handdator

Visa fullständig version : Problem med sömnen.


KOLOTROLLET
2014-11-21, 05:08
Tja!

I princip oavsett när jag kliver upp på dagen, så är jag alltid sömnig 23.00 och kan lägga mig och somna direkt. Problemet är att jag vaknar ALLTID vaknar runt 03.00 för att pissa och då är det KÖRT att somna om. Oavsett hur mycket ögonen svider av trötthet så finns det inte en janne på att somna om.

Det brukar innebära att jag sätter mig vid datorn och försöker (och lyckas) somna om igen vid 06-07.00.

Igår somnade jag 05.00, gick upp 11.00 (alarm). La mig och sov igår 23.00 igen (somnade direkt, i vanliga fall så är jag expert på att ligga i timmar innan jag slocknar, men just den tiden är helig för mig har jag märkt). Klart som korvspad vaknade jag 03.00.

Nu kan man ju tänka, aha, han går upp 11 på förmiddagen, han beklagar sig för att han lägger sig 11 på kvällen igen och bara lyckas sova timmar. OBS det borde ju ändå funka att sova längre, med tanke på att jag bara sov 5 timmar "natten innan" (05.00-11.00).

Just nu är jag arbetslös. Men när jag väl jobbar så har jag precis samma problem. Fast då brukar jag slockna 10.00, tro fan att man vaknar 02.00 och då brukar jag ligga och vrida mig i sängen tills klockan blir typ 05.00 för att sedan somna om, för att sedan bli väckt av klockan 06.00.

Jag vill tillägga att jag sover längre totalt om jag lägger mig typ 03.00 (säg att jag somnar 04.00) då kan jag lätt sova 8 timmar (med minst 1 uppvaknande och insomning iaf). Men då har jag inga som helst problem med att somna om.



Jag sover utan några hjälpmedel. Jag minns mina drömmar hela tiden. Jag vaknar alltid och pissar oavsett hur lite eller mycket jag dricker. Jag visar symptom månadsvis på sömnparalys (dvs jag ligger och sover, vaknar i psyket, kan inte öppna ögonen eller röra mig, känner mig helt förlamad. Samtidigt som det känns som jag kvävs till döds, helt seriöst)

Någon som känner igen sig? Någon som vet hur jag ska lösa detta? Är sömnpiller värt månne?

TheOne1994
2014-11-21, 07:31
kan var mycket som stör din sömn. Brukar vara stressrelaterat av något slag. Det som många tycker fungerar är magnesuim, det funkar som lite muskelavslappnande. Kan vara värt och testa. Försök få regelbundna grejor fast du är arbetslös. Gå och lägg dej "i tid" och gå upp på morgonen. Har det varit så här länge ?

snelhest
2014-11-21, 07:47
Skaffa dig ett jobb så kommer du att må bättre. Ditt snack om att du har sömnproblem även när du jobbar är skitsnack eller så festar du för mycket om helgerna.

Det finns läkemedel som stoppar njurarnas urinproduktion under natten om du dricker protteshake innan läggdags.

KOLOTROLLET
2014-11-21, 08:02
Skaffa dig ett jobb så kommer du att må bättre. Ditt snack om att du har sömnproblem även när du jobbar är skitsnack eller så festar du för mycket om helgerna.

Det finns läkemedel som stoppar njurarnas urinproduktion under natten om du dricker protteshake innan läggdags.


Jag har haft många jobb. Att man mår bättre när man har ett jobb det kan jag hålla med om. Dessvärre så är mitt snack om sömnproblem även när jag jobbar (dagtidsjobb) inte skitsnack. När jag jobbar mellan ex 14-22 så sover jag bättre, somnar jag väl runt 3-4 på natten och går upp 11-12! (givetvis med 1-2 pisspaus, men inga problem att somna om)
Har mycket lätt att somna när jag jobbar, problemet är fortfarande att jag nästan alltid vaknar efter 4 timmar (läggdags 22, vaknar runt 02, alltid samma visa) och inte kan somna om på 2-3 timmar, även fast det ögonen svider av trötthet.


TheOne1994:
Märker ingen skillnad av ZMA eller rent magnesium :/

limenka
2014-11-21, 08:08
Har liknande problem och samma "lösning" som du, dvs. att lägga sig senare. Ibland får man bara anpassa sig :)

PureWhey
2014-11-21, 09:46
Urgh, sömnproblem verkar vara vanligt.

Jag är ofta trött när jag lägger mig men kan ligga och vrida mig i flera timmar. Inatt la jag mig vid 1, kollade på klockan senast 5:30...

Snubben
2014-11-21, 09:48
För mig blev allt bättre när rutinen började klicka. Inga datorer, telefoner eller liknande 1-2 timmar innan sängen etc.

Vissa perioder har jag tagit ZMA, upplevt (observera upplevt) att jag sovit/somnat bättre/lättare men det kan säkert diskuteras.

Slartibartfast
2014-11-21, 10:02
Jag har samma problem, vaknar nästan alltid kring 3 på natten. Ibland ligger jag och vänder mig i timmar efter det.

Jag kan rekommendera denna bok: http://www.adlibris.com/se/bok/somn-sov-battre-med-kognitiv-beteendeterapi-9789185675005

Rutiner är viktiga. Ingen dator eller tv direkt innan läggdags. Melatonintabletter, kolla upp det.

bulldozer
2014-11-21, 19:54
Om problemet är att du vaknar nödig så dra ner på drickat nån timme innan läggdax, undvik kaffe o koffein som är vätskedrivande. Testa att tvinga dig själv att ligga kvar när du vaknar för att skjuta fram och träna på att hålla dig för det kan ha blivit en vanesak snarare än att du faktiskt är i akut behov av att kissa. Kvarstår problemet så kontakta läkare för rådgivning, tror att det finns läkemedel också mot s.k. urinträngningar för tjejer iallafall.

R Scarpa27
2014-11-21, 20:58
hur käkar du på kvällen ? jag käkar ganska mycket senare mot kvällarna iaf...

sover mkt bättre av det, och har jag minsta hunger kan jag vakna/få sömnsvårigheter...
därav äter mestadels mat på kvällen så jag ska hålla mig...

kanske det du lider av`? vissa gör dedt inte... men tänk igenom och kanske testa äta mer innan läggdags isf.

Rug
2014-11-22, 09:35
http://capiolakargruppen.se/upload/specialiteter/Patientinfo%20LGAB/S%C3%B6mnhygien.pdf

Går du och lägger dig 23 varje kväll ska du alltså gå upp runt 7-8 för att få in en vettig rytm. Angående kissandet så är det antingen så att du dricker och/eller äter för nära inpå läggdags utan att tömma alt psykiskt. Försök lista ut vilket.

filmjölk
2014-11-22, 10:04
Är du ovan vid droger och mediciner? Isf. funkar droger och mediciner ypperligt. Gå till läkaren och be om vilken som helst av följande:

Imovane, stilnoct, stesolid, iktorivil, eller sobril. Alla utav de där är inte sömnmediciner, men alla är benzodiazepiner och alla av dessa kommer att fixa ditt problem, spec. de två första.

NickFisher
2014-11-22, 11:42
Jag känner igen mig väldigt mycket. Det är standard att gå upp 2-4 ggr per natt och slå en drill. Sen blir det svårt att somna om. Oerhört frustrerande. Precis som du säger spelar det ingen roll hur mycket/lite vätska som intas under dygnet, det är ändå samma problem. Är koffeinfri sedan en tid tillbaka, men det har inte förändrat något.

Enligt min erfarenhet suger sömntabletter. Det jag däremot lagt märke till är sambandet mellan proteinintag, stressnivå och sömn. Mindre protein och mindre stress = färre toabesök på natten och skönare sömn.

Lycka till med besvären.

Perramja
2014-11-22, 12:23
Skaffa dig ett jobb så kommer du att må bättre. Ditt snack om att du har sömnproblem även när du jobbar är skitsnack eller så festar du för mycket om helgerna.

Det finns läkemedel som stoppar njurarnas urinproduktion under natten om du dricker protteshake innan läggdags.

Fantastiskt okänslig och korkad kommentar, har du inget vettigt att tillägga är det bättre att låta bli att skriva i sådana här trådar *facepalm*

Till TS:

Jag har levt med obscena sömnproblem under flera års tid och vet hur det påverkar vardag och arbete. När det var som värst sov jag kanske tre timmar per natt och jobbade fulltid, vilket givetvis resulterade i att jag körde mig själv i botten totalt.

Sömnproblem som inte orsakas av medicinska skäl bottnar oftast i någon oro eller onda cirklar som är svåra att komma ur. Det gäller att försöka bryta de cirklarna på något sätt. Känner igen det här med att pinka på natten, ett tips här som hjälpte mig var att sänka proteinintaget och framförallt på kvällen. Det hjälper. I övrigt så verkar folk rekommendera psykofarmaka osv hej vilt men jag vill ändå höja ett varningens finger då vissa av dessa kan vara väldigt beroendeframkallande. Sömntabletter var mitt knark under en period, kunde gå över lik för att få tag på dem:( Men de kan behövas för att bryta ett negativt mönster. Propavan är långtidsverkande och skulle nog passa dig bäst, men blir du fortfarande pissnödig som en häst så kommer du att vakna iaf så se till att fixa detta först! Sen kan det efter en period med sömntabletter då man brutit det negativa mönstret bara vara en trygghet att ha dem på nattduksbordet. Att veta att de finns tillgängliga ifall man inte kan somna lugnar sinnet.

Lycka till :)

filmjölk
2014-11-22, 12:38
Jag känner igen mig väldigt mycket. Det är standard att gå upp 2-4 ggr per natt och slå en drill. .

Gå till läkaren och få din prostata undersökt. ASAP.

NickFisher
2014-11-22, 14:59
Gå till läkaren och få din prostata undersökt. ASAP.

Har varit hos läkaren. Tagit prover. Inga fel. Blev bara rekommenderad att som vanligt dricka mindre och stressa ner och träna på att "försöka hålla mig" :P

Till TS: Sömntabletterna propavan som som Perramja snackade om kan vara skönt att ha och hjälper bra. Djupare sömn och sänkt hjärnaktivitet vilket gör att om man väl vaknar så somnar man om lätt. Dock blir man sjukt dåsig dagen efter. Bakfyllekänsla mer än halva dagen efter.

Andromeda
2014-11-22, 15:03
Skaffa dig ett jobb så kommer du att må bättre. Ditt snack om att du har sömnproblem även när du jobbar är skitsnack eller så festar du för mycket om helgerna.

Det finns läkemedel som stoppar njurarnas urinproduktion under natten om du dricker protteshake innan läggdags.

Vi låter den här skiten passera ostraffat även om det tar emot.
Jag förstod inte heller vad sömnproblem innebar tidigare i livet. Tills jag gått ut högskolan sov jag alltid 22:30-06:00 och var pigg och glad. Efter högskolan blev det ett par månaders hopp och lek, och då började jag sova längre på morgnarna, typ 10-11, och lade mig 3-4.
När jag kom ut i arbetslivet var mitt första jobb förlagt till skift. Att jobba kväll eller natt är inget bra för mig.
På kvällskiften kunde jag sova till 11, kasta i mig lite mat och sedan gå till jobbet. Sedan träna efter jobbet, trycka mig full med käk och gå och lägga mig 2-3. Nätterna gick bra, men inför förmiddagsskiften sov jag oftast bara 2-4 timmar, vilket förstås var katastrof. Tur i oturen så var det ju aldrig mer än 4 förmiddagar i rad.

Numera jobbar jag dagtid och sover mycket bättre, förutsatt att jag absolut aldrig någonsin vilar middag! Sover jag ens så lite som 30 minuter efter jobbet kan jag inte somna förrän 1-2 på natten sedan.

För mig hjälpte det mycket att aktivera mig på eftermiddagarna och kvällarna så att jag inte hann vila middag hur mycket jag än ville, och att inte äta något tungt efter 19.00 på kvällen, eller träna senare än direkt efter jobbet.

KOLOTROLLET
2014-11-23, 03:06
Ser att det blev en del del stavfel i tråden (10.00 istället för 22.00 bla), var visst lite trött när jag skrev det... :D

Jag har nog redan prövat det mesta ni säger faktiskt. (Det hände precis igen förövrigt).
Tanken är väl att eventuellt uppsöka läkare och få utskrivet propavan. Brukar det vara en lång process att få det utskrivet? Och är det någon som vet hur det påverkar muskelbyggning? (Förlåt för optinojjan, men har för mig att jag nyligen läste att typ alvedon sänkte proteinsyntesen) *observera _har för mig_*.

Men å andra sidan borde ju förmodligen eventuell fixad sömn väga upp eventuella nackdelar? Tänkte att just det där med muskelbygget kan jag ju fråga er, resten får jag ju veta av läkaren.

kalle_banan
2014-11-23, 10:23
En polare till mig klagade som fan på sina sömnbesvär eftersom han låg vaken till 2-3 varje natt fastän han tränade och hade normala rutiner med och jobb och sånt. Till slut skaffade han sömnpiller och fick stå ut med att vakna lite groggy på morgonen, hellre det än att inte kunna sova liksom? Men sen fick han idén att skita i pillrena och gå och lägga sig när han var trött istället, sedan dess sover han 5-6 timmar per natt och har inte klagat över varken trötthet eller insomni! Alla tål inte att sova så få timmar per natt, men gör man det så varför inte?

EDIT:
Ser att det blev en del del stavfel i tråden (10.00 istället för 22.00 bla), var visst lite trött när jag skrev det... :D

Jag har nog redan prövat det mesta ni säger faktiskt. (Det hände precis igen förövrigt).
Tanken är väl att eventuellt uppsöka läkare och få utskrivet propavan. Brukar det vara en lång process att få det utskrivet? Och är det någon som vet hur det påverkar muskelbyggning? (Förlåt för optinojjan, men har för mig att jag nyligen läste att typ alvedon sänkte proteinsyntesen) *observera _har för mig_*.

Men å andra sidan borde ju förmodligen eventuell fixad sömn väga upp eventuella nackdelar? Tänkte att just det där med muskelbygget kan jag ju fråga er, resten får jag ju veta av läkaren.

Om du ändå vill prova läkemedel så brukar det inte vara något problem att få t.ex propavan utskrivet, berätta att du har provat hålla en vanlig dygnsrytm, att du tränar osv. Hon kommer nämligen vilja se att du redan har försökt ordna upp sömnen innan du får piller utskrivna. Angående optinojjan vet jag inte.

Dreas
2014-11-23, 10:37
Hur mycket protein äter du och när är sista måltiden? Hur mycket protein i den måltiden?

Regelbundenhet, svalt sovrum och luska ut hur kosten påverkar dig. Jag kan inte äta för proteinrikt på kvällen för då blir jag både varm och måste pinka mer. Vissa vill äta mycket innan sängen, jag är tvärtom.

Dricker du Pepsimax eller liknande under dagen?