handdator

Visa fullständig version : Smärta höger axel/skulderblad - hur träna?


Emmapemma
2014-11-18, 14:58
Min fråga är egentligen hur jag ska hantera detta just nu? Ska jag bara fortsätta träna? Vilken muskelgrupp jag i princip tränar så känner jag av smärtan, kan inte köra lika tungt längre och så vidare, men jag vill absolut inte ha något uppehåll heller.

Ska försöka komma iväg till en naprapat men regelbundna besök blir för dyrt. Någon som haft liknande? Vad ska man göra?

Kön: Kvinna

Ålder: 24

Längd och vikt: 167 och 56kg

Smärtbeskrivning: Smärta under skulderbladet som känns djup. Smärtan strålar upp mot halsen/nacken och även ner på utsida av överarmen. Men själva "centret" är vid skulderbladet.

Jag tränar styrka ca 5-6 dagar i veckan. Ben 2 ggr, Bröst/triceps/ Rygg/biceps, Axlar/Mage.
Jag kan inte minnas att jag gjorde något annorlunda innan det började.

Voltaren gel fungerar en kort stund.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?
Har varit hos en naprapat en gång, fick ingen direkt diagnos mer än att jag skulle jobba på hållningen, tejpbitar som skulle hålla mig upprätt m.m

Övrigt:
Jag har haft detta ca 4-5 tillfällen innan. Det har gått över av sig självt efter ett långt tag. Senast jag hade det var för ca 1 år sedan.

L-Sami
2014-11-18, 16:09
Varför envisas med naprapat om det är för dyrt för dig? Då du kan besöka en sjukgymnast/fysioterapeut med landstingsavtal för 100kr/besök för samma jobb.

joelaxelsson
2014-11-19, 11:16
Uppsök någon vårdgivare, förslagsvis sjukgymnast/fysioterapeut precis så som L-Sami föreslog (gärna med kompetens inom idrottsmedicin), för att få din problematik bedömd och förhoppningsvis avhjälpt.