handdator

Visa fullständig version : Skillnader: Deff - Bevara form?


Minimal
2014-11-17, 11:49
Vad skulle ni säga är de främsta skillnaderna mellan att dieta sig ner till låg fett%, gentemot att behålla formen när man väl nått dit?

- Vämående, fyllighet, energi, tryck.

- Vardagen, träningen, kosten, övrigt.

Berkhan har ju en intressant artikel ang. detta vet jag: http://www.leangains.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

Vad säger ni här på kolo? Vore kul att höra.

AronP
2014-11-17, 11:53
Dieta ned sig är jobbigt för energin tryter och du tappar fyllighet och tryck vilet leder till att du blir seg i vardagen, träningen kan dock gå bra nästan hela vägen, maten är något tråkig. Vändning är riktigt jobbig när psyket ska ställa till att få äta igen men alla andra parametrar går förbättras. När du väl etablerat dig efter vändningen så är det inga större problem.

PureWhey
2014-11-17, 11:57
Äta mindre, äta mer.

Minimal
2014-11-17, 11:58
Dieta ned sig är jobbigt för energin tryter och du tappar fyllighet och tryck vilet leder till att du blir seg i vardagen, träningen kan dock gå bra nästan hela vägen, maten är något tråkig. Vändning är riktigt jobbig när psyket ska ställa till att få äta igen men alla andra parametrar går förbättras. När du väl etablerat dig efter vändningen så är det inga större problem.

Tack för bra svar Aron.

Känner du att du kan behålla bra fyllighet/tryck överlag på energibalans över tid?

Skillnad mot när man lägger sig på överskott efter diet?

Minimal
2014-11-17, 12:00
Äta mindre, äta mer.

Ja, så blir det ju i praktiken.

Diomedea exulans
2014-11-17, 12:01
Behålla formen på låg fettprocent tycker jag känns exakt som att behålla formen på hög fettprocent, med skillnaden att man får tänka på att inte äta sig för mätt eller äta för mycket kalorität mat.

AronP
2014-11-17, 12:04
Tack för bra svar Aron.

Känner du att du kan behålla bra fyllighet/tryck överlag på energibalans över tid?

Skillnad mot när man lägger sig på överskott efter diet?

På överskott har man möjligtvis lite mer "vätsketryck" men i övrigt är det rätt lika i tryck och fyllighet. Ligger man på överskott ett längre tag och blir lite fetare så märker man inte av tryck och fyllighet så tydligt. På balans känner jag mig lite fräschare och lite piggare.

Minimal
2014-11-17, 12:17
På överskott har man möjligtvis lite mer "vätsketryck" men i övrigt är det rätt lika i tryck och fyllighet. Ligger man på överskott ett längre tag och blir lite fetare så märker man inte av tryck och fyllighet så tydligt. På balans känner jag mig lite fräschare och lite piggare.


Bra svar igen!

Men vilket spann i fett% talar vi om här?

Är det stor skillnad på att ligga kvar runt 6-8% gentemot ~10%?

PureWhey
2014-11-17, 12:29
Ja, så blir det ju i praktiken.


I teorin också.

Minimal
2014-11-17, 12:40
I teorin också.

Jag tänkte på att en växlar mellan att äta mer/mindre från dag till dag för att ligga kvar på samma form (kaloribalans).

Du menade skillnaden mellan deff - bevara form. Var ute efter något mindre självklart.

PureWhey
2014-11-17, 12:48
Värmen i kroppen

Minimal
2014-11-17, 13:50
Värmen i kroppen

Ja. Men då bör den lägre termogena effekten vara främsta boven vid upplevd frusenhet.

Hur mkt kan vi tänka oss att låg fett% per se bidrar till ovanstående?

PureWhey
2014-11-17, 13:53
Ja, syftade på termoeffekten.

Chrillee
2014-11-17, 20:37
Det känns som det är relativt få som lyckats stanna kvar på lägre fettprocent under en längre tid. Antingen frivilligt, då man börjar bulka dagen efter vilket jag aldrig förstått, eller ofrivilligt då kroppen motarbetar en.

AronP
2014-11-17, 20:47
Bra svar igen!

Men vilket spann i fett% talar vi om här?

Är det stor skillnad på att ligga kvar runt 6-8% gentemot ~10%?

Jag skulle säga att det är något svårare att ligga kvar på en lägre procent, eftersom det oftast är längre ifrån det man är bekväm vid.