handdator

Visa fullständig version : Olas VLCD vs Olas VLCD


Sidor : [1] 2

exevision
2014-11-18, 21:14
Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.
Denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Där man i pulser tar EAA, väntar typ 60 min och tar sedan kasein.
Typ som:
+1.

Jag kommer att pröva detta upplägg under en vecka i oktober, när jag förhoppningsvis nått 80kg. På följande vis:

Vaknar: EAA, multivitaminbrus, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Lunch: EAA, koffein+grönt te
1h senare: 30g kasein
Innan träning: koffein+grönt te x2
Efter träning, EAA
1h senare: 30g kasein
Innan sömn, 40g kasein
30g EAA = 120kcal
130g kasein = 520 kcal
Totalt 640 kcal, eller 1500 minus per dag.

Cirka 5-9 dagar, beroende på hur hemskt det är. Kan vara lärorikt.

Men Ola nämnde i en annan tråd att han provat ett annat sätt:
Jag håller precis på med en sådan variant. 4 drinkar per dag, "allt i ett", ca 4-5h mellan intag. Jag tror inte det är bättre än orginalupplägget men det är smidigare och jag tycker att jag mår bättre.

11g EAA
25g Kasein
13g Vassle
6g Mineralblandning+kreatin+beta-alanin
1g HMB

För att stimulera proteinsyntesen maximalt är detta naturligtvis overkill men det blir de doserna om man ska komma upp i ett vettigt totalintag.

Om man ser på de olika uppläggen, spelar det någon roll om man tar allt i samma drink?

Bossebäver
2014-11-18, 23:01
Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.
Denna: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184629
Där man i pulser tar EAA, väntar typ 60 min och tar sedan kasein.
Typ som:


Men Ola nämnde i en annan tråd att han provat ett annat sätt:


Om man ser på de olika uppläggen, spelar det någon roll om man tar allt i samma drink?

Jag har testat köra helmjölksprotein (80/20 vassle/kasein) uppdelat i 3-4 drinkar per dag. Jag kör då så att jag når 160 gram protein vilket ger 700 kcal per dag. Mår avsevärt bättre än på EAA/Kasein proceduren, presterar bättre.

Menar du hela dagens intag i en drink?

exevision
2014-11-19, 06:23
Menar du hela dagens intag i en drink?

Nej. Menar som det senare exemplet, liknande det du provat.

Bossebäver
2014-11-19, 06:55
Jag kan inte uttala mig om ett upplägg är bättre eller sämre, det får stå för Ola som både är upphovsman och kompetentare än vad jag är.

Men om man ser till att få i sig minst 3 "måltider" per dag där var och en av dessa innehåller tillräckligt med protein för att stimulera proteinsyntesen maximalt(>30 g fullvärdigt) och hålla kroppen med protein åtminstone fram till nästa drink torde valet av protein vara mindre viktigt. Siffran 2g/kg kroppsvikt är baserad på blandprotein och behovet sjunker när allt intag är fullvärdigt, lägg därtill att mjölkprotein är extra "epic" ur byggarsynpunkt.

Lyle mcdonalds psmf är baserad på matprotein och använder sig av liknande siffror som jag använder och enligt han ska förlusten av muskler vara i princip nada förutsatt att dieten sköts och du styrketränar med bibehållen intensitet.

Har du dessutom relativt högt bf skulle jag inte oroa mig, en av få (få) fördelar med att vara för fet är att man klarar av sådana här idiotprojekt lysande.

Ola Wallengren
2014-11-19, 08:37
Jag kan inte heller säga om det ena är bättre än det andra, har inte testat det på det sättet. Resultatmässigt tror jag lite mer på det första upplägget men testade det senare för jag inte tror det blir någon skillnad egentligen. Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.

EnergiÖverskott
2014-11-19, 08:47
Jag har provat båda Olas upplägg. Jag mådde helt klart bättre utan EAA fritt som följdes upp av en kaseindrink.

Blanddrinkar var min melodi, helt klart. Körde 4/dag med 4-5 timmars mellanrum. Ibland tog jag en EAA på morgonen när jag vaknade, innan dagens första proteindrink, eller efter träning.

Optidelen av hjärnan säger dock att EAA + kasein i intervaller är bättre men, resultaten är nog så marginella att det är onödigt optirunkande.

asdzxc
2014-11-19, 10:06
Jag har testat köra helmjölksprotein (80/20 vassle/kasein) uppdelat i 3-4 drinkar per dag. Jag kör då så att jag når 160 gram protein vilket ger 700 kcal per dag. Mår avsevärt bättre än på EAA/Kasein proceduren, presterar bättre.

Menar du hela dagens intag i en drink?

Jag kan inte heller säga om det ena är bättre än det andra, har inte testat det på det sättet. Resultatmässigt tror jag lite mer på det första upplägget men testade det senare för jag inte tror det blir någon skillnad egentligen. Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.


Av intresse bara :)
När ni säger att ni "mår bättre", på vilket sätt menar ni?
Är det mer fysiskt (presterar) och psykiskt (mer nöjd, tillfreds) eller är det snarare 'skönt att slippa krångla med 8 olika shakes/dag'?

Edit: Samt hur tycker ni det fungerar med hungern under den 'nya' VLCD:n?
Under den med 8 shakes tycker jag bhungern är ett stort problem, men med så många shakes/dag har man alltid nåt att se fram emot, typ. Tycker det underlättade psykiskt iaf.

Bossebäver
2014-11-19, 10:46
Av intresse bara :)
När ni säger att ni "mår bättre", på vilket sätt menar ni?
Är det mer fysiskt (presterar) och psykiskt (mer nöjd, tillfreds) eller är det snarare 'skönt att slippa krångla med 8 olika shakes/dag'?

Edit: Samt hur tycker ni det fungerar med hungern under den 'nya' VLCD:n?
Under den med 8 shakes tycker jag bhungern är ett stort problem, men med så många shakes/dag har man alltid nåt att se fram emot, typ. Tycker det underlättade psykiskt iaf.

Det är dumt att separera det psykiska och fysiska då de i verkligheten är så nära besläktade. Det ena följer det andra så att säga.

Men fördelarna är större shakes, mindre bekymmer. Även min optihjärna vill tro att EAA varianten är bättre men den mer rationella hjärnan vill tro att det totala intaget är det som spelar störst roll, och därmed är det den variant man mår bäst på som ger bäst resultat. Hungern är för mig inget riktigt bekymmer, däremot så kommer en besatthet av muffins, makaroner och vitt bröd som är lite irriterande. Apatin är lite halvirriterande den med.

exevision
2014-11-19, 13:24
Man kan också lägga fram argument som stöd för att det andra upplägget kan vara bättre. Mår man dessutom bättre på det ena eller andra så kan det vara avgörande.

Vilka argument skulle det vara?
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen?

Bossebäver
2014-11-19, 13:43
Vilka argument skulle det vara?
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen?

Som jag ser det är proteinet främst en källa för att tillhandahålla protein kroppen kan snatta av utan att behöva ge sig på eget protein. Fett är alltid den främsta drivkällan vid underskott och finns protein att tillgå för glukosbehov så får kroppen få anledningar att ge sig på musklerna, speciellt med styrketräning inblandat. Kombinera detta med låga insulinnivåer så är saken biff, elda(oxidera) fett bah!

Har du någon gång kollat om du är i ketos Ola?

MT3
2014-11-19, 20:23
Undrar en sak: Hur går ni tillbaka till normalt ätande efter en sånhär diet? Är det inte extremt svårt att inte balla ur och vräka i sig allt möjligt? Kan tänka mig att man lär bli som galen i mat då t.o.m jag vart det när jag bara körde en "vanlig" deff. 500-1000kcal underskott.

Gober
2014-11-19, 20:31
Undrar en sak: Hur går ni tillbaka till normalt ätande efter en sånhär diet? Är det inte extremt svårt att inte balla ur och vräka i sig allt möjligt? Kan tänka mig att man lär bli som galen i mat då t.o.m jag vart det när jag bara körde en "vanlig" deff. 500-1000kcal underskott.

Psyket ballar ur. Du måste ha disciplin. Ta en ätardag utan att överdriva, därefter öka kalorierna sakta dag för dag tills du är på balans, ligg kvar där någon vecka och öka sen väldigt sakta. Både kropp och psyke måste vänja sig.

Behövs knappast nämnas men VLCD är inget för individer med ätstörningar.

Ola Wallengren
2014-11-19, 23:28
Vilka argument skulle det vara?
Vassle och fritt EAA stimulerar väll proteinsyntesen bra även om de intas samtidigt med kasein? Så det skulle ju kunna vara en fördel med blanddrinkarna eftersom nivåerna av aminosyror hinner sjunka bättre innan man återigen tar en drink och stimulerar proteinsyntesen?

Ja, ungefär så. Samt att man intar både essentiella och icke-essentiella aminosyror samtidigt. Eftersom alla 20 aminosyror behövs i proteinsyntesen så kan detta eventuellt vara en fördel. Dosen av leucin vid ett och samma intag blir också större vilket kanske spelar roll, även om maxdosen för stimulans överskrids med råge.

Jag tycker att svängningarna i hunger, energi mm blir mindre vid bolusintag framför uppdelat intag.

Ola Wallengren
2014-11-19, 23:30
Har du någon gång kollat om du är i ketos Ola?

Ja. För mig resulterar denna VLCD i mycket måttliga blodketonnivåer. ca 0.3-0.5 mmol/L. Allså inte mycket högre än vad vissa obesa kan ha efter en nattfasta. Ordentlig ketos är typ >4 mmol/L

Knaz
2014-11-19, 23:50
Ja, ungefär så. Samt att man intar både essentiella och icke-essentiella aminosyror samtidigt. Eftersom alla 20 aminosyror behövs i proteinsyntesen så kan detta eventuellt vara en fördel. Dosen av leucin vid ett och samma intag blir också större vilket kanske spelar roll, även om maxdosen för stimulans överskrids med råge.

Jag tycker att svängningarna i hunger, energi mm blir mindre vid bolusintag framför uppdelat intag.

Den senare varianten har gått obemärkt förbi mig.. Kört den första några gånger. Var tänkt att jag skulle köra den ytterligare en sväng nu. Men blev lite intresserad av den nya varianten.

Vilken skulle du rekommendera en som redan kört den första varianten ett antal gånger?

Ola Wallengren
2014-11-20, 05:11
Vilken skulle du rekommendera en som redan kört den första varianten ett antal gånger?

Du måste ju testa den andra varianten för att jämföra. Jag kan inte säga vilken som är bäst.

Knaz
2014-11-20, 13:26
Du måste ju testa den andra varianten för att jämföra. Jag kan inte säga vilken som är bäst.
Givetvis. Tänkte bara om du rekommenderade någon före den andra. Blir nog att köra första varianten någon vecka för att sedan gå över på den nya.

anvihl
2014-11-20, 17:04
Jag har kört 20g vassleprotein+30g kaseinprotein 4 gånger om dagen +mineralsalt, vitaminer/mineraler, omega3, kreatin yadayadayada... med utmärkta resultat. Faktiskt bättre än Olas "första" VLCD. Tyckte hungern blev bättre på detta vis och man slapp skaka shakes hela tiden :).

EnergiÖverskott
2014-11-20, 19:54
Jag har kört 20g vassleprotein+30g kaseinprotein 4 gånger om dagen +mineralsalt, vitaminer/mineraler, omega3, kreatin yadayadayada... med utmärkta resultat. Faktiskt bättre än Olas "första" VLCD. Tyckte hungern blev bättre på detta vis och man slapp skaka shakes hela tiden :).

Det var så jag gjorde fast eaa + kasein enligt "första" dieten på morgonen och resterande 3 shakes 20 gram vassle + 20 gram kasein. Uplevde precis samma fördelar som du :)

Alex1891
2014-11-21, 10:08
Ni som har testat, Hur länge har ni kört på detta upplägg? Disciplinen måste ju vara på topp för att klara av detta 7 dagar i sträck.

Knaz
2014-11-21, 15:03
Hur stor skillnad/hur viktigt skulle ni säga att HMB är på en sådan här diet?

ATJL
2014-11-23, 19:56
Funderar på att lägga in ungefär den här varianten två dagar/vecka som en slags "upphottad" version av 5:2 dieten. Blir isf enklast möjliga med 20g vassle/20g kasein drinkar.

Vad tycks om det?

Ola Wallengren
2014-11-24, 03:12
Hur stor skillnad/hur viktigt skulle ni säga att HMB är på en sådan här diet?

Svårt att säga. Hård diet och nytt träningsprogram/ökad volym är tillfällen då HMB kanske gör nytta. Däremot så är effekten av leucin nästan den samma (troligtvis), så tillsammans med EAA+högprotein så kanske det inte gör någon skillnad.

Ola Wallengren
2014-11-24, 03:15
Funderar på att lägga in ungefär den här varianten två dagar/vecka som en slags "upphottad" version av 5:2 dieten. Blir isf enklast möjliga med 20g vassle/20g kasein drinkar.

Vad tycks om det?

Jag har själv kört ungefär en 4:3 diet med detta upplägg. Funkar inte jättebra för mig eftersom jag har väldigt lätt att äta igen underskottet.

Knaz
2014-11-24, 21:59
Svårt att säga. Hård diet och nytt träningsprogram/ökad volym är tillfällen då HMB kanske gör nytta. Däremot så är effekten av leucin nästan den samma (troligtvis), så tillsammans med EAA+högprotein så kanske det inte gör någon skillnad.

Okej, klickat hem HMB nu iaf för att testa under denna VLCD svängen. Kan man läsa hur du tränade under den perioden? Vet att du körde helkropp var tredje dag men tänkte lite mer ingående?

Ola Wallengren
2014-11-25, 02:39
Vet att du körde helkropp var tredje dag men tänkte lite mer ingående?

Ungefär enligt nedan. Kan tänka mig att jag då och då körde bencurl samt en extra triceps- och ryggövning också.

Helkroppspass
2-3 set Knäböj
1 Myo-set Benspark
1 Myo-set Vadpress
1 Myo-set Dips
1 Myo-set Axelpress
1 Myo-set Chins
1 Myo-set Bicepscurl

EnergiÖverskott
2014-11-25, 07:01
Ni som har testat, Hur länge har ni kört på detta upplägg? Disciplinen måste ju vara på topp för att klara av detta 7 dagar i sträck.

Inte alls. Du behöver snarare ha dålig disciplin för att inte klara VLCD i så lite som 7 dagar. Du har ju bestämt dig, då finns det inga alternativ. Man tänker inte på det tillslut, det bara rullar på. Det är som att bestämma vad som helst. Har du ett möte att gå på imorgon klockan 9 så är det väl självklart att du går på det? Lika självklart är det att dricka EAA klockan 7 och kasein klockan 8 om du bestämt dig liksom.

Det är först när du är lite halvbestämd och funderar varje dag på ifall du inte ska börja äta istället som du kommer att börja äta och avbryta dieten.

Bestäm dig, ha dina refeeds och var målmedveten och tänk på att det är självvalt.

Knaz
2014-11-25, 10:01
Ungefär enligt nedan. Kan tänka mig att jag då och då körde bencurl samt en extra triceps- och ryggövning också.

Helkroppspass
2-3 set Knäböj
1 Myo-set Benspark
1 Myo-set Vadpress
1 Myo-set Dips
1 Myo-set Axelpress
1 Myo-set Chins
1 Myo-set Bicepscurl
Helt annorlunda emot hur jag kört de andra gångerna jag kört VLCD. Blir nog att testa det också, mest kört de tre stora under dessa perioder. Någon anledning till att du inte körde bänk och mark?

krubkungen
2014-11-25, 10:25
Finns det någon universal kroppsfett nivå man bör ligga på för att prova VLCD? I det högre spannet?
Tex mig själv, ligger på 10% BF, kan jag dra nytta av VLCD för att droppa ner till 8%, eller lämpar det sig bättre i mitt fall att forsätta med klassisk approach?


Sent from my iPhone using Tapatalk

REDaction
2014-11-25, 12:02
Finns det någon universal kroppsfett nivå man bör ligga på för att prova VLCD? I det högre spannet?
Tex mig själv, ligger på 10% BF, kan jag dra nytta av VLCD för att droppa ner till 8%, eller lämpar det sig bättre i mitt fall att forsätta med klassisk approach?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jag skulle nog säga att du har större nytta av det åtminstone om du ligger på högre bf än 10 %. Vore jag du skulle jag som mest kickstarta en deff med 2-3 dagar vlcd.

Bossebäver
2014-11-25, 15:52
Jag har funderat på om det ens är möjligt med full muskelretention på denna diet, speciellt inte om man är relativt "lean"(>15%)

Om man inte befinner sig i relativt ordentligt utvecklad ketos så kräver enbart hjärnan 100g glukos per dygn, lägg därtill nervsystem och lite andra system som är exklusivt glukosdrivna. Majoriteten av proteinet man intar är tillgängligt för glukeogenes men en relativt stor andel av det intagna proteinet är exklusivt ketogent.

Om man antar att det går att producera glukos till ration 1,5 gram protein--->1 gram glukos så skulle absolut allt gå åt till att stilla kroppens glukosbehov. Glycerol som frisätts från fettceller tillsammans med fettsyror kan också genomgå glukeogenes men om jag inte minns fel så är det någonting i stil med 5-15 gram glukos/100 gram fett. Om man då droppar 200 g rent fett per dag(1800 kcal underskott) skulle det ge måttliga mängder glukos och fortfarande klart i gränsfall. Ytterligare 10-20 gram kolhydrat tillkommer från proteinpulvret beroende på renhet.

Är det ens fysiologiskt möjligt att bygga muskler på denna diet? Att träna förbättrar proteinbalansen oberoende av energiintag men utan tillgängliga aminosyror så kan inte proteinsyntesen uppregleras. Är det därför en planerad refeed är så viktig, för att kliva in i en anabol fas efter ett träningspass och kunna bygga tillbaka ev muskelprotein förlorat under veckan?

tsim
2014-11-27, 00:06
Ola Wallengren har ju sin mer eller mindre omtalade VLCD.spelar det någon roll om man tar allt i samma drink?

Vad jävla jobbigt!, jag personligen tycker man bör äta någon fast föda emellanåt.
brist på fett och brist på massa åt tarmarna, då mår man jävligt dåligt.

Ola Wallengren
2014-11-27, 01:45
Bossebäver:

Jag ökade bevisligen i muskelmassa på denna diet, så visst är det möjligt. Måttliga ketonnivåer blev det också så glukoneogenesen hängde tydligen med rätt bra. Alternativt att ketonförbräningen var hög och motsvarade behovet, men det är kanske inte så troligt.

Ola Wallengren
2014-11-27, 01:50
Helt annorlunda emot hur jag kört de andra gångerna jag kört VLCD. Blir nog att testa det också, mest kört de tre stora under dessa perioder. Någon anledning till att du inte körde bänk och mark?

Tyckte att både böj och mark blev för jobbigt på ett helkroppspass under vlcd. Bänk, eller annan press kunde jag inte köra pga trasig axel. Däremot så täcker ju dips och axelpress någorlunda upp bröst, axlar, triceps.

Shqypnia
2014-11-27, 10:47
Denna diet verkar ju sinnessjuk och framhäver "Bygges Looser" dieterna som det mest hälsosamma vi har på denna planet.

cAase
2014-11-28, 12:26
Kör Olas 2a variant och tycker den fungerar så mycket smidigare med arbete och den sociala delen i livet. Slipper springa fram och tillbaka hela tiden med EAA + kasein.

tsim
2014-11-28, 17:16
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s

Aliaas
2014-11-29, 23:59
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s

det är ju inte meningen heller.

StarkaUlf
2014-11-30, 00:35
Vad menas med en längre tid då?

Bossebäver
2014-11-30, 13:55
Bossebäver:

Jag ökade bevisligen i muskelmassa på denna diet, så visst är det möjligt. Måttliga ketonnivåer blev det också så glukoneogenesen hängde tydligen med rätt bra. Alternativt att ketonförbräningen var hög och motsvarade behovet, men det är kanske inte så troligt.

Episkt, men om jag inte minns fel så gjordes mätningen efter kolhydratsladdning, är det möjligt att muskelökningen var glykogen?
I vilket fall så tyder ju det på full muskelretention så det är ju fortfarande imponerande.


Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s

Att ta 6-800 kalorier under en längre tid är ett idiotsäkert sätt att tappa fett.

Vad menas med en längre tid då?

Redan efter 3 dagar drömmer man om muffins, knäckebröd och pasta. Det är inte längre de sexuella drömmarna som orsakar morgonbånge.........:hbang:

Ola Wallengren
2014-11-30, 21:46
Matningarna var efter en standardiserad reefed bada gangerna, sa skillanden skall motsvara "muskler".

EnergiÖverskott
2014-12-01, 07:03
Jaha det är ingen av er som har prövat vlcd under en längre tid?
Det där funkar inte, iaf inte under en längre tid.

"varning" s.a.s

Vad menar du med en längre tid? Ola körde väl sju veckor om jag inte minns fel och det finns andra på forumet här som kört mellan 3-5 veckor. I mina ögon så är det "långt" när man ser till vad för diet det är vi pratar om. Att leva på VLCD länge är självklart inte möjligt om länge är 2 år (så länge du inte är sjukligt fet) men, det är ju heller inte tanken. Efter X antal veckor så lär du ha kommit dit du vill med denna diet och då är det dags att övergå till en mer "normal" diet. Det är även här som det avgörs om du lyckas, du måste ha en plan för hur du ska fortsätta äta efter denna diet.

Så, det är knappast tänkt att denna variant av proteinbaserade VLCD (snarare en PSMF) ska pågå under längre tid. Det är ingen långsiktig lösning i sig.

Knaz
2014-12-01, 09:59
Påbörjar första varianten idag och tänkte på en sak.. När är det smartast att ta HMB?

F Ultra
2014-12-01, 17:16
Påbörjar första varianten idag och tänkte på en sak.. När är det smartast att ta HMB?

Om man ska lita på förespråkarna så ska det vara ca en timme före träning, direkt efter träning och sedan 1g var 3:e timme (halveringstiden är 3 timmar).

tsim
2014-12-09, 21:14
Att ta 6-800 kalorier under en längre tid är ett idiotsäkert sätt att tappa fett.



Japp, lycka till då:)

FOSHO
2014-12-22, 10:25
Jag undrar om du körde 1g hmb vid varje mål eller bara efter träningen?

Shqypnia
2014-12-22, 11:02
Vad är tanken med VLCD, lär man inte förlora mestadels av sina muskler när man ligger på ett så lågt kcal-intag?

Bossebäver
2014-12-22, 11:35
Vad är tanken med VLCD, lär man inte förlora mestadels av sina muskler när man ligger på ett så lågt kcal-intag?

Har du läst någon av trådarna eller lyssnat på bodyradio-avsnittet öht?

Tanken är ju givetvis att skala av sig fett så snabbt som möjligt med högsta möjliga muskelretention, orka va fet.

FOSHO
2014-12-22, 12:32
Har du läst någon av trådarna eller lyssnat på bodyradio-avsnittet öht?

Tanken är ju givetvis att skala av sig fett så snabbt som möjligt med högsta möjliga muskelretention, orka va fet.

Exakt, det orkar man inte.:hbang:

Shqypnia
2014-12-22, 20:08
Nej det har jag dessvärre inte men ett sådant grovt underskott låter ju katastrofalt. När medlemmar på Kolo påstår de ligger på 1700-1800 kcal så är andra medlemmar snabba med att påpeka att man ligger alldeles för lågt. Här har vi något som heter VLCD där man ska ligga på vad- 800 kcal?

Bossebäver
2014-12-22, 20:26
Nej det har jag dessvärre inte men ett sådant grovt underskott låter ju katastrofalt. När medlemmar på Kolo påstår de ligger på 1700-1800 kcal så är andra medlemmar snabba med att påpeka att man ligger alldeles för lågt. Här har vi något som heter VLCD där man ska ligga på vad- 800 kcal?

Medlemmar på kolo är generellt sett ja, efterblivna.....

Ett enormt underskott ökar risken för att kroppseget protein används som bränsle, men om man styrketränar(vilket ensamt förbättrar proteinbalansen) och tillhandahåller protein som stimulerar anabolism så kan man sedan låta proteinet bli glukos eller ketonkroppar. Kombinera perioderna av anabolism med överlag låga insulinnivåer över dygnet och en enligt Ola måttlig ketos så har kroppen inget annat val än att vända sig till fettdepåerna.

Ola mätte sig före och efter och resultaten antydde att han hade byggt muskler under dieten men det är jag rakt tveksam till, man blir då inte starkare iaf.....

Ola Wallengren
2014-12-23, 05:56
Jag är helt säker på att jag ökade. Mätningarna är så pass noga och ökningen så pass stor att det inte råder någon tvekan. Själva storleken på ökningen kan diskuteras. Kanske 3.5 kg +- 1kg ungefär. Jag ökade i styrka men inte speciellt mycket. Från att reppa på 140 till 150 i knäböj ungefär, men träningen var allt annat än styrkeinriktad.

ATJL
2014-12-24, 08:31
Kör du någon form av konditionsträning under VLCD?

Jag tänker mig lite om man har behov av att ha upprätthålla god kondition pga idrott eller arbete, men vill använda sig av dieten?

God jul! //N

FOSHO
2014-12-25, 11:47
Drog igång igår, ett tips är att använda mixer då det blir ganska mycket pulver och klumpar i shaker.

Shqypnia
2014-12-25, 11:55
Klarar ni verkligen av det vardagliga livet? En diet i min värld är där man minskar kcal intaget och livet forsätter som vanligt. Inte där man mår fysiskt och psykisk dåligt samtidigt som man antagligen blir socialt efterbliven.

Bossebäver
2014-12-25, 17:37
Klarar ni verkligen av det vardagliga livet? En diet i min värld är där man minskar kcal intaget och livet forsätter som vanligt. Inte där man mår fysiskt och psykisk dåligt samtidigt som man antagligen blir socialt efterbliven.

Beskriv det "vardagliga livet" först och främst, ett jobb som ställningsbyggare exempelvis hade varit väldigt tungt.

Rent psykiskt finns mixade känslor, men jag tror att det är väldigt varierande beroende på personen som utför vlcd:n. Jag mår bra, men det beror sannolikt på att jag varigt överviktig hela mitt vuxna liv. Att svälta verkar ge mig en smalhetskänsla, något som oroar mig.

Jag har för övrigt kört 4-5 omgångar av denna vlcd och fuckat upp varje omgång. Det är inte så svårt som man tror att förstöra ett underskott på ca 2000 kcal dagligen på ett par dagar, något många "tjockisar" har insett.

Styrkemässigt går det förvånande bra. Passen blir längre men all styrka under ca 6 rep bibehålls. Över blir det ganska tungt.
.

shut teh face
2014-12-26, 18:47
Finns det något färdigt 80 vassle 20 kasein pulver att köpa någonstans, eller blandar ni ihop själva? Jag undrar också om HMB togs vid varje drink eller bara en gång per dag :)

Ola Wallengren
2014-12-26, 22:22
Helmjölksproten är 80/20 kasein/vassle, men du kanske menade det du skrev. Då får man blanda. HMB 3 ggr/dag är nog rätt vettigt.

Qtip
2015-01-02, 17:09
Kanske fel tråd men vad är skillnaden ifrån att köra en VLCD kur på de påsarna man blandar emot de som är färdiga shakes?

Gober
2015-01-02, 20:49
Kanske fel tråd men vad är skillnaden ifrån att köra en VLCD kur på de påsarna man blandar emot de som är färdiga shakes?

De påsarna är avsedda för bantning (dvs tappa fett i rask takt och enbart det) medan detta upplägg är till för att köra en extrem diet i syfte att bli av med mycket fett snabbt och samtidigt minimera muskelförlust på ett så optimalt sätt som möjligt.

Edit, kan ha missuppfattat din fråga då jag inte riktigt vet vad du menar för "påsar".

dinho88
2015-01-02, 21:31
Hur har ni upplevt, reverse-dieting, tillbaka till ett "normalt" förhållningssätt till mat efter.

Deffar just nu och ligger på 75kg, ska ner 3-4kg till för att rutorna ska sticka fram ordentligt. Hur skulle det vara om man hoppade på detta tåg ca 2 veckor och sen återgår till en mer normal kost för att sakta stegra upp till balans.

Knaz
2015-01-06, 17:06
Inne på andra dagen med den andra varianten, dvs bara 4 shakes/dag. Kan redan nu säga att de är mycket skönare! Slippa hälften av alla shakes gör mycket.

RobinEH
2015-01-06, 17:39
Två frågor:
Ni som testat, har ni tuppat av någon gång under dieten?
Bör man testa något annat upplägg om man cyklar minst drygt en mil per dag?

Knaz
2015-01-06, 22:32
Två frågor:
Ni som testat, har ni tuppat av någon gång under dieten?
Bör man testa något annat upplägg om man cyklar minst drygt en mil per dag?

1. Nej.
2. Prova vad som passar dig. Tror inte att många skulle orka det iaf.

Bossebäver
2015-01-07, 18:55
Två frågor:
Ni som testat, har ni tuppat av någon gång under dieten?
Bör man testa något annat upplägg om man cyklar minst drygt en mil per dag?

Jag har inte tuppat av men rejäl yrsel och lågt blodtryck har jag upplevt. Testa att bumpa upp saltintaget rejält, hjälper en del mot både yrseln och orkeslösheten.

Ang cyklingen så skulle jag fortfarande testa, hela syftet är ju att släppa fett och vikt i en rasande takt.

Knaz
2015-01-08, 22:26
Ni andra som kör denna diet, vad äter ni på refeeden? Har sån jävla dålig fantasi i köket. Ska jag laga nå eget blir det lätt för mycket fett..

Toni Radanov
2015-01-10, 03:28
husmanskostaktigt. Nothing odd, just plain good!

Saabturbo95
2015-01-17, 22:59
Hej, Är ny här.
har läst tidigare men aldrig skrivit.
Regga mig för att detta verkar intressant då jag behöver tappa lite i vikt.
kan någon vara snäll och skriva en inköpslista på vad man behöver köpa och hur det ska blandas? Märke spelar ingen roll.
Har lyssnat på poden på body, men är inte riktigt 100% säker på vad jag borde köpa.
Kan man köra löpning under denna diet?

tack på förhand

//Andreas

Ola Wallengren
2015-01-18, 00:48
Kolla tex denna post tex.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7248335&postcount=1969

charmed
2015-01-18, 17:48
Hej, Är ny här.
har läst tidigare men aldrig skrivit.
Regga mig för att detta verkar intressant då jag behöver tappa lite i vikt.
kan någon vara snäll och skriva en inköpslista på vad man behöver köpa och hur det ska blandas? Märke spelar ingen roll.
Har lyssnat på poden på body, men är inte riktigt 100% säker på vad jag borde köpa.
Kan man köra löpning under denna diet?

tack på förhand

//Andreas

Skulle undvika löpning såvida du inte är en väldigt van löpare. Du kommer inte ha energi till att göra några framsteg och du ligger på tillräckligt underskott för att inte få någon ytterligare fettförlust.

Ado2000
2015-01-18, 20:21
Kolla tex denna post tex.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7248335&postcount=1969

Varför bakpulver ?

Ola Wallengren
2015-01-19, 05:53
Varför bakpulver ?

Det är en fosfatkälla.

JP Morgan
2015-01-20, 15:47
Nu lånar jag tråden en smula kanske, men skall till och deffa och det vore skoj att testa detta upplägg.

Jag vill gärna lägga in en dag i veckan då jag re-feedar. Detta pga. jag alltid klarat av deffarna bättre med dessa (fungerar dessutom som en morot/motivationshöjare) samt för att flickvännen kräver detta (nej jag är icke en toffel, men fan vad det tjatas annars ;))

Förstör man konceptet månntro?

MT3
2015-01-20, 21:24
Nu lånar jag tråden en smula kanske, men skall till och deffa och det vore skoj att testa detta upplägg.

Jag vill gärna lägga in en dag i veckan då jag re-feedar. Detta pga. jag alltid klarat av deffarna bättre med dessa (fungerar dessutom som en morot/motivationshöjare) samt för att flickvännen kräver detta (nej jag är icke en toffel, men fan vad det tjatas annars ;))

Förstör man konceptet månntro?
Nej, absolut inte. För att lyckas med en diet så gäller det att man ska klara det psykiskt också, en väldigt viktig del anser jag. En ätardag i veckan kommer verkligen inte förstöra mycket alls så kör på. ;)

jsgt
2015-01-20, 22:05
Till er som rekommenderat helmjölksprotein, är det inte bättre ur MPS-synpunkt att blanda 50% vassle, 50% kasein istället? 80/20 ger bara ca 10 g vassle per shake, men det kanske ger maximal MPS-stimulans i alla fall pga kaseinets leucin.

Ola Wallengren
2015-01-21, 02:41
Kolla här
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7071684&postcount=1886

jsgt
2015-01-21, 19:19
Tack. Det blir alltså 50/50 ungefär, vilket jag kört på ett par veckor nu med (subjektivt) goda resultat.

charmed
2015-01-26, 20:27
Jag har tidigare kört Olas traditionna upplägg och är nu inne på dag (16 på en hybrid). D.v.s att jag äter fyra shakes dagar då jag är i skolan eller kommer vare mycket i rörelse och åtta traditionella när jag är mera hemma/stillasittande.

Men både ur logistisk och välmående synpunkt trumfar fyra shakes åtta.

Fick dock precis reda på att jag klarade min första 30p tentamen på Läkarprogrammet så nu ska jag fira med en påse Olw Big Cut - Jalapeno Ranch och någon god dip.

Sedan blir det nya krafttag imorgon :)

Kan flika in mitt träningsschema också, lite nervös att jag gjort det för komplicerat för mig. Kanske även lite väl myckte volym även om det fortfarande går bra.

Dag 1 (Efter refeed, ganska hög intensitet (1x5 i syfte att öka) då jag ofta har bra med energi)

Mark 1x5
Bänk 1x5
Benspark 3x5
Chins 3x5
Militär 3x5
Stångcurl/Sidolyft ss 3x8

Dag 2 (3x8 är 1-2 reps från fail, 3x5 ganska nära)

Hacksquat 3x5
Dips 3x5
Stångrodd 3x5
Latsdrag 3x8
Hantelpress 3x8
Tricepspushdown 3x8
Vader

Dag 3 (tömningspass innan refeed)

Bänkpress, Militärpress, Hantelrodd, Latsdrag, Hacksquat, Stångcurl 3x10-12
Sidolyft/Baksida axlar och annat efter ork 2x15

Maverick
2015-02-07, 13:36
Ni som provat detta, hur har ni lagt upp träningen?

Hur har det funkat för er med träningen?

Är ni nöjda med resultatet?

Xead
2015-02-07, 14:01
Funderar på att slänga in två dagar av VLCD i veckan (andra dagar är det ett litet underskott som gäller). Bör jag lägga dessa dagar i samband med styrketräning eller på vilodagar? Har det någon betydelse månntro?

Ola Wallengren
2015-02-07, 15:24
Funderar på att slänga in två dagar av VLCD i veckan (andra dagar är det ett litet underskott som gäller). Bör jag lägga dessa dagar i samband med styrketräning eller på vilodagar? Har det någon betydelse månntro?

Helst dagen före träning och helst inte dagen efter.

Xead
2015-02-07, 19:01
Helst dagen före träning och helst inte dagen efter.

Hmm alright, kanske får byta upplägg i så fall eller köra två helkroppspass på rad. Skulle också kunna köra ett pass under en av VLCD-dagarna, borde gå.

anvihl
2015-02-07, 21:02
Helst dagen före träning och helst inte dagen efter.

Det här var intressant jag har alltid tänkt tvärtom (sen är jag opåläst också).

Alltid resonerat så att jag vill äta ordentligt dagen innan för att kunna prestera under träningen och dygnet efter träningen är ändå den muskelbyggande effekten av träning närvarande( som inte är energikrävande). Så i min värld är det "värre" att göra en VLCD dag på valfri dag där träningseffekten ej är närvarande då totalnedbrytningen blir större.

Jag har alltid kört med ett lägre nettounderskott på vilodagar kontra träningsdagar av just den anledningen och jag har upplevt det positivt på muskelbevaring/utveckling och styrkeutveckling trots ibland snabb deff.

Men jag antar att man kan göra argumentet att man efter träningen fyller på med mat så att man kan prestera på nästa pass om man gör som du föreslår här, jag är lite smått skeptisk känner jag dock :). Den där låga dagen före träningen brukar döda prestationsförmågan rätt ordentligt. Jag gissar att du sitter på mer kunskap än mitt dravel om prestation dock :).

Ola Wallengren
2015-02-08, 10:38
Jag tror egentligen inte det gör så stor skillnad men muskeluppbyggnaden blir nog bättre om man äter mer under tiden som proteinsyntesen är förhöjd, dvs ca 24h. Själv presterar jag bättre på lågkalori om jag får i mig ett par hyfsade mål före träningen.
Rent praktiskt blir det nästan ingen skillnad om man tränar ganska ofta, dagen efter träning och dagen före blir den samma.

shut teh face
2015-05-05, 19:04
När ni försöker få er i alla vitaminer, mineraler osv, lägger ni er på 100% RDI då eller ett högre intag?

shut teh face
2015-05-05, 19:11
Blir det någon faktiskt skillnad på köra Olas VLCD och färdiga VLCD som finns? Alltså inte nutrilett men från kanske andra märken där det är fokus på proteinet Förutom kanske kostnaden...?

Gober
2015-05-05, 20:22
Ola (eller någon annan) om man kör VLCD låt säga 2-3 dagar i veckan och "vanligt" dietupplägg resterande dagar, dvs med riktiga måltider. Är det lönt att slänga i salt och bakpulver? Tänker att kosten övriga dagar borde täcka upp tillräckligt då det är under en begränsad period.

yia
2015-05-05, 20:50
Jag tror egentligen inte det gör så stor skillnad men muskeluppbyggnaden blir nog bättre om man äter mer under tiden som proteinsyntesen är förhöjd, dvs ca 24h. Själv presterar jag bättre på lågkalori om jag får i mig ett par hyfsade mål före träningen.
Rent praktiskt blir det nästan ingen skillnad om man tränar ganska ofta, dagen efter träning och dagen före blir den samma.

Hur förhåller sig egentligen det här upplägget gentemot idéerna som florerar här på forumet om att man bara skulle kunna släppa ifrån sig 70 kcal per kilo fett per dag? Är fettbegränsningen strunt, eller gör den här dieten att man tappar mycket muskelmassa? Någonting måste man ju tappa om man driver runt på stora underskott.

Ola Wallengren
2015-05-05, 20:59
Ola (eller någon annan) om man kör VLCD låt säga 2-3 dagar i veckan och "vanligt" dietupplägg resterande dagar, dvs med riktiga måltider. Är det lönt att slänga i salt och bakpulver? Tänker att kosten övriga dagar borde täcka upp tillräckligt då det är under en begränsad period.

Nej det behövs inte. Testa gärna med och utan salt för att se om det känns någon skillnad.

Ola Wallengren
2015-05-05, 20:59
70 kcal siffran stämmer inte.

shut teh face
2015-05-17, 18:26
Nu har jag gjort ett litet försök på få ihop ett schema

Köpa:
proteinpulver helmjölksprotein, 80/20 kasein/vassle
EAA
ZMA
HMB
Multivitamin
mineralsalt
Vitamin-D
Kalcium
Omega-3
Jacked XX

Blanda ihop och sprid ut över 10 dagar i proteinpulver:
70g JOZO Mineralsalt
20g Bordssalt
50g Bakpulver

Och så Psylliumfröskal på något sätt

Fyra drinkar per dag med helmjölksprotein

Träningsdag:
Innan träning 60 min: hmb 3x
Innan träning 30 min: eaa med jacked xx

Fråga: Multivitamin, D-vitamin, ZMA, Kalcium kan jag väl ta när jag vill, förutom ZMA som bör tas på kvällen och då kalcium kanske får bli på morgonen?

Fråga: ska jag ta EAA efter träningen också?

Fråga: Beta-Alanin och Kreatin ingår ju i Jacked XX, så det ska väl inte behövas?

Fråga: ska jag ta EAA de dagar jag inte tränar också?

Fråga: Jag tycker man hamnar lite lågt på kaloriintaget. Jag tänkte att man tar 33g pulver (120 kcal) 4 gånger per dag, men man kanske borde köra lite mer i varje shake...?

Bossebäver
2015-05-17, 20:40
Rekommendationen är 30 gram protein per shake, så ca 40 gram pulver vore vettigt. Detta borde lägga dig på ca 750-800 kcal per dag inräknat EAA.

Angående psyllium, underdosera INTE! Detta är nog det viktigaste råd du kommer få i denna tråd, slarv med psyllium resulterar i en extremt verklig simulation av fängelsevåldtäkt utförd av en välutrustad, sadistisk och våldsam intagen, fast från fel håll.

shut teh face
2015-05-19, 06:56
Rekommendationen är 30 gram protein per shake, så ca 40 gram pulver vore vettigt. Detta borde lägga dig på ca 750-800 kcal per dag inräknat EAA.

Angående psyllium, underdosera INTE! Detta är nog det viktigaste råd du kommer få i denna tråd, slarv med psyllium resulterar i en extremt verklig simulation av fängelsevåldtäkt utförd av en välutrustad, sadistisk och våldsam intagen, fast från fel håll.
Ok, tack

Jag tänker såhär då ungefär, mina frågor om EAA ska intas vilodagar är fortfarande kvar, och ifall det blir för lite vassle kanske.. :confused:

Om vilodag: HMB 3x kapslar direkt på morgonen

Mål 1
40g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% cassle

Mål 2
40g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% cassle

Mål 3
40g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% cassle

Mål 4
40g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% cassle

Innan sängdags
30 min innan: ZMA 3x kapslar


Om träning
60 min innan: HMB 3x kapslar
30 min innan: 10g EAA + 5g Jacked XX (6dl vatten)

Efter träning: 10g EAA

Vitaminer:
3x kalcium
3x vitamineral
5x omega-3
2x D-vitamin

Blanda ihop (tom kryddburk?) och sprid ut över 10 dagar i proteinpulver:
70g JOZO Mineralsalt
20g Bordssalt
25g Bakpulver


Per dag:
30g Psylliumfröskal

Gober
2015-05-19, 10:31
Slarvade med psyliumfrö i början och skrek bokstavligen på toa :(

shut teh face
2015-05-22, 14:02
Nu är allt beställt iaf, ska bli skitkul! Siktar på tre helkropspass i veckan

Det enda jag kom på - direkt efter såklart, är att jag får i mig drygt 50 mg zink per dag med multimineralen + ZMA, det verkar vara lite för högt. :(

Räcker det med 1000 kcal överskott på refeeden?

Bossebäver
2015-05-22, 15:46
Nu är allt beställt iaf, ska bli skitkul! Siktar på tre helkropspass i veckan

Det enda jag kom på - direkt efter såklart, är att jag får i mig drygt 50 mg zink per dag med multimineralen + ZMA, det verkar vara lite för högt. :(

Räcker det med 1000 kcal överskott på refeeden?

Vad har du för multivitamineral?

Hur ser helkroppspassen ut?

profezy
2015-05-22, 15:51
Slarvade med psyliumfrö i början och skrek bokstavligen på toa :(
Samma här, testar dock denna vecka med en halvpåse lakrits YUPP istället för fröna. Funkar grymt hittils, 50 kcal extra men lätt värt.

Bossebäver
2015-05-22, 18:33
Samma här, testar dock denna vecka med en halvpåse lakrits YUPP istället för fröna. Funkar grymt hittils, 50 kcal extra men lätt värt.

Whaaat? Tell me more.

profezy
2015-05-22, 18:38
Whaaat? Tell me more.
Inga konstigheter egentligen men märkte att jag blev risig i kistan av en påse Läkerol YUPP 😊 så nu äter jag en halv påse framför tvn på kvällen som en treat och magen är i bra form så skippar fröna. Kör Olas upplägg #2 med 4st blandade kasein/eaa drinkar. Kanske missar något genom att utesluta fröna men jag kör två veckor bara så hoppas jag överlever.

shut teh face
2015-05-22, 18:43
Vad har du för multivitamineral?

Hur ser helkroppspassen ut?
Body Science Wellness Series - Vitamineral Complex

Vet inte ännu. :D

Det kanske blir två-split ändå, beror på lite hur ofta man tycker man ska belasta musklerna, jag vill verkligen inte träna 5-6 ggr i veckan när jag kör detta.

Bossebäver
2015-05-22, 19:07
Body Science Wellness Series - Vitamineral Complex

Vet inte ännu. :D

Det kanske blir två-split ändå, beror på lite hur ofta man tycker man ska belasta musklerna, jag vill verkligen inte träna 5-6 ggr i veckan när jag kör detta.

Jag kör helkropp med 3-4 dagar's mellanrum. Mindre än 3 dagar märks på att prestationen blir sämre.

3-4 set Chin-ups.
3 set bänk.
3 set böj.
3 set militärpress.
2 set Back extensions
2 set sittande rodd.

Efter det kör jag lite biceps och mage efter humör, skippas ofta(även fast jag verkligen behöver bättre bålstyrka).

Det funkar bra, tar styvt en timme med rejäla viloperioder och man orkar prestera, bänken ökar något rep typ varannan vecka, men inget går neråt. Kör ingen målinriktad cardio eller något sånt utöver men försöker vara aktiv.


Rent kuriosa vägde jag 91.2 kg i måndags, vägde 86 imorse :cool:

Gober
2015-05-22, 21:52
Vad kör ni för mix av EAA och Casein, smaker alltså. Måste smaka bra jäkla märkligt med tex choklad och lemon/lime eller liknande.

profezy
2015-05-22, 21:55
Vad kör ni för mix av EAA och Casein, smaker alltså. Måste smaka bra jäkla märkligt med tex choklad och lemon/lime eller liknande.
Köpte faktisk en extra shake så nu kör jag med två st, eaa 3dl och kaseinet 2dl. Som du skrev så går inte smakarna ihop 😣

Ola Wallengren
2015-05-23, 11:53
Body Science Wellness Series - Vitamineral Complex

Vet inte ännu. :D

Det kanske blir två-split ändå, beror på lite hur ofta man tycker man ska belasta musklerna, jag vill verkligen inte träna 5-6 ggr i veckan när jag kör detta.

Kör med lite separat magnesium till denna så behöver du inte ZMA.

Jag tror också att 3 helkroppspass/v blir lite väl mycket. Man känner sig lätt trött och sliten. var 3:de dag var lagom för mig även om man kanske kan köra var annan då och då. 2-split blir kortare pass vilket är uppskattat, men jag tror inte riktigt att man okar mer än 4 pass i veckan så då blir frekvensen var 3,5 dag. Ett alternativ är överkropp-underkropp-helkropp- ..osv med lagom vila mellan passen.

Ola Wallengren
2015-05-23, 11:53
Vad kör ni för mix av EAA och Casein, smaker alltså. Måste smaka bra jäkla märkligt med tex choklad och lemon/lime eller liknande.

Päronsplitt+päronsplitt

Aimar
2015-05-23, 12:32
Måste dessa blandas ihop? Kan man inte ta var för sig men samtidigt?

Edit: Funderar på pröva VLCD under vecka, kommer det vara tillräckligt för att tappa viss fett procent. Eller är det för kort tid och viktnedgången kommer mestadels vara vätska?

shut teh face
2015-05-23, 19:16
Kör med lite separat magnesium till denna så behöver du inte ZMA.

Jag tror också att 3 helkroppspass/v blir lite väl mycket. Man känner sig lätt trött och sliten. var 3:de dag var lagom för mig även om man kanske kan köra var annan då och då. 2-split blir kortare pass vilket är uppskattat, men jag tror inte riktigt att man okar mer än 4 pass i veckan så då blir frekvensen var 3,5 dag. Ett alternativ är överkropp-underkropp-helkropp- ..osv med lagom vila mellan passen.
Försent, redan beställt ju. :cool:

Jo, jag ska nog dra ned det lite. Testar med helkropp först kanske

Okau
2015-05-23, 19:53
Kan man käka kvarg istället för kaseinpulver? Är det ett bra substitut?

EnergiÖverskott
2015-05-24, 18:14
Jag kör helkropp med 3-4 dagar's mellanrum. Mindre än 3 dagar märks på att prestationen blir sämre.

3-4 set Chin-ups.
3 set bänk.
3 set böj.
3 set militärpress.
2 set Back extensions
2 set sittande rodd.

Efter det kör jag lite biceps och mage efter humör, skippas ofta(även fast jag verkligen behöver bättre bålstyrka).

Det funkar bra, tar styvt en timme med rejäla viloperioder och man orkar prestera, bänken ökar något rep typ varannan vecka, men inget går neråt. Kör ingen målinriktad cardio eller något sånt utöver men försöker vara aktiv.


Rent kuriosa vägde jag 91.2 kg i måndags, vägde 86 imorse :cool:

Vad kör du för repintervall på träningen i respektive set?

Jag tränar just nu tre pass/vecka. Havlkropp måndag och onsdag. Helkropp på lördagar. Funderar dock att dra ner till två pass/vecka (tisdagar och fredagar)och då köra helkropp.

shut teh face
2015-05-24, 21:05
Ola,

Det här med kalcium har du nämnt som tillskott under detta, men proteinpulvret (jag har köpt BS Casein som jag tror du körde) specificerar ett kalcium-innehåll på 255% per 100g

Jag vet att du och Sverker diskuterat detta någonstans, men hittar inte. Kan du klargöra?

Bossebäver
2015-05-24, 21:06
Kan man käka kvarg istället för kaseinpulver? Är det ett bra substitut?

Kvarg har nästan lika mycket protein per kalori som ett kaseinpulver. Blanda lite vassle i skiten å va nöjd.

Vad kör du för repintervall på träningen i respektive set?

Jag tränar just nu tre pass/vecka. Havlkropp måndag och onsdag. Helkropp på lördagar. Funderar dock att dra ner till två pass/vecka (tisdagar och fredagar)och då köra helkropp.

Först 3-4 viktade sedan 5-8 BW Chin, bänk, böj och militärpress 5-10. Resten lite som jag känner för.

Passen blir ganska lång och de är inte roliga direkt, men så går det när man fuckar upp deffar på löpande band.

Ola Wallengren
2015-05-24, 21:45
Ola,

Det här med kalcium har du nämnt som tillskott under detta, men proteinpulvret (jag har köpt BS Casein som jag tror du körde) specificerar ett kalcium-innehåll på 255% per 100g

Jag vet att du och Sverker diskuterat detta någonstans, men hittar inte. Kan du klargöra?

Det verkar som om många kaseinpulver innehåller mer kalcium och fosfat än jag räknat med, därför behövs kanske inte de mängderna kalcium och bakpulver. Räkna samman och jämför med rekommendationerna. Kalcium hade i alla fall jag lagt lite högre, 1000-1500mg typ.

Classy
2015-05-28, 00:30
Ni som bara kör VLCD varannan dag, hur gör ni dom andra dagarna under veckan? Alltså vad äter ni på dessa dagar och hur mycket?

Mvh

Okau
2015-05-28, 23:03
Ni som bara kör VLCD varannan dag, hur gör ni dom andra dagarna under veckan? Alltså vad äter ni på dessa dagar och hur mycket?

Mvh

Undrar också detta. Måste inte vara ni som endast just kör varannan dag, utan kör det någon eller några dagar i veckan.

shut teh face
2015-05-29, 07:57
Undrar också detta. Måste inte vara ni som endast just kör varannan dag, utan kör det någon eller några dagar i veckan.
Kör man VLCD varannan dag så är det väl mer någon form av periodisk fasta ni ska kolla på

Jag hade dock kanske kört balans varannan dag och VLCD varannan dag, utan att veta bättre. Jag tror det blir lite konstigt.

Hellre VLCD på veckodagarna och äta på helgen isf :)

profezy
2015-05-29, 09:30
En variant jag planerar till nästa vecka är vlcd mån - tors och sen byta ut 1 st eaa/kasein till middag fre - sön. Mycket potatis ska ätas 😊

Classy
2015-05-29, 13:09
jag funderar på att kombinera VLCD med någon lättare måltid till middag runt 5-600kcal. Ibland i form av "riktig" mat ibland iform av säg 100g nötter för att få i sig lite fett. Vad tror ni om det?

Jag har även inte möjligheten på jobbet att springa in & ut och blanda shakes. Visst går det att dra ner antalet shakes till 4st/dag genom att blanda EAA + proteinpulver?

exevision
2015-05-29, 13:15
Jag har även inte möjligheten på jobbet att springa in & ut och blanda shakes. Visst går det att dra ner antalet shakes till 4st/dag genom att blanda EAA + proteinpulver?

Läs första posten.

Sverker
2015-05-29, 17:55
Det verkar som om många kaseinpulver innehåller mer kalcium och fosfat än jag räknat med, därför behövs kanske inte de mängderna kalcium och bakpulver. Räkna samman och jämför med rekommendationerna. Kalcium hade i alla fall jag lagt lite högre, 1000-1500mg typ.

Både kalcium och fosfaten sitter bundet till kaseinet. Jag antar att upptaget av mineralerna är mycket större från kaseinet än från tillskott. Köttfaktorn, dvs att mineralerna följer med när aminosyrorna absorberas.

Ola Wallengren
2015-05-30, 10:39
Oavsett form tror jag inte absorptionen är avgörande, även om det kan skilja sig lite.

shut teh face
2015-05-30, 17:33
Jag ser dock aldrig att fosfat deklareras i näringsinnehåll på proteinpulver.
:confused:

Classy
2015-05-30, 18:28
Vilket EAA kör ni på? :)

EnergiÖverskott
2015-05-30, 19:10
Jag kör helkropp med 3-4 dagar's mellanrum. Mindre än 3 dagar märks på att prestationen blir sämre.

3-4 set Chin-ups.
3 set bänk.
3 set böj.
3 set militärpress.
2 set Back extensions
2 set sittande rodd.

Efter det kör jag lite biceps och mage efter humör, skippas ofta(även fast jag verkligen behöver bättre bålstyrka).

Det funkar bra, tar styvt en timme med rejäla viloperioder och man orkar prestera, bänken ökar något rep typ varannan vecka, men inget går neråt. Kör ingen målinriktad cardio eller något sånt utöver men försöker vara aktiv.


Rent kuriosa vägde jag 91.2 kg i måndags, vägde 86 imorse :cool:

Kvarg har nästan lika mycket protein per kalori som ett kaseinpulver. Blanda lite vassle i skiten å va nöjd.



Först 3-4 viktade sedan 5-8 BW Chin, bänk, böj och militärpress 5-10. Resten lite som jag känner för.

Passen blir ganska lång och de är inte roliga direkt, men så går det när man fuckar upp deffar på löpande band.

Tack för klargörande. Kommer köra rätt liknande när jag startar på måndag. 3 set á 8-10 och sedan 2 set á 4-6or på basövningarna. Några få isolationsövningar på det också. Måndagar onsdagar och lördagar kommer jag att träna, högreps på lördagarna då jag den dagen även kommer att köra min påfyllning.

shoulder87
2015-05-30, 22:28
Har kört 7 dagar nu, och imorgon är det dags för refeed, jag ser mat framför mig när jag blundar.

Tycker det har gått riktigt bra, började i söndags och 3 dagar enligt orginalvarianten med 8 shakes / dag, pallade inte hålla på med all administration att få i sig alla dessa i vardagen så gick till det "nya" med 4 shakes all in one och det passar mig så mycket bättre.

Förvånansvärt pigg, gymmet går bra fast jag orkar ca hälften så många set per muskelgrupp så kör bara igenom kroppen så tungt jag orkar.

Hungern är absolut inga problem, däremot ÄLSKAR jag mat och allt kring, lagning, det sociala osv, och det är verkligen den rutinen som är jobbigast för mig att vara utan.

Fått bra resultat, 3.5 cm på magen, 5 kilo varav mycket vatten såklart, men hade ändå tömt lite innan jag började och jag skulle gissa på att jag hade 23% fett innan start. Får se var vågen står på måndag när jag kör igång igen.

Har siktet inställt på 4 veckor, men får se lite hur det känns, vill inte vara en zombie men fortsätter det kännas bra så kör jag på.

Vad jag äter: Blandprotein, salt, zma, koffein(kaffe), eaa, fibrer.

En liten notis är att det som gjort störst skillnad för mitt välbefinnande denna vecka är saltet, jag glömde det första 3 dagarna och när jag började inbillar jag mig iaf att jag mår mycket bättre.

Gober
2015-05-31, 05:52
Vilket EAA kör ni på? :)

EAA-XX har jag alltid kört på har lite annat än aminosyror men fortfarande hög % aminosyror. Lemon/lime är helt ok i smaken vilket är bra betyg för EAA ; -)

EnergiÖverskott
2015-05-31, 06:00
Vilket EAA kör ni på? :)

Body Science EAA-XX samt STEEL Nutrition EAA, av den enkla anledningen att jag tycker det smakar gott, samt att de båda har en hög halt EAA.

Har kört 7 dagar nu, och imorgon är det dags för refeed, jag ser mat framför mig när jag blundar.

Tycker det har gått riktigt bra, började i söndags och 3 dagar enligt orginalvarianten med 8 shakes / dag, pallade inte hålla på med all administration att få i sig alla dessa i vardagen så gick till det "nya" med 4 shakes all in one och det passar mig så mycket bättre.

Förvånansvärt pigg, gymmet går bra fast jag orkar ca hälften så många set per muskelgrupp så kör bara igenom kroppen så tungt jag orkar.

Hungern är absolut inga problem, däremot ÄLSKAR jag mat och allt kring, lagning, det sociala osv, och det är verkligen den rutinen som är jobbigast för mig att vara utan.

Fått bra resultat, 3.5 cm på magen, 5 kilo varav mycket vatten såklart, men hade ändå tömt lite innan jag började och jag skulle gissa på att jag hade 23% fett innan start. Får se var vågen står på måndag när jag kör igång igen.

Har siktet inställt på 4 veckor, men får se lite hur det känns, vill inte vara en zombie men fortsätter det kännas bra så kör jag på.

Vad jag äter: Blandprotein, salt, zma, koffein(kaffe), eaa, fibrer.

En liten notis är att det som gjort störst skillnad för mitt välbefinnande denna vecka är saltet, jag glömde det första 3 dagarna och när jag började inbillar jag mig iaf att jag mår mycket bättre.

Grymt jobbat!

Börjar dieten idag (träningen imorgon) och även jag är inställd på 4 veckor till att börja med. Har påbörjat den förut men, aldrig fullföljt mer än 8 dagar pga att jag alltid lyckats timea med något oförutsett eller emotionellt riktigt tungt. Är på ett bättre ställe i livet nu och ser verkligen fram emot (eller, min kroppskomposition ser iaf fram emot det) att komma igång på allvar.

Mitt största problem kommer vara likt ditt. Inte hungern utan allt kring maten. Även jag verkligen älskar mat as fuck. Är en van vän av PF á 2 måltider/dag sedan 4 år tillbaka så jag kommer knappt ihåg hur hunger känns men, mat är en viktig grej för mig och det är en del timmar som brukar gå till att handla mat, laga mat och planera mat som nu är "tomma". Då blir det helt plötsligt sjukt tråkigt när man sitter där med sin shake EAA och drömmer om att kunna tugga på något gott :D

Håll gärna tråden uppdaterad efter åtminstone varje vecka!

shut teh face
2015-05-31, 06:40
Jag själv kör igång på fredag, otroligt taggad :) Tänkte att man ska vara lite smart och köra lite mått över kroppen

Satsar på att köra 6 veckor

JP Morgan
2015-06-01, 10:31
Tänkte köra igång nästa måndag likaså, i fyra veckor.

Har plats över för kyckling och skulle gärna vilja få i detta i mitt kostschema istället för pulver. Undviker man fast föda av någon anledning eller kan man köra på?

Classy
2015-06-01, 22:26
Omöjlig fråga att svara på MEN :D På ett "ungefär" hur mycket fett (inte vätska osv) tror ni är möjligt att tappa per vecka genom VLCD?

Mvh

EnergiÖverskott
2015-06-02, 06:31
Tänkte köra igång nästa måndag likaså, i fyra veckor.

Har plats över för kyckling och skulle gärna vilja få i detta i mitt kostschema istället för pulver. Undviker man fast föda av någon anledning eller kan man köra på?

Fast föda på ett såhär lågt intag triggar hungern och hetsätningsfantasier enormt enligt min erfarenhet. Med flytande försvinner (mestadels) tankar kring mat. Det är extremt simpelt, du vet vad du har att förhålla dig till och funderar inte kring mat på sättet du tenderar göra om du faktiskt äter, speciellt när det kommer till så små aptitretare det i detta fallet handlar om. Så, flytande föda definitivt under en VLCD-period.

För min del har jag simplifierat upplägget enormt. Kör fyra drinkar bestånde utav 20 gram vassleprotein och 20 gram kasein utspritt under dagen med 4 timmars mellanrum. Mår så enormt mycket bättre med det upplägget jämför med EAA+Kasein enligt "originalupplägget" som jag kört innan. Blir sammanlagt närmare 2 gram protein/kilo kroppsvikt ändå, tillräcklig mängd vassle vid varje tillfälle för att stimulera MPS, färre drinkar, bättre välmående och mindre krångel. Bekvämligheten underlättar så pass mycket att de eventuella promille "sämre" resultat det kan innebära inte bryr mig.

Sjukt simpelt att köra frukost vid 8, lunch 12, middag 16 och kvällsmål 20 som mall och inget att tänka på utöver det.

shut teh face
2015-06-02, 09:22
Fast föda på ett såhär lågt intag triggar hungern och hetsätningsfantasier enormt enligt min erfarenhet. Med flytande försvinner (mestadels) tankar kring mat. Det är extremt simpelt, du vet vad du har att förhålla dig till och funderar inte kring mat på sättet du tenderar göra om du faktiskt äter, speciellt när det kommer till så små aptitretare det i detta fallet handlar om. Så, flytande föda definitivt under en VLCD-period.

För min del har jag simplifierat upplägget enormt. Kör fyra drinkar bestånde utav 20 gram vassleprotein och 20 gram kasein utspritt under dagen med 4 timmars mellanrum. Mår så enormt mycket bättre med det upplägget jämför med EAA+Kasein enligt "originalupplägget" som jag kört innan. Blir sammanlagt närmare 2 gram protein/kilo kroppsvikt ändå, tillräcklig mängd vassle vid varje tillfälle för att stimulera MPS, färre drinkar, bättre välmående och mindre krångel. Bekvämligheten underlättar så pass mycket att de eventuella promille "sämre" resultat det kan innebära inte bryr mig.

Sjukt simpelt att köra frukost vid 8, lunch 12, middag 16 och kvällsmål 20 som mall och inget att tänka på utöver det.
Jag har köpt massa helmjölksprotein, 80/20 kasein/vassle, jag tänkte ta 4 drinkar på 50g varje dag, men nu när jag funderat lite så känns det mer logiskt att köra 50/50 kasein/vassle, men nu har jag som sagt köpt massa pulver redan. :D

Hur mkt spelar det roll egentligen? Jag kommer få i mig 10g vassle vid varje drink

EnergiÖverskott
2015-06-02, 11:02
Jag har köpt massa helmjölksprotein, 80/20 kasein/vassle, jag tänkte ta 4 drinkar på 50g varje dag, men nu när jag funderat lite så känns det mer logiskt att köra 50/50 kasein/vassle, men nu har jag som sagt köpt massa pulver redan. :D

Hur mkt spelar det roll egentligen? Jag kommer få i mig 10g vassle vid varje drink

Jag tänker att jag vill ha 20 gram vassleprotein/tillfälle för att maximalt stimulera proteinsyntesen ett par gånger/dag när jag ligger så här extremt lågt i energiintag. Egentligen tror jag inte att det gör någon betydelsebar skillnad men, det skadar ju definitivt inte.

shut teh face
2015-06-02, 11:28
Jag tänker att jag vill ha 20 gram vassleprotein/tillfälle för att maximalt stimulera proteinsyntesen ett par gånger/dag när jag ligger så här extremt lågt i energiintag. Egentligen tror jag inte att det gör någon betydelsebar skillnad men, det skadar ju definitivt inte.
Sant, det skadar absolut inte.

Kollade lite här http://traningslara.se/hur-mycket-protein-behovs-efter-traningen/

10g vassle ger ju också en bra respons på proteinsyntesen, men frågan är vad för funktion kasein bidrar med, man kommer ju mer eller mindre vara fullproppad med sådant.

Jag tänkte ta EAA efter träningen

Bossebäver
2015-06-02, 16:58
Sant, det skadar absolut inte.

Kollade lite här http://traningslara.se/hur-mycket-protein-behovs-efter-traningen/

10g vassle ger ju också en bra respons på proteinsyntesen, men frågan är vad för funktion kasein bidrar med, man kommer ju mer eller mindre vara fullproppad med sådant.

Jag tänkte ta EAA efter träningen

Kaseinet är viktigare än vasslet om man ska gissa. Det bidrar till minskad proteinnedbrytning och tillhandahåller aminosyror kroppen kan tillverka glukos av, mängden glukos som kan tillverkas av glycerolen som frisätts vid fettnedbrytningen är mycket begränsad.

Dessutom stimulerar allt proteinintqg proteinsyntesen, annars blev vi människor inte långlivade.

Det är dock bara (så vitt jag vet) vassle och eaa som stimulerar proteinsyntesen över basnivåer utan träningsstimulans före. Detta verkar inte ha någon större betydelse vid kaloribalans, underskott eller normal deff, det kan ha betydelse under en sådan här extrem diet.

Gober
2015-06-02, 17:09
Om jag också får gissa så är det väl bättre med ration 80/20 och därför borde tex BS Casein fungera bra. Varför skulle en 50/50 fördelning vara bättre?


I relation till tråden så har jag nu kört på ca 5 veckor med EAA/Casein 2ggr per dag och riktigt mat på kvällen. Droppar vikt i nästan samma takt som när jag körde det riktiga upplägget. Förmodligen pga att ätardagarna då spårade ut något överjävligt och nu kör jag en ganska moderat ätardag där jag en del dagar knappt legat på överskott.

Classy
2015-06-04, 12:40
Gober@ hur mycket vikt har du tappat på dina 5 veckors VLCD?

EnergiÖverskott
2015-06-05, 09:13
Gober@ hur mycket vikt har du tappat på dina 5 veckors VLCD?

Han kör ju inte VLCD. Han säger ju att han kör upplägget för VLCD (alltså EAA, vänta 45-60 minuter och sedan 30 gram kasein) på morgon och lunch för att sedan äta mat på kvällen.


För egen del är det dag fyra idag. Igår var dag tre och i vanlig ordning var den värst. Hunger och trötthet på eftermiddagen men, nu är jag extremt pigg igen. Känns hur bra som helst. Nackdelen är att jag inte kommer att kunna börja träna innan på måndag pga halsfluss som precis börjat avta men, började dieten i tisdags ändå. Kommer att fylla på med 2500-3000 Kcal i vilket fall på söndag och sedan börja träna måndagar, onsdagar och fredagar (eller lördagar). Så sjukt pepp!

Bunkrat upp rejält med mirakelnudlar. Psylliumfrön får min mage att bli helt fucked up. Gott att kunna äta 400-600 gram nudlar med kryddor på kvällen för att dämpa hungern. Offra 40-60 Kcal på det för den mättnad och fina effekten de har på tarmarna är lätt värt för mig :)

Classy
2015-06-05, 12:23
Tell me more about those noodles! :D

Magnus N
2015-06-05, 17:53
Tell me more about those noodles! :D

Sök på shiritaki / fitness / miracle nudlar etc etc så kommer det upp massvis med info

shut teh face
2015-06-05, 18:20
Jag är inne på första dagen, fungerar bra med hungern men fått lägga mig ned och vila ett par ggr, ett helkroppspass imorse, sen sprungit runt hela dagen, städat, klippt gräset och lekt med barn. Hoppas man hamnar på runt 3000 underskott per dag. Ska strax försöka mig på en pudding med BS DBL chocolate.. :-)

Funderar fortfarande på om man ska ha en seriös refeed-dag med havregryn och sånt eller om man ska äta frallor med marmelad bara :D

baton69
2015-06-05, 18:33
Jag är inne på första dagen, fungerar bra med hungern men fått lägga mig ned och vila ett par ggr, ett helkroppspass imorse, sen sprungit runt hela dagen, städat, klippt gräset och lekt med barn. Hoppas man hamnar på runt 3000 underskott per dag. Ska strax försöka mig på en pudding med BS DBL chocolate.. :-)

Funderar fortfarande på om man ska ha en seriös refeed-dag med havregryn och sånt eller om man ska äta frallor med marmelad bara :D

Jag skulle säga att frallor med marmelad är något av det mer seriösa du kan välja :) speciellt om du tar en marmelad som inte är gjord på socker utan sötningsmedel. Stärkelse som stärkelse. Det är om du börjar trycka glass, godis och kakor det blir lite sämre, men det funkar nog det med ;)

Starvation
2015-06-05, 19:18
Jag är inne på första dagen, fungerar bra med hungern men fått lägga mig ned och vila ett par ggr, ett helkroppspass imorse, sen sprungit runt hela dagen, städat, klippt gräset och lekt med barn. Hoppas man hamnar på runt 3000 underskott per dag. Ska strax försöka mig på en pudding med BS DBL chocolate.. :-)

Funderar fortfarande på om man ska ha en seriös refeed-dag med havregryn och sånt eller om man ska äta frallor med marmelad bara :D

Äsch kör vad fan du vill.

Första dagen här med, ska se om jag kan ta mig igenom väggen innan jag ger upp denna gången. När kolhydraterna tar slut blir man ju helt slut.

Gober
2015-06-05, 20:30
Gober@ hur mycket vikt har du tappat på dina 5 veckors VLCD?

Det är ju som sagt inte VLCD utan jag utnyttjar bara principen frukost och lunch för att sedan äta en måltid på kvällen. Det är ju tipset som Ola gav för hur du eventuellt kan fortsätta när du avslutar VLCD men vill köra på längre utan att stor risk att börja tappa muskler och styrka vilket jag tror du kommer göra förr eller senare på en extrem diet.

Jag har kört 5 veckor nu och gått ner 6kg. Nu har jag höjt intaget för att gå ner långsammare de kommande 8 veckorna. Ska ner max 5kg till.

shoulder87
2015-06-06, 06:53
Och dääär gick jag i mål för vecka två, refeed idag, ska försöka äta mer än jag gjorde förra veckan då det blev lite misslyckad pga jobb och att jag sedan knappt hann/orkade få i mig allt jag tänkt.

Denna vecka har varit sjukt mycket lättare än den första, rutinen med att inte äta mat börjar väl sjunka in och kroppen accepterar att man äter som ett barn i flyktingläger.

Två av mina gympass denna vecka var riktigt dåliga, det är en konstig känsla som jag aldrig känt förr, efter passen känns det som att jag inte tagit ut mig över huvud taget, när jag käkar vanligt kan jag känna exakt vilka muskler jag tränat men nu är det bara tomt.

Som tur var avslutade jag veckan med ett riktigt bra pass där det mesta kändes som vanligt.

Jag ska ju köra fram till midsommar är det tänkt, men med tanke på hur det känts på gymmet denna vecka kanske jag går över till att äta något med kolhydrater på gymdagarna för att få lite mer ork och kvalitet där. Ska börja denna vecka som vanligt och sedan utvärdera lite.

Har inte gått upp ännu så lite stats kanske jag postar senare idag. Mina kläder skvallrar dock om bra skillnader, speciellt hockeybenen börjar släppa en hel del.

shoulder87
2015-06-06, 08:17
Stats:

Vecka 2 (innan refeed, mätningarna är exakt samma tid och läge som v1)

-7kg (-2kg från v1)
-5cm i midjan (-1.5 från v1)
-5cm över rumpan (-2~ från v1)

shut teh face
2015-06-06, 10:33
Inne på andra dagen, det sjuka är att jag väger mer idag än igår, fast jag pissade ett badkar igår
Hur mycket kan kreatinet i Jacket XX binda? Man ska väl ta kreatin länge och mer ofta för det ska bli en väsentlig mängd?

Hur är det med er efter era refeed-dagar, måste vara svårt att hoppa på proteindrinkarna igen eller?

Classy
2015-06-06, 10:43
Stats:

Vecka 2 (innan refeed, mätningarna är exakt samma tid och läge som v1)

-7kg (-2kg från v1)
-5cm i midjan (-1.5 från v1)
-5cm över rumpan (-2~ från v1)



Jäklar 7kg, starkt jobbat! Skulle vara kul att veta hur mycket som är fett respektive vätska (& muskler).

För övrigt hur lång är du & vad väger/vägde du?

Mvh

shoulder87
2015-06-06, 12:03
Jag är typ 1.85 och väger nu 92.5kg, jag skrev efter första veckan att jag startade lite "halvtömd", så jag skulle gissa att ca 2.5kg är vatten och resten är fett/muskler, förhoppningsvis klart mer av det första.

Tidigare har 1cm i midjan motsvarat ca 1kg fett också, men det har varit över längre tid än detta så det är svårt att säga mer exakt ännu, det ser bra ut i spegeln iaf.

Starvation
2015-06-06, 16:00
Inne på andra dagen, det sjuka är att jag väger mer idag än igår, fast jag pissade ett badkar igår
Hur mycket kan kreatinet i Jacket XX binda? Man ska väl ta kreatin länge och mer ofta för det ska bli en väsentlig mängd?

Hur är det med er efter era refeed-dagar, måste vara svårt att hoppa på proteindrinkarna igen eller?

Är nog ngt annat som har dratt med sig lite vatten in.

shut teh face
2015-06-07, 09:56
Fysatan på toaletten imorse, hemorojderna kom som ett brev på posten, trots att jag kört 20g psyfrön per dag och druckit en 3-4 liter per dag.

Idag ska jag satsa på 25g frön och kanske 5 liter vatten per dag :confused:

Armed Dingo
2015-06-07, 11:55
Vad tror ni om att köra VLCD en dag i veckan för att dra ner på fettet? Säg att man ligger i någorlunda i balans kalorimässigt och varje söndag drar man av en sådan här och landar på minus 2000 kcal.
Matematiskt blir det väl att du inte gick upp ett gram fett den veckan men de muskler du byggt dagarna innan bibehålls. Borde ju ge ett mycket bra resultat efter några månader? Hormoner hinner väl knappast uppfatta ett dygns VLCD och dra ner på anabolism?

Armed Dingo
2015-06-07, 12:12
Eller kommer det bara resultera i tömda glykogendepåer och ingen fettförlust?

JP Morgan
2015-06-08, 08:55
Idag börjar jag :D Tänkte köra exakt 31 dagar. Sen får jag semester ;)

Kommer däremot att göra ett uppehåll på midsommar då det blir både käk och alkohol i mängder. Får se det som en grotesk refeed.

Återkommer med en lätt update om en vecka ;)

JP Morgan
2015-06-08, 08:57
Vad tror ni om att köra VLCD en dag i veckan för att dra ner på fettet? Säg att man ligger i någorlunda i balans kalorimässigt och varje söndag drar man av en sådan här och landar på minus 2000 kcal.
Matematiskt blir det väl att du inte gick upp ett gram fett den veckan men de muskler du byggt dagarna innan bibehålls. Borde ju ge ett mycket bra resultat efter några månader? Hormoner hinner väl knappast uppfatta ett dygns VLCD och dra ner på anabolism?

Jag anser att det är bra. Man kan jämföra det med 5:2 upplägg som trots allt visar på många positiva egenskaper när man mer eller mindre fastar.

Starvation
2015-06-08, 14:59
Vad tror ni om att köra VLCD en dag i veckan för att dra ner på fettet? Säg att man ligger i någorlunda i balans kalorimässigt och varje söndag drar man av en sådan här och landar på minus 2000 kcal.
Matematiskt blir det väl att du inte gick upp ett gram fett den veckan men de muskler du byggt dagarna innan bibehålls. Borde ju ge ett mycket bra resultat efter några månader? Hormoner hinner väl knappast uppfatta ett dygns VLCD och dra ner på anabolism?

Funkar la om man bara vill bli lite mer hälsosam kanske. Tror inte det händer ett skit i fettväg om du äter balans efter det, om du inte är på hög bf%.

Själv är man inne på 4:e dagen och man har knappt sovit på 2 dagar... Vaknar konstant och tänker på onödig skit. Aldrig haft problem med det innan, men ska hålla i tills fredag iaf.

shifty
2015-06-09, 06:31
Funkar la om man bara vill bli lite mer hälsosam kanske. Tror inte det händer ett skit i fettväg om du äter balans efter det, om du inte är på hög bf%.

Själv är man inne på 4:e dagen och man har knappt sovit på 2 dagar... Vaknar konstant och tänker på onödig skit. Aldrig haft problem med det innan, men ska hålla i tills fredag iaf.

Jag upplevde och upplever nu samma sak. Jag inbillar mig att kroppen "svälter" och vill upp för att ordna föda (jaga :-P).

Sist gav det med sig efter ett gäng dagar. Hoppas på det även denna gång.

Armed Dingo
2015-06-09, 10:20
Jag anser att det är bra. Man kan jämföra det med 5:2 upplägg som trots allt visar på många positiva egenskaper när man mer eller mindre fastar.

Funkar la om man bara vill bli lite mer hälsosam kanske. Tror inte det händer ett skit i fettväg om du äter balans efter det, om du inte är på hög bf%.

Själv är man inne på 4:e dagen och man har knappt sovit på 2 dagar... Vaknar konstant och tänker på onödig skit. Aldrig haft problem med det innan, men ska hålla i tills fredag iaf.
Det beror väl på om det är så att det som förbränns dem dagarna kommer från fett. Om man bara tömmer sina glykogendepåer kan jag tänka mig att enda skillnaden är sämre tryck veckan därpå men lika mycket fett på kaggen. Inte bra :(

Men vid två dagar så hade du garanterat gått ner fett. Men då är det plötsligt inte värt det. En dag går att svälta sig igenom utan att det blir en grej men två dagar, då är det en grej. Orkar inte ha en deff-session varenda vecka...

---

En annan grej. Om kroppen nu fixar VLCD i en vecka, tror ni den fixar att köra en traditionell deff med högt (-1300) kcalunderskott istället? Syftar på att behålla muskler när jag säger fixa.
Tänkte prova att köra keto-diet isåfall, i 16 dagar. Det blir minus 3 kg. Slipper jag alla psylliumfrön, salt och bakpulver eftersom jag äter fast föda? Hade ju varit underbart :)

Är lite förundrad över det här med att 70 kcal/kg fett inte skulle stämma, det är vad jag utgått från varenda gång jag lagt mig på en neslig tråkig -700 eller -500 kcals diet som tar hundra år att slutföra.

Starvation
2015-06-09, 16:29
Det beror väl på om det är så att det som förbränns dem dagarna kommer från fett. Om man bara tömmer sina glykogendepåer kan jag tänka mig att enda skillnaden är sämre tryck veckan därpå men lika mycket fett på kaggen. Inte bra :(

Men vid två dagar så hade du garanterat gått ner fett. Men då är det plötsligt inte värt det. En dag går att svälta sig igenom utan att det blir en grej men två dagar, då är det en grej. Orkar inte ha en deff-session varenda vecka...

---

En annan grej. Om kroppen nu fixar VLCD i en vecka, tror ni den fixar att köra en traditionell deff med högt (-1300) kcalunderskott istället? Syftar på att behålla muskler när jag säger fixa.
Tänkte prova att köra keto-diet isåfall, i 16 dagar. Det blir minus 3 kg. Slipper jag alla psylliumfrön, salt och bakpulver eftersom jag äter fast föda? Hade ju varit underbart :)

Är lite förundrad över det här med att 70 kcal/kg fett inte skulle stämma, det är vad jag utgått från varenda gång jag lagt mig på en neslig tråkig -700 eller -500 kcals diet som tar hundra år att slutföra.

Du tömmer inte levern på en dag, det gör inte jag iaf. Brukar vara under andra dygnet det börjar spöka i huvudet. Du kommer att tappa fett av en dag på kraftigt underskott, men det är EN dag, vilket inte ger så mycket.

Kroppen fixar allt tills det börjar ta slut saker, så länge du har högt proteinintag och styrketränar kommer dina muskler inte gå ngnstans. Speciellt inte på höga bf%er.

Ska du köra keto i 16 dagar kan du lika gärna köra vlcd. Enda du får ut av keto är en hjärna som fungerar lite bättre. Och ja, magen vid keto är fan sämre än vid vlcd.

shut teh face
2015-06-09, 17:35
Inne på fjärde dagen, dag 2 och 3 var värst

Nu vill jag inte äta något alls, får verkligen tvinga i mig shakesen

Träningen har gått över förväntan, jag är inte mycket för vila mellan set och övningar, blir en del superset som jag körde tidigare, men det gick bra ändå, hoppas på göra lite ökningar på nästa pass :)

Ola; du körde väl en del vin och grejer på dina ätardagar, det är väl ingen höjdare egentligen? Det skulle ju vara trevligt med en öl när man står där och kokar broccoli och det dreglas i hela munnen

Vikten har varit:
Start: 88 kg, träning
Dag 1: 89 kg
Dag 2: 86,7 kg
Dag 3: 85,8, träning
Dag 4: 86,7

Ola Wallengren
2015-06-09, 18:05
Ola; du körde väl en del vin och grejer på dina ätardagar, det är väl ingen höjdare egentligen?

Jag tyckte det var trevligt och gott, så det var en höjdare för mig. Som uppladdning är det igen höjdare, det har du rätt i.

Starvation
2015-06-09, 18:18
Jag tyckte det var trevligt och gott, så det var en höjdare för mig. Som uppladdning är det igen höjdare, det har du rätt i.

Nu när du ändå är här. Hur mycket refeed är för mycket? (ursäkta om detta har frågats 100ggr redan) Har nog kapacitet för 15000kcal om jag ligger i.

Ola Wallengren
2015-06-09, 18:27
Att äta mer än vad som behövs för att orka träna muskelbyggande träning är "för mycket". Allt intag räknas in i energibalansen, det går inte att komma runt.

Classy
2015-06-09, 18:50
Ola när vi ändå har dig här ;)

Händer det något speciellt (sämre) om jag väljer att lägga till några kcal mat under dieten?

Funderar på att köra någon enkel soppa & hårdmacka till middag för att tillfredställt mig själv. Typ grönsaksbuljong med vatten och lite grönsaker.

Mvh

shut teh face
2015-06-09, 19:10
Att äta mer än vad som behövs för att orka träna muskelbyggande träning är "för mycket". Allt intag räknas in i energibalansen, det går inte att komma runt.
Det är ju iofs svårt att veta hur mycket man behöver. Jag tänkte lägga mig på runt 500-1000 kcal överskott men man har ju hört hur det kan spåra ut, särskilt efter ett par veckor. :)

Shqypnia
2015-06-09, 22:59
Hur länge brukar man köra VLCD?

shoulder87
2015-06-10, 05:26
Det är ju iofs svårt att veta hur mycket man behöver. Jag tänkte lägga mig på runt 500-1000 kcal överskott men man har ju hört hur det kan spåra ut, särskilt efter ett par veckor. :)

För min egen del var refeed v2 mindre hets och nu inför v3 så känns det som att det fortsätter i samma riktning, jag tänker mindre på mat helt enkelt och det känns mer och mer som att refeed bara är ett måste för att orka träna.

Även om jag såklart skulle ljuga om jag sa att jag inte ser fram emot lördag så känns det iaf som att min värld inte kretsar kring detta ätarfönster och det gjorde det verkligen v1, hade någon tagit bort den hade jag förmodligen brutit ihop.

shifty
2015-06-10, 06:39
Jag åt 840 kcal per dag när jag körde Olas "tidigare VLCD".

Pratade en del med Ola gällande refeed-dagen och det såg ut som följande:


Täck proteinbehovet
~50g fett
4600 kcal (uträknat på att jag skulle förbruka 2400kcal/dag)

Shqypnia
2015-06-10, 09:55
Hur länge har ni kört och hur mkt vikt förlorade ni?

shifty
2015-06-10, 10:47
Hur länge har ni kört och hur mkt vikt förlorade ni?

Jag körde en månad med totalt tre refeed-dagar som gick överstyr.

Tappade 4kg enligt vågen och lyckades öka lite i omkrets på armar och vader samt i styrka. Spegelbilden sade dock mer än 4kg ned.

Jag var i skaplig form innan dieten. Gjorde den mest som en grej att testa.

Starvation
2015-06-11, 16:09
Hur länge har ni kört och hur mkt vikt förlorade ni?

Första veckan klar! Kommer dock fortsätta 2 dagar för att köra refeed på studenten. Känner att jag klarar det lätt faktiskt.

78.4kg 2015-06-05 Lift
77.6kg 2015-06-06 Lift
77.0kg 2015-06-07 Lift
77.0kg 2015-06-08 Lift
77.3kg 2015-06-09 Rest
76.2kg 2015-06-10 Lift
75.7kg 2015-06-11 Lift

Bf% uppskattat till 13-14% vid start.

shut teh face
2015-06-11, 17:08
Då har man snart kört en vecka

Jag hade väldigt ont i magen i början och har hållit på att experimentera med psylliumfröskalen men det var bakpulvret som var problemet, tagit bort dem helt.

Jag ska köra refeed på lördag, efter 8 dagars kur, det blir kalops med potatis *cupid* Och keso+tonfisk+rödlök på ljust bröd till frukost :d

Jag tränade idag så jag vill helst inte träna om två dagar igen, vad är syftet med högrepsträningen samma dag som ätardagen, förutom att tömma depåerna? Det känns ju som de redan ska vara tömda sedan länge...?

En annan fråga, man hamnar ju i ketos av allt detta, hamnar det inte massa annat i musklerna ändå av ketonerna?

Talvathir
2015-06-11, 17:13
Det blir väl inte mycket till ketos av 600 kcal enbart protein. Eller? Kanske jag som fattat det hela fel 👍.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Starvation
2015-06-11, 17:32
Det blir väl inte mycket till ketos av 600 kcal enbart protein. Eller? Kanske jag som fattat det hela fel ��.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Du är i ketogent läge. Det känner du ju via munnen t.ex. Söt, "fruktig" utsöndring via salivkanalerna tror jag. Det indikerar att kroppen använder "stora" mängder ketoner.

Vad jag vet så blir proteinet till både ketoner och glykogen. Så man blir väl som en hybrid ungefär.

edit: Och nej det är ingen kraftig ketos.

Classy
2015-06-11, 19:42
psylliumfrön Fungerar inte för mig, har inte skitit sen i söndags... Tips någon?

Mvh

shut teh face
2015-06-11, 19:58
psylliumfrön Fungerar inte för mig, har inte skitit sen i söndags... Tips någon?

Mvh
Hur mycket tar du? Och dricker du mer vatten i samband med dem, utöver det som finns i drinken?

Classy
2015-06-11, 20:12
Tar en hel del frön i varje shake. Utöver det dricker jag kanske 2-3L vatten.

Har kört en påse yupp, 1 ask läkerol & 5 koppar kaffe idag. Händer ingenting...

Shqypnia
2015-06-11, 20:31
Vart hittar man psylliumfrön? I närmsta matbutik?

Leifallan
2015-06-11, 20:41
Japp.


Sent from my iPhone using Tapatalk

profezy
2015-06-12, 12:00
Tar en hel del frön i varje shake. Utöver det dricker jag kanske 2-3L vatten.

Har kört en påse yupp, 1 ask läkerol & 5 koppar kaffe idag. Händer ingenting...

Kaffet är boven för mig iallafall, tvärtom mot hur det är om jag inte deffar. Vanligt svart tee använder jag istället tillsammans med lakrits YUPP.

shut teh face
2015-06-12, 15:36
Jag är riktigt förvånad över hur bra träningen går, jag har annars (när jag äter) svårt med helkroppspass, men nu är det inga problem, det kan vara att man kör pwo (Jacked XX) eller adrenalin kanske, jag kör aldrig annars pwo

Har lyckats öka på benpressen och latsdrag, men resten är inte långt ifrån heller.

Någon timme efter träningen så ligger man ju och gråter för man är så trött men det är en annan sak

Det känns att man kört 7 hela dagar nu i alla fall, ska bli bra med kolhydratsladdning imorgon
Kaffet är boven för mig iallafall, tvärtom mot hur det är om jag inte deffar. Vanligt svart tee använder jag istället tillsammans med lakrits YUPP.
Jag har också märkt att kaffe inte är någon höjdare nu, men man är inte särskilt sugen heller. Dricker endel mineralvatten istället, otroligt sugen på det hela tiden (salt?)

Armed Dingo
2015-06-12, 17:12
Om jag hamnar på ett underskott av 14000 kcal (2000 per dag), kan jag räkna med en fettförlust på cirka 2 kg då efter 7 dagar? Varför är risken för metabolt syndrom försumbar bara för det kallas för VLCD men inte när det kallas för svält?

Starvation
2015-06-12, 17:40
Om jag hamnar på ett underskott av 14000 kcal (2000 per dag), kan jag räkna med en fettförlust på cirka 2 kg då efter 7 dagar? Varför är risken för metabolt syndrom försumbar bara för det kallas för VLCD men inte när det kallas för svält?

Är inte metabolt syndrom av insulinresistens och höga nivåer av insulin? Denna typ av "svält" är ju väldigt kontrollerad, högt protein, bra intag av alla micros.

Gober
2015-06-12, 18:37
VLCD är tänkt att användas en begränsad period. Kör VLCD i ett år så lär du inte må särskilt bra. Några veckor lär knappast vara nog för att oroa sig över "metabolt syndrom".

Armed Dingo
2015-06-13, 08:55
Kör VLCD i ett år så lär du inte må särskilt bra.
:d


Jag ska göra det här. En vecka. Pank som en kyrkråtta för tillfället så det får bli lite längre fram i sommar, var ju en del tillskott som behövdes.

shut teh face
2015-06-13, 22:02
Då var refeeden över, nästan en religiös upplevelse igår när man handlade, och när man stod och rörde ihop keso+tonfisk+rödlök imorse, så äter man typ 100g av denna röra på 50g bröd, sen är man mätt som fan och resterande dag så har man fått äta fast man inte varit hungrig, fail! *gah!*

Blev i alla fall drygt 4500-5000 kcal, men fick köra två påsar ahlgrens bilar på kvällen, och ris istället för potatis till kalopsen. :d

Armed Dingo
2015-06-14, 19:21
Då var refeeden över, nästan en religiös upplevelse igår när man handlade, och när man stod och rörde ihop keso+tonfisk+rödlök imorse, så äter man typ 100g av denna röra på 50g bröd, sen är man mätt som fan och resterande dag så har man fått äta fast man inte varit hungrig, fail! *gah!*

Blev i alla fall drygt 4500-5000 kcal, men fick köra två påsar ahlgrens bilar på kvällen, och ris istället för potatis till kalopsen. :d

Kan du skriva vilka kosttillskott du äter? PWO eller stimulanter spelar ingen roll. Är intresserad om du äter EAA fastän du inte kör den här timing-metoden. Hade varit schysst!

shut teh face
2015-06-14, 19:33
Kan du skriva vilka kosttillskott du äter? PWO eller stimulanter spelar ingen roll. Är intresserad om du äter EAA fastän du inte kör den här timing-metoden. Hade varit schysst!
Såhär kör jag, tagit bort bakpulver samt även kalcium-tillskottet, måste även säga att BS EAA + Jacked XX måste vara bland det äckligaste någonsin! Tidigare kört Amino-X och det smakar ju suveränt i jämförelse :)
Sen är jag inte så noga med saltet, jag kör bara mineralsaltet och saltar på varje drink, typ 2-3 gram, har även koffeintabletter som jag tar ibland, mest för jag inte är sugen på kaffe

Om vilodag: HMB 3x kapslar direkt på morgonen

Mål 1, 08.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle
3x vitamineral
5x omega-3
2x D-vitamin


Mål 2, 13.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle

Mål 3, 17.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle

Mål 4, 21.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle


Innan sängdags
30 min innan: ZMA 3x kapslar

Om träning
60 min innan: HMB 3x kapslar
30 min innan: 10g EAA + 5g Jacked XX (6dl vatten)

Efter träning: 10g EAA


Blanda ihop (tom kryddburk?) och sprid ut över 10 dagar i proteinpulver:
70g JOZO Mineralsalt
20g Bordssalt

Per dag:
20-30g Psylliumfröskal

Armed Dingo
2015-06-14, 21:24
Såhär kör jag, tagit bort bakpulver samt även kalcium-tillskottet, måste även säga att BS EAA + Jacked XX måste vara bland det äckligaste någonsin! Tidigare kört Amino-X och det smakar ju suveränt i jämförelse :)
Sen är jag inte så noga med saltet, jag kör bara mineralsaltet och saltar på varje drink, typ 2-3 gram, har även koffeintabletter som jag tar ibland, mest för jag inte är sugen på kaffe

Om vilodag: HMB 3x kapslar direkt på morgonen

Mål 1, 08.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle
3x vitamineral
5x omega-3
2x D-vitamin


Mål 2, 13.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle

Mål 3, 17.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle

Mål 4, 21.00
50g proteinpulver, helmjölkprotein 80% kasein, 20% vassle


Innan sängdags
30 min innan: ZMA 3x kapslar

Om träning
60 min innan: HMB 3x kapslar
30 min innan: 10g EAA + 5g Jacked XX (6dl vatten)

Efter träning: 10g EAA


Blanda ihop (tom kryddburk?) och sprid ut över 10 dagar i proteinpulver:
70g JOZO Mineralsalt
20g Bordssalt

Per dag:
20-30g Psylliumfröskal
Mycket hjälpsamt tack!

Ingen billig diet det där tänkte jag först, men sen insåg jag att även om det är ca 400:- på tillskott den veckan så är det 0:- på mat istället för vanliga 500 :d

Bara sista fråga då. Jag ska hålla på 7 dagar. Det kan väl knappast påverka om jag har endast vanligt salt istället för två sorter, samt byter ut 10 gram EAA mot 28 gram vassle?

I vanliga fall tränar jag 6 dagar på en vecka (ABCABCvila). Ska jag sikta på att göra det som vanligt eller ha fler vilodagar, färre pass? Dom är ganska korta, 50 min styck och inte överjobbiga eftersom jag valt hög frekvens istället.

Wolls
2015-06-15, 07:51
Bara sista fråga då. Jag ska hålla på 7 dagar. Det kan väl knappast påverka om jag har endast vanligt salt istället för två sorter, samt byter ut 10 gram EAA mot 28 gram vassle?


Sålänge du inte har något problem med att du bumpar upp ditt totala kcal tal för dagen en bit borde det inte vara något större problem med att byta ut

Armed Dingo
2015-06-15, 08:46
Sålänge du inte har något problem med att du bumpar upp ditt totala kcal tal för dagen en bit borde det inte vara något större problem med att byta ut
Nej precis, finemang.

I juli blir det av. Blir det magrutor eller katabolism? Tiden får utvisa.

shut teh face
2015-06-15, 11:14
I vanliga fall tränar jag 6 dagar på en vecka (ABCABCvila). Ska jag sikta på att göra det som vanligt eller ha fler vilodagar, färre pass? Dom är ganska korta, 50 min styck och inte överjobbiga eftersom jag valt hög frekvens istället.
Svårt att svara på, jag orkar verkligen inte träna om jag inte får vila tre dagar just nu, man är helt slut i musklerna under lång tid jämfört med innan när man kunde träna på oftare, de märks bara man håller i ungarna eller så.

Jag kör helkroppspass var tredje dag som är på 60-70 minuter, de är rätt intensiva med låg vila och bara superset, förutom ben-övningarna

Armed Dingo
2015-06-15, 11:41
Svårt att svara på, jag orkar verkligen inte träna om jag inte får vila tre dagar just nu, man är helt slut i musklerna under lång tid jämfört med innan när man kunde träna på oftare, de märks bara man håller i ungarna eller så.

Jag kör helkroppspass var tredje dag som är på 60-70 minuter, de är rätt intensiva med låg vila och bara superset, förutom ben-övningarna
Fyfan! Men du har väl gjort längre än 7 dagar? Vad är du inne på, 10?

shut teh face
2015-06-15, 12:15
Fyfan! Men du har väl gjort längre än 7 dagar? Vad är du inne på, 10?
Inne på dag 9 nu :)

Jag tycker det är rätt ok ändå, jag har tidigare kört 3 veckor VLCD (600 kalorier) + 9 veckor LCD (800 kalorier) irad, utan refeed och med träning varannan dag. Dock lättare styrketräning, 15-20 reps, och då vägde jag 140 kg. Det var precis när jag började gå ned i vikt när jag var yngre, då handlade styrketräningen bara om ren vilja

PureWhey
2015-06-15, 16:05
Dämn.

shoulder87
2015-06-16, 07:31
Nu har jag kört 23 dagar, mitt första mål var att köra till Midsommar, men jag tror jag kör midsommarafton som en lite tidigare refeed och sen går tillbaka och kör en vecka till så det blir 5 veckor totalt.

Jag hade när jag vaknade idag tappat nästan 8 cm i midjan vilket känns riktigt bra, min våg har gått sönder så har inte vägt mig på över en vecka tyvärr. V3 gick gymmet klart bättre än v2, jag är typ aldrig hungrig längre, fick tvinga i mig maten i lördags och käkade godis för att komma upp i rätt mängd kolhydrater.

Jag ska göra en lång utvärdering när jag är klar, men måste ändå säga redan nu att detta är grymt, pressa första veckan så blir det bara lättare sedan.

shut teh face
2015-06-16, 13:00
Dragit på mig en rejäl förkylning. Vet inte vad jag ska göra... Jag är så sjukt svag att jag inte ens orkar stå upp. Men vill inte avbryta kuren...

Bossebäver
2015-06-16, 15:57
Dragit på mig en rejäl förkylning. Vet inte vad jag ska göra... Jag är så sjukt svag att jag inte ens orkar stå upp. Men vill inte avbryta kuren...

Jag har legat 1,5 vecka sjuk på denna diet + 1000 kcal glass ungefär. Min styrka var opåverkad.

Du får välja mellan att vara "opti-sjuk" och kanske tappa muskler, eller vara "deff-sjuk" och kanske tappa muskler, på den ena tappar du iaf fett. Glassen rekommenderas oavsett vald metod.

Shqypnia
2015-06-16, 17:38
Startade igår med en vikt på 86,1kg. Idag 84kg.
Ska bli intressant och utvärdera på måndag.

shut teh face
2015-06-16, 17:42
Jag har legat 1,5 vecka sjuk på denna diet + 1000 kcal glass ungefär. Min styrka var opåverkad.

Du får välja mellan att vara "opti-sjuk" och kanske tappa muskler, eller vara "deff-sjuk" och kanske tappa muskler, på den ena tappar du iaf fett. Glassen rekommenderas oavsett vald metod.
Jag hoppade av. :)

Armed Dingo
2015-06-16, 18:19
Startade igår med en vikt på 86,1kg. Idag 84kg.
Ska bli intressant och utvärdera på måndag.

Utvärdera gärna under tiden. Roligt att läsa.

Shqypnia
2015-06-16, 19:41
Utvärdera gärna under tiden. Roligt att läsa.

Absolut. Får som sagt se hur slutresultat blir. Om orken finns kanske jag fortsätter en eller två veckor till med något liknande DOCK där jag äter en kvällsmåltid.

Återkommer med vikt imorgon. Kan dock nämna att jag har tränat igår och idag utan några problem överhuvudtaget.

Armed Dingo
2015-06-16, 20:29
Absolut. Får som sagt se hur slutresultat blir. Om orken finns kanske jag fortsätter en eller två veckor till med något liknande DOCK där jag äter en kvällsmåltid.

Återkommer med vikt imorgon. Kan dock nämna att jag har tränat igår och idag utan några problem överhuvudtaget.
Fan vad skoj det bådar ju gott!

Shqypnia
2015-06-17, 09:06
Jag hår på toa varje dag. Vetefan vad som kommer ut. Har inte ätit något sedan söndags.

Armed Dingo
2015-06-17, 10:39
Jag hår på toa varje dag. Vetefan vad som kommer ut. Har inte ätit något sedan söndags.

Hahaha det är demonerna.

Shqypnia
2015-06-17, 10:57
Kontaktat präst och imam

Starvation
2015-06-17, 13:22
Måste bara säga att det var nyttigt att köra en vecka vlcd. Jävlar man har energi trots intaget. Man förstår varför människan har tagit sig så långt men den tekniken...

Kommer köra vidare ner till 6-7% med vlcd efter en kort ledighet nu. Finns det någon som utövat någon form av cardio vid vlcd? Borde väl inte vara några problem? Hade först tänkt att köra mer styrketräning men de stora delarna får redan ta stryk så det räcker.

Armed Dingo
2015-06-17, 16:45
Var det därför dom kunde vara biffiga på stenåldern? Skörden slog fel, rötan kom från ingenstans. Hela åkern förstörd. Kvar att göra? Skrapa ihop det lilla kött som fanns. Men inte fan slapp man slita för den skull. Huset behövdes fortfarande lagas.

Kom in som lönnfet 14% hantverkare, två veckor senare mest shreddad i byn.

Ignorera eventuella faktafel.

profezy
2015-06-18, 11:13
Kommer köra vidare ner till 6-7% med vlcd efter en kort ledighet nu. Finns det någon som utövat någon form av cardio vid vlcd? Borde väl inte vara några problem? Hade först tänkt att köra mer styrketräning men de stora delarna får redan ta stryk så det räcker.

Jag kör intervaller på löpband 1 dag i veckan efter refeed ca 20m. Normalt refeed på lördag och intervaller på söndag. Att köra mer än så skulle inte funka för mig med så lite energi.

Classy
2015-06-21, 00:17
Hej,

Någon som vet ungefär hur mycket "rent" fett man som människa kan tappa under en vecka? När man ligger på ett så pass lågt intag som man gör under VLCD?

Classy
2015-06-21, 19:57
Ola eller någon save me! :D

Det är nämligen så att mitt proteinpulver kommer ta slut imorgon (har för två portioner kvar) och min nya beställning kommer inte hinna komma förens på typ onsdag... Så finns det någonting man kan "byta ut" pulvret mot under två dagar?

Tänker mig typ någon nutrilettshake som säljs på Ica?

Mvh

Slippy
2015-06-21, 21:07
Kvarg?

Don H
2015-06-21, 21:17
Ola eller någon save me! :D

Det är nämligen så att mitt proteinpulver kommer ta slut imorgon (har för två portioner kvar) och min nya beställning kommer inte hinna komma förens på typ onsdag... Så finns det någonting man kan "byta ut" pulvret mot under två dagar?

Tänker mig typ någon nutrilettshake som säljs på Ica?

Mvh

Det finns ju en uppsjö med proteinkällor,,,

OM,, det känns fullständigt panikartat så kanske det finns ett gym där du bor som säljer pulver?

Classy
2015-06-21, 23:17
Ja det borde lösa sig, handlar ju bara om två dagar. :-)

Har en till fråga, hur bör man lägga upp kosten efter dieten & målvikten är nåd? Vill inte börja rasa upp i vikt igen, utan försöka hålla mig på avslutad vikt.

Mvh

Don H
2015-06-22, 07:53
Om du använder denna som bas och sedan räknar och väger lite lite så kommer du kunna räkna så att du hamnar rätt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Basic:-)

Deanmartin
2015-06-22, 09:41
Så vad tror folk om att köra denna VLCD 5 dagar i rad (sön-tors) för att sedan äta normalt (fre-lör)? Med normalt syftar jag att ligga på balans och äta fast föda.

Jag vill gärna testa upplägget, men samtidigt vill jag kunna umgås och äta med kompisar/flickvän på helgdagarna :)

Ola Wallengren
2015-06-22, 09:48
Det kan gå bra. Utmaningen är att inte äta allt för mycket när man äter "normalt".

Armed Dingo
2015-06-23, 10:43
MM har fått in sitt nya Diet Fuel (och det heter Platinum något) så nu är det beställt! Struntade i HMB och kör anabola blickar i spegeln istället.

Classy
2015-06-24, 21:31
Upplever ni att eran ämnesomsättning har blivit sämre (mycket) efter några veckor med VLCD?

Mvh

Don H
2015-06-24, 21:36
Hur upplever man att ämnesomsättningen blivit försämrad?

Max
2015-06-25, 16:00
Hur upplever man att ämnesomsättningen blivit försämrad?
Några saker du kan märka av ganska omgående:
Trött och kraftlös
Nedstämd/Deprimerad
Mindre benägen att ta initiativ och minskad vilja att göra saker
Frusen
Svårt att koncentrera sig

Ola Wallengren
2015-06-25, 16:41
Några saker du kan märka av ganska omgående:
Trött och kraftlös
Nedstämd/Deprimerad
Mindre benägen att ta initiativ och minskad vilja att göra saker
Frusen
Svårt att koncentrera sig

Kan iofs vara symtom på hypotyreos, men i detta fallet är det väldigt svårt att skilja från effekterna av en energibrist pga av lågt energiintag.

Starvation
2015-06-27, 16:17
Några saker du kan märka av ganska omgående:
Trött och kraftlös
Nedstämd/Deprimerad
Mindre benägen att ta initiativ och minskad vilja att göra saker
Frusen
Svårt att koncentrera sig

Frusen verkar dock endast komma fram när jag knappt sover, oavsett diet. Och under vlcd kan man ju komma undan med lite sömn.

Kollade lite skit för ett par dagar sedan, visade sig att jag hade lågt blodvärde, 121 (130-170). Jag sa till läkaren att jag har tappat väldigt mycket vikt på senare tid, kontrollerat. Jag märkte ju dock att jag inte käkat någon järnkälla under någon diet. Han sa åt mig att äta järn, träna mindre och äta mer mat.

Vad tror folket? Kan jag köra vlcd ändå? Är blodvärdet lågt för att järnintaget har varit lågt borde det ju inte vara några problem?

Ska in igen om ett par veckor, märker dom att jag tappat mer i vikt kanske det blir anorexia-akuten?

Don H
2015-06-27, 16:26
Vilket tycker du känns bäst;
Lyssna på doktorn i vit rock?
Lyssna på Kolodoktorn i Gasplinne?

Starvation
2015-06-27, 16:30
Vilket tycker du känns bäst;
Lyssna på doktorn i vit rock?
Lyssna på Kolodoktorn i Gasplinne?

Gasplinnet kan mer. När det kommer till träning och kost.

Max
2015-06-28, 09:36
Kan iofs vara symtom på hypotyreos, men i detta fallet är det väldigt svårt att skilja från effekterna av en energibrist pga av lågt energiintag.
Låt säga att man stöter på något eller några av symtomen en vecka efter att man dragit ner sin kalorinivå märkbart är detta förmodligen en effekt utav just det minskade kaloriintaget. Så tänker jag. Kanske jag missuppfattar något?

anvihl
2015-06-28, 10:23
Några saker du kan märka av ganska omgående:
Trött och kraftlös
Nedstämd/Deprimerad
Mindre benägen att ta initiativ och minskad vilja att göra saker
Frusen
Svårt att koncentrera sig

Så mår man ju iofs typ alltid på en hård kalorirestriktion som pågår under en hyfsat lång period.

Shqypnia
2015-06-28, 11:06
En del här inne påstår att de 'knappt klarar av en vanlig deff' och att detta vore omöjligt. Jag kontrar med att säga att det är just för er denna diet vore perfekt. Om ni är som mig, som när jag smakar en vill jag ha tio, så är detta enklare. På något sjukt sätt.

Talvathir
2015-06-28, 17:47
En del här inne påstår att de 'knappt klarar av en vanlig deff' och att detta vore omöjligt. Jag kontrar med att säga att det är just för er denna diet vore perfekt. Om ni är som mig, som när jag smakar en vill jag ha tio, så är detta enklare. På något sjukt sätt.

Samma för mig. Enklare att tala om för sig själv att "här har du dina 8 skopor protein, det är det enda som ska ner i magen, inga undantag".

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Max
2015-06-29, 15:43
Så mår man ju iofs typ alltid på en hård kalorirestriktion som pågår under en hyfsat lång period.
Då skulle jag vilja säga att ämnesomsättningen är sänkt, och att det är en direkt eller indirekt konsekvens av det minskade energiintaget.

anvihl
2015-06-29, 16:00
Då skulle jag vilja säga att ämnesomsättningen är sänkt, och att det är en direkt eller indirekt konsekvens av det minskade energiintaget.

Ja? Ämnesomsättningen blir alltid sänkt under en utdragen period av kalorirestriktion, det är ingen nyhet och inget onaturligt.

Starvation
2015-06-29, 16:05
Sitter det i efter refeed / avslutad vlcd så bör man nog gå till sjukhuset. Allt som jag känner av vlcd går över direkt efter en dag av normalt ätande. Då brukar jag ta en ganska kraftig dos jod/selen dock, cause broscience reasons.

Armed Dingo
2015-07-04, 11:15
Jag börjar på måndag och har tänkt köra en vecka. Det blir träning på

Mån X (Pass C)
Tis
Ons X (Pass A)
Tors X (Pass B)
Fre
Lör X (Pass C)
Sön

Om jag orkar dvs. Det är Helkroppspass allihop. Hoppas det går som förväntat! Hur ska jag bete mig på måndagen efter? Hur borde jag äta?

Shqypnia
2015-07-04, 11:16
Jag börjar på måndag och har tänkt köra en vecka. Det blir träning på

Mån X (Pass C)
Tis
Ons X (Pass A)
Tors X (Pass B)
Fre
Lör X (Pass C)
Sön

Om jag orkar dvs. Det är Helkroppspass allihop. Hoppas det går som förväntat! Hur ska jag bete mig på måndagen efter? Hur borde jag äta?

Som du äter idag.

Armed Dingo
2015-07-04, 11:17
Som du äter idag.

Inte extra mycket kolh. eller fett, eller något annat? Inte överskott utan balans?

crushez
2015-07-04, 11:38
Jag körde en vecka med första upplägget, 8 shakes.
Fungerade ganska bra fram till sista kvällen då jag inte kunde somna pga att jag endast kunde tänka på vad för mat jag skulle äta på refeeden :)

VLCD veckan samföll med min 1+ vecka av 5/3/1 full body full boring med gym på dag 2, 4 och 6.

Dag 1: 84kg, 88 cm midja
Dag 2: 83 kg
Dag 3: 81,8 kg
Dag 4: 81,2 kg
Dag 5: 80,5 kg
Dag 6: 80,4 kg (refeed)
Dag 7: 81,5 kg 85 cm midja

(Vikt + midjemått är tagen direkt när jag vaknat varje morgon.)

Överlag så tyckte jag dieten fungerade bra, inga problem i gymmet över huvud taget. De sista två dagarna var nog de jobbigaste psykiskt sett då det enda jag tänkte på var mat. Det är även mer matprogram och reklam på TV än vad jag reflekterat över förut :)

Något jag märkte var att ju tidigare jag fick i mig saltet på dagen desto bättre mådde jag. Så i slutet försökte jag få i mig det mesta av saltet till, eller innan lunch.

Shqypnia
2015-07-04, 20:07
Inte extra mycket kolh. eller fett, eller något annat? Inte överskott utan balans?

Själv gick jag tillbaka till det normala och balans.

shoulder87
2015-07-06, 21:14
Tänkte bara slänga in en liten summering av min tidigare VLCD som pågick totalt 5 veckor, dock en extra ätardag mellan v4 och v5 då det var midsommar då.

Känslomässigt blev allt bättre och bättre för varje vecka, förmodligen för att man vänjer sig men jag antar att man typ omedvetet blir mer stilla och spenderar mindre energi i vardagen, la tex in tupplurar på eftermiddagarna de sista veckorna vilket jag aldrig gör annars.

Matmässigt så var det ganska oförändrat efter v2, hungern blev aldrig något problem, men saknade att äta och laga mat under hela tiden, så det var väldigt viktigt med refeed för mig just i detta syfte.

Summering av stats blir lite special då jag direkt efter avslutat diet stack på en dryg veckas refeed utomlands och tänkte inte på att ta alla mått innan jag drog. Men jag tror att jag har hållit mig i mer eller mindre samma form, ordentligt hög på kolhydrater nu men inte överätit så tror inte jag lagt på något fett heller.

Stats vid start:

Vikt: 101 kg
Midja: 104 cm

Stats efter 5v VLCD + 1v balans:

Vikt 88.5 kg (-12.5)
Midja 92 cm (-12)

Styrka oförändrad nu efteråt, orken var ett stort problem, kanske kunde gjort improvements om jag smackat på med någon bra PWO innan träning, men det är ytterst oklart.

VLCD betyg: 9.5/10, Would do again!

Armed Dingo
2015-07-07, 05:57
Är inne på andra dagen. Mår mycket bättre än jag trodde jag skulle. Kommer köra första passet idag, får se hur det går.

Startvikt 76 kg på 178 cm. 130/160/200 bänk/böj/mark. Typ 12-13℅bf.

Armed Dingo
2015-07-07, 20:44
Klar med dag 2. Första helkroppspasset av tre klart. Hade ingen aning om hur det skulle gå, och blev förvånad att det gick nästan som vanligt.

Är knappt sugen på grejer heller, och magen är helt lugn och skön. Tror den är lite svullen i vanliga fall vilket jag slipper nu, undra vad det beror på? Däremot är jag lite seg i skallen men började gå upp tre timmar tidigare (06.15) än jag brukar samma dag som jag började med vlcd så beror till viss del på det.

Är beredd på krasch när som helst. Två pass och fem dagar kvar!

Har blivit mycket mer definerad redan och undrar varför jag håller så mycket vätska i vanliga fall?

Shqypnia
2015-07-08, 10:25
Klar med dag 2. Första helkroppspasset av tre klart. Hade ingen aning om hur det skulle gå, och blev förvånad att det gick nästan som vanligt.

Är knappt sugen på grejer heller, och magen är helt lugn och skön. Tror den är lite svullen i vanliga fall vilket jag slipper nu, undra vad det beror på? Däremot är jag lite seg i skallen men började gå upp tre timmar tidigare (06.15) än jag brukar samma dag som jag började med vlcd så beror till viss del på det.

Är beredd på krasch när som helst. Två pass och fem dagar kvar!

Har blivit mycket mer definerad redan och undrar varför jag håller så mycket vätska i vanliga fall?

Grymt! Fortsätt så!

Ett råd är att ta alla tillskott. De två sista dagarna kändes det som våldtäkt när jag gick på toa för jag struntade i både mineralsalt/salt och fiber.

Armed Dingo
2015-07-08, 11:21
Det gör jag, psylliumfrön och lite salt. 7 gram omega3 och två vitamineral/ dag.

Vägde 73,5 imorse. Minus 2,5kg. Känns som ganska lite.

Kroppsmässigt känner jag inte mycket. Verkar som att hormonerna inte fattat ännu.

Armed Dingo
2015-07-08, 17:09
Seg i huvudet dock men kanske inte är att förvänta sig annat på 25% av normalt dagsintag.

hocky
2015-07-08, 19:21
Är på första dagen och går bra men blir intressant att se imorgon hur det tar sig detta!

Ser detta okej ut? Tar inte eaa och kaseinet samtidigt utan väntar ett tag mellan! :)

Frukost: Eaa,kasein,omega 3 3st, multivitamintabletter, salt+bakpulver+kreatin+ chiafrön, hmb 3st

Lunch: Eaa,kasein, omega 3, salt+bakpulver+kreatin+chiafrön

''Middag'' efter träning: Eaa,kasein,salt+bakpulver+kreatin+chiafrön

Kvällsmål: Eaa,kasein,salt+bakpulver+kreatin+chiafrön, ZMA 3st

Måste köpa psylliumfrön och magnesium imorgon!

Ser det annars bra ut? Ska jag lägga in mer Eaa innan träning och funkar det att ta Whey innan träningen istället isf?

Armed Dingo
2015-07-08, 20:12
Stekte en liten mängd grönsaker utan olja och åt. Är för väck i huvudet för att krydda som jag borde. Smakade äckligt. Åt ändå.

Armed Dingo
2015-07-09, 16:26
Min kost består i stort av havregrynsgröt, kvarg, knäckebröd m ägg samt pasta eller ris m någon proteinkälla till middag.

Min mage mår fett bra på vlcd. Vad borde jag prova att utesluta när jag återgår till min vanliga kost? Är det pasta och mjöl/gluten?

Gober
2015-07-09, 16:46
Det är väldigt ovanligt att inte tåla gluten så gå och kolla upp det innan du plockar bort det. Men visst kan du testa.

Armed Dingo
2015-07-09, 16:50
Det är väldigt ovanligt att inte tåla gluten så gå och kolla upp det innan du plockar bort det. Men visst kan du testa.
Försöker dra fram det troligaste bara. Jag har en blodsockervärde-mätare, kan jag kolla själv om jag har sämre insulinkänslighet på något sätt, se om det är det som gör det?

Armed Dingo
2015-07-09, 19:26
Jahapp då var andra helkroppspasset avklarat. Gick också bra (?!).

Precis som förra passet var jag 2 reps svagare i basövningarna (utom bänkpress där jag behöll) i varje set men kunde behålla samma vikt. Hade kunnat dra en extra i marken idag och antagligen fått upp någon mer i böjen sist men ville inte chansa när kroppen kändes så seg.

I övrigt så är det en rep här och där som är ner men i övrigt samma. Känns rätt sjukt..
Får vänta lite längre mellan repsen och är mer "lightheaded" dock.

Känns fortfarande som att det mest är hjärnan som tar stryk av den här dieten, hittills.

Nu ska jag fira med kalorifria nudlar, grönsaksbuljong och en liten laxfilé istället för min vanliga p-shake. Typ 50 kalorier mer än i vanliga fall men vet ni, så ska det bli.

hocky
2015-07-09, 19:47
Glömde väga mig på morgon men tog det på lunchen istället då.

Startvikt: 91,2 kg
Dag 2: 89,8

Köpte mig mineralsalt, psylliumfrön och magnesium så man gör allt man kan för må så bra som möjligt!


Blev för sent att hinna äta båda ''middag'' och kvällsmål så dubblar dosen av eaa och kaseinet nu på kvällen, blir det mycket sämre?
La till en drink vassle innan jag tränade idag också!

hocky
2015-07-09, 19:49
Jahapp då var andra helkroppspasset avklarat. Gick också bra (?!).

Precis som förra passet var jag 2 reps svagare i basövningarna (utom bänkpress där jag behöll) i varje set men kunde behålla samma vikt. Hade kunnat dra en extra i marken idag och antagligen fått upp någon mer i böjen sist men ville inte chansa när kroppen kändes så seg.

I övrigt så är det en rep här och där som är ner men i övrigt samma. Känns rätt sjukt..
Får vänta lite längre mellan repsen och är mer "lightheaded" dock.

Känns fortfarande som att det mest är hjärnan som tar stryk av den här dieten, hittills.

Nu ska jag fira med kalorifria nudlar, grönsaksbuljong och en liten laxfilé istället för min vanliga p-shake. Typ 50 kalorier mer än i vanliga fall men vet ni, så ska det bli.

Blir jävligt intressant imorgon när jag ska köra tunga basövningar och se hur kroppen känner sig! :D Dock är jag ju bara på dag 3 imorgon men ändå :)