handdator

Visa fullständig version : Böj och mark på samma pass. Frågor därom.


arthax
2014-11-17, 15:05
Denna frågan kan te sig i det närmaste självklar, men jag skulle vilja höra andras tankar.

Körde idag 3x6 (setxreps) böj på 85% av 1RM. Körde därefter mark upp till 3x5 på 87,5%. Men upplevde en märkbar trötthet. Jag kör alltid böj och mark ihop, men idag var det otroligt jobbigt. Kosten och sömnen är god.

Upplever Du att din markprestation blir kraftigt lidande av böj om intensiteten ligger omkring 85%? Är det rentutav en helt naturlig upplevelse?

Kan denna kombination göra att styrkan i marken ligger så att säga latent, och har en positiv inverkan vid en eventuell separat maxning där marken körs fristående från böjen?

PureWhey
2014-11-17, 15:07
Självklart då benen är trötta då du går in i marken.
Jag har mark och böj i samtliga pass, har valt att lägga mark före böjen det pass som fokuserar på marklyften.

Illustrerade mannen
2014-11-17, 15:34
Jag kör också ofta böj och mark under samma pass, men (precis som du skriver) så fungerar det inte alls att köra båda på över 80%. Jag kör böj (minst) två pass i veckan, men då det krockar med marken måste jag sänka vikten (och höja repsen) annars går det inte att köra mark. (Mark kör jag alltid "lågreps".)

koncept
2014-11-17, 16:12
Denna frågan kan te sig i det närmaste självklar, men jag skulle vilja höra andras tankar.

Körde idag 3x6 (setxreps) böj på 85% av 1RM. Körde därefter mark upp till 3x5 på 87,5%. Men upplevde en märkbar trötthet. Jag kör alltid böj och mark ihop, men idag var det otroligt jobbigt. Kosten och sömnen är god.

Upplever Du att din markprestation blir kraftigt lidande av böj om intensiteten ligger omkring 85%? Är det rentutav en helt naturlig upplevelse?

Kan denna kombination göra att styrkan i marken ligger så att säga latent, och har en positiv inverkan vid en eventuell separat maxning där marken körs fristående från böjen?

Jag tycker själv det låter tungt att först göra 3x6 på 85% och sedan 3x5 på 87.5%. Båda lyften har nästan exakt samma höga intensitet och medelhöga volym. Du kanske vill skapa någon sorts variation mellan lyften inom varje pass. Jag kan komma på 3 sätt just nu:

- minska intensiteten på en av dom så du har en tung mark/lätt knäböj-dag och den andra dagen är tvärtom.

- variera så det ena lyftet görs med högre volym medan det andra görs med lägre volym. Tvärtom andra dagen.

- olika varianter av lyften, så du kombinerar vanliga marklyft med en lättare variant av knäböj (ex: frontböj) den ena dagen, och den andra dagen vanliga knäböj med en lättare variant av marklyft (ex: raka marklyft).

ceejay
2014-11-17, 16:14
Skulle köra mark först.

arthax
2014-11-17, 18:35
Det känns bra att det inte berodde på min vekhet :D
Detta passet hör inte till vanligheterna, men vid nästa tillfälle ska jag testa att marka först!

Ajemän
2014-11-17, 18:37
Jag kör böj först.
Kör allting ganska tunga böj innan jag maxar i mark, det hjälper mig hitta kraften i benen.

Linjedomarn
2014-11-17, 19:25
Självklart är prestationsförmågan i marken nedsatt om man böjt tungt innan. Dock ingen anledning till att inte köra de båda på samma pass.

smeander
2014-11-17, 21:22
Jag har böj/mark måndag, onsdag och fredag. Självklart påverkar de varandra men det får man planera träningen efter.


Skickat från ishallen

Kalle40
2014-11-18, 03:09
3x6 på 85% i böjen låter helt omöjligt i sig. Ex.vis om man maxar 200 i knäböj klarar man inte att göra 3x6 snygga böj på 170.
Om man händelsevis skulle va så urbota dum att man gjorde 3x6 på 170 iaf skulle man va fruktansvärt trött.
och en prstation på 3x5 på 87.5%???
efteråt i mark....helt omöjligt.

Jag kör knäböj och mark självklart börjar man med knäböj eftersom man är rädd om sin hälsa o h behöver ha en stark stabil fräsch rygg när man böjer.
Sedan får man vila en bra stund och kör marklyft efter ca 1 h vila. då man kört andra småövn under tiden.

spoon
2014-11-18, 03:35
Jag kör oftast böj och mark på samma pass. Får jag för mig att maxa en dag och bara kör mark så är jag mycket starkare. Problemet med det är att jag inte kan slå mina pers senare på tävling. Då har jag ju tunga böj i benen.

Kalle40
2014-11-18, 04:02
Förklaring till föregående post:
Antag att ditt bänk 1 rm är 100kg.
Då kan du klara 3x6 på 85kg dvs 85%.

Kan samma matematik överföras till böj?
-Nej!
Varför?
-Du lyfter stången + majoriteten av din egen kroppsvikt.

Ex. En karl på 115kg har ett max 1rm på 200kg.
Sammanlagt lyft= ca 300kg.

vid 80% belastning dvs 160kg på stången motsvarar lyftet i faktisk belastning 260 kg.
Dvs 260/300= 0.8666667 - 87%

Han gör därför klokt i att inte försöka sig på vansinniga 3x6 reps utan kör ex.vis max 3or el. 4or.

SiPe
2014-11-18, 07:36
Kör också ofta mark och böj i samma pass. Dock kan jag inte köra båda med full intensitet. Kör jag tunga böj blir det lättare mark och tvärtom.