handdator

Visa fullständig version : Energibehov


Nate
2004-03-30, 16:19
Enligt uppladdningen så bör mitt energibehov på en vanlig skoldag utan träning ligga på just under 2500kcal. Vilket innebär att det ökar till 3000-4000kcal på en träningsdag... kan det verkligen stämma att det är så högt? Låter mkt.

Har förövrigt ökat energiintaget sista tiden och konstigt nog är jag bara "slöare" och mer hungrig nu än tidigare... och dessutom konstant sötsugen. Warum?:MrT:

Kalleh
2004-03-30, 21:36
En ökning på 1500 kcal. Det beror ju lite på vad du kör. Får du den ökningen av en timmas styrketräning låter det ganska mycket, får du den däremot av en timmas styrka plus en timmas kondition låter det inte överdrivet. Och 2500 kcal låter ganska normalt en skoldag.

Ligger på strax över 2500 kcal en vilodag och bränner ca: 900 kcal/timmen på lågintensiv konditionsträning så de dagar jag kör 90 minuter kondition blir det till att stoppa i sig allt man hittar i kylen för att inte tyna bort.:eating:

Riouken
2004-03-30, 22:00
Originally posted by Kalleh
En ökning på 1500 kcal. Det beror ju lite på vad du kör. Får du den ökningen av en timmas styrketräning låter det ganska mycket, får du den däremot av en timmas styrka plus en timmas kondition låter det inte överdrivet. Och 2500 kcal låter ganska normalt en skoldag.

Ligger på strax över 2500 kcal en vilodag och bränner ca: 900 kcal/timmen på lågintensiv konditionsträning så de dagar jag kör 90 minuter kondition blir det till att stoppa i sig allt man hittar i kylen för att inte tyna bort.:eating:

Ähfan, bara att ta en tre-dubbel portion gainer. ;)

Frantic
2004-03-30, 22:14
Originally posted by Nate


Har förövrigt ökat energiintaget sista tiden och konstigt nog är jag bara "slöare" och mer hungrig nu än tidigare... och dessutom konstant sötsugen. Warum?:MrT:

Det där känner jag också igen! Min vikt har mer eller midre stått stilla i flera år. För två veckor sen började jag äta lite mer och har sen dess gått upp två kilo och är ständigt hungrig!!!

EDIT: Det där kanske inte hjälpte dig men.... ;)

Kalleh
2004-03-30, 22:58
Originally posted by Riouken


Ähfan, bara att ta en tre-dubbel portion gainer. ;)

Jo, om man vill basera sitt näringsintag på kosttillskott och snabba kolhydrater ... ;)

Nate
2004-03-31, 06:31
Originally posted by Kalleh
En ökning på 1500 kcal. Det beror ju lite på vad du kör. Får du den ökningen av en timmas styrketräning låter det ganska mycket, får du den däremot av en timmas styrka plus en timmas kondition låter det inte överdrivet. Och 2500 kcal låter ganska normalt en skoldag.

Ligger på strax över 2500 kcal en vilodag och bränner ca: 900 kcal/timmen på lågintensiv konditionsträning så de dagar jag kör 90 minuter kondition blir det till att stoppa i sig allt man hittar i kylen för att inte tyna bort.:eating:

En öning på 1500k kommer vanligtvis från 2h konditionsträning. Men tycker ändå att det låter rätt mkt... det dubblerar ju nästan dagsbehovet?

Nate
2004-03-31, 06:33
Originally posted by Frantic


Det där känner jag också igen! Min vikt har mer eller midre stått stilla i flera år. För två veckor sen började jag äta lite mer och har sen dess gått upp två kilo och är ständigt hungrig!!!

EDIT: Det där kanske inte hjälpte dig men.... ;)

Jag har inte gått upp märkbart, tror jag iaf :D. Men är ständigt hungrig och sötsugen, går konstant och väntar på nästa mål... borde inte effekten bli tvärtom? Äta bra = mer sötsug? Det går inte ihop...

King Grub
2004-03-31, 06:42
Originally posted by Nate


En öning på 1500k kommer vanligtvis från 2h konditionsträning. Men tycker ändå att det låter rätt mkt... det dubblerar ju nästan dagsbehovet?

750 kcal förbrukade per timme konditionsträning är väl inte konstigt alls?

stinan
2004-03-31, 08:00
Originally posted by Nate
Enligt uppladdningen så bör mitt energibehov på en vanlig skoldag utan träning ligga på just under 2500kcal. Vilket innebär att det ökar till 3000-4000kcal på en träningsdag... kan det verkligen stämma att det är så högt? Låter mkt.

Har förövrigt ökat energiintaget sista tiden och konstigt nog är jag bara "slöare" och mer hungrig nu än tidigare... och dessutom konstant sötsugen. Warum?:MrT:

Med tanke på hur mycket du tränar (har tjuvläst din träningsjournal) så behöver du absolut den mängden kalorier! Det är rätt meningslöst att träna så mycket med den lilla mängden mat OM man vill att träningen ska ge resultat.

Har man legat på ett alldeles för lågt intag ett längre tag, så när man börjar äta mer börjar kroppens signaler funka bättre så den säger till vad den vill ha. Den extra energi som kroppen får kommer den vilja ha till att reparera/fylla på depåer/köra igång kroppen på högre förbränning, dvs kroppen satsar på de fysiska delarna innan de psykiska - tröttheten är övergående.
Obs! Detta är en mkt kortfattad/generell förklaring (jag jämför med personer som är på väg ur anorexi = man har slitit hårt med kroppen men för lite näring)