handdator

Visa fullständig version : Mer ordning och reda på hemmaplan?


Nyland
2014-11-19, 04:11
Tidigare har jag tränat på ett litet kommunalt gym där de flesta antingen rehab tränade eller var äldre. De saknades lite grejer (inget riktigt böjrack) men det var väldigt nära för mig och hyfsat billigt. Det var i alla fall väldigt bra ordning och reda, i princip aldrig några vikter som låg utspridda och väldigt avslappnad stämning (det var även bra för egot eftersom man kände sig som värsta monstret när man knäböjde 100kg bland alla pensionärer*flex*).

Nu har jag tränat ett tag på ett gym utomlands och det är helt sjukt vilken röra det är. Det ligger mer viktskivor och hantlar på golvet än på ställningarna och de vikter som är upplagda är oftast i oordning. Jag får nog erkänna att jag är en sådan där "tråkig" person som tycker om att ha ordning och reda på allt runt omkring mig och alltid följer regler. Därför stör jag mig antagligen mer än jag borde på sådant här men det är för mig helt obegripligt hur man kan dra fram tre par hantlar samtidigt och sedan bara lämna dem framme när man är klar*gah!*. Efter att lite diplomatiskt påpekat detta för personalen satte de faktiskt upp lappar med instruktioner och varningen att efter tre förseelser kan man förlora sitt medlemskap. Detta hjälpte i ett par veckor men nu känns det som om det är värre än någonsin och jag har aldrig sett någon som blivit tillsagd. Jag borde som sagt inte bry mig så mycket men när man hela tiden måste röja upp runt omkring sig innan man kan sätta igång så kan jag inte låta bli att bli lite irriterad. Som tur är försvinner den känslan när man börjar lyfta men ändå.

Det känns som stället jag är på nu är extremt rörigt men jag har inte speciellt mycket att jämföra med. Jag har aldrig varit på ett kommersiellt gym i Sverige. Man vill ju gärna tro att svenskar är mer skötsamma men jag misstänker att det kan vara lika illa på hemmaplan som det är här? Går det att göra något åt det eller är det bara att acceptera situationen?

exor
2014-11-19, 06:44
Svenskar är inte skötsamma över lag på gymmet. Välj gym med omsorg, på vissa är det väldigt bra medans på andra katastrof. Beror mycket på inriktningen på gymmet, placering, medlemmar och personal.

Shqypnia
2014-11-19, 11:22
Alla s.k fitness gym i Sverige lider av samma problem. Det är inte konstigt när 8/10 inte vet vad de gör på gymmet. Tyvärr så tränar jag själv på ett sådant gym.

Nyland
2014-11-20, 05:00
Svenskar är inte skötsamma över lag på gymmet. Välj gym med omsorg, på vissa är det väldigt bra medans på andra katastrof. Beror mycket på inriktningen på gymmet, placering, medlemmar och personal.

Tyvärr har jag bara ett alternativ just nu men förhoppningsvis kommer jag ha mer valmöjligheter i framtiden och kan testa några olika.

Alla s.k fitness gym i Sverige lider av samma problem. Det är inte konstigt när 8/10 inte vet vad de gör på gymmet. Tyvärr så tränar jag själv på ett sådant gym.

Ja, det var det svaret som jag förväntade mig. Jag skapade nog tråden mest för att få ur mig en del av irritationen. Känns bättre nu så mission accomplished och jag kan återgå till att fokusera på träningen.

Carlo Fatface
2014-11-20, 06:38
Så gott som alla gym jag varit på inom Sverige(ett 20-tal) under årens lopp har haft skapligt bra ordning.Möjligt att det håller på att bli sämre nu ju mer mainstream gymträningen blir.

Intressant nog har det på de 4 olika kedjorna jag provat i Oslo varit total oordning just på hantlarna. Jävligt störande. *gah!*
Varför sprida ut alla hantlar runt om i rummet,hur jobbigt är det att ställa tillbaka dem på samma plats liksom? :confused:
Nej,då ska man leta en hantel här och en där..

Om vikter inte hänger på exakt rätt plats bryr jag mig inte om,så länge det finns hyfsat gott om dem.