handdator

Visa fullständig version : Andlighet och död


Lellan
2014-11-18, 13:52
Sedan förra sommaren har min pappa kämpat mot leukemi med dåliga odds, och det har varit tufft och samtidigt vackert. Har lärt mig mer under den här tiden än någonsin tidigare, om livet i stort och smått känns det som.

Det är en så frustrerande arg sorg att han lämnat, men den överglänses verkligen i kraften hur han levde och vad han gav alla under sin tid. Känner mig än mer övertygad om att livet är vackert och att vi behöver göra det vackert så gott vi förmår.

Även när han slutat äta och dricka och kroppen allt mer stängde av så skämtade han, gav omtanke och närvaro.. och jag har aldrig någonsin upplevt något mer meningsfullt än att på slutet försöka tyda hans mående - om han behövde mer morfin, öppna fönstret eller bre över en filt. Det är ju hur flummigt som helst, men upplevde ngn slags ordlös kommunikation som skakade om mig lite, hur jag ser på verkligt och andlighet osv. Har aldrig och kommer aldrig bli religiös i dess vanliga bemärkelse.. Men vi hade någon symbios på slutet som nästan gick att ta på.

Jag brukade ställa klockan på var 3:e timme för jag ville inte riskera att han skulle vakna med smärtor utan att jag märkte, trots att vi även hade besök i hemmet av nattpatrull. Natten han somnade in hade vi besök kl 03, klockan 03.56 vaknar jag (hade då vakat i en vecka) och tittar på honom, han andas.. Tycker det är lite märkligt att jag vaknat när han sover så gott. Jag fortsätter titta för han ser så fridfull ut, och med ett ansiktsuttryck som om han just ska berätta något roligt - så det känns som att jag väntar på det fastän han inte längre kan prata.. men istället så tar han två andetag och sedan inga mer.

Nyvaken som jag är förstår jag inte riktigt vad som händer, men känner i mig att han inte är kvar.. Går upp och öppnar fönstret, letar efter hans puls, nynnar in på mobilen låten som jag hörde i drömmen innan jag vaknade till. Ringer jourhavande ssk:a att pulsen jag känner hos pappa nog är min egen, hon kommer och konstaterar att han somnat in. Vi gör i ordning honom, han är så fin, men inte där.. Känns verkligt starkt att jag vill göra honom rättvisa, det han lämnat kvar - att han ska se fin och värdig ut. Tårar trillar men inom mig känner jag ett lugn jag aldrig kännt. Som att lite av hans inneboende trygghet sipprat in i mig, svårt att förklara.

Han somnade in 25/10 och den känslan av lugn och trygghet kan fortfarande komma till mig när jag blir stressad eller förvirrad över vad som ska hända nu. Känner att livet verkligen är vackert och har lätt för att tänka vänligt om människor, inte ta åt mig och som att jag har lätt för att skratta, precis som att gråta.

Det känns som någon slags andlighet, extra styrka, och jag tänker inte bemöda mig att sätta etikett på det eller grubbla kring det. Jag ville väl mest förmedla att ibland, så händer det att någon dör och det är en fruktansvärd förlust, men ändå inte otäckt och mörkt.

Kolozzeum och befolkningen här har betytt mycket för mig genom åren, och jag hoppas ni som läser mår gott eller är på väg mot välmående om just idag inte känns bra. Ha det gott, lev väl! *cupid*

Sparven från Minsk
2014-11-18, 13:55
Beklagar sorgen Lellan.

Vackert skrivet och fina reflektioner. Döden är inte alltid hemsk och mörk, även om många förknippar den som sådan.

Mental
2014-11-18, 14:02
Det är bara att beklaga sorgen, men samtidigt gratulera till ett så fint och bra slut!

Snubben
2014-11-18, 14:10
Beklagar sorgen. Vet alltför väl vad du pratar om.

Det känns som någon slags andlighet, extra styrka, och jag tänker inte bemöda mig att sätta etikett på det eller grubbla kring det. Jag ville väl mest förmedla att ibland, så händer det att någon dör och det är en fruktansvärd förlust, men ändå inte otäckt och mörkt.

Döden är inte ett slut, det är en befrielse (är min åsikt av hela saken). Det du ser som någon sorts andlighet är för mig är att man får perspektiv på smått och stort här i livet. Något som gör - om man verkligen reflekterar över det - att man börjar bry sig mer men ändå mindre. Vissa saker tappar all betydelse medan andra saker blir så viktiga och andra kan inte förstå hur man resonerar.

[...] Även när han slutat äta och dricka och kroppen allt mer stängde av så skämtade han, gav omtanke och närvaro.. och jag har aldrig någonsin upplevt något mer meningsfullt än att på slutet försöka tyda hans mående - om han behövde mer morfin, öppna fönstret eller bre över en filt. Det är ju hur flummigt som helst [...]

Kärlek är aldrig flummigt, det bara är rent. Varken mer eller mindre. *hug*

filmjölk
2014-11-18, 14:53
Beklagar sorgen Lellan.

WHITEFOLKS
2014-11-18, 15:05
Må skratten eka vidare och kärleken växa och sprida sig.

Ignatius72
2014-11-18, 15:07
Fint skrivet om en svår sak. I allmänhet är vi rätt förskonade mot döden med tanke på lång medellivslängd. Döden som är det mest naturliga i världen känns nästan onaturlig hos oss.

Min mamma dog i cancer när hon var 50 och jag minns när jag träffade henne den sista gången att vi båda två visste att det var sista gången även om ingen sa nåt. När mina systrar vakade vid henne sista veckan och hon inte varit vaken på två dagar så skickade jag ett meddelande till dem att hälsa morsan att om vårt då ofödda barn skulle bära hennes namn om det blev en flicka, då vaknade hon, kramade om syrrans hand och somnade in.

Lellan
2014-11-18, 21:44
Beklagar sorgen Lellan.

Vackert skrivet och fina reflektioner. Döden är inte alltid hemsk och mörk, även om många förknippar den som sådan.

Döden är hemsk, tycker jag nog, men är den oundviklig och efter ett långt liv kan den åtminstone vara annat än skrämmande.. Är väl hur jag känner. Önskar att vi fick bukt med cancer o liknande sjukdomar som skördar brutalt.

Det är bara att beklaga sorgen, men samtidigt gratulera till ett så fint och bra slut!

Tack. Är tacksam över att han var en sådan kämpe o älskade livet, vi friska har det oförskämt bra, värt att vårda o ta vara på.

Beklagar sorgen. Vet alltför väl vad du pratar om.



Döden är inte ett slut, det är en befrielse (är min åsikt av hela saken). Det du ser som någon sorts andlighet är för mig är att man får perspektiv på smått och stort här i livet. Något som gör - om man verkligen reflekterar över det - att man börjar bry sig mer men ändå mindre. Vissa saker tappar all betydelse medan andra saker blir så viktiga och andra kan inte förstå hur man resonerar.



Kärlek är aldrig flummigt, det bara är rent. Varken mer eller mindre. *hug*

Befrielse kan jag inte hålla med om, dock det andra. Han ville leva, han ville till varje pris leva och hur mkt svårigheter o smärta jag än drabbas av hoppas jag att det är så jag också kommer känna.

Sedan tror jag inte på något efter detta, men jag känner starkt att det vore fint o hoppas på att det ändå är så.

Beklagar sorgen Lellan.

Tack (säger man verkligen så? Borde veta vid det här laget). Glad att kunna älska, det fyller tomheten när man saknar lite på något sätt i alla fall.

Må skratten eka vidare och kärleken växa och sprida sig.

Fint skrivet om en svår sak. I allmänhet är vi rätt förskonade mot döden med tanke på lång medellivslängd. Döden som är det mest naturliga i världen känns nästan onaturlig hos oss.

Min mamma dog i cancer när hon var 50 och jag minns när jag träffade henne den sista gången att vi båda två visste att det var sista gången även om ingen sa nåt. När mina systrar vakade vid henne sista veckan och hon inte varit vaken på två dagar så skickade jag ett meddelande till dem att hälsa morsan att om vårt då ofödda barn skulle bära hennes namn om det blev en flicka, då vaknade hon, kramade om syrrans hand och somnade in.

Beklagar.. På tok för tidigt. Tack för att du delar med dig, märkligt sådant där. Tycker om ovissheten o ödmjukheten det skapar i mig inför liv o död. Både en trygghet o provokation att livet tuffar på för de levande när människor dör, på något sätt.

R Scarpa27
2014-11-18, 21:57
usch beklagar lellan.
vi har ju pratat privat innan då du vet att en nära till mig har förkortad livslängd :(

fint skrivet och jag stöttar dig till 100%

-squat-
2014-11-19, 09:52
Jag beklagar sorgen.

Jag känner igen mycket av det du skriver. Min pappa hade kroniska cancer i 10 år, vilket för mig innebar att jag varje dag gick omkring med ångest och oro. Så nu när min pappa är död känner jag en lättnad och ett lugn. Nu finns det ju massor och sorg och saknad, som alltid kommer att finnas där.

Lellan
2014-12-01, 22:16
usch beklagar lellan.
vi har ju pratat privat innan då du vet att en nära till mig har förkortad livslängd :(

fint skrivet och jag stöttar dig till 100%

Tack för stödet, kram tillbaks!!

Jag beklagar sorgen.

Jag känner igen mycket av det du skriver. Min pappa hade kroniska cancer i 10 år, vilket för mig innebar att jag varje dag gick omkring med ångest och oro. Så nu när min pappa är död känner jag en lättnad och ett lugn. Nu finns det ju massor och sorg och saknad, som alltid kommer att finnas där.

Det du skrev fick mig att tänka massor, på ett bra sätt. Lättnad kände jag inte igen mig i först när jag läste, men det var kanske också för att det kändes tabu. Men JAG vet ju att det inte innebär desto mindre kärlek eller saknad, var väl det jag behövde reda ut inuti mig.

Hur mycket man än älskar en förälder, så vill man väl - på samma sätt som för andra nära; barn, partner osv - vara bra, duga. När pappa på slutet inte kunde prata så var det mest att jag var tyst och bara satt/låg intill, men när jag pratade så var det sånt jag ville säga. Att han varit en bra människa, gett oss massor och att jag hoppas att han fått det han behövde och ville av oss närmaste och livet. Nu i efterhand så är det väl det; jag behöver inte övertyga någon om sådant, jag har kanske trott det. Inte att det var fel att lugna honom med det, men för mig själv - jag tror jag fått lättare i relationer till andra genom det här. Att jag inte tänker begära på gränsen av förmåga så ofta, att tillräckligt kan vara finare för att man då har tillit till ett berättigande utan prestation.

Flummigt värre, men det har blivit att livet handlar mindre om att det ska vara toppen - mer att känna hur det ÄR. Hur bittert smakar, hur tung sorg känns, hur berusande närhet kan kännas, hur vackert kärlek är, hur tryggt omsorg känns. Det är som om mitt konto att känna mig tveksam när jag får något fint av andra har minskat, jag bara antar det bra mer modigt.

Inget stressar liksom upp, det jobbiga har hänt, och jag kan fixa saker. Kom häromdagen sent till huset, som var kallt - 13,2 grader. Först tänkte jag "jaha, kan jag ha gjort något galet - kommer detta bli dyrt" men det var ngn sekund och hann aldrig bli en verklig reaktion. Istället bäddade jag ner oss, googlade info och bruksanvisning till bergvärmepumpen. Efter lite sömn felsökte jag, konstaterade att jag fick ringa vvs-reparatör och han konstaterade att jag kollat allt rätt och att felet var en del som blir försliten och helt enkelt bara skulle bytas för ynka 500 kr.

Upplevde mig som rätt cool innan, men då hade jag mer resurser att kanske ha legat och grubblat och tvivlat lite under natten, nu sov jag istället gott och läste saga i lugn o ro tills vi käkat frukost o jag orkat göra felsökningen. Summa summarum: tar det bra med mig och tillåter mig vara ledsen och sakna utan att något rämnar. Livet bara är så, sött och salt, för djävligt och rätt underbart. Påfrestande!

R Scarpa27
2014-12-01, 22:29
Jag beklagar sorgen.

Jag känner igen mycket av det du skriver. Min pappa hade kroniska cancer i 10 år, vilket för mig innebar att jag varje dag gick omkring med ångest och oro. Så nu när min pappa är död känner jag en lättnad och ett lugn. Nu finns det ju massor och sorg och saknad, som alltid kommer att finnas där.

i feel dat.