handdator

Visa fullständig version : Måltidsfrekvens för hälsa


King Grub
2014-11-19, 12:56
Although major research efforts have focused on how specific components of foodstuffs affect health, relatively little is known about a more fundamental aspect of diet, the frequency and circadian timing of meals, and potential benefits of intermittent periods with no or very low energy intakes. The most common eating pattern in modern societies, three meals plus snacks every day, is abnormal from an evolutionary perspective. Emerging findings from studies of animal models and human subjects suggest that intermittent energy restriction periods of as little as 16 h can improve health indicators and counteract disease processes. The mechanisms involve a metabolic shift to fat metabolism and ketone production, and stimulation of adaptive cellular stress responses that prevent and repair molecular damage. As data on the optimal frequency and timing of meals crystalizes, it will be critical to develop strategies to incorporate those eating patterns into health care policy and practice, and the lifestyles of the population.

Proc Natl Acad Sci U S A. 2014 Nov 17. Meal frequency and timing in health and disease.

http://www.pnas.org/content/early/2014/11/13/1413965111

Per B
2014-11-19, 13:48
Jag körde ganska strikt ett 16/8-upplägg under en ganska lång period för några år sedan, och mådde väldigt bra av det. Jag gillar dessutom att träna "vid lunch", så för mig passar det perfekt att äta vid 20-21 på kvällen och nästa dag skippa frukosten för att äta första målet i form av lunch efter träningen kl 13. Nu har jag åter kommit igång med detta upplägg, och jag känner återigen vad fantastiskt bra det känns.

När jag körde 16/8 tidigare höll jag på och "krånglade" med en massa EAA/BCAA också, men nu håller jag mig till vanlig mat... jag är övertygad om att det i praktiken duger. Sen blir det inte alltid 16 timmars fasta, utan ibland lite kortare och ibland lite längre. Men även efter en 18 timmars fasta har jag normalt massor med energi, jag känner mig oftast piggare då än några timmar efter att jag ätit.

Det känns ganska logiskt egentligen att kroppen mår bättre av att inte ha konstant tillgång till näring, utan att den mår bra av dessa fasteperioder (om än korta). Trevligt att få belägg för det i studier också! :)

Gpajpen
2014-11-19, 17:40
Dags att sluta upp med att bryta nattens fasta med snabbt protein då.

Sverker
2014-11-19, 19:12
Eftersom jag inte har hela texten fastnade jag på
The mechanisms involve a metabolic shift to fat metabolism and ketone production,
Det låter som flera dagars fasta/svält och inte 16 timmars uppehåll från mat. 16/8 lär inte skapa ketios.

maqan
2014-11-19, 20:14
I allmänhet är det nog bra att tvinga kroppen att bli lite mer "metabolt flexibel" och inte hela tiden förlita sig på lättillgänglig energi.

Ape3
2014-11-19, 20:57
Ketios lär det inte handla om utan snarare den "normala" bildningen av ketonkroppar som det handlar om. Alltså, att omsättningen av fetter ökar mellan måltiderna (eller vid den längre fastan).

Bossebäver
2014-11-19, 21:01
Är det bara jag som inte drar några växlar alls åt något håll av det där abstractet?

"suggest", "can" och "develop" är ju inte direkt hårda bud eller ens riktmedel, de säger ju bara att det är värt att undersöka.

MuskelMasen
2014-11-19, 22:12
Dags att sluta upp med att bryta nattens fasta med snabbt protein då.


Vartifrån kommer den slutsatsen?

King Grub
2014-11-19, 22:19
Är det bara jag som inte drar några växlar alls åt något håll av det där abstractet?

"suggest", "can" och "develop" är ju inte direkt hårda bud eller ens riktmedel, de säger ju bara att det är värt att undersöka.

Abstrakt är väl inte avsedda att vara någonting man kan dra växlar av?

Scratch89
2014-11-19, 22:22
Är det bara jag som inte drar några växlar alls åt något håll av det där abstractet?

"suggest", "can" och "develop" är ju inte direkt hårda bud eller ens riktmedel, de säger ju bara att det är värt att undersöka.

Så skrivs det alltid i studier. Eftersom man bara har ett urval av personer under vissa omständigheter kan man aldrig säga att det gäller för en hel population.

Bossebäver
2014-11-19, 22:24
Abstrakt är väl inte avsedda att vara någonting man kan dra växlar av?

Det är väl inte helt ovanligt att en del av resultatet och lite slutsatser från författaren står nämnt i abstraktet?

Så skrivs det alltid i studier. Eftersom man bara har ett urval av personer under vissa omständigheter kan man aldrig säga att det gäller för en hel population.

Vad har de skrivit om ett urval av personer under vissa omständigheter här? Jag kan då inte hitta något.

Scratch89
2014-11-19, 22:30
Vad har de skrivit om ett urval av personer under vissa omständigheter här? Jag kan då inte hitta något.

Det är ju så studier är utformade generellt. Eller vad menar du?

Gör man en studie på 20 personer som får äta ett visst livsmedel/mängd/tid kan man sätta upp parametrar och mäta effekt. Resultaten kan dock inte säga något om populationen i övrigt, utan bara för de här tjugo personerna. Upprepas studien flera gånger med andra personer, större grupper och under identiska förutsättningar med liknande resultat finns det indikationer på att det kan förhålla sig så, men det går aldrig att säga med sanning att det ÄR så.

T.ex, för några år sedan trodde man att EAA var opti som tusan. Det visade sig att studierna var gjorda på typ äldre och brännskadade och underviktiga utan träningsvana. Resultaten av EAA var lysande. Inte för unga med styrketräningsvana dock, när man testade det. Lite överdrifter, men för att få fram en poäng.

Bossebäver
2014-11-19, 22:40
Det är ju så studier är utformade generellt. Eller vad menar du?

Gör man en studie på 20 personer som får äta ett visst livsmedel/mängd/tid kan man sätta upp parametrar och mäta effekt. Resultaten kan dock inte säga något om populationen i övrigt, utan bara för de här tjugo personerna. Upprepas studien flera gånger med andra personer, större grupper och under identiska förutsättningar med liknande resultat finns det indikationer på att det kan förhålla sig så, men det går aldrig att säga med sanning att det ÄR så.

T.ex, för några år sedan trodde man att EAA var opti som tusan. Det visade sig att studierna var gjorda på typ äldre och brännskadade och underviktiga utan träningsvana. Resultaten av EAA var lysande. Inte för unga med styrketräningsvana dock, när man testade det. Lite överdrifter, men för att få fram en poäng.

Man kan dra slutsatser ifrån resultat. Hur bra slutsatser man kan dra beror givetvis på hundratalet faktorer.

Det jag anmärkte på var att det inte står någonting alls i detta abstrakt, öht. Dvs inga resultat, nada, annat än "suggest", "can" och "develop". Vilket gör att det inte finns något att spekulera kring eller dra slutsatser av.

Fartman
2014-11-19, 23:25
Men bosse för fan du får väl ta och läsa studien innan du gnäller då.
Det är ju bara vettigt att dom uttrycker sig lite försiktigt, däremot när någon drar tvärsäkra slutsatser av enskilda studier bör man ifrågasätta resultatet just pga att inom forskning är det sällan som något är självklart bara för att en eller för den delen flera studier pekar mot det.

tlk
2014-11-20, 05:24
Men vadå "inget resultat". Är det ens en studie liksom? Jag får då mer intrycket att det är en review.

Wain
2014-11-20, 07:45
Men vadå "inget resultat". Är det ens en studie liksom? Jag får då mer intrycket att det är en review.

Inte ens en review, "perspective".

Sniggel
2014-11-20, 08:09
Studies suggest that gravity pulls objects towards eachother.
Men man kan inte säga att det gäller alltid! (vi har bara aldrig någonsin iakttagit att det förhåller sig på nåt annat sätt :D)

Gpajpen
2014-11-20, 08:59
Vartifrån kommer den slutsatsen?

?

Exempel:
Jag sover 9 timmar och har ätit sista målet 3h innan det (9+3=12).
Om jag då bryter nattens fasta direkt vid uppvaknandet får jag bara 12h fasta istället för att få dom fulla 16h (och hälsofördelarna) om jag hade väntat 4h till istället.

Ganska enkel matte.

z_bumbi
2014-11-20, 09:11
Det jag fann intressant att de skrev " The most common eating pattern in modern societies, three meals plus snacks every day, is abnormal from an evolutionary perspective." vilket dels är ett väldigt tvärsäkert uttalande och dels bör vara extremt svårt att bevisa. Skulle det vara bevisat så skulle det också vara mer känt.
Så jag drog slutsatsen att det är några paleotyper som skrev ihop något som var ointressant att läsa resten av och det t o m utan att kolla upp vilka som skrivit den.

Bossebäver
2014-11-20, 11:15
Men bosse för fan du får väl ta och läsa studien innan du gnäller då.
Det är ju bara vettigt att dom uttrycker sig lite försiktigt, däremot när någon drar tvärsäkra slutsatser av enskilda studier bör man ifrågasätta resultatet just pga att inom forskning är det sällan som något är självklart bara för att en eller för den delen flera studier pekar mot det.

Gnäller? Jag kan inte läsa hela studien, hade någon gjort det eller tolkat texten annorlunda än jag så kanske det hade blivit en bra diskussion. Vad kan du dra från denna text, annat än att det kanske är bra att äta på något annat sätt än 3 måltidere+snacks?

Studies suggest that gravity pulls objects towards eachother.
Men man kan inte säga att det gäller alltid! (vi har bara aldrig någonsin iakttagit att det förhåller sig på nåt annat sätt :D)

:d

Det jag fann intressant att de skrev " The most common eating pattern in modern societies, three meals plus snacks every day, is abnormal from an evolutionary perspective." vilket dels är ett väldigt tvärsäkert uttalande och dels bör vara extremt svårt att bevisa. Skulle det vara bevisat så skulle det också vara mer känt.
Så jag drog slutsatsen att det är några paleotyper som skrev ihop något som var ointressant att läsa resten av och det t o m utan att kolla upp vilka som skrivit den.

Väldigt tvärsäkert indeed. Det är dock fortfarande väldigt vanligt att människor är tvärsäkra på att äta 6 ggr per dag gör att man går ner i vikt.

MuskelMasen
2014-11-20, 13:44
?



Exempel:

Jag sover 9 timmar och har ätit sista målet 3h innan det (9+3=12).

Om jag då bryter nattens fasta direkt vid uppvaknandet får jag bara 12h fasta istället för att få dom fulla 16h (och hälsofördelarna) om jag hade väntat 4h till istället.



Ganska enkel matte.


Jag sa inte emot dig för 5 öre. Utan var bara nyfiken på vad du hade för anledningar.