handdator

Visa fullständig version : Bulk: Bättre utgångsläge vid lägre kroppsfett?


Oopa
2014-11-17, 04:38
Är detta en myt eller stämmer detta?

Sheogorath
2014-11-17, 09:20
Man har ett bättre utgångsläge (för muskelbygge kontra fettbygge) om man aldrig varit fet. Det är en viktig skillnad.

PureWhey
2014-11-17, 10:12
Man har ett bättre utgångsläge (för muskelbygge kontra fettbygge) om man aldrig varit fet. Det är en viktig skillnad.

Vad räknas som fet?

King Grub
2014-11-17, 10:16
Det är individuellt vid vilken övervikt sådana negativa effekter inträder.

I vilket fall som helst, oavsett utgångspunkt, är det främst fettvikt man lägger på sig, om man går ner i fettvikt, vid överätning, tills utgångspunkten är nådd igen.

Det finns flera långa och detaljerade trådar i Defforumet om saken.

Sheogorath
2014-11-17, 13:45
Vad räknas som fet?

Hypotes: Har man någon gång efter barnåren varit fetare än man är nu kommer man ha väldigt lätt för att lägga på sig fett upp till detta fetaste tillstånd.

PureWhey
2014-11-17, 13:52
Hypotes: Har man någon gång efter barnåren varit fetare än man är nu kommer man ha väldigt lätt för att lägga på sig fett upp till detta fetaste tillstånd.


Låter rimligt :-)

Stor Hård Ådrig
2014-11-17, 14:04
Hypotes: Har man någon gång efter barnåren varit fetare än man är nu kommer man ha väldigt lätt för att lägga på sig fett upp till detta fetaste tillstånd.

Korrelation/kausalitets-fråga?

Kan det vara så att man var fet tidigt och sen lätt blir fet igen pga genetiska förutsättningar, eller är det bevisat att det faktum att man gjort sig fet tidigt gör att man lättare blir fet igen? Lite luddigt men hoppas ni fattar.

Oopa
2014-11-17, 15:06
Hypotes: Har man någon gång efter barnåren varit fetare än man är nu kommer man ha väldigt lätt för att lägga på sig fett upp till detta fetaste tillstånd.

Neeeeeeeej, är det så illa verkligen? Fan vad trist.
Betyder det att det även är svårare att bibehålla ett lägre kroppsfett efter deff?

Ozziking
2014-11-17, 15:09
Hypotes: Har man någon gång efter barnåren varit fetare än man är nu kommer man ha väldigt lätt för att lägga på sig fett upp till detta fetaste tillstånd.

Har inte barnaårens "fethet" någonting med det att göra? Jag menar det är ju vanligt att man är lite extra mullig för att sedan skjuta iväg i längden. Man lagrar upp sig, typ. :)

Sheogorath
2014-11-17, 15:14
Neeeeeeeej, är det så illa verkligen? Fan vad trist.
Betyder det att det även är svårare att bibehålla ett lägre kroppsfett efter deff?

Definitivt, ja.

King Grub
2014-11-17, 15:23
Det här har tagits upp i detalj tidigare. Nu återvinner ni bara gammalt material.

Oopa
2014-11-17, 15:39
Definitivt, ja.

Okej, så det är med andra ord kört för mig *cry*

Bossebäver
2014-11-17, 15:50
Okej, så det är med andra ord kört för mig *cry*

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

du är inte körd, även om det ibland känns så.

Sheogorath
2014-11-17, 16:04
Okej, så det är med andra ord kört för mig *cry*

Släpper du tyglarna fria kommer du inom några veckor hamna där du var innan din deff, ja. Förhoppningsvis lite mer muskler under späcket. Om du tycker att det är att vara "körd", så visst.

Oopa
2014-11-17, 16:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=83893

du är inte körd, även om det ibland känns så.


Önskar att någon hade berättat detta för mig innan jag gick upp i vikt.

Är skillnaden mellan en tidigare fet och spinkig person avsevärd? Alltså kommer den som tidigare varit fet att lägga på sig dubbelt så mycket fett och hälften så mycket muskler som den spinkige eller är skillnaden rätt så liten?

Oopa
2014-11-17, 16:25
Släpper du tyglarna fria kommer du inom några veckor hamna där du var innan din deff, ja. Förhoppningsvis lite mer muskler under späcket. Om du tycker att det är att vara "körd", så visst.


Är skillnaden mellan en tidigare fet och spinkig person avsevärd? Alltså kommer den som tidigare varit fet att lägga på sig dubbelt så mycket fett och hälften så mycket muskler som den spinkige eller är skillnaden rätt så liten?

(Sorry för dubbelpost)

Ozziking
2014-11-17, 18:48
Man har ett bättre utgångsläge (för muskelbygge kontra fettbygge) om man aldrig varit fet. Det är en viktig skillnad.

Även om intaget består mestadels av fett?

Sheogorath
2014-11-17, 18:50
Även om intaget består mestadels av fett?

Att förutsättningarna är bättre är inte det samma som att förutsättningarna är bra oberoende av vad man gör med kroppen. Äter man för lite protein kommer man förstås inte bygga muskler lika effektivt.

Bossebäver
2014-11-17, 18:55
Önskar att någon hade berättat detta för mig innan jag gick upp i vikt.

Är skillnaden mellan en tidigare fet och spinkig person avsevärd? Alltså kommer den som tidigare varit fet att lägga på sig dubbelt så mycket fett och hälften så mycket muskler som den spinkige eller är skillnaden rätt så liten?


Läste du ens tråden?

Ozziking
2014-11-17, 18:56
Att förutsättningarna är bättre är inte det samma som att förutsättningarna är bra oberoende av vad man gör med kroppen. Äter man för lite protein kommer man förstås inte bygga muskler lika effektivt.

Ja självklart. Men tänkte att de faktorerna redan var klara. Tänkte mer på att överätning av fett lätt lagras in som underhudsfett, och tanken gick om det även gällde om man aldrig varit "fet" eftersom det utgångsläget har sina förutsättningar som nämnts i tråden. :)

King Grub
2014-11-17, 20:00
Att dietärt fett är vad som lättast lagras in som kroppsfett är ett fysiologiska faktum för alla.

Oopa
2014-11-18, 00:04
Läste du ens tråden?

Jag läste igenom delar av tråden du länkade ja men hittade inget konkret svar på min fråga där.

Bossebäver
2014-11-18, 12:48
Jag läste igenom delar av tråden du länkade ja men hittade inget konkret svar på min fråga där.

Frågan har ställts flera gånger men det finns inget riktigt svar. Människor som aldrig varit feta kan få upp till 60% ökning av muskelvikt när de äter, inte feta människor. Detta verkar vara något som gäller för evigt dessutom.

i någon annans ord, en oåterkallig försämring av ett redan dåligt utgångsläge.

King Grub
2014-11-18, 12:56
"En oåterkallelig försämring av ett redan dåligt utgångsläge" måste vara bland det dystraste uttryck som myntats. :D

Bossebäver
2014-11-18, 13:05
Speciellt när man tillhör den grupp människor som testat den oåterkalliga försämringen........


Träningsfri barndomsbulk :hbang:*facepalm*

King Grub
2014-11-18, 13:11
Den gruppen hör jag också till. Och det var snart ett kvarts århundrade sedan jag gjorde mig kvitt fläsket, men effekterna av övervikten kvarstår utan förminskning. Överätning = omedelbar påfyllning av fettcellerna utan någon extra muskeltillväxt.

z_bumbi
2014-11-18, 13:13
Om man ska se realistiskt på det så blir det lite svårare men man får själv se hur bra det går. Man bör också antagligen redan från börja tänka mer på förhållandet mellan längden på perioder med överskott vs balans.

BobaFett
2014-11-18, 13:35
Man får helt enkelt gå upp i vikt i samma takt som ökningarna på gymmet.

Har du gått upp 10 kilo på ett halvår och ökat 10-20 kilo på bänkpressen så har du gått upp i samma takt som muskelökningarna.

Har du gått upp 10 kilo på ett halvår och ökat 2-3 kilo på bänkpressen så är det bara onödig viktuppgång och man hade lika gärna kunnat köra kaloribalans.

henrikl
2014-11-18, 16:12
Man får helt enkelt gå upp i vikt i samma takt som ökningarna på gymmet.

Har du gått upp 10 kilo på ett halvår och ökat 10-20 kilo på bänkpressen så har du gått upp i samma takt som muskelökningarna.

Har du gått upp 10 kilo på ett halvår och ökat 2-3 kilo på bänkpressen så är det bara onödig viktuppgång och man hade lika gärna kunnat köra kaloribalans.

Om man ökat 60kg på böjen då? ;)