handdator

Visa fullständig version : Bygga och minska?


xantiland
2014-11-20, 10:09
Går det att med tillräckligt proteinintag att samtidigt bygga upp massa(muskler) och samtidigt ligga på kaloriunderskott?

Som det ser ut nu ligger jag på ca. 2,5-3 g protein kg/kroppsvikt under min viktnedgång. Dels för att minska muskelförlusten, men med en förhoppning om att lyckas med att både minska och öka. :)

Tränar 3 pass styrka/vecka och 2-3 pass kampsport. Så det är ju en varierad träning.

Ha det gott!

mvh
Xanti

Pretorian
2014-11-20, 10:22
Är ditt mål att bygga muskler så tror jag inte kampsport är det bästa utan istället ha full fokus på styrketräning. Du kan säkert sänka proteinintaget och då höja kolhydraterna.

xantiland
2014-11-20, 10:40
Tanken är främst att minska ner mängden fett på kroppen men med förhoppning om att kunna lägga på mig en muskel eller två i samma veva. ;)

Beemel
2014-11-20, 13:21
Ja det går, förutsatt att man inte ligger riktigt lågt i fettprocent.
Självklart går det mycket långsammare att bygga muskler på ett underskott än ett överskott.
Men går gör det, Jag har gått ner från strax över 100 kg till runt 80 och under hela den viktminskningen så ökade jag i styrka, och gissar att jag därmed bibehöll eller till och med ökade min muskelmassa.