handdator

Visa fullständig version : Varför är det dumt att deffa på kebabpizza?


Restart
2014-11-17, 16:17
Varför är det dumt att deffa på kebabpizza om det är 1. allt man äter på hela dagen, 2. man får i sig tillräcklig mängd kolhydrater, protein och fett, 3. man vill gå ner till under 8 % bf och ligger på ett tillräckligt kaloriunderskott med en kebabpizza?

Sheogorath
2014-11-17, 16:25
Problem med mättnaden och potentiell näringsbrist (om man inte kompletterar eller "bygger upp" pizzan på ett vettigt vis). Fördelningen p/k/f är inte optimal men inte heller katastrof (man kan ju ha mycket kött på den t.ex.).

Det funkar att deffa på en pizza.

Minimal
2014-11-17, 16:41
Har du hög energiförbrukning kan du slänga in en kebabpizza och ändå få i dig mkt annat också. Om du gör det varje dag lär dock mättnaden bli ett problem precis som Sheo sa.

Restart
2014-11-17, 17:21
Varför skulle mättnaden vara ett problem? Det förutsätter att man alltid är hungrig. Äter man exempelvis bara mellan 12-18, vilket inte är ovanligt, kan väl en kebabpizza gott väl räcka för att mätta? Dela upp den har man två rediga måltider. Släng in två proteinshakes och man har lätt 160-200 g protein.

h051n
2014-11-17, 17:27
800 gram kebab på en pizza Mums hehe

Restart
2014-11-17, 17:49
800 gram kebab på en pizza Mums hehe

Varför 800 g kebab? Du vet väl att ost och brödet också innehåller protein? Samt bara 50 g protein från två proteinshakes.

Captainwide
2014-11-17, 18:41
En pizza räcker inte för att mätta. Knappast.

Sniggel
2014-11-17, 22:01
Varför skulle mättnaden vara ett problem? Det förutsätter att man alltid är hungrig. Äter man exempelvis bara mellan 12-18, vilket inte är ovanligt, kan väl en kebabpizza gott väl räcka för att mätta? Dela upp den har man två rediga måltider. Släng in två proteinshakes och man har lätt 160-200 g protein.

I princip alla har vissa problem med mättnaden under deff. Många har stora problem med mättnaden. En kebabpizza mättar inte i närheten av samma mängd kalorier från nån mer typisk "deffmat".
Fokuserar du på att göra pizzan köttrik kommer mättnaden upp mer ja. Du kan ju alltid "smula över" 2 kycklingfiléer (400-500 extra kalorier dock, fast då kan du skippa proteinshakesen kanske) och som du säger, ha pizzan uppdelad på två måltider t ex. Tyvärr blir inte pizzan så mycket mer näringsrik förstås men det är vi nog alla redan medvetna om.

Jag hade iaf plågats av hunger om jag bara fick äta en kebabpizza om dagen. Två hade jag kunnat tänka mig men då är det nog inte längre en deff utan närmre balans.
Men ja självklart kan man deffa på det om man redan har god näringsstatus, gör det en begränsad tid i sitt liv och står ut med hungern.

Animalisk
2014-11-18, 20:56
Bröd mättar dåligt och en pizza består väl av runt 70-80% bröd. Men vill du testa så är det ju bara att köra på med kebabpizza och proteinshakes, ser fram emot en rapport :d