handdator

Visa fullständig version : Samband mellan sällan förkyld och hur länge det sitter i?


VoDaresVins
2014-11-21, 08:09
Undrar om det är ett allmänt fenomen att de som är sällan sjuka och förkylda, får istället dras med det längre när de en gång drabbas. Har åtminstone märkt det är så här för mig. Både familj, vänner och kolleger dras med förkylningar nu som då, men verkar som de slipper sina åkommor relativt fort. Brukar rätt sällan bli förkyld, men då jag en gång drabbas sitter det i hur länge som helst. Börjar just ha avverkat vecka 3 nu av årets förkylning. *gah!*
Kan inte dra mig till minnes när jag senast hade en förkylning som varade mindre än 2 veckor. Är det flera här som har det på samma sätt?

ARMSTARK
2014-11-21, 08:28
Det låter rätt logiskt att man inte skulle ha lika bra immunförsvar om man sällan är sjuk, dvs kroppen gör som Sverige; skär ner försvaret eftersom det inte har varit krig på så länge. ;)

eternallord
2014-11-21, 08:40
Det låter rätt logiskt att man inte skulle ha lika bra immunförsvar om man sällan är sjuk, dvs kroppen gör som Sverige; skär ner försvaret eftersom det inte har varit krig på så länge. ;)

Ett annat sätt att se på det är ju att man har väldigt bra immunförsvar eftersom man sällan blir sjuk. Då är det istället så att de virus som faktiskt tar sig förbi försvaret och utvecklas till fullskaliga infektioner endast är de riktigt allvarliga.

Hade nog varit bra om någon med riktig kunskap och inte hittepåteorier hade kunnat förtydliga :D

VoDaresVins
2014-11-21, 10:10
Har åstminstone själv haft uppfattningen att immunförsvaret borde vara rätt bra, då jag t.ex. kan klara spysjukan som går genom hela familjen.
Känns dock som en nitlott då man drabbas då det skulle kännas bättre att dela upp sjukperioderna på kortare perioder istället för att hamna bort 1 månad från träningen när man blir sjuk.

hampfuz
2014-11-21, 10:19
Har åstminstone själv haft uppfattningen att immunförsvaret borde vara rätt bra, då jag t.ex. kan klara spysjukan som går genom hela familjen.
Känns dock som en nitlott då man drabbas då det skulle kännas bättre att dela upp sjukperioderna på kortare perioder istället för att hamna bort 1 månad från träningen när man blir sjuk.

Huruvida man blir sjuk eller inte handlar oftast inte om immunförsvaret över huvud taget - droppar man viruspartiklar i näsan på människor blir 90% sjuka oberoende av immunstatus. Just vinterkräksjukan har 20% eller så av befolkningen ett medfött skydd mot, så det kan vara därför du inte har drabbats.

delta_mats
2014-11-21, 11:54
Jag blir också sällan sjuk. Kan åka på halsfluss då jag väl får något men det verkar vara det enda som biter på mig.

VoDaresVins
2014-11-21, 12:51
Huruvida man blir sjuk eller inte handlar oftast inte om immunförsvaret över huvud taget - droppar man viruspartiklar i näsan på människor blir 90% sjuka oberoende av immunstatus. Just vinterkräksjukan har 20% eller så av befolkningen ett medfött skydd mot, så det kan vara därför du inte har drabbats.

Intressant, visste inte om nåt sånt medfött skydd.
Men vänder man på den där andra siffran kan man väl fundera varför inte just den där 10% då blir sjuka. En gissning från min sida är att över en rad såna tester skulle man ändå inte få jämn spridning, utan vissa helt enkelt drabbas mera sällan. Är inte det isåfall just immunförsvaret som svarar för den delen.

gaS
2014-11-21, 12:53
Exakt samma sak för mig

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk

VoDaresVins
2014-11-21, 12:55
Jag blir också sällan sjuk. Kan åka på halsfluss då jag väl får något men det verkar vara det enda som biter på mig.

Blir du då snabbt kvitt det här eller sitter det också i extra länge för dig?


Sedan jag hade inflammerade bihålor för några år sen, verkar det här blivit standard när jag en gång blir förkyld. Visste knappt vad bihålorna var för nåt tidigare, nu blir jag jämt igenmurad i samband med förkylning. Kanske en orsak med varför det sitter i länge. Minns inte om jag hade lika långa förkylningar när jag var ung.

hampfuz
2014-11-21, 12:58
Intressant, visste inte om nåt sånt medfött skydd.
Men vänder man på den där andra siffran kan man väl fundera varför inte just den där 10% då blir sjuka. En gissning från min sida är att över en rad såna tester skulle man ändå inte få jämn spridning, utan vissa helt enkelt drabbas mera sällan. Är inte det isåfall just immunförsvaret som svarar för den delen.

Fast symptomen man upplever när man är sjuk orsakas inte i regel av viruset i sig, utan av immunförsvarets försvarsreaktioner. Det är därför allergisymptom och förkylningssymptom är så lika, de har samma orsak. Skillnaden är förmodligen att de 10% procenten som inte utvecklar symptom ändå bekämpar viruset på samma sätt utan att de upplever det av olika anledningar.

Hos patienter med nedsatt immunförsvar på riktigt så ser man ofta allvarliga infektioner, lunginflammation och så vidare.

VoDaresVins
2014-11-21, 18:42
Ok tack, börjar långsamt förstå.

delta_mats
2014-11-21, 19:12
Blir du då snabbt kvitt det här eller sitter det också i extra länge för dig?


Sedan jag hade inflammerade bihålor för några år sen, verkar det här blivit standard när jag en gång blir förkyld. Visste knappt vad bihålorna var för nåt tidigare, nu blir jag jämt igenmurad i samband med förkylning. Kanske en orsak med varför det sitter i länge. Minns inte om jag hade lika långa förkylningar när jag var ung.

Nej det sitter inte i extra länge. Brukar bli återställd ganska snabbt.

HMS Laestander
2014-11-21, 21:19
Blir sjuk en eller två gånger om året, brukar kunna sitta i uppemot en och en halv vecka och sen är det bra. Klarar mig bra undan alla småförkylningar, riktigt tacksamt.

Herman H
2014-11-21, 21:56
Jag blir förkyld en till två gånger per år och är sällan sjuk mer än ett dygn eller två. Någon gång får jag en riktigt långkörare som har ett utdraget äcklande i kanske två veckor.

Kräksjuka får jag bara jag tänker på det.

drkrupp
2014-11-22, 00:29
Jag har inte varit förkyld, ens lite snorig, på över ett år. Blev dock förkyld förra helgen, men det satt i ett par dar bara.

VoDaresVins
2014-11-22, 08:50
Verkar inte överlag finnas nåt sånt samband jag trodde.

JamesD
2014-11-22, 09:57
Jag är nog inte ens förkyld en gång om året i snitt skulle jag tro. Vet att jag klarade mig kring 2 år sist. Har dock inte märkt att det skulle sitta i vidare länge för det. En vecka så är det över.

Att vara förkyld är för övrigt så jävla ovärt så det finns inte. Trots att det är sällan så fruktar jag nästan dagligen nästa gång det ska ske.

David_wigren
2014-11-22, 12:15
För mig är det helt random. Jag har i vissa perioder gått 3-4 år utan den minsta förkylning. Men sen i sommar har jag varit förkyld 3 gånger, varav en förkylning varade i 3 veckor. Den andra förkylningen var en typisk förkylning som varade i några dagar. Den tredje förkylningen vet jag inte hur långvarig den blir, för den har jag just fått.

Isseman
2014-11-22, 15:28
Ett annat sätt att se på det är ju att man har väldigt bra immunförsvar eftersom man sällan blir sjuk. Då är det istället så att de virus som faktiskt tar sig förbi försvaret och utvecklas till fullskaliga infektioner endast är de riktigt allvarliga.

Skulle tippa på din teori!

OT: De gånger jag blir sjuk är de gångerna jag sovit kasst några nätter irad, (immunförsvaret försämras en del redan efter en kass natts sömn). Då känns det som jag har lättare att dra på mig något om någon i närheten är sjuk/förkyld.
Sen håller jag med, jag är inte ofta sjuk längre, men de gångerna jag blir kass, så sitter det i 1vecka +..