handdator

Visa fullständig version : Gått upp i vikt över natten


nisse1976
2014-11-21, 16:48
Imorse när jag vägde mig så vägde jag mer än när jag gick och la mig igår kväll.
Är inte det märkligt?

King Grub
2014-11-21, 16:53
Fel på vågen eller så har du plundrat kylskåpet på natten.

nisse1976
2014-11-21, 16:56
Vågen är ju samma vid bägge tillfällena.
Jag skall testa igen nästa vecka några dagar och se om det händer igen.

Men det skall inte kunna ske tolkar jag dig som?

F Ultra
2014-11-21, 17:13
Vågen är ju samma vid bägge tillfällena.
Jag skall testa igen nästa vecka några dagar och se om det händer igen.

Men det skall inte kunna ske tolkar jag dig som?

Var hade du tänkt att vikten skulle komma ifrån? Om du inte tillför energi utifrån så skulle ju kroppen i så fall skapa den nya vikten från tomma intet och då börjar det lukta Nobelpris i fysik då du har skapat en perpeetum mobile :)

Vågar kan ha olika noggrannhet beroende på värme, lufttryck, elektroniska störningar och what ever. På mina (ja jag har flera) vågar så får jag olika vikt (skiljer sig alltså flera kg) varje gång som jag går upp på dem, enbart den som vi har på gymmet som är konsekvent.

nisse1976
2014-11-21, 17:23
Jag tycker också det är ologiskt, därför jag ställde frågan.
Men menar du att det skiljer mellan vågarna? Det är ju inte så konstigt.
Eller menar du att du ställer dig på vågen och väger 80 kg, går av och sen på samma våg och då står det 83? Det låter ju väldigt märkligt

Diomedea exulans
2014-11-21, 18:02
Du kanske lutade dig lite annorlunda så vågen registrerade olika vikt vid de olika tillfällena?

tsim
2014-11-21, 21:53
Imorse när jag vägde mig så vägde jag mer än när jag gick och la mig igår kväll.
Är inte det märkligt?

är väl typ 3kg skillnad för mig, wtf man!

F Ultra
2014-11-21, 21:53
Jag tycker också det är ologiskt, därför jag ställde frågan.
Men menar du att det skiljer mellan vågarna? Det är ju inte så konstigt.
Eller menar du att du ställer dig på vågen och väger 80 kg, går av och sen på samma våg och då står det 83? Det låter ju väldigt märkligt

Våg 1: 146kg, våg 1 igen: 143,2kf. Våg 2: 144kg, Våg 2 igen: 141kg. Och så där håller det på. Tror att jag har hög tyngdpunkt och att minsta lilla vinkel därför spelar stor roll när bottenplattan är så liten som den är på vanlig badrumsvågar, den som vi har på gymmet och som är konsekvent har betydligt bredare mätplatta.

Eller så är det currylinjer eller nått annat skit som spökar i min lägenhet.

tsim
2014-11-21, 21:58
Imorse när jag vägde mig så vägde jag mer än när jag gick och la mig igår kväll.
Är inte det märkligt?

Skillnaden från morgon till kväll hos mig är ungefär 2.5kg, FUCK YOU!

melvinxx
2014-11-21, 22:02
Storleken på glykogendepåerna, mat i magen, salt, hur mkt man druckit kan göra att vikten skiftar en hel del. Utan att fettmassan varierar nämnvärt dvs.

tsim
2014-11-21, 22:02
ok inte nu, jobbar ju inte nu.

Ozziking
2014-11-21, 22:59
Kan man lita på vågen?

NICKXXXXXX
2014-11-21, 23:10
Kanske en massa kvalster som bosatt sig på dig :D

nisse1976
2014-11-22, 00:14
Storleken på glykogendepåerna, mat i magen, salt, hur mkt man druckit kan göra att vikten skiftar en hel del. Utan att fettmassan varierar nämnvärt dvs.

Fast det borde väl inte göra att vikten på samma våg diffar ganska mycket mellan morgon till kväll?

nisse1976
2014-11-22, 00:16
Våg 1: 146kg, våg 1 igen: 143,2kf.
Det har jag aldrig upplevt. Ställer jag mig på vågen, går av och på igen så står det samma siffra.

nisse1976
2014-11-22, 00:18
Skillnaden från morgon till kväll hos mig är ungefär 2.5kg, FUCK YOU!

Oj det var mycket. För mig var det bara 0,7 kg men det tyckte jag var mycket

nisse1976
2014-11-22, 00:20
är väl typ 3kg skillnad för mig, wtf man!

Väger du 3 kg mer på morgonen än kvällen på samma våg trots att du inte ätit nåt under natten?

F Ultra
2014-11-23, 01:48
Storleken på glykogendepåerna, mat i magen, salt, hur mkt man druckit kan göra att vikten skiftar en hel del. Utan att fettmassan varierar nämnvärt dvs.

Jo, men ingen av dessa faktorer kan göra att du går upp i vikt under natten.

cero
2014-11-23, 02:28
Trasig våg

tsim
2014-11-25, 23:54
Oj det var mycket. För mig var det bara 0,7 kg men det tyckte jag var mycket

Det var faktiskt en underdrift.
Skillnaden kan vara uppemot 5kg tunga dagar, men jag är ganska tung.
Är då ganska uttorkad när jag kommer hem.

tsim
2014-11-25, 23:58
Väger du 3 kg mer på morgonen än kvällen på samma våg trots att du inte ätit nåt under natten?

Nej det var väl lite konstigt i kommunikationen här, det är under dagen då jag arbetar.

nisse1976
2014-11-26, 16:36
Nej det var väl lite konstigt i kommunikationen här, det är under dagen då jag arbetar.

Fast då pratar vi ju två helt olika saker, att du kan gå upp i vikt under dagen när du äter och dricker är ju inte så konstigt.
Jag skall försöka göra om det som hände mig, väga mig på kvällen och sen på morgonen igen när jag inte ätit eller druckit nånting.

tsim
2014-11-26, 23:52
Fast då pratar vi ju två helt olika saker, att du kan gå upp i vikt under dagen när du äter och dricker är ju inte så konstigt.
Jag skall försöka göra om det som hände mig, väga mig på kvällen och sen på morgonen igen när jag inte ätit eller druckit nånting.

Nej jag kan gå ner i vikt när jag jobbar, men det är när jag har en jävla massa att göra.

Edit: lyft4-6ton under några timmar så har nog inte du heller druckit nog mycke vatten.

dodie
2014-11-27, 15:33
Min våg är ganska känslig för underlaget. Den kan visa olika beroende på var den står nånstans. Den visade även 1kg skillnad efter jag bytt baterier en gång i den :P

ARMSTARK
2014-11-28, 08:41
Min våg är ganska känslig för underlaget. Den kan visa olika beroende på var den står nånstans. Den visade även 1kg skillnad efter jag bytt baterier en gång i den :P

Ja de nya digitala vågarna visar olika beroende på var i rummet man väger sig. (Ojämnheter m.m.) Man ska ha en gammal hederlig med en visare som svänger över en siffertavla. De stämmer kanske inte 100% men är exakta i jämförelser från gång till gång. Det är ju det som är intressant, har jag gått upp eller ner.

tsim
2014-11-28, 17:21
Min deal då= väger ju 12kg mindre nu så det är inte samma sak.
Men kan fortfarande förlora 3,5-4 kg på en dag, allt beroende på göromål.

Aliaas
2014-11-29, 22:01
Min deal då= väger ju 12kg mindre nu så det är inte samma sak.
Men kan fortfarande förlora 3,5-4 kg på en dag, allt beroende på göromål.

ok?

vart försöker du komma? om du springer runt ordentligt och svettas rejält, samt äter lite och skiter mycket är det ju inte speciellt konstigt.

nisse1976
2014-12-03, 11:06
Nej jag kan gå ner i vikt när jag jobbar, men det är när jag har en jävla massa att göra.


Återigen, vi pratar om två olika saker.
* Det jag beskrev var att jag vägde mig, gick och la mig, gick upp på morgonen och vägde mig på samma våg på samma plats och vägde mer än på kvällen.
* Du pratar om att din vikt förändras under dagen när du äter, dricker, svettas, bränner energi etc.

Skall se om jag kan komma ihåg att testa igen för att se om samma sak händer

westleage
2014-12-03, 22:52
Kanske uppenbart, men att man bränner energi gör ingen skillnad på vikten. Det enda som kan påverka vikten är när man tillför eller bortför massa, i praktiken mat, dryck, kiss, bajs, svett.

F Ultra
2014-12-04, 23:23
Kanske uppenbart, men att man bränner energi gör ingen skillnad på vikten. Det enda som kan påverka vikten är när man tillför eller bortför massa, i praktiken mat, dryck, kiss, bajs, svett.

Var tror du kroppen hämtar bränslet till att bränna energi då?

hampfuz
2014-12-05, 13:20
Kanske uppenbart, men att man bränner energi gör ingen skillnad på vikten. Det enda som kan påverka vikten är när man tillför eller bortför massa, i praktiken mat, dryck, kiss, bajs, svett.

Om man hade behövt bajsa exakt samma massa som man åt för att vara viktstabil hade det varit jobbigt efter julbordet...

westleage
2014-12-05, 18:28
Var tror du kroppen hämtar bränslet till att bränna energi då?

Om man hade behövt bajsa exakt samma massa som man åt för att vara viktstabil hade det varit jobbigt efter julbordet...

Det här var ju intressant. Jag var inte alls säker på mitt påstående utan skrev det mest för att se om någon kunde hitta invändningar. Ett annat utbyte som sker med omgivningen är ju genom andningen, det tänkte jag inte på när jag skrev förra inlägget. Vattenånga och koldioxid andas ut och syre andas in. Det är möjligt att det blir en signifikant massa över tid, jag vet inte.

Men i övrigt är det ju grundläggande kemi att massan inte påverkas av kemiska reaktioner, som exempelvis kroppens förbränning.

Syftar ni på andningen eller har ni någon annan idé om hur vikten kan påverkas?

F Ultra
2014-12-05, 19:25
Det här var ju intressant. Jag var inte alls säker på mitt påstående utan skrev det mest för att se om någon kunde hitta invändningar. Ett annat utbyte som sker med omgivningen är ju genom andningen, det tänkte jag inte på när jag skrev förra inlägget. Vattenånga och koldioxid andas ut och syre andas in. Det är möjligt att det blir en signifikant massa över tid, jag vet inte.

Men i övrigt är det ju grundläggande kemi att massan inte påverkas av kemiska reaktioner, som exempelvis kroppens förbränning.

Syftar ni på andningen eller har ni någon annan idé om hur vikten kan påverkas?

Om det är termodynamikens första lag som du tänker på så glömmer du bort att kroppen inte är ett slutet system.

När kroppen omvandlar fett och FFM till energi åt cellerna och när cellerna förbrukar denna energi så bildas det slaggprodukter bla i form av värme och koldioxid. Den ena strålar ut från kroppen och den andra andas du ut. Allt går inte bara till njurarna.

westleage
2014-12-05, 21:10
Om det är termodynamikens första lag som du tänker på så glömmer du bort att kroppen inte är ett slutet system.

När kroppen omvandlar fett och FFM till energi åt cellerna och när cellerna förbrukar denna energi så bildas det slaggprodukter bla i form av värme och koldioxid. Den ena strålar ut från kroppen och den andra andas du ut. Allt går inte bara till njurarna.

Nej, jag tänker på att energin i kemiska reaktioner är för liten för att massan ska förändras. Se exempelvis här: http://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_mass#The_mass_associated_with_chem ical_amounts_of_energy_is_too_small_to_measure

Massan ges av E=mc^2. Förbränning av 2000 kcal motsvarar därför en massförlust på ca 0.1 nanogram. Över en livstid blir det ca 3 mikrogram.

Men jag håller med om att koldioxid andas ut och att det antagligen ger en mätbar viktminskning. Vet dock inte hur mycket det blir.

hampfuz
2014-12-05, 21:27
Vet att jag har läst någonstans att man andas ut runt ett kilo koldioxid per dygn.

3bz
2014-12-05, 23:03
Tycker denna passar med tanke på de två senaste inläggen:

vuIlsN32WaE

Hela videon är rolig, men den relevanta delen börjar vid 13.10 ca

F Ultra
2014-12-05, 23:31
Nej, jag tänker på att energin i kemiska reaktioner är för liten för att massan ska förändras. Se exempelvis här: http://en.wikipedia.org/wiki/Conservation_of_mass#The_mass_associated_with_chem ical_amounts_of_energy_is_too_small_to_measure

Massan ges av E=mc^2. Förbränning av 2000 kcal motsvarar därför en massförlust på ca 0.1 nanogram. Över en livstid blir det ca 3 mikrogram.

Men jag håller med om att koldioxid andas ut och att det antagligen ger en mätbar viktminskning. Vet dock inte hur mycket det blir.

I ett slutet system och med 100% effektivitet, inget som påminner det minsta om hur vår kropp omvandlar fett/ffm till energi åt cellerna och hur de sedan förbrukar den.

Det är ju bara att se på din egen beräkning, 2000kcal blir 0,1ng om du lagrar det på så vis att du kan dra ut 100% av energin jämfört med drygt 267g när kroppen lagrar in motsvarande mängd energi som fettvävnad.

westleage
2014-12-06, 18:34
Vet inte om du missförstår mig kanske. Det jag säger är att värmen som lämnar kroppen inte bidrar mätbart till viktminskning. Att vikten förändras beror enbart (bortsett från nanogram) på att partiklar äntrar och lämnar kroppen.

F Ultra
2014-12-06, 19:18
Vet inte om du missförstår mig kanske. Det jag säger är att värmen som lämnar kroppen inte bidrar mätbart till viktminskning. Att vikten förändras beror enbart (bortsett från nanogram) på att partiklar äntrar och lämnar kroppen.

Ah, nu förstår jag bättre vad du menar. Dock är det fler partiklar som lämnar kroppen än bara via avföring och urin, t.ex via svettning och utandning. Har ingen aning om hur mycket avfallsprodukter som omvandlingen av fettmassa till glykogen och hur mycket som sedan cellandningen står för är dock. Man brukar väl säga att inadningsluft är ca 0,04% koldioxid medan utandingen är 4% koldioxid. Nu är ju inte volymen mellan in- och utandning kanske lika stor men någonstans kommer ju den där koldioxiden ifrån.

Men det är väl bara att testa annars :), ta fram en bra våg, väg dig. Sedan äter du inte på några dagar medan du väger all urin och avföring och sedan din egen vikt så får vi se om det blir skillnader större än några nanogram. Undra om det gjorts sådana studier redan kanske? Eller ja äta kan man ju förståss göra också, bara man mäter det också (men det blir ju mycket svårare att se en skillnad då).

tsim
2014-12-09, 20:56
Wow jag antar en del oinformerade personer trodde jag hadde gått ner i fettmassa?

Detta är en fråga om vikt i kg, ledsen om jag var otydlig men detta är alltså när jag har jobbat hårt och kommer hem på måndag kväll och väger mindre än jag gjorde på måndag morgon.

Det är inte så jävla konstigt, tror knappast jag är ensam om detta.