handdator

Visa fullständig version : Ramen i Göteborg


Tricklew
2014-11-18, 23:35
Finns det verkligen inget ställe i Göteborg att få tag i lite vettiga nudlar? Googling leder mig endast till stockholms restauranger och ledsna trådar på internet från 2010 om bristen på nudlar i Göteborg.

Nordenator
2014-11-18, 23:42
Finns det verkligen inget ställe i Göteborg att få tag i lite vettiga nudlar? Googling leder mig endast till stockholms restauranger och ledsna trådar på internet från 2010 om bristen på nudlar i Göteborg.

Jag har sökt. Jag har misslyckats. Jag har gått över till Pho Bo.

http://www.taste.com.au/images/recipes/nb/2008/02/19014_l.jpg

Då jag flyttade ner gick jag igenom en rad Japanska restauranger (Se: Sushi-ställen) på jakt efter ramen, men istället för att hitta det så har jag åtminstone hittat koreanskt och vietnamesiskt käk på kuppen som är bra. Yakiniku/yakitori finns åtminstone här och var, men de flesta haken serverar bara sushi.

Vi Viet har schysst pho bo, i alla fall. Men vänta dig inte samma sak. Pho bo är däremot the shit då man är lite småbakis. Fick åtminstone käka ramen på ett ställe i Bryssel i höstas, vilket gör mig lite gladare.

Tomten
2014-11-19, 00:00
Finns det verkligen inget ställe i Göteborg att få tag i lite vettiga nudlar? Googling leder mig endast till stockholms restauranger och ledsna trådar på internet från 2010 om bristen på nudlar i Göteborg.

Finns det bra ramen i Stockholm? Trodde inte det fanns någonstans i Sverige. Har bara varit på Ki-mama Ramen och det var ganska rejält dåligt, i varje fall om man ska jämföra med den Ramen jag ätit i olika delar av Japan.

Nordenator
2015-11-18, 02:42
Kan passa på att uppdatera denna tråd nu. Det finns tonkotsu ramen i Göteborg. Linnéplatsen - stället heter ramen-ya. Bara öppet kvällstid och nyöppnade, men jag har hunnit dit en vända och tycker att det smakar som österut. Ungefär 150 kr för en skål.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

LoveMachine
2015-11-18, 09:47
Kan passa på att uppdatera denna tråd nu. Det finns tonkotsu ramen i Göteborg. Linnéplatsen - stället heter ramen-ya. Bara öppet kvällstid och nyöppnade, men jag har hunnit dit en vända och tycker att det smakar som österut. Ungefär 150 kr för en skål.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Tonkotsu, riktigt mjölkvit och fet tonkotsu? I så fall bokar jag snart en resa till Göteborg bara för att.

Edit: Fast om jag hittar ett ställe som har riktigt bra och stark Geikikara-ramen då jävlar. Åt en sagolikt god och stark på Kikianbo-ramen när Akihabarar. Både kara och shibi som gör att munnen brinner och domnar bort samtidigt

HerrLuta
2015-11-18, 10:44
Jag har inte besökt detta ställe själv men Fee Fi Fo Fum fick en bra recension i Nöjesguiden (och Metro vad jag kan minnas) och en ok i GP så det kan säkert vara värt att spana in! :)

Ligger på Rosenlundsgatan 8 och återkom gärna med en kort recension om ni provar!

Nordenator
2015-11-18, 20:47
Jag har inte besökt detta ställe själv men Fee Fi Fo Fum fick en bra recension i Nöjesguiden (och Metro vad jag kan minnas) och en ok i GP så det kan säkert vara värt att spana in! :)

Ligger på Rosenlundsgatan 8 och återkom gärna med en kort recension om ni provar!

Inte nära på Japanskt. Smakar som svenska kockar som använt ramen som inspiration för deras egen mat. Kan säkert vara bra på sitt sätt, men jag gick därifrån relativt hungrig och utan min sil. Var där så snart jag sett att de öppnat, och har även testat ett ställe vid prinsgatan-hållplatsen. Meeen.. Nah. Är man ute efter ramen faller Fee Fi Fo Fum kort, men det kan säkert vara ett intressant besök i sig. Jag var bara där efter jobbet en vända. Äter man förrätt, tar någon öl och liknande så är det nog mer lämpligt.

Tonkotsu, riktigt mjölkvit och fet tonkotsu? I så fall bokar jag snart en resa till Göteborg bara för att.

Edit: Fast om jag hittar ett ställe som har riktigt bra och stark Geikikara-ramen då jävlar. Åt en sagolikt god och stark på Kikianbo-ramen när Akihabarar. Både kara och shibi som gör att munnen brinner och domnar bort samtidigt

Yes. Både jag och min polare som hakade på till Japan senast var väldigt nöjda, och vi hann säkert ändå få i oss 20 skålar sist som referens. De lär finlira på smaken och så framöver då de bara varit öppna i en vecka då vi var där och såväl kockar som serveringspersonal var under upplärning, men vi fick oss en bun, en öl på rött ris jag inte testat (se: inget man hittar på family mart), kirin på fat, en skvätt sake och en god skål ramen. Slutade på runt 450 kr om jag minns rätt, men vi gick därifrån nöjda.

Ölen var lätt att hitta:
http://www.akebono.se/sortiment/ol/artikel-ol/hitachino-nest-beer-red-rice-ale/

Nordenator
2015-11-18, 21:10
Disclaimer: Jag har ju bara varit i Japan cirkus en månad, så du får ta min expertis med en nypa (se: näve) salt, men jag har ätit nog mycket för att veta att soppan är så fruktansvärt viktig (även försökt göra själv och insett att det inte går på bara fonder). Men när du är i Göteborg får du inte missa det, i alla fall. Stället vi åt på i Bryssel som serverade ramen med katsu istället för karré var röstat som populäraste asiatiska restaurangen i Bryssel - och den nådde inte upp till detta. Så åtminstone det bästa jag ätit i Europa med råge.

Rikard Jansson
2015-11-18, 21:12
Jag trodde nudlar var billig mat?

Nordenator
2015-11-20, 01:38
Jag trodde nudlar var billig mat?

Snabbnudlar är en grej, och en svettig skål ramen är en annan. Fläsk som smälter i munnen, en simmig soppa kokad på märgben och passande grönsaker till det. Kanske lite vitlök eller kimchi till det. Good shit.

Tricklew
2015-11-20, 10:22
Kan passa på att uppdatera denna tråd nu. Det finns tonkotsu ramen i Göteborg. Linnéplatsen - stället heter ramen-ya. Bara öppet kvällstid och nyöppnade, men jag har hunnit dit en vända och tycker att det smakar som österut. Ungefär 150 kr för en skål.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Kul! Spejade in den häromdagen så jag regelbundet har vägarna förbi. Får bli ett besök de kommande dagarna.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

PureWhey
2015-11-20, 11:54
Snabbnudlar är en grej, och en svettig skål ramen är en annan. Fläsk som smälter i munnen, en simmig soppa kokad på märgben och passande grönsaker till det. Kanske lite vitlök eller kimchi till det. Good shit.

Fisatanas vad gött.

StarkaUlf
2015-11-20, 12:04
Hittade den.

http://i.imgur.com/ytpNgoO.jpg