handdator

Visa fullständig version : Från 96 till 80 nu skinnyfat, fortsätta ner eller ej? grov beslutsångest


Tumenago
2014-11-19, 18:57
Hej!

Ska nu försöka beskriva så kortfattat och enkelt som möjligt om hur min situation ser ut!

Kan börja med längd/vikt statsen innan deffen och längd/vikt statsen nu!

Innan deff (6 augusti 2014) - 191cm 96kg (18 år)

Idag - (19 november 2014) - 191cm 79.5kg (18 år)

Nu till hur allt är!

Jag har gymmat till och från ett par år (aldrig lyckats få till en fin och bra gain-period dessvärre), men från början av Januari 2014 till 6 augusti så gymmade jag ingenting och åt bara allt som jag ville äta vilket ledde till att jag gick upp ca.14-16kg under 8månader. Detta fick mig att må väldigt dåligt psykiskt när jag såg vad som hade hänt med min kropp under den korta perioden och det var inte bara jag som märkte det vilket tryckte på ännu mer i huvudet...
Men iaf den 6augusti så började jag deffa och gymma igen och det har rullat på riktigt fint tills nu, har gått ner 16kg på lite mer än 3månader. Jag satte ett mål att jag skulle försöka komma ner till 70kg innan jag skulle börja gå in i en fas där jag kan börja lägga på mig massa men har nu märkt att jag kanske inte ens kommer ha dom där efterlängtade absen vid 70kg och kommer då vilja gå ner mer och mer vilket inte skulle vara så snyggt med en kille på 191cm och -70kg.

Vad jag då tänkte är att jag skulle kolla med er här på kollo, hur skulle ni gjort? (ska länka lite bilder så ni får se också)
Jag har tänkt mig att kanske gå ner något kg till och kanske sluta på 76kg för att sedan dra en liten "lägga på mig massa fas" till kanske 81kg med ca1kg/månad.
Men om ni andra medmänniskor här på forumet har något annat tips så skulle det uppskattas!

Bild 1 - http://piclair.com/7ulxv avslappnad rygg (ganska mycket fett på mina lovehandles)

Bild 2 - http://piclair.com/u3l0k försök till att spänna latsen (mycket fett lagrat på hela ryggen)

Bild 3 - http://piclair.com/gck39 Avslappnad framsida, konstig hållning dock (Har sånt komplex över mina "bröst", har lagrat fett i nedre regionen på brösten och i mina nipples, även mycket lovehandles)

Bild 4 - http://piclair.com/2lj5y försök till spänna mage (bara för att ni kanske får ett lite bättre hum om hur det ser ut)

Så nu till det avslutande, som ni ser på bilderna så känns det som att jag inte har mycket muskelmassa alls vilket kommer leda till att jag kommer se ut som ett skelett om jag går för lågt ner i vikt men har även så mycket komplex över min "tjocka" kropp och hur man ser mina "puffy nipples" genom tröjor och skjortor...

Förlåt om texten är svårförstådd men försökte skriva så lättläst som möjligt!

Tack på förhand och ha en fortsatt trevlig kväll/dag! ;)

ftcyber
2014-11-19, 20:11
Min personliga åsikt, så skulle jag faktisk bygga! ;)

Bossebäver
2014-11-19, 20:58
Jag skulle fortsätta. På den där vikten kan du inte ha mycket fett kvar och det är svårt för psyket att gå upp i vikt om man redan har lite fettkomplex. Bättre att deffa klart fram till februari sen sakta men säkert gå upp i vikt.

Sheogorath
2014-11-19, 21:49
Jag skulle fortsätta. På den där vikten kan du inte ha mycket fett kvar och det är svårt för psyket att gå upp i vikt om man redan har lite fettkomplex. Bättre att deffa klart fram till februari sen sakta men säkert gå upp i vikt.

Du ser på bilderna att det finns en hel del fett kvar. Jag skulle av den anledningen fortsätta deffa.

TS: du får ta att du kommer se tunn ut. Du har för mycket fett kvar för att börja gå upp i vikt i alla fall. Du kanske också skulle försöka få hjälp med din träning för du kan inte lyckats ha byggt så mycket under dina år på gymmet. Det finns säkert parametrar där som är viktigare för dig än laborerande med kroppsvikten.

Bossebäver
2014-11-19, 22:20
Du ser på bilderna att det finns en hel del fett kvar. Jag skulle av den anledningen fortsätta deffa.

TS: du får ta att du kommer se tunn ut. Du har för mycket fett kvar för att börja gå upp i vikt i alla fall. Du kanske också skulle försöka få hjälp med din träning för du kan inte lyckats ha byggt så mycket under dina år på gymmet. Det finns säkert parametrar där som är viktigare för dig än laborerande med kroppsvikten.

Karn må ha hög fett% men 20% av 80 kg är blott 16 kg fett. Kapa 8 till så har han 10, kanske lägre om han styrketränar som folk. Hellre för tunn än smalfet eller fet om jag fick välja iaf.

Sheogorath
2014-11-20, 06:29
Ja, det säger jag också. Däremot ser jag inte att han är nere på 10% BF om han går ner 10 kg i vikt. Om TS tränat av och till i flera år, och nu med kontinuitet under hans viktnedgång så är det något han gör på eller utanför gymmet som sätter stora käppar i hjulet för honom. Detta måste han identifiera om byggande såväl som deffande ska lyckas.

z_bumbi
2014-11-20, 08:14
Du tjänar som jag ser det inget på att banta ner dig ännu mer. Lägg dig istället på balans, fortsätt styrketräna och bli starkare och större.
Att gå ner några kilon till och sedan börja överäta blir bara jojobantning och du kommer inte att tjäna något nämnvärt på det i muskelmassa i förhållande till tiden det tar att gå ner mer.

Pretorian
2014-11-20, 08:53
Du verkar ha gått upp i vikt lite för snabbt utan att träna och lagt på dig fett.

Sen har du gått ner i vikt med för dålig träning (min gissning) för snabbt och tappat lite muskler och en del fett.

Tror du ska låta vikten vara ett tag och försöka satsa på gymmet.

Old Nick
2014-11-20, 20:53
När du säger att du tränat av och till i ett par år, vad exakt menar du då? Snackar vi några ströpass här och där eller seriös träning? Och hur har du i sådana fall tränat? Har du ens tränat för att bygga eller har fokuset bara varit på viktnedgång?

Neco
2014-11-21, 09:48
jag tycker du ska fortsätta en tid med en program som passar vad som är roligast i träningen just nu.
Fastnar du på roddmaskinen varje gång för att bara köra eeenn liten kilometer till, bygg ditt träningsprogram kring det. Kör du alltid 3 set extra mark trots att din planering inte säger så, satsa på mer styrka över jul/nyår och läs på under tiden!!

Allt handlar faktiskt om hur man mår.
Det må vara roligare att vara smal och vältränad för att både en själv och andra uppskattar det. Men det kan inte hjälpas, att om jag måste välja så markar jag hellre 130 och känner mig grym än att kunna köpa vilja jeans som helst! :)

"Puffy nipples" grejen löses tillsvidare lättast med ett tajtare linne under skjortan... :d *tjockis tipsar beiget om skjortan är vit*