handdator

Visa fullständig version : Tar längre tid att starta bilen vid kyla?


Fredszky
2014-11-20, 09:33
Nu när det är kallare. Startmotorn går rätt snabbt men det tar några extra varv att starta, typ 4-5. Är en Tahoe-98, vad är det som gör att den inte startar direkt som när det är varmt? Kan man göra något åt det? Undrar om den ens kommer att starta när det är minusgrader, liksom.

Antfield
2014-11-20, 09:39
Det du efterfrågar kallas motorvärmare.

hahavaffan
2014-11-20, 09:39
Några extra varv är inga problem. Min första bil, en 240 från 1990, tog tio sekunder extra på vintern. Batteriet är kallt och ger lite sämre kräm (?), och alla oljor är extra trögflytande och skapar mer motstånd för startmotorn, och så kondenserar inte bensinen lika mycket i en varm motor/bränslesystem.

Fredszky
2014-11-20, 09:42
Ok! Då är det väl som det är. Tänkte om det möjligtvis vore någon idé att byta tändkablar eller något sånt. Funderat på att köpa ett nytt batteri, powerbull ska kunna klara kyla bra, men jag får se. Hade tydligen ett rätt ok batteri, redtop eller nåt sånt. Lite snålt med amperetimmar kanske, 65 eller så, och vet inte hur gammalt det är.

J.V
2014-11-20, 10:08
Jag vill passa på att tacka Jesus för varmgarage. You the real MVP.

Fredszky
2014-11-20, 10:12
Har tyvärr inte tillgång till el på parkeringen hemma :(, på jobbet står den i varmgarage..

z_bumbi
2014-11-20, 10:34
Har du kollat laddningen på batteriet?

Fredszky
2014-11-20, 10:40
Hur kollar man laddningen på ett bilbatteri? I bilen står en analog visare på 14V. Verkar finnas en del kräm, den klarar att stå med ljusen på någon halvtimme kanske. (Har glömt på ett par gånger, inte så bra för batteriet kanske :))

Ribban
2014-11-20, 10:44
Kan rekommendera att fixa så du kan ha motorvärmare. Motorn mår mycket bättre av att slippa kallstarter stup i kvarten.

TheOne1994
2014-11-20, 10:45
Hur kollar man laddningen på ett bilbatteri? I bilen står en analog visare på 14V. Verkar finnas en del kräm, den klarar att stå med ljusen på någon halvtimme kanske. (Har glömt på ett par gånger, inte så bra för batteriet kanske :))

när bilen är avstängd ska batteriet hålla minst 12,5 volt. När den är igång över 14 volt.

hahavaffan
2014-11-20, 11:33
Jag vill passa på att tacka Jesus för varmgarage. You the real MVP.Min stackare står ute hemma och på jobb :(

tlk
2014-11-20, 12:23
Byt upp dig till en Tesla.

z_bumbi
2014-11-20, 12:26
Hur kollar man laddningen på ett bilbatteri?

Med en volt- eller multimeter när du inte startat motorn.

J.V
2014-11-20, 13:05
Min stackare står ute hemma och på jobb:D

Jag har varmgarage hemma och carport med stolpe på jobbet. Helt makalöst underbart när man bor i Luleå. Inte nog med att bilen alltid är varm, jag behöver inte ens sopa av den/skrapa rutor.

Nordenator
2014-11-20, 14:04
Lär sig inte folk i söder om motorvärmare när de tar körkort?

koloiten
2014-11-20, 14:14
Alla bilar kan väl inte ha motorvärme? Kupéfläkt kan man ju ha men det hjälper ju inte motorn direkt..

Loke
2014-11-20, 14:24
Kan rekommendera att fixa så du kan ha motorvärmare. Motorn mår mycket bättre av att slippa kallstarter stup i kvarten.

Jaså? Jag är verkligen inte någon expert på motorer, men jag ser inte problemet. "Kall" som i "under rätt temperatur för optimal förbränning" är den ju alltid när man startar, oavsett motorvärmare. +20 eller -20 är verkligen marginellt i det sammahanget. Och att startmotorn går några varv kan ju knappast vara problem, det är den ju designad för, eller?

J.V
2014-11-20, 14:46
Jaså? Jag är verkligen inte någon expert på motorer, men jag ser inte problemet. "Kall" som i "under rätt temperatur för optimal förbränning" är den ju alltid när man startar, oavsett motorvärmare. +20 eller -20 är verkligen marginellt i det sammahanget. Och att startmotorn går några varv kan ju knappast vara problem, det är den ju designad för, eller?"Må bra" vet jag inget om, men det kan ju vara så kallt att den inte alls startar. -20 räcker gott och väl för att det ska kunna inträffa med vissa bilar.

LoveMachine
2014-11-20, 14:48
Jaså? Jag är verkligen inte någon expert på motorer, men jag ser inte problemet. "Kall" som i "under rätt temperatur för optimal förbränning" är den ju alltid när man startar, oavsett motorvärmare. +20 eller -20 är verkligen marginellt i det sammanhanget. Och att startmotorn går några varv kan ju knappast vara problem, det är den ju designad för, eller?

En viktig aspekt du glömmer är hur smörjningen fungerar, vilket påverkar både prestanda och slitage. Har man då dessutom någon olja som kanske inte är optimal vid kall väderlek så blir det ännu besvärligare. Att bränna iväg direkt efter man startat en kall bil är varken bra för bilen eller naturen. Motorvärmare är bra grejer.

cL6uMHqSSJ4

Nordenator
2014-11-20, 14:53
Ja, det krävs inte mer än att testa starta och köra en bil i -30 för att inse att bilen inte alls tycker om det. Varmgarage eller motorvärmare är fan ett krav norrut.

Ribban
2014-11-20, 14:59
Jaså? Jag är verkligen inte någon expert på motorer, men jag ser inte problemet. "Kall" som i "under rätt temperatur för optimal förbränning" är den ju alltid när man startar, oavsett motorvärmare. +20 eller -20 är verkligen marginellt i det sammahanget. Och att startmotorn går några varv kan ju knappast vara problem, det är den ju designad för, eller?
Du har fått svar ser jag.

Kan tillägga att jag läst att en kallstart motsvarar 400 varmstarter i slitage. Orkar inte leta källa för en sån här obetydlig grej, du får lita på mig. :)