handdator

Visa fullständig version : Hitta balans mellan träning och jobb?


Restart
2014-11-17, 18:30
Kan någon övertyga mig om vad som är bäst, morgonträning eller kvällsträning? Jag börjar jobbet ca 09 varje dag, vilket innebär att jag går upp 07. Sedan slutar jag ca 17. På kvällarna har jag däremot mycket annat att göra då jag dessutom studerar. Nu har jag mest studerat på helgerna och så har det blivit minimal kvällsplugg då jag har även dragit och tränat på kvällen.

Så jag undrar, givet att jag kommer upp, ska jag försöka satsa på morgonträning vid låt säga 06? Eller kommer den köra slut på mig så jag dör mentalt på både jobb och kväll?

Captainwide
2014-11-17, 18:35
Hade röstat för kvällsträning alla dagar i veckan.
Det beror på hur du är som person, morgon eller kvällsmänniska. Sedan går det ju faktiskt att byta då och då.

Ajemän
2014-11-17, 18:38
Har du 1,5 timma till jobbet eller lockar du håret varje morgon? :p

Puryeah
2014-11-17, 19:05
Jag själv föredrar kvällsträning och hade kört på det om jag jobbade dina tider. Kanske varvat med ett morgonpass då och då.


Själv tränar jag alltid direkt efter jobbet dock, ca 17 brukar jag börja köra. Hade gärna droppat in vid 21 eller liknande men eftersom att jag måste stiga upp 05:20 så är det lite sent för mig.

Exdiaq
2014-11-17, 19:13
Jag hade kört kvällspass och sedan gått upp vid 0800 istället.

Ricken13
2014-11-17, 19:45
Jag kör morgonträning hela veckan. Mycket lugnare på gymmet då än på kvällen.
Kliver upp 06:00 och är på jobbet till 9:00-9:15

TABBYz
2014-11-17, 19:54
Asså kroppen är helt olika. Det finns studier som säger det är absolut bättre att träna på morgonen, vissa säger eftermiddagen vissa kvällen.
Det är olika, testa alla olika former så ser du vilka pass som din kropp reagerar mest på.
Då snackar jag om 3 månader innan du testar på kvällen, sånt här tar tid :)

shut teh face
2014-11-17, 21:06
Tränar alltid styrketräning på morgonen, lugnt på gymmet, slippa vänta på folk som har grejer. Konditionsträning kör jag däremot efter jobbet.

NickFisher
2014-11-17, 21:28
Hade aldrig klarat att träna innan jobbet. Har du inte flexibla arbetstider kan det väl bli svårt att passa tider och så, om du tränar på morgonen? Gillar kvällstidningen då man har friheten att "råka" lalla runt lite ibland o ta 15-20 min extra på ett pass med spontana stretchningar, extraövningar och pratstunder med folk :)

Men det är klart, blir du inte seg på dagen, passar tiderna, vill träna ensamt och är otroligt morgonpigg så kör på morgonen.

R Scarpa27
2014-11-17, 21:58
att dra mig upp på morgonen och dra och träna direkt skulle aldrig funka för mig...
hur sent jag än slutar få de bli kvällspass =)... (olika och kör lite olika??? ibland något morgonpass och ibland kväll osv) känn efter.

filmjölk
2014-11-17, 22:40
Har du fullt upp och svårt att få tiden att räcka till så vill jag rekommendera crossfit där du kan riva av en WOD på kort tid.

Sniggel
2014-11-17, 23:16
Eftermiddag/kväll är överlägset för mig. Tränar dock förmiddag varannan vecka pga skift. Hade jag varit seriös med min träning, vilket jag inte är längre, hade jag dock sett till att inte jobba skift för att kunna träna varenda pass på kvällen.

Men för många verkar det ju fungera skapligt att träna på morgonen och de upplever tydligen inte den enorma skillnaden i prestation som jag gör.

The_RobRoy
2014-11-17, 23:19
Träna på lunchen är rätt opti, jag gör det dock ändå sällan, fast vi har gym i huset.

spoon
2014-11-18, 03:43
Jag trivs bäst med att träna långa kvällspass. Men det har jag inte alltid tid till så då tränar jag tidigt innan jobbet. Ganska skönt att vara klar med träningen vid 9-10 då har man hela dagen till sitt förfogande. Det är lättare för mig att träna på morgonen än att plugga. Hjärnan är inte igång men träningen kan jag nästan köra på autopilot och lite adrenalin.

Nordenator
2014-11-18, 06:22
Kan någon övertyga mig om vad som är bäst, morgonträning eller kvällsträning? Jag börjar jobbet ca 09 varje dag, vilket innebär att jag går upp 07. Sedan slutar jag ca 17. På kvällarna har jag däremot mycket annat att göra då jag dessutom studerar. Nu har jag mest studerat på helgerna och så har det blivit minimal kvällsplugg då jag har även dragit och tränat på kvällen.

Så jag undrar, givet att jag kommer upp, ska jag försöka satsa på morgonträning vid låt säga 06? Eller kommer den köra slut på mig så jag dör mentalt på både jobb och kväll?

Har du 1,5 timma till jobbet eller lockar du håret varje morgon? :p

Det undrar jag också. Att åka till gymmet klockan sex hade jag inte gjort, men jag hade däremot varit på gymmet invid jobbet klockan åtta om jag börjat 9, snarare än efter jobbet. Ett pass behöver inte vara två timmar och man behöver inte vara död varje dag. Jag blir inte trött av att gymma, utan jag blir pigg.

tlk
2014-11-18, 06:40
Morgonträning är det självklara valet.

Hade jag själv börjat 0900 så hade jag satsat på att vara på gymmet runt 0500. Hemma igen 0630-ish. Sen har man en timme eller två där på sig att förbereda sin "TODO-list" för dagen, planera, och börja utföra saker. Som studerande får man in iaf en timmes studerande med utan att behöva göra det på kvällen när man ändå bara är seg i skallen. Sen iväg och ta timmarna på jobbet. Hemma igen 18 eller så. Chilla lite, äta. Avsluta det som behövs göras och i säng 2000.

Att hålla på att träna på kvällar är mycket dålig företeelse och fördärvar samhällsmoralen.

Restart
2014-11-18, 12:14
Morgonträning är det självklara valet.

Hade jag själv börjat 0900 så hade jag satsat på att vara på gymmet runt 0500. Hemma igen 0630-ish. Sen har man en timme eller två där på sig att förbereda sin "TODO-list" för dagen, planera, och börja utföra saker. Som studerande får man in iaf en timmes studerande med utan att behöva göra det på kvällen när man ändå bara är seg i skallen. Sen iväg och ta timmarna på jobbet. Hemma igen 18 eller så. Chilla lite, äta. Avsluta det som behövs göras och i säng 2000.

Att hålla på att träna på kvällar är mycket dålig företeelse och fördärvar samhällsmoralen.

Lite så jag känner. Prioritera styrketräning under en tid på dagen där man bör vara alert och göra mer produktiva saker känns fördärvande. Blir lite grann som att jobba är ok, plugga är ok, så länge jag får min träning genomförd.

tlk
2014-11-18, 12:17
Lite så jag känner. Prioritera styrketräning under en tid på dagen där man bör vara alert och göra mer produktiva saker känns fördärvande. Blir lite grann som att jobba är ok, plugga är ok, så länge jag får min träning genomförd.

Hade träningen gjort att mitt jobbande/pluggande kändes "ok" så hade jag lagt ner träningen illa kvickt. jobb/plugg ska kännas superfuckingnajs och om träning drog ner det så fuck that liksom. Hur som helst omöjligt att träna på kvällen för vem orkar liksom.