handdator

Visa fullständig version : Är överträning och återhämtning tid genetiskt?


Padde
2014-11-19, 21:23
Satt o läste igenom john Grimek träning rutiner och han körde 5st 2 timmars helkroppspass i veckan....och såg extremt biff ut för att vara aktiv bodybuilder på 30-40 talet. ..så då undrar man om detta med övertränad etc inte är något som gäller för alla

Kunde förstått det lite bättre om han var dopad

TABBYz
2014-11-19, 21:25
Allt med muskelbyggande och styrka har med genetics att göra. Dock så kan det påverkas olika i vissa faktorer.
Och min återhämtning kan ligga på 24 timmar vid armar men i benen kan det ta en hel vecka beroende på volym etc..

Men kan väl säga att det är helt olika beroende på person till person :)

Sheogorath
2014-11-19, 21:26
Självklart har vi olika gränser för hur mycket kroppen klarar att återhämta sig.

MtotheM
2014-11-19, 22:41
Det finns även en anpassningsgrad tycker jag mig uppleva. Kör du gradvis hårdare/oftare så blir även återhämtningen gradvis bättre.

Ett Orm
2014-11-19, 23:59
Satt o läste igenom john Grimek träning rutiner och han körde 5st 2 timmars helkroppspass i veckan....och såg extremt biff ut för att vara aktiv bodybuilder på 30-40 talet. ..så då undrar man om detta med övertränad etc inte är något som gäller för alla

Kunde förstått det lite bättre om han var dopad

Som man ser på bilden hade nog John flödigt med egenproducerad testosteron :naughty:

http://www.schwarzenegger.it/mro/grimek/jg44.jpg

Matsa
2014-11-20, 00:58
Det finns även en anpassningsgrad tycker jag mig uppleva. Kör du gradvis hårdare/oftare så blir även återhämtningen gradvis bättre.

Precis, det går att träna upp. Dessutom tror jag att ens bakgrund spelar ganska stor roll också, någon som har idrottat eller jobbat fysiskt från ung ålder borde ha en fördel jämfört med någon som har stannat inne och gibbat. Jag gissar på att även Grimek fick jobba sig upp till den träningsmängd han senare klarade.

exor
2014-11-20, 06:32
Precis, det går att träna upp. Dessutom tror jag att ens bakgrund spelar ganska stor roll också, någon som har idrottat eller jobbat fysiskt från ung ålder borde ha en fördel jämfört med någon som har stannat inne och gibbat. Jag gissar på att även Grimek fick jobba sig upp till den träningsmängd han senare klarade.

Håller helt med.

Boynextdoor
2014-11-20, 18:22
Som man ser på bilden hade nog John flödigt med egenproducerad testosteron :naughty:

http://www.schwarzenegger.it/mro/grimek/jg44.jpg

Synnerligen grandios pung.

Gpajpen
2014-11-20, 19:22
Som man ser på bilden hade nog John flödigt med egenproducerad testosteron :naughty:

http://www.schwarzenegger.it/mro/grimek/jg44.jpg

Ligger det någon sanning bakom det?
Storlek på genitalier = testosteronproduktion?

Lipservice
2014-11-20, 21:03
Ligger det någon sanning bakom det?
Storlek på genitalier = testosteronproduktion?

Inte när det gäller mig ivf.

Ajemän
2014-11-20, 21:13
Genetik, och aktivitetsgrad/idrottande under uppväxten verkar vara extremt avgörande.

Loke
2014-11-20, 22:22
Precis, det går att träna upp. Dessutom tror jag att ens bakgrund spelar ganska stor roll också, någon som har idrottat eller jobbat fysiskt från ung ålder borde ha en fördel jämfört med någon som har stannat inne och gibbat. Jag gissar på att även Grimek fick jobba sig upp till den träningsmängd han senare klarade.

Håller med MtotheM, men tror du har fel om bakgrunden. Min erfarenhet är 5-10 år av fotboll/innebandy knappast ger någon fördel alls när det gäller i mängden skit man kan ta på gymmet. Det är faktiskt nästan så jag upplever att det är tvärtom, med den sortens bakgrund har ungdomarna en uppfattning om hur ett träningspass ska vara vilket gör att man inte pallar att gymma.

spoon
2014-11-21, 17:59
10 timmar träning i veckan ser jag inte som något extremt. Dom flesta styrkelyftarna i klubben tränar väl 10-15 timmar i veckan och skidåkare tränar väl 30-40 timmar i veckan. Man får dock anpassa sig till den nya träningsmängden över tid. Titta på dokumentären "Mitt liv som Hellner" som exempel.

oscarovegren
2014-11-22, 11:08
Håller med MtotheM, men tror du har fel om bakgrunden. Min erfarenhet är 5-10 år av fotboll/innebandy knappast ger någon fördel alls när det gäller i mängden skit man kan ta på gymmet. Det är faktiskt nästan så jag upplever att det är tvärtom, med den sortens bakgrund har ungdomarna en uppfattning om hur ett träningspass ska vara vilket gör att man inte pallar att gymma.
Det kan också vara en fördel. Jag la ned innebandyn för 9 månader sedan och började styrketräna. Jag upplever att mina leder redan var starka nog att styrkan alltid har varit begränsningen. För en helt ovan att motionera så tar det upp till ett halvår av träning för att lederna ska bli starka nog att kunna utnyttja din fulla styrka.