handdator

Visa fullständig version : Övningar istället för bänk- och millitärpress pga skada


unsuspected
2014-11-19, 23:59
Har skadat mig i armbågen(slemsäcksinflamation/bursit)pga en monoton rörelse i ett tidigare arbete. Skadan har gjort att jag inte kan träna några pressövningar men eftersom jag går efter SL5x5 så tappar jag otroligt mycket genom att inte kunna genomföra dessa övningar.
Undrar nu med vilka övningar jag kan ersätta dessa med eller ska jag byta program? Trivs dock med 5x5 och dess enkelhet och vill helst inte byta om jag inte måste

Hoppas att jag inte har skrivit alltför rörigt :)

svenbanan
2014-11-20, 01:58
Kan du inte pressa så kan du inte pressa. Blir ju svårt att träna på samma sätt med mer isolerade övningar. Jag antar att dips är lika dåligt för armbågen? Annars är ju detta en bra ersättare (häng på vikter om du behöver extra).

Annars får du väl köra sidolyft, frontlyft och flyes för axlar och bröst. Borde inte sunka till armbågen antar jag. Kanske pushdowns för triceps kan funka.

Sheogorath
2014-11-20, 06:39
Pullovers kanske också funkar.

Henke78
2014-11-20, 07:46
Flyes i olika vinklar i cc.
hantelyft och i cc för baksida axlarna.
Kan själv knappt pressa längre pga axel skada och tycker det blir mjukare att köra i cc. Jämnare belastning helt enkelt och man känner snabbt om nån vinkel gör ondare.

hugok
2014-11-20, 10:44
Pullovers kanske också funkar.

Måste slå ett slag för denna övning. Den har räddat min överkroppsträning många gånger när armbågen inte känts hundra.

Gnistan
2014-11-20, 11:36
Har skadat mig i armbågen(slemsäcksinflamation/bursit)pga en monoton rörelse i ett tidigare arbete. Skadan har gjort att jag inte kan träna några pressövningar men eftersom jag går efter SL5x5 så tappar jag otroligt mycket genom att inte kunna genomföra dessa övningar.
Undrar nu med vilka övningar jag kan ersätta dessa med eller ska jag byta program? Trivs dock med 5x5 och dess enkelhet och vill helst inte byta om jag inte måste

Hoppas att jag inte har skrivit alltför rörigt :)

Har du en inflammation skall du ta det mycket lungt med armbåge en tid. Efter vila kan du ju köra på lätta vikter ett tag.
Vad sager doktorn?

ARMSTARK
2014-11-20, 12:06
Cabelcross, går att varier rätt mycket också med vinklar och så. Då menar jag RIKTIGA cabelcross då man har låsta halvböjda armar och drar med bröstet.

unsuspected
2014-11-20, 23:22
Tack för alla råd. Prövade flyes med hantlar och pushdown med hantel, kändes bra och stressade inte armbågen. Ska även påpeka att jag har överörliga leder och gikt som inte gör det lättare. Inflammationen har gått över men så fort jag belastar armbågen med en pressövning så kommer den tillbaka.
Ska till sjukgymnasten angående mina fotleder imorgon och kommer även kolla på armbågen. Doktorn har sagt att jag ska vila den men om problemen är kvar om 1-2 månader är det nog dags att kolla den igen då jag fick bursiten i slutet av sommaren.

Lite jobbigt att inte kunna träna bänk och militärpress, gillar verkligen styrkelyft.