handdator

Visa fullständig version : Vilka/vilket kosttillskott "behöver" man?


Strixen
2014-11-17, 16:06
Om man har tränat 1 år och vill börja utforska kosttillskotten som erbjuds, vilket/vilka kosttillskott är viktigast för sin träning?

Det finns hundratals olika kosttillskott/ preparat som erbjuds för personer som tränar hårt, men om man vill satsa på 1 eller 2 vad bör det vara. Generellt alltså.

TIMPA
2014-11-17, 16:08
Kreatin och Koffein, samt någon form av proteinpulver om du inte käkar ordentligt med protein annars.

(Koffeinet är enbart baserat på hur jag själv föredrar att förbereda träningspasset)

Strixen
2014-11-17, 18:38
Kreatin och Koffein, samt någon form av proteinpulver om du inte käkar ordentligt med protein annars.

(Koffeinet är enbart baserat på hur jag själv föredrar att förbereda träningspasset)

Känner du verkligen att passet blir bättre om du tar koffein innan, hur mycket, och kan du sova senare på kvällen (såvida du inte tränar på morgonen)?

TIMPA
2014-11-17, 21:18
Känner du verkligen att passet blir bättre om du tar koffein innan, hur mycket, och kan du sova senare på kvällen (såvida du inte tränar på morgonen)?

Jo jag får en rätt schysst boost, brukar alltid bli lite småseg in på eftermiddagen då jag arbetar mycket framför datorn på jobbet, då fungerar det fint med 200-300 mg koffein precis i anslutning till passet. Träningen blir alltid runt 17-18 och det är absolut inga problem att sova senare på kvällen, en lång dag tar ut sin rätt på en ganska bra runt 22-23.

Beemel
2014-11-17, 21:31
Om man har tränat 1 år och vill börja utforska kosttillskotten som erbjuds, vilket/vilka kosttillskott är viktigast för sin träning?

Det finns hundratals olika kosttillskott/ preparat som erbjuds för personer som tränar hårt, men om man vill satsa på 1 eller 2 vad bör det vara. Generellt alltså.

Inga tillskott är direkt "viktiga" för träningen. Bra mat, god sömn är viktigt..

Kreatin kan ge lite lite ökning i styrka/uthållighet.
Omega 3 är ju nyttigt så äter man inte massa fet fisk kan det vara ett bra tillskott
D-vitamin på vintern.
Magnesium för sömnens skull
Koffein för de tidiga morgonpassen

hampfuz
2014-11-17, 22:19
Inga tillskott är direkt "viktiga" för träningen. Bra mat, god sömn är viktigt..

Kreatin kan ge lite lite ökning i styrka/uthållighet.
Omega 3 är ju nyttigt så äter man inte massa fet fisk kan det vara ett bra tillskott
D-vitamin på vintern.
Magnesium för sömnens skull
Koffein för de tidiga morgonpassen

Med den sommaren vi har haft kan man nog stryka D-vitaminet också.

Ajemän
2014-11-17, 22:21
Med den sommaren vi har haft kan man nog stryka D-vitaminet också.


Din buffert varar inte hela vinterhalvåret oavsett hur sommaren varit.

jonkii
2014-11-17, 22:28
Din buffert varar inte hela vinterhalvåret oavsett hur sommaren varit.

Korrekt. Lagren och nivåerna i blodet minskar successivt tills solen är tillräckligt stark för att huden ska kunna syntetisera vitamin D igen (Maj månad för mellersta sverige). Själv har jag börjat smyga igång supplementeringen.

hampfuz
2014-11-17, 22:37
Din buffert varar inte hela vinterhalvåret oavsett hur sommaren varit.

D-vitamin kan sparas i fettvävnaden i upp till 60 dagar. Får man RDI från kosten under slutet på vintern som man borde så är det inga problem. Men visst, beror ju på hur man definierar behövs. Jag har egentligen inget emot D-vitamintillskott, men det är ju mest etablerat som nödvändigt för gamla och barn.

DJJOHANSSON
2014-11-18, 09:55
Jag 'behöver'
Msm
D-vitamin.


Jag tar.
Vassle
Eaa
Bcaa
C-vitamin
Multivitamin
Multimineral
D-vitamin
Glucosamine
Msm
Omega-3
Ursobol
Hmb
Agmatine
Citruline
Beta alanie
Har tio olika prestationsökare.
Kolhydratsblandning

Padde
2014-11-18, 11:14
Kreatin,hmb,omega 3, whey/era (när jag inte orkar äta 😡)

Sen tar jag en testo booster.....av den simpla orsaken att jag jag blir lite piggare på dagen och får bättre sömn när jag skär ner på kolhydrater

L-Sami
2014-11-19, 11:54
För ökad prestationsförmåga (styrka och repstålighet) upplever jag att koffein, kreatin och snabba kolhydrater fungerar fint i samband med träning. För proteinsyntes efter träning, EAA eller vassleprotein, smidigt sätt att få i sig protein/aminosyror direkt.

Isseman
2014-11-19, 12:18
-Prottepulver kan vara bra.
-D-vitamin vinterhalvåret
-ZMA (zink magnesium b6) för sömnen tycker jag fungerar gött
-Någon form av PWO om man nu tycker det är kul att testa, annar kan man ju köra koffein/beta-alanin/l-arginin osv osv
-Malto för snabba kolhydrater efter, t.ex göra sin egen "gainer" eller drick malto med bcaa under passet t.ex

Beemel
2014-11-19, 13:08
-Prottepulver kan vara bra.
-D-vitamin vinterhalvåret
-ZMA (zink magnesium b6) för sömnen tycker jag fungerar gött
-Någon form av PWO om man nu tycker det är kul att testa, annar kan man ju köra koffein/beta-alanin/l-arginin osv osv
-Malto för snabba kolhydrater efter, t.ex göra sin egen "gainer" eller drick malto med bcaa under passet t.ex

Varför BCAA?

AJ1991
2014-11-19, 15:45
Det beror på hur du äter i övrigt skulle jag säga, men personligen kör jag med proteinpulver (vassle) för att få i mig några extra gram om dagen + eaa innan träning. Funkar bra för mig!

Strixen
2014-11-20, 18:43
Borde inte aminosyror t.ex. BCAA vara bra om man deffar för att motverka muskelnedbrytningen och samtidigt bosta lite inför passet?

Beemel
2014-11-21, 08:32
Borde inte aminosyror t.ex. BCAA vara bra om man deffar för att motverka muskelnedbrytningen och samtidigt bosta lite inför passet?

Borde inte EAA vara bättre?

King Grub
2014-11-21, 08:45
Både EAA och BCAA påverkar proteinbalansen främst genom att stimulera proteinsyntesen, inte "motverka muskelnedbrytningen".

Enbart BCAA och inget annat räcker inte.

Strixen
2014-11-21, 13:23
Både EAA och BCAA påverkar proteinbalansen främst genom att stimulera proteinsyntesen, inte "motverka muskelnedbrytningen".

Enbart BCAA och inget annat räcker inte.

Är inte det "ungefär" samma sak? Stimuleras proteinsyntesen så gynnar det muskeltillväxten, och borde således vara bra om man vill minska muskelförlusten under deff, så skulle jag tolka detta.

King Grub
2014-11-21, 13:28
Det är leucin som sätter igång translationen, men övriga EAA krävs för att proteinsyntesen faktiskt skall kunna uppregleras.

The physiological role of leucine is therefore to work with insulin to activate the switch that stimulates muscle protein synthesis when amino acids and energy from food become available.

J. Nutr. June 1, 2005 vol. 135 no. 6 1553S-1556S.

Med ett komplett EAA-tillskott får man övriga aminosyror som krävs. Ett BCAA-tillskott aktiverar proteinsyntesens mekanismer, men den kan inte faktiskt uppregleras förrän andra aminosyror finns tillgängliga.

Isseman
2014-11-21, 14:00
Varför BCAA?

Varför inte?

EAA eller BCAA, jadu det har diskuterats några gånger, vad som är bäst har man väl inte kommit fram till?

Till TS, EAA eller BCAA är inget måste, men kan hjälpa till under deff

anemon
2014-11-21, 14:26
Men om du har ätit en komplett måltid ca 2-3 h innan intag av bcaa borde väll d finnas tillgång till dom andra aminosyrorna i kroppen?

King Grub
2014-11-21, 14:28
En komplett måltid, allt vanligt protein, ger redan tillräckligt med BCAA.

Strixen
2014-11-21, 14:41
Lite EAA innan träning då, förutsatt att man även ätit ..

anemon
2014-11-21, 14:46
Ok. Men vad gör just bcaa/dom aminosyrorna? Vad ger dom kroppen vad ger dom för effekt? Och isamband m träning?

Sheogorath
2014-11-21, 14:49
Ok. Men vad gör just bcaa/dom aminosyrorna? Vad ger dom kroppen vad ger dom för effekt? Och isamband m träning?

De grenade aminosyrorna binder till samma transportprotein som serotonin och blockerar därför en del av seratonin-transporten till hjärnan. Det skulle möjligen kunna göra att man inte känner sig lika trött.

anemon
2014-11-21, 15:24
Varför har det då typ blivit *modernt* att dricka det under träning som många gör då? Det har väl ingen effekt då? Samt förre/efter

Sheogorath
2014-11-21, 15:30
Varför har det då typ blivit *modernt* att dricka det under träning som många gör då? Det har väl ingen effekt då? Samt förre/efter

Reklam och marknadsföring framförallt. Det uppreglerar som sagt sannolikt proteinsyntesen likvärdigt med ett komplett EAA-tillskott om man redan har aminosyror tillgängliga. Så ska man ta det får det antingen vara innan träning för att man inbillat sig att man inte blir lika trött då, eller efter träning OM man tagit säg en proteindrink innan träning eller ätit skapligt nära inpå träningspasset.

Klein
2014-11-21, 23:51
En del märkliga rekommendationer i denna tråd. Protein är ett onödigt tillskott om man äter vettig mat och koffein är meningslöst vid submaximal ansträngning.

Vill man få värde för pengarna är det följande tillskott i följande ordning som gäller:


Fiskolja
Vitamin D3
Kreatin monohydrat

cero
2014-11-22, 00:45
1 fiskolja
2 vitamin d3
3 kreatin monohydrat

+1

tlk
2014-11-22, 05:18
En del märkliga rekommendationer i denna tråd. Protein är ett onödigt tillskott om man äter vettig mat och koffein är meningslöst vid submaximal ansträngning.

Vill man få värde för pengarna är det följande tillskott i följande ordning som gäller:


Fiskolja
Vitamin D3
Kreatin monohydrat


Fiskolja är väl ändå meningslöst om man äter ordentligt med fet fisk? Krävs inte ens särskilt mycket för att komma upp till rekommenderade nivåer.

Klein
2014-11-22, 13:48
Fiskolja är väl ändå meningslöst om man äter ordentligt med fet fisk? Krävs inte ens särskilt mycket för att komma upp till rekommenderade nivåer.

Samma logik kan appliceras på vilket kosttillskott som helst. Till och med vitamin D3 som finns i mycket rikliga mängder i vildfångad fiskrom och ister från fribökande grisar och höns. Frågan var vilka tillskott man behöver och äter man som folk gör mest behöver man de tre tillskotten jag räknade upp.

cAase
2014-11-24, 13:26
Kostillskott jag äter året om;

Vassleprotein - smidigt och enkelt, speciellt när man latat sig med maten.
HMB - tränar varje dag så det känns gynnsamt, ganska billigt om man köper storköp.
Dextro - när jag tränar fastandes
Koffein - när jag är extremt trött (oftast morgonträning, kaffet får duga under
Kreatin

Läggs till under vissa förhållanden;

D-vitamin - under vinterhalvåret
Omega 3 - under diet då jag ligger lågt på fett
EAA - under väldigt kalrorirestriktiva dieter för att kunna trycka i mig mer kolhydrat.

Wormzie
2014-11-24, 14:26
Vassle
kreatin
koffein
hmb

Prisvärda och effektiva :)

h051n
2014-11-24, 16:44
Gurkmeja/Curcumin

galtasar
2014-11-24, 16:57
EAA - under väldigt kalrorirestriktiva dieter för att kunna trycka i mig mer kolhydrat.

Kan du förklara detta? alltså jag förstår inte vad eaa har med kolhydrater, säkert jag som är trög:smash:

z_bumbi
2014-11-24, 17:03
Kan du förklara detta? alltså jag förstår inte vad eaa har med kolhydrater, säkert jag som är trög:smash:

Ersätter man en del av proteinet med EAA så får man "kalorier över" för att äta mer kolhydrater.

Commando1980
2014-11-24, 18:28
Jag tycker ändå att det är ett ganska märkligt resonemang.

Sheogorath
2014-11-24, 18:33
Jag tycker ändå att det är ett ganska märkligt resonemang.

Kanske om man äter väldigt lite protein (man behöver ju kväve i tillräcklig mängd) men med koloitens normalintag har man bra marginaler ändå. Då funkar resonemanget att "spara" kalorier med EAA, tycker jag.

Commando1980
2014-11-24, 18:49
Jo, men det handlar ändå mer om att man skapar sig ett 'problem' helt i onödan. Man kan lätt komponera en diet där man inte behöver spara några kalorier alls på det sättet. Dvs gör vettiga matval,ät inte som en myra och var aktiv. På det stora hela hur mycket får folk ut av korta extremdieter (pratar nu inte om personer som är klart överviktiga och som kickstartar en längre diet med att gå ut hårt)?

z_bumbi
2014-11-24, 18:53
Kanske om man äter väldigt lite protein (man behöver ju kväve i tillräcklig mängd) men med koloitens normalintag har man bra marginaler ändå. Då funkar resonemanget att "spara" kalorier med EAA, tycker jag.

Jag skulle snarare säga precis tvärt om. Äter man mycket protein kan man utan problem dra ner på det utan att ersätta det med något annat än kolhydrater men äter man lite protein är det "viktigare" att man får i sig högre andel EAA.
För det stora flertalet är det ett ickeproblem då de flesta som tränar utan problem kan täcka fett, kolhydrater och protein även i en deffdiet.

Sheogorath
2014-11-24, 19:02
Jag skulle snarare säga precis tvärt om. Äter man mycket protein kan man utan problem dra ner på det utan att ersätta det med något annat än kolhydrater men äter man lite protein är det "viktigare" att man får i sig högre andel EAA.
För det stora flertalet är det ett ickeproblem då de flesta som tränar utan problem kan täcka fett, kolhydrater och protein även i en deffdiet.

Jag pratar om ett hypotetiskt scenario där man redan äter väldigt lite protein och sedan drar bort säg 100 kcal protein (som ju grov hugget är 50 kcal EAA + 50 kcal NEAA) till fördel för 50 kcal EAA + 50 kcal kolhydrat. Inte ett lågproteinscenario där 100 kcal protein ersätts med 100 kcal EAA. Det hade självklart varit bra.

Men folk som äter EAA som tillskott äter ju aldrig för lite protein och precis som du säger skulle nog många prestera bättre av att helt enkelt ersätta proteinkalorier med kolhydratskalorier.