handdator

Visa fullständig version : Blodvärde och vätskeintag


Bubblan84
2014-11-17, 20:51
Jag har under en längre tid ofta varit svimfärdig, kan få ont i bröstet och bli svimfärdig under några sekunder om jag suttit still under en längre tid och reser mig upp. Ibland jävligt ont, strålar från mitten av bröstet och ut mot armarna och jag närmast intolerant mot träning, vilket var anledningen att jag la träningen på is ett tag. Samt att jag har blivit farsa för 5 månader sen.
Har åkt in på akuten några gånger med extrem hjärtklappning, men inget är fel på hjärtat enligt de undersökningar som gjorts: EKG, lyssnat, ultraljud och haft hem tum-EKG. Alla blodprover har varit bra, men blodvärdet oftast högt. Varierat mellan 168-185 senaste 3 åren.
De har sagt att man kan få högre blodvärde om man inte druckit tillräckligt. Dock är jag konstant törstig och dricker mängder med vatten varje dag och pissar som en häst.
Pga det så har jag även kollat upp blodsockret några gånger men det har varit normalt.
Senast jag tog blodvärdet var det 174 och jag tycker det är märkligt då jag varken röker eller har tränat hårt på ett halvår.

Har ni koll på erat blodvärde? Borde det utredas vidare då det är i övre referens och ibland över? Är ju inte nyttigt med för högt blodvärde och stillasittande, vilket jag tvingas till då jag har kontorsjobb.

Bubblan84
2014-11-17, 21:02
En annan fråga som jag glömde att ställa är: Kan man få vätskebrist om man dricker för mycket vatten och pissar ut mineralerna och pga det få högt blodvärde?

Blaine
2014-11-17, 21:20
Måste bara klargöra ifall du menar "blodtryck" med blodvärde? Jag antar det, och det är svårt att säga vad det beror på i ditt fall; det kan vara en vanlig hypertoni det handlar om (där orsaken är oklar) som man inte nödvändigtvis behöver bli orolig för, även om det ligger i naturen att få veta.

Har du fått ditt blodtryck mätt vid olika tillfällen och det säger detsamma? Hur ser dina kostvanor ut (och egentligen allmän livsstil)? Du skriver att du inte har tränat hårt. Men tränar du överhuvudtaget? Att träna kan hjälpa.

Blaine
2014-11-17, 21:22
En annan fråga som jag glömde att ställa är: Kan man få vätskebrist om man dricker för mycket vatten och pissar ut mineralerna och pga det få högt blodvärde?

Om du har ökad mängd vätska (och salter) i blodet så ökar det blodtrycket.

Bubblan84
2014-11-17, 21:28
Menar hemoglobinvärde. Referensvärde för män är 130-175 eller 130-167 enligt olika källor. Blodtrycket är normalt ca 120/80 oftast.

Blaine
2014-11-17, 21:44
Menar hemoglobinvärde. Referensvärde för män är 130-175 eller 130-167 enligt olika källor. Blodtrycket är normalt ca 120/80 oftast.

Ah, då förstår jag.

Röker du eller har/haft problem med lungor? Tänker att i sådana fall kan det ha med syrebrist att göra, vilket gör att kroppen bildar fler erytrocyter (röda blodkroppar) och därmed ökar värdet. Och precis som du säger kan vätskebrist också visa förhöjda värden.

Edit: Ser att du skrev att du inte röker.

grimfish
2014-11-18, 00:27
Ett hemoglobinvärde på 174 gram per liter (g/L) faller precis inom gränsen för det normala. Du skriver att du har haft liknande värden de senaste tre åren. Värden som konstant ligger över 185 g/L eller snabbt stigande värden brukar utredas, men vad jag kan förstå är fallet inte så hos dig. Det stämmer att uttorkning och rökning ger högre hemoglobinvärden. Däremot brukar träning inte ge en högre koncentration av hemoglobin, eftersom blodvolymen också ökar vid träning.

Det är osannolikt att ett för stort vätskeintag skulle ge upphov till uttorkning. Att dricka när man är törstig brukar vara lagom.

Bubblan84
2014-11-19, 08:28
Ett hemoglobinvärde på 174 gram per liter (g/L) faller precis inom gränsen för det normala. Du skriver att du har haft liknande värden de senaste tre åren. Värden som konstant ligger över 185 g/L eller snabbt stigande värden brukar utredas, men vad jag kan förstå är fallet inte så hos dig. Det stämmer att uttorkning och rökning ger högre hemoglobinvärden. Däremot brukar träning inte ge en högre koncentration av hemoglobin, eftersom blodvolymen också ökar vid träning.

Det är osannolikt att ett för stort vätskeintag skulle ge upphov till uttorkning. Att dricka när man är törstig brukar vara lagom.

Oki doki, ja jag har säkert alltid haft högt blodvärde. Har haft väldigt lätt för konditionsidrott. Det jävliga är att jag är törstig hela tiden, det måste ju vara ett tecken på något? Dricker 4-6 liter vatten om dagen! Det första jag tänkte på var ju diabetes men tester säger att så inte är fallet.

melvinxx
2014-11-19, 08:39
En annan fråga som jag glömde att ställa är: Kan man få vätskebrist om man dricker för mycket vatten och pissar ut mineralerna och pga det få högt blodvärde?

Vet inte om det skulle ge ett högre blodvärde, men man kan få mineralurlakning (hyponatremi) vid vissa typer av situationer.

Rune Larsson råkade ut för det en gång http://www.loparlarsson.se/content/view/38/38/

Oavsett så borde du gå till botten med det, för det kan vara något ganska allvarligt (eller inte om du har tur). Visst har du kontaktat läkare?

Bubblan84
2014-11-19, 08:40
Oki doki, ja jag har säkert alltid haft högt blodvärde. Har haft väldigt lätt för konditionsidrott. Det jävliga är att jag är törstig hela tiden, det måste ju vara ett tecken på något? Dricker 4-6 liter vatten om dagen! Det första jag tänkte på var ju diabetes men tester säger att så inte är fallet.

Har inga problem med lungorna heller, annat än sommartid då pollen påverkar negativt. Men då tar jag astmaspray.

Bubblan84
2014-11-19, 08:46
Vet inte om det skulle ge ett högre blodvärde, men man kan få mineralurlakning (hyponatremi) vid vissa typer av situationer.

Rune Larsson råkade ut för det en gång http://www.loparlarsson.se/content/view/38/38/

Oavsett så borde du gå till botten med det, för det kan vara något ganska allvarligt (eller inte om du har tur). Visst har du kontaktat läkare?

Mineralbrist bör ju minska kroppens chanser att hålla kvar vätskan och leda till vätskebrist?
Ja, jag håller på att reda ut lite av varje. Bland annat magen som har strejkat och varit känslig en längre tid.
Njur- och leverprover har varit normala.
Medicineras för nedsatt ämnesomsättning sen några år. Men tror inte det kan ha med det att göra.

Läste om hans erfarenhet av hyponatremi. Verkade bero på att han svettades massor. Det gör inte jag då den tyngsta träning jag bedriver nu är lyft av liten son :D

Kan vara stressrelaterat i mitt fall. Kanske. Har ju inte sovit en hel natt på över 5 månader.

Bubblan84
2014-11-19, 08:59
Ingen omöjlighet att jag lider av sömnapné. Det skulle kunna förklara blodvärde och trötthet/svaghet som jag haft problem med ganska länge.

filmjölk
2014-11-19, 10:12
Dålig ventilation i sovrummet alternativt mycket flatulens? Din lägenhet kanske är en syrefattig miljö?

Bubblan84
2014-11-19, 10:16
Dålig ventilation i sovrummet alternativt mycket flatulens? Din lägenhet kanske är en syrefattig miljö?

Kör öppen dörr i sovrummet så det blir inte instängt, men det är ingen omöjlighet att ventilationen är undermålig dock. Förhoppningsvis får jag jobb i ventilationsbranschen snart, isf blir det att ta med lite mätverktyg hem för att checka det! :D
Inga ofantliga mängder flatulens, hahaha!

Bubblan84
2014-11-19, 12:27
Läst nu denna om hyponatremi http://sv.wikipedia.org/wiki/Hyponatremi
Hypotyreos kan vara en av anledningarna och hypotyreos det har jag ju. men då borde väl njurprover visat onormala värden?