handdator

Visa fullständig version : massa försvinner efter sportande


Kja
2014-11-17, 22:48
Jo det är så här att jag försöker bli starkare rent allmänt och känner att jag släpar efter ganska markant i bänkpress/pushups.

har tränat länge för motocross men har på sista året verkligen fokuserat på att lägga på mig mer för att orka med diverse misstag som kan ske på hojen.

men då är problemet så här: jag lyckas bibehålla styrka i de flesta övningar men allt som har med bröst är jag sjukt svag i. klarar knappt 10 reps 25 kg hantelpress klarar nog fasen inte 60 kg bänkpress i dags läget. i offseason så kan jag öva upp mig så jag klarar 70 kg med flera reps men så fort jag kör motocross några veckor i rad så försvinner alltid styrkan i bröst/triceps.

brukar ha 1 gymdag i veckan för bröst när jag kör motocross.

nån som har tips?

StarkaUlf
2014-11-17, 22:50
Testa att öka frekvensen till 2 dagar i veckan och följ ett beprövat program (T.ex Wendler 5/3/1, vilket jag själv har använt under sportsäsong med framgång)

z_bumbi
2014-11-18, 08:44
Du blir sliten i hela kroppen av crossen men benen får jobba mer "styrkeinriktat" (det var det bästa ord jag kom på nu) så att de behåller styrkan bättre.
Vill du behålla styrkan bättre även i överkroppen så försök styrketräna i alla fall minst två gånger per vecka men cross och styrka är en svår kombination att ge något standardprogram till då passen i sig är så slitiga.
Om du har en "off-season" under året så satsa då på att öka styrkan så mycket som möjligt så att du har en buffert mellan vad du behöver för att åka hoj och vad du kan behålla under året.

Kja
2014-11-18, 19:34
Du blir sliten i hela kroppen av crossen men benen får jobba mer "styrkeinriktat" (det var det bästa ord jag kom på nu) så att de behåller styrkan bättre.
Vill du behålla styrkan bättre även i överkroppen så försök styrketräna i alla fall minst två gånger per vecka men cross och styrka är en svår kombination att ge något standardprogram till då passen i sig är så slitiga.
Om du har en "off-season" under året så satsa då på att öka styrkan så mycket som möjligt så att du har en buffert mellan vad du behöver för att åka hoj och vad du kan behålla under året.
ja det har du rätt i. nedre rygg muskler,lats och ben är väldigt starka.
det är nu offseason har börjat om det inte drämmer till igen med 10+ grader men det tror jag verkligen inte.
Testa att öka frekvensen till 2 dagar i veckan och följ ett beprövat program (T.ex Wendler 5/3/1, vilket jag själv har använt under sportsäsong med framgång)
ska testas! tackar så mycket för svaren!

Kja
2014-11-18, 19:55
blir man straffad av gainz-guden om man skippar en del av programmet? tex marklyft och knäböj behöver jag inte bli starkare på.

Fartman
2014-11-19, 00:25
blir man straffad av gainz-guden om man skippar en del av programmet? tex marklyft och knäböj behöver jag inte bli starkare på.

Du tror inte att du kan ha nytta av att bli starkare i dom musklerna som du uppenbarligen använder mycket av när du kör cross då? Jag kan inte mycket om cross men om en sport leder till att du är extra stark i vissa muskler så är det väl så att just dessa muskler är viktiga för den sporten. Tex slalomåkare lär ju knappast slöa med knäböjarna bara för att åkningen i sig ger mycket benträning.

Kja
2014-11-20, 20:03
Du tror inte att du kan ha nytta av att bli starkare i dom musklerna som du uppenbarligen använder mycket av när du kör cross då? Jag kan inte mycket om cross men om en sport leder till att du är extra stark i vissa muskler så är det väl så att just dessa muskler är viktiga för den sporten. Tex slalomåkare lär ju knappast slöa med knäböjarna bara för att åkningen i sig ger mycket benträning.
problemet är att jag använder ben väldigt mycket på jobbet. bär min egen vikt med ett ben från knähöjd när jag klättrar i stolpar. tex igår så blev det att jag klättra upp i 10 stolpar.