handdator

Visa fullständig version : Högproteinkost för fettförlust


King Grub
2014-11-20, 09:46
High protein diets are increasing popularized in lay media as a promising strategy for weight loss by providing the twin benefits of improving satiety and decreasing fat mass. Some of the potential mechanisms that account for weight loss associated with high protein diets involve increased secretion of satiety hormones (GIP, GLP-1), reduced orexigenic hormone secretion (ghrelin), the increased thermic effect of food and protein-induced alterations in gluconeogenesis to improve glucose homeostasis. There are, however, also possible caveats that have to be considered when choosing to consume a high-protein diet. A high intake of branched-chain amino acids in combination with a western diet might exacerbate the development of metabolic disease. A diet high in protein can also pose a significant acid load to the kidney. Finally, when energy demand is low, excess protein can be converted to glucose (via gluconeogenesis) or ketone bodies and contribute to a positive energy balance, which is undesirable if weight loss is the goal. In this review, we will therefore explore the mechanisms whereby a high protein diet may diet may exert beneficial effects on whole body metabolism while we also want to present possible caveats associated with the consumption of a high-protein diet.

A high-protein diet for reducing body fat: mechanisms and possible caveats. Nutrition & Metabolism 19 November 2014.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-11-53.pdf

F Ultra
2014-11-20, 20:24
Finally, when energy demand is low, excess protein can be converted to glucose (via gluconeogenesis) or ketone bodies and contribute to a positive energy balance, which is undesirable if weight loss is the goal.Det händer väl med alla macros typ?

Sverker
2014-11-20, 20:31
Du lagrar in fettet direkt. Glukosen blir till glykogen eller till fett.

Men jag är inte riktigt med på hur leucin skulle kunna bli till en keton:confused:. Den borde bli till fettsyra den också, precis som glukos.

F Ultra
2014-11-20, 23:12
Du lagrar in fettet direkt. Glukosen blir till glykogen eller till fett.

Men jag är inte riktigt med på hur leucin skulle kunna bli till en keton:confused:. Den borde bli till fettsyra den också, precis som glukos.

Jo, tänkte mer på att de listar det som en nackdel med högt proteinintag, när det egentligen alla macros ger liknande effekt vid samma tillstånd även om deras olika vägar in naturligtvis blir annorlunda. Fast de kanske pratar om att man inte kommer att gå ner i fettvikt vid överätning bara för att man käkar en massa protein (om nu någon någonsin hävdat det)?

maqan
2014-11-21, 20:17
Du lagrar in fettet direkt. Glukosen blir till glykogen eller till fett.

Men jag är inte riktigt med på hur leucin skulle kunna bli till en keton:confused:. Den borde bli till fettsyra den också, precis som glukos.

Leucin, likt de andra grenade aminosyrorna, är ju en ketogen aminosyra.

tsim
2014-11-21, 21:15
A high-protein diet for reducing body fat: mechanisms and possible caveats. Nutrition & Metabolism 19 November 2014.

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/pdf/1743-7075-11-53.pdf

Yes, sålänge man balanserar fettet och har en del kolisar.

Sverker
2014-11-22, 07:32
Leucin, likt de andra grenade aminosyrorna, är ju en ketogen aminosyra.

Men VAR och NÄR i kroppen ?

Ola Wallengren
2014-11-22, 07:46
En ketogen aminosyra borde väl kunna bli en keton vid liknande situationer som fettsyror blir det?
dvs beroende av insulin, acetyl-CoA och ingående metaboliter i citronsyracykeln.

Sverker
2014-11-22, 08:52
Alltså vid svält eller med en LCHF-kost med mycket protein.




Verkar otäckt nära de extremdieter som regelbundet kommer upp här på Kolozzeum:(.

Anders The Peak
2014-11-22, 09:11
Länk till PPT som beskriver frågan (http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&ved=0CEMQFjAD&url=http%3A%2F%2Fmbbsclub.com%2Fdownload%2F2%2FBIO CHEMISTRY%2FProtein%2520Metabolism%2FGLUCOGENIC%25 20%26%2520KETOGENIC%2520AMINO%2520ACIDS.pptx&ei=PkRwVOCwEKTMyAOu3IDoDw&usg=AFQjCNG6oiKGzHbNYy07JJRLkwm-4Bj83w)

tsim
2014-11-28, 17:49
Äter själv högproteindiet.
Protein på bekostnad av kolisar, men sparar så mycket fett jag kan.

Funkar nu när jag går ner i vikt, skulle väll käka mer kolisar om jag byggde.

thure
2014-11-29, 20:52
A diet high in protein can also pose a significant acid load to the kidney. Hur mycket protein ska man trycka i sig för att hamna i denna riskzon?

tsim
2014-12-09, 21:19
A diet high in protein can also pose a significant acid load to the kidney. Hur mycket protein ska man trycka i sig för att hamna i denna riskzon?

Beror på var du kommer ifrån.
Men gör det inte jävligt ont i ryggen så är njurarna förmodligen utom fara;)

thure
2014-12-10, 21:05
Beror på var du kommer ifrån.
Men gör det inte jävligt ont i ryggen så är njurarna förmodligen utom fara;)

Jag pissar som en idiot efter jag dragit min proteinshake så jag antar det ökar belastningen på njurarna även om det inte gör ont i ryggen?!

Toni Radanov
2014-12-10, 23:57
Jag pissar som en idiot efter jag dragit min proteinshake så jag antar det ökar belastningen på njurarna även om det inte gör ont i ryggen?!

En proteinshake består ju av en hel del vätska så att ehh..... Ibland finns det mer logiska orsaker än att börja googla "ryggvärk" och få reda på att man, enligt google, har antingen aids, cancer eller stekta njurar. cofffee

tsim
2014-12-11, 19:10
Jag pissar som en idiot efter jag dragit min proteinshake så jag antar det ökar belastningen på njurarna även om det inte gör ont i ryggen?!

Hehehe:) att du pinkar efter att ha dragit i dig vatten är inte så konstigt, tror dina njurar sjunger i kör efter att du låtit dem rensa nått så gott.
Sluta noja:)

tjoho
2014-12-25, 19:31
Jag tänkte låna tråden för att ställa en amatörfråga som jag inte svar på i deffguiden(slipper fler trådar).

1.Om jag ska köra deff samtidigt som jag springer 3-4 ggr/vecka hur mycket protein per/kg är lagom?
2. Kan jag kapa kolhydratintaget drastiskt och med hjälp av ett högt proteinintag behålla muskelmassa? Eller ska jag undvika att ligga på mer än 200-400kcal underskott?

Tack på förhand

King Grub
2014-12-25, 19:36
1. 2.5 - 3 gram per kilo kroppsvikt, allt protein i kosten inräknat.

2. Du kan utesluta alla kolhydrater fullständigt om du så önskar. Fast du får äta mer fett i stället. Bara 200 gram protein och inget annat blir inte bra.

tjoho
2014-12-25, 19:45
1. 2.5 - 3 gram per kilo kroppsvikt, allt protein i kosten inräknat.

2. Du kan utesluta alla kolhydrater fullständigt om du så önskar. Fast du får äta mer fett i stället. Bara 200 gram protein och inget annat blir inte bra.

Ok bra, tack ska du ha!

Scratch89
2014-12-26, 15:08
Finns det forskning som pekar på så högt proteinintag? De officiella rekommendationerna ligger, sist jag tittade, på ca 1,6-2,0 gram protein per kilogram kroppsvikt

King Grub
2014-12-26, 15:26
Vid energiunderskott.

Mello
2014-12-27, 07:34
Dags att börja räkna protein då. Heh.
Jag antar att över 3gram protein per kilo så kan inte kroppen ta upp all protein?

Sverker
2014-12-27, 07:38
Kroppen kommer att ta upp allt protein. Det kommer bara att ta längre tid. Upptaget varierar från olika källor som. ägg, kött, bönor eller ris men ligger kring 95 %.

Mello
2014-12-28, 09:20
Kroppen kommer att ta upp allt protein. Det kommer bara att ta längre tid. Upptaget varierar från olika källor som. ägg, kött, bönor eller ris men ligger kring 95 %.

Är rätt säker på att det finns en gräns där en överskridning gör att proteinet bara rinner igenom en. Eller är det en inbillning?

Sverker
2014-12-28, 12:16
Bakterier i tjocktarmen kommer att tacka dig och bilda en stor mängd illaluktande gaser.

Kommer nog inte att inträffa eftersom passagen genom kroppen kommer att saktas ned och det blir svårare att fylla på med ny mat*spy*.