handdator

Visa fullständig version : Träna styrka med låg puls


snill1
2014-11-17, 13:27
Hej,

Precis som det låter är jag på jakt efter träning på gymmet som gör att jag kan hålla en rätt låg puls och samtidigt hålla mig i form (när jag skriver i form syftar jag till hålla en bra vikt samt leder och muskler friska). Mitt mål är alltså inte att bli något fysiskt underverk utan att hålla mig i form så kroppen mår bra genom livet.

De jag har som kravställningar på min träning är att jag skall behålla en god rörlighet, orka min egen kroppsvikt utan att ta ut mig och behålla en god fysik.

Anledningen till att jag vill hålla låg puls på träningen är att jag har en ärvtlig hjärtsjukdom som gör att jag inte kan pressa hjärtat för hårt genom tex intervaller eller maxträning och jag bör inte sluta träna helt utan hitta en bra balansgång.

Hur hade ni resonerat här?

Idag kör jag mycket chins, dips, plankan, stå på händer, frivändningar, marklyft, knäböj, armhävningar, med kroppsvikten som utgångspunkt.

/snill1

Matsa
2014-11-17, 16:43
Kanske hålla dig långt från fail och istället köra fler set i större övningar. Isolationsövningar kan du förmodligen pressa dig lite hårdare i utan att pulsen stiger alltför mycket och i så fall kan det vara bra att ha med en del sådant. Jag spekulerar förstås bara då jag inte har funderat i de här banorna tidigare, prova dig fram.

mattilainen
2014-11-17, 17:08
vet du hur låg puls du måste ha? Vad säger läkaren? Är det konstaterat? Använd pulsklocka och sluta när du överstiger din puls som du sätter till maxpuls. Simpelt om du frågar mig