde, genom att stå bredare och skjuta knäna mer utåt.

Det fetstilta hade ändrat vinklarna i din bild. Genom att t.ex. köra high bar och stå brett samtidigt som du skjuter ut knäna i sidled så kan du få en knäböjsstil som både är upprätt (dvs potentiellt mer skonsam för ryggen) och som samtidigt har kort avstånd mellan tyngdpunkten och höften (sett från sidan).

Greg Knuckols har skrivit en hel del intressant om hur man optimerar ens vinklar i knäböj efter hur man är byggd. Han verkar förespråka att personer med långa lårben ska välja en stil som gör att de får så upprätt överkropp som möjligt, vilket kan åstadkommas genom högre stångplacering eller bredare stance med knäna ut.
Let’s start with the long-femured trainee. Typically this is the guy who can deadlift a house, but whose squat lags a couple hundred pounds behind. If this is you, I’m sure you’ve experienced, time and again, that your biggest problem is pitching forward in the hole. To keep your weight over the middle of your foot, you have to lean waaaay over to counteract your long femurs. For you, your primary objective is picking a squat style that keeps you as upright as possible, decreasing that forward lean so your spinal erectors don’t always give out before your legs and hips.

For you, there are two options. If you can get good abduction at your hips (push your knees way out to the side), doing so “shortens” your femurs, giving you less distance you have to compensate for with forward lean. If this is you, flat soles, either a high or low bar position, and a moderate to wide stance will allow you to stay upright and engage your quads, hamstrings, and glutes in the movement better. http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/picking-the-squat-thats-rght-for-you

Och här en video på honom själv, som är byggd just så:
aziM5wucIHw

Och alternativ två för de med långa lårben:
If you can’t abduct at the hip that well, then your best bet is getting an Olympic shoe with a raised heel, sticking with high bar squats and a close to moderate stance width, and letting your knees track forward (still trying to keep your weight on your heel or at midfoot) to allow you to stay more upright with the aim of, again, countering the propensity of your spinal erectors to bear the brunt of the load. If you can dorsiflex well, Olympic shoes aren’t a necessity. If you have tight ankles, a shoe with a raised heel will help a lot with this technique.



En annan intressant aspekt är att avståndet ned till parallellt djup blir längre ju längre fram knäna åker. Så om man vill förkorta lyftavståndet bör man minimera knänas rörelse framåt. Sannolikt så kan man på sikt lyfta mer om avståndet ner och upp är kortare.

Knänas framåtrörelse brukar naturligt bli kortare om man står bredare, vinklar ut fötterna en aning, och skjuter ut knäna i sidled. Om man står smalt och med fötterna rakt fram är det väldigt svårt att begränsa hur långt knäna åker framåt, och vertikala smalben leder i det fallet till att ryggen fälls mycket.

Kalle40
2014-11-23, 23:23
1 år är väldigt kort tid.
Jag har tränat knäböj från och till i 22 års tid o h nu tycker hag formen börjar bli bra.
Om du ska få bra teknik så träna oftare helt enkelt.
Knäböj 1gg/vecka duger inte.
Helst varje dag och årminstone varannan dag om du skall få upp teknik och rörlighet.
Filma dina lyft helst varje pass.
Ryggen skall vara RAK ej i svanställning.
Anpassa vikten filma ansträng dig att göra perfekta knäböj.

Richter
2014-11-24, 10:26
Här kanske den som vill fördjupa sig kan hitta något intressant:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19826300

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17786689

Har ej läst.

exevision
2014-12-20, 08:12
Mjo jag har halvlånga ben och är lite speciellt byggd. Har inte haft tid att läsa genom tråden men den verkar lovande. Ska ta ett grepp lite senare - har lite för mycket att göra just nu =)

Dina åsikter i detta skulle uppskattas.

exevision
2015-03-10, 11:15
Mjo jag har halvlånga ben och är lite speciellt byggd. Har inte haft tid att läsa genom tråden men den verkar lovande. Ska ta ett grepp lite senare - har lite för mycket att göra just nu =)

Bump

Jona
2015-03-10, 11:34
Jag har ett par adipower tyngdlyftarskor, så jag tränar redan med höjd klack. :)




Adipower har väl ingen särskilt hög klack. Jag har ett par Adidas Power Perfect som jag alltså lät skomakaren höja 8mm till. Finns en hel del elitlyftare som höjer sina lyftarskor.
Bilder på mina skor och böj finns här https://jonisen.wordpress.com/2014/11/23/modifierade-lyftarskor/

stemag
2015-03-10, 12:05
C.

Okau
2015-03-12, 17:39
bump

exevision
2015-03-30, 14:30
Knänas framåtrörelse brukar naturligt bli kortare om man står bredare, vinklar ut fötterna en aning, och skjuter ut knäna i sidled. Om man står smalt och med fötterna rakt fram är det väldigt svårt att begränsa hur långt knäna åker framåt, och vertikala smalben leder i det fallet till att ryggen fälls mycket.


Annat alternativ är såklart att artificiellt förkorta femurs längd som både videon ovan och toni nämnde, genom att stå bredare och skjuta knäna mer utåt.

Vad är klokast, vinkla ut fötterna eller stå bredare? Något mittemellan? Nu är det "lowbar".

bubbe
2015-03-30, 14:48
Vad är klokast, vinkla ut fötterna eller stå bredare? Något mittemellan? Nu är det "lowbar".

Det viktigaste tycker jag är att knäna kommer ut åt sidan för att få fram höften utan att knäna åker för långt fram/ner. Har man rörlighet i ljumskarna så kan fötterna också flyttas ut för att ytterliggare behålla knäna så högt som möjligt. Detta brukar dock kännas ganska kraftlöst i botten och mycket träning kan behövas för att man ska få en trygg känsla att kunna gå hela vägen ner.

Att vrida fötterna utåt är min åsikt inte nödvändigt annat än hjälpa till med rörlighetet att få knäna utåt.

exevision
2015-03-30, 17:35
Det viktigaste tycker jag är att knäna kommer ut åt sidan för att få fram höften utan att knäna åker för långt fram/ner. Har man rörlighet i ljumskarna så kan fötterna också flyttas ut för att ytterliggare behålla knäna så högt som möjligt. Detta brukar dock kännas ganska kraftlöst i botten och mycket träning kan behövas för att man ska få en trygg känsla att kunna gå hela vägen ner.

Att vrida fötterna utåt är min åsikt inte nödvändigt annat än hjälpa till med rörlighetet att få knäna utåt.

Står man smalt så måste man ju vrida ut fötterna för att få ut knäna.

bubbe
2015-03-31, 06:27
Står man smalt så måste man ju vrida ut fötterna för att få ut knäna.

Nä man lutar underbenen utåt, sen beror det på hur mycket vridning resp vinkling av fötterna eller knä samt vilken rörlighet man har.

exevision
2015-03-31, 06:34
Nä man lutar underbenen utåt, sen beror det på hur mycket vridning resp vinkling av fötterna eller knä samt vilken rörlighet man har.

Är inte det dåligt för knäna på samma sätt som när knäna faller inåt?

bubbe
2015-03-31, 07:22
Är inte det dåligt för knäna på samma sätt som när knäna faller inåt?

Det går inte att placera knäna så särskilt långt ut från fötterna utan att även vinkla med. Det blir som ett tryck på utsidan av foten för att få till den vinkeln istället för att trycket hamnar i hålfoten. Om hurvida det är dåligt för knäna får någon annan svara på. Finns en hel del att läsa om knä in med vridning av femur inåt typ tyngdlyftning, resp knä ut för att få kortare lyftväg och fram höften för att styrkelyftsböja med utrustning. Så som vanligt är det tråkiga svaret, beror på...

exevision
2015-05-17, 14:00
Mjo jag har halvlånga ben och är lite speciellt byggd. Har inte haft tid att läsa genom tråden men den verkar lovande. Ska ta ett grepp lite senare - har lite för mycket att göra just nu =)

Bump. Vore väldigt intressant om du gjorde det. :)

BobaFett
2015-05-17, 14:47
Jag har försökt få till upprätta high bar squats under ca 1 års tid, via stretch av hela underkroppen, tyngdlyftningsskor med mera.
Jag tror att min kroppsbyggnad gör det väldigt svårt för mig. Jag har en kort överkropp och långa lårben. Det är såklart inte fördelaktigt för knäböj men jag trodde att så länge jag fortsätter stretcha och böja djupt kommer det lösa sig, men det har det inte.

Min tyngdpunkt hamnar framåt i botten och min rygg fälls. Det ser princip ut som en low-bar, fast med stången högt upp, vilket i sin tur skapar en längre hävstång i ryggen om jag förstått det rätt?

Jag har försökt alla möjliga cues för att rätta till detta; olika bredd på fötterna, skjuta ut knäna åt sidorna, tyngdpunkten på hälarna, tyngdpunkten på mitten av foten, inget verkar hjälpa.

Frontböj går bra.

Vad jag undrar är hur ni andra med liknande proportioner löst situationen?


Jag tänker följande lösningsscenarion:

a) Stretcha ännu mer så min dorsalflexion i foten ökar ännu mer, men detta kommer innebära att mina knän hamnar väldigt långt framför foten och mitt djup blir ändå inte ATG. Förmodligen dåliga vinklar för att lyfta stora vikter?
b) acceptera att mina böj aldrig kommer se ut som en kinesisk tyngdlyftares och byta till low-bar
c) bara köra front-böj
d) kombinera b+c

Har du testat wall squats? Squats med dina tår nuddandes väggen. Vet att Boris Sheiko förespråkar detta.

T89te8XonUs

En annan video som inte har så mycket att göra med det du beskriver men som hjälpte mig med knäböjen är denna:

U5zrloYWwxw

Det han säger om att man ska greppa tag i marken med fötterna och vrida dem utåt hjälpte mig som fan. Tror att det han säger om hållning och andning är viktigt för att inte fälla för mycket framåt. Vet inte om det är något för dig men det hjälpte mig som fan.